post image

با سیستم مدیریت هوشمند ناوگان، نظارت بر خودروهای معادن دیگر پیچیده نیست!

سیستم مدیریت هوشمند ناوگان، چگونه نظارت بر عبورومرور خودروهای سنگین را در معادن بهبود می‌بخشد؟


شاید اگر از مردم بپرسید که سخت‌ترین کار جهان چیست، بدون تردید پاسخ اکثر آن‌ها «کار در معدن» است. البته این تصور رایج چندان هم دور از واقعیت نیست. معادن معمولاً خارج از محوطه شهری و در موقعیت‌های حساسی قرار دارند و افراد برای کار در آن باید به اعماق زمین بروند، اما سختی کار معدن فقط به اعماق زمین محدود نمی‌شود، بلکه انجام فعالیت‌های دیگر در این صنعت نیز به علت شرایط خاص آن، دشوار و پر از چالش است. یکی از این مسائل چالش‌برانگیز مدیریت تعداد بی‌شمار خودروهای معدن است. چراکه این خودروها وظیفه مهم و حیاتی انتقال مواد استخراج شده را به مناطق مختلف دارند و اختلال در عملکرد آن‌ها می‌تواند موجب ایجاد ضررهای جبران‌ناپذیری شود. یکی از بهترین راهکارهایی که امروزه می‌تواند به این صنعت کمک کند تا خودروهای خود را سامان دهند، سیستم مدیریت هوشمند ناوگان (Fleet Management System-FMS) است. در این مقاله قصد داریم پس از اشاره به چالش‌های صنعت معدن در حوزه حمل‌ونقل، به نقش این سامانه در بهبود اوضاع بپردازیم.

صنعت معدن و چالش‌های حوزه حمل‌ونقل

معمولاً در معادن، خودروهای سنگین وظیفه حمل مواد استخراج شده را  از محل حفاری به واحدهای تولیدی برعهده دارند. این خودروها حدود ۶۲ درصد از مواد خام را از طریق جاده‌ها به کارخانه‌ها منتقل می‌کنند، البته این درصد با توجه به نوع و اندازه معدن ممکن است متفاوت باشد، اما وجود چالش‌های گوناگون ممکن است فرآیند عبورومرور  و فعالیت آن‌ها را مختل کند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عدم دسترسی به خودروها در زمان نیاز

/wp-content/uploads/2022/05/555-e1651901904484.jpg

گاهی به دلیل نبود یک سیستم نظارت بر ورود و خروج خودروها، فعالیت‌ آن‌ها با مشکلات متعددی مواجه می‌شود. مثلاً ممکن است لازم باشد در یک محدوده زمانی خاص، ۲۰ خودرو در محل حفاری حاضر باشند، اما به دلیل نداشتن آمار دقیق، این تعداد در دسترس نباشند. همین امر باعث می‌‍‌شود عملیات استخراج به کندی پیش رود و برای آگاهی از موقعیت خودروها و فراخواندن آن‌‎ها به محوطه زمان زیادی صرف شود.

  • دشواری مدیریت اطلاعات خودروها

در معادن بزرگ، روزانه صدها خودرو وارد محوطه حفاری و از آن خارج می‌شوند که معمولاً اطلاعات دقیق و لحظه‌ای آن‌ها در دسترس نیست. بدون وجود یک سیستم یکپارچه مدیریتی، ثبت آمار وضعیت این خودروها ممکن نیست. بنابراین، برای حل این مسئله لازم است یک سیستم هوشمند مدیریت ناوگان برای معادن در نظر گرفته شود که در ثبت اطلاعات خودروهای حاضر در محل و خودروهایی که در خارج از محوطه حفاری هستند به مدیران این صنعت کمک کند.

مدیران ناوگان فعال در حوزه نفت‌وگاز نیز با چنین مشکلاتی مواجه بوده‌اند برای مطالعه درباره تجربه آن‌ها روی لینک زیر کلیک کنید:

نقش کلیدی سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت نفت و گاز

 

  • مجهز نبودن به ابزارهای مناسب مسیریابی

یکی دیگر از چالش‌های صنعت معدن در حوزه مدیریت خودروها، مسئله مسیریابی صحیح است.  وقتی خودرو محوطه را ترک می‌کند، باید بتواند بهترین مسیر را با کم‌ترین حجم ترافیک و مانع انتخاب کند تا بتواند در زمان مورد انتظار بار را تحویل دهد، اما معمولاً ناوگان معدن به علت مجهز نبودن به ابزارهای مناسب مسیریابی، زمان زیادی را در ترافیک‌های سنگین می‌گذرانند یا به علت خرابی جاده، بسیار دیرتر از موعد به مقصد می‌رسند.

علاوه‌بر این چالش‌ها، صنعت معدن با مسائل مختلف دیگری نیز رو‌به‌رو است. مسائلی از جمله:

  • ناهماهنگی در برنامه‌ریزی و زمان‌بندی حضور خودروها در مقابل گیت معدن و ایجاد هرج‌ومرج
  • نبود ارتباط میان سایت‌های حفاری و گیت‌های ورود و خروج
  • نبود سیستم کنترل خروج
  • شکست در اجرای راهکارهای هوش مصنوعی

/wp-content/uploads/2022/05/55555-e1651901976394.jpg

این چالش‌ها هر یک می‌توانند نقص‌های بزرگی در مدیریت ناوگان حمل‌ونقل معادن ایجاد کنند، اما خبر خوب این است که امروزه تکنولوژی اینترنت اشیا توانسته با ایجاد سیستمی یکپارچه و جامع، نظارت و کنترل بر خودروهای سازمانی را به کاری آسان تبدیل کند که دیگر فعالیتی پیچیده و زمان‌بر به حساب نمی‌آید. در ادامه با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل و مزایای آن برای صنعت معدن بیشتر آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت معدن

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنعت معدن

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان با نصب تعدادی سنسور و دوربین در خودروهای سازمانی فعال می‌شود. این سنسورها و دوربین‌ها داده‌های خودروها را جمع‌آوری و به نرم‌افزارهای مدیریتی این سامانه ارسال می‌کنند. این داده‌ها نهایتاً در یک داشبورد تخصصی، به‌صورت اطلاعات پردازش‌شده برای مدیران نمایش داده می‌شوند.  امکاناتی که این سیستم در اختیار مدیران ناوگان حوزه معدن قرار می‌دهد شامل موارد زیر است:

 

۱. مدیریت صف‌های مجازی (Virtual Queue)

این مورد راهکاری است که به خودروها اجازه می‌دهد به جای ایستادن در صف‌های فیزیکی، در یک فضای مجازی برای حرکت یا انجام فعالیت منتظر بمانند. در این نوع نوبت‌دهی، سیستم به‌صورت خودکار موعد حضور هر یک از خودروها را در معدن مشخص می‌کند. سامانه باید به راننده هر خودرو پیام یادآوری ارسال کند که چه زمانی می‌تواند در صف واقعی قرار بگیرند. در نهایت، روال به این صورت پیش می‌رود که وقتی خودروها به گیت‌ها می‌رسند، خودروی قبلی که از محل خارج شده از لیست صف مجازی حذف می‌شود.

خودروها  همچنین با استفاده از اطلاعات صف مجازی، می‌توانند از موقعیت خود در صف و زمان مورد انتظار رسیدن نوبت، به صورت در لحظه آگاه شوند.  به کمک این ویژگی، مدیران اطمینان حاصل می‌کنند که در گیت‌های معدن، هیچ تداخلی در کار خودروها به وجود نمی‌آید، چرا که سیستم زمان نزدیک شدن هر خودرو را در لیست صف مجازی هشدار می‌دهد.

۲. مدیریت پارکینگ

معمولاً در اطراف معادن زمین‌هایی خالی وجود دارند که از آن‌ برای پارک کردن خودروها استفاده می‌شود. مثلاً زمانی که خودرویی زودتر از موعد به گیت می‌رسد، برای حفظ نظم در این پارکینگ توقف می‌کند. این سیستم می‌تواند به‌طور مرتب ظرفیت پارکینگ‌ها را رصد و وضعیت را به خودروها اعلام کند تا بدون معطلی محل پارک خود را بیابد. همچنین سامانه مشخص می‌کند که چه خودروهایی مجاز به ورود به این محوطه و کدام خودروها دارای اولویت بیشتری برای توقف در آن هستند. رانندگان می‌توانند با ثبت اطلاعات خودروی خود در سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، در زمان نزدیک شدن به پارکینگ، از تعداد پارکینگ‌های خالی و موقعیت هریک آگاه شوند و بدون نگرانی خودروی خود را در محل مشخص شده پارک کنند.

می‌توان گفت سامانه هوشمند ناوگان در این زمینه کارکردی چون پارکینگ‌های هوشمند دارد. با مطالعه درباره مزایای پارکینگ هوشمند می‌توانید کارکردهای این دو را مقایسه کنید.

 

۳. مدیریت فاصله‌گذاری (Geofencing)

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم مدیریت ناوگان در معادن مدیریت فاصله‌ است. هدف از پیاده‌سازی این امکان، ایجاد فاصله‌ مشخص میان خودروها و معدن است. به این صورت که سیستم به خودروها هشدار می‌دهد که برای حفظ نظم و هماهنگی، در زمان‌های مختلف باید چه فاصله‌ای را از منطقه حفاری رعایت کنند.

همچنین سیستم مدیریت فاصله مشخص می‌کند که پلیس راهنمایی و رانندگی اجازه ورود به کدام جاده‌ها را به خوردوهای معدن داده و ورود آن‌ها را به کدام مسیر منع کرده است. در صورت نبودن این هشدار، ممکن است خودروها وارد مسیرهای غیرمجاز شوند که این اتفاق علاوه‌بر تحمیل هزینه جریمه بر مدیران معدن، باعث کند شدن حرکت خودروها هم می‌شود.

۴. کنترل رفتار ترافیکی راننده و مسیریابی

/wp-content/uploads/2022/05/55555555555555555555-e1651902501891.jpg

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان می‌تواند با مجهز کردن خودروها به سیستم ردیاب اطلاعات گوناگون جاده را در اختیار رانندگان قرار دهد و  این امکان را به آن‌ها بدهد که مسیر مناسب خود را پیدا کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد برسند. این ردیاب‌ها همچنین به مدیران اجازه می‌دهند که موقعیت دقیق خودروهای خود را رصد، در صورت خارج شدن خودروها از مسیر یا توقف غیرطبیعی وضعیت خودرو را ارزیابی کنند و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.

این سیستم همچنین داده‌های مربوط به رفتار ترافیکی راننده، از جمله ترمزها و دور زدن‌های ناگهانی را به مدیران ارسال و  تا حد زیادی از بروز رفتارهای پرخطر در رانندگی جلوگیری می‌کند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز از این ویژگی سامانه FMS بهره برده و توانسته به نتایج مطلوبی دست یابد:

فولاد مبارکه اصفهان در مسیر تحول دیجیتال

 

۵. مدیریت تأخیرها

وقتی خودروها قرار است، به علت‌های مختلف از جمله ترافیک و خرابی دیرتر از موعد به محل برسند، سیستم صف مجازی اطلاعات خود را به سرعت به‌روزرسانی می‌کند و دیرکردها را به اطلاع مدیران می‌رساند. این کار باعث می‌شود همه اپراتورها برنامه‌های خود را بر اساس اطلاعات جدید تغییر دهند.

 

کلام آخر

مدیریت خودروهای سنگین در صنعت معدن کاری ساده نیست، اما با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان می‌توان پیچیدگی‌های این کار را به حداقل رساند. نتیجه این نوع نظارت همه‌جانبه، بالا رفتن بهره‌وری و افزایش سرعت و کیفیت فعالیت ناوگان حمل‌ونقل است. اگر می‌خواهید با عملکرد این سامانه بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم با نقش آن در صنایع دیگری چون امداد و نجات، بیمه و عمران  نیز آشنا شوید.

راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز  سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارد و با ارائه سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل خود، تلاش می‌کند به کسب‌وکارها برای شکل دادن به ناوگانی یکپارچه و هماهنگ کمک کند. اگر علاقه دارید با این سرویس آشنا شوید به وب‌سایت ما مراجعه کنید و در صورت نیاز به دریافت مشاوره به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل ارسال کنید. همچنین، در صورتی که قصد خرید این سرویس را دارید به صفحه فروشگاه آنلاین محصولات سازمانی ایرانسل سر بزنید.

 

منبع:

https://www.cronj.com/blog/truck-management-system-for-mining-industry/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11927

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8389

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8361