post image

کاهش آلودگی زیست محیطی معادن با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل(FMS)

چگونه با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل ایرانسل(FMS) راندمان تولید در معادن را افزایش و میزان آلایندگی کاهش دهیم؟


حفاظت از محیط زیست یکی از دغدغه‌های امروز بشر در سراسر جهان به شمار می‌رود. این موضوع در حال تبدیل شدن به یک هدف مهم برای همه صنایع است. صنعت معدن در جهان هر سال حدود ۱.۹ تا ۵.۱  میلیارد  تن دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند. این حجم از دی‌اکسیدکربن باعث آسیب‌های فراوان زیست محیطی برای بشر و جهانی که در آن زندگی می‌کند، خواهد شد؛ از این رو صنایع معدنی برای تجدید نظر در فرآیند‌های خود از سوی سازمان‌های زیست محیطی تحت فشار هستند. آن‌ها باید شیوه‌های قدیمی خود را به شکلی تغییر بدهند که محیط زیست در اولویت قرار گیرد تا از وسعت آسیبی که ایجاد می‌کنند کاسته شود. یکی از راه‌های کاهش این آلودگی‌ها استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع معدنی است.

پیاده‌سازی سیستم‌های ناوگان سبز یکی از استراتژی‌‌هایی است که به این صنایع برای کاهش آلایندگی کربنی کمک می‌کند. تمامی صنایع به ماشین آلات حمل و نقل نیاز دارند، صنایع معدنی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، زیرا حمل و نقل کالا و مواد اولیه یکی از نیاز‌های اساسی عملیات معدنی محسوب می‌شود. در حقیقت سیستم ناوگان سبز به فرآیند‌هایی اطلاق می‌گردد که در آن بخش لجستیک با استفاده از تکنولوژی‌های روز به ویژه سرویس مدیریت هوشمند ناوگان به بهره‌برداری اصولی از  خودرو‌های صنعتی و باربری می‌پردازد. این فرآیند به کاهش مواد آلاینده حاصل از فعالیت‌های این ماشین‌آلات منجر می‌گردد.

رانندگی کارآمد و بهینه‌سازی مسیر با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)

/wp-content/uploads/2022/08/66-1-e1661582813280.jpg

سرویس مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) به شرکت‌های معدنی کمک می‌کند تا با کاهش زمان غیرفعال بودن خودرو‌ها، افزایش راندمان رانندگان، بهینه‌سازی خودکار مسیر‌های رانندگی و تعمیر و نگهداری هوشمند، آلایندگی خود را کاهش دهند.

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان داخلی و خارجی معدن، رفتار‌های رانندگی مضر برای محیط زیست مانند سرعت زیاد یا شتاب شدید را تشخیص داده و ذخیره می‌کند و با نمایش این اطلاعات به مدیران لجستیک و رانندگان، به آن ها کمک می‌کند تا رفتار رانندگی غلط خود را که به طبیعت آسیب می‌زند، اصلاح کنند. این سیستم مقدار زمان کارکرد درجای این وسایل نقلیه را بررسی می‌کند و به رانندگان و مدیران کمک می‌کند که با مدیریت صحیح، از هدررفت منابع سوخت و افزایش آلودگی هوا جلوگیری کنند.

این سرویس به صورت هوشمند بهترین و بهینه‌ترین مسیر را برای حرکت خودروها برنامه‌ریزی می‌کند؛ این موضوع باعث می‌شود که مصرف سوخت و به تبع آن میزان آلایندگی کاهش یابد. از سمت دیگر این سامانه با استفاده از سنسورها، زمان مناسب برای تعویض یا تعمیر قطعات را پیش‌بینی و اعلام می‌کند. استفاده از این خودروها در حالی که هرگز دچار نقص فنی غیر قابل پیش‌بینی نمی‌شوند راندمان تولید و استخراج را بالا می‌برد و همچنین از آلودگی‌های ناشی از درست‌کارنکردن این خودرو‌ها می‌کاهد.

بیشتر بخوانید:

با سیستم مدیریت هوشمند ناوگان، نظارت بر خودروهای معادن دیگر پیچیده نیست!

مزایای سرویس مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) در صنعت معدن

/wp-content/uploads/2022/08/6666-e1661582863199.jpg

سنجش آنلاین وزن بار: با سامانه هوشمند مدیریت ناوگان باری با استفاده از سنسور‌های مختلف می‌توان به موقعیت مکانی و زمانی بارگیری و تخلیه و وزن بار دسترسی داشت، از استفاده حداکثری از ظرفیت بار خودرو‌ها مطمئن شد و اضافه بار را کنترل نمود.

محاسبه دقیق کارکرد خودروها: این سامانه، امکان دسترسی به اطلاعات دقیقی در مورد مسافت طی شده، میزان‌کارکرد واقعی و توقف خودرو‌ها را ممکن می‌سازد. همچنین برای کارکرد درجای خودرو‌ها می‌توان حد مجاز تعریف کرد.

کنترل رفتار راننده: کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در کنترل آنلاین رفتارهای ترافیکی رانندگان این است که می‌تواند، با توجه به میزان ترمز، شتاب، گردش‌های ناگهانی، استفاده از کروز کنترل و… عادات غلط رانندگی را در یابد و با تشویق رانندگان به تمرین رانندگی سبز مصرف سوخت را کاهش دهد، امنیت بار و مسافر حفظ کند و از آلودگی خودروها بکاهد.

تعمیر و نگهداری هوشمند: استفاده از ماژول‌هایی که با تکنولوژی روز تولید شده‌اند به این سامانه، امکان پیش‌بینی زمان سررسید تعمیر و تعویض قطعات را می‌دهد به این ترتیب مدیران لجستیک می‌توانند برای مواجهه با این مشکلات برنامه‌ریزی کنند. این امر سبب می‌شود که ماشین‌آلات همواره آماده‌به‌کار باشند و از ورود خسارات ناشی از عدم تعمیر به‌موقع و همچنین استهلاک ماشین‌آلات، جلوگیری شود.

/wp-content/uploads/2022/08/666666-e1661582917828.jpg

مدیریت هوشمند مصرف سوخت:  محاسبه مصرف سوخت بر اساس میزان کارکرد خودرو، مشاهده زمان سوخت‌گیری و همچنین بررسی آنلاین میزان سوخت موجود در باک نیز با این راهکار امکان‌پذیر است. این موضوع سبب می‌شود تا احتمال برداشت سوخت یا مصرف نامتعارف آن به صفر برسد.

مدیریت زمان‌بندی پروژه: امکان تعریف محدوده مجاز تردد و همین‌طور مدیریت برنامه‌ها به‌صورت روزانه در این سامانه وجود دارد که باتوجه‌به آن می‌توان صف‌های مجازی برای خودروها ایجاد و ایجاد ترافیک در زمان استخراج و بارگیری جلوگیری کرد.

مدیریت پارکینگ: این سامانه می‌تواند به‌صورت مرتب ظرفیت پارکینگ‌ها را رصد و وضعیت را به رانندگان اعلام کند تا بدون معطلی محل پارک خود را بیابند و از زمان توقف خود برای ورود به محوطه معدن آگاه گردند.

بیشتر بخوانید:

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان به شرکت عمرانی Kimball چگونه کمک می‌کند؟

 

کلام آخر

امروزه بسیاری از کشورهای جهان قوانینی برای کاهش انتشار کربن تصویب کرده‌اند، به‌عنوان‌مثال در سال ۲۰۱۵ توافقنامه‌ای در پاریس امضا شد که اهدافی ضروری نظیر؛ عدم استفاده از کربن تا سال ۲۰۵۰ در جهان داشت. این موضوع اهمیت نیاز به تغییر در شیوه‌های قدیمی تولید و حمل‌ونقل را نشان می‌دهد. در ایران نیز راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا همچون؛ سامانه هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل(FMS) به دنبال تحقق اهدافی همچون کاهش آلودگی‌های ناشی از سیستم حمل‌ونقل، افزایش راندمان و اجرای تحول دیجیتال در سیستم‌های لجستیک کشور است که با توسعه ‌بیشتر نسل پنجم اینترنت در آینده‌ای نزدیک، توسعه بیشتری خواهد یافت.

اگر شما نیز در حوزه صنعت و معدن فعالیت می‌کنید و به دنبال راهکارهای سازمانی، نظیر سامانه مدیریت هوشمند حمل و نقل و سایر خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا هستید و یا احساس نیاز سرویس‌هایی همچون: سیستم بی‌سیم نسل جدید ایرانسل (واکهسرویس موبایل سازمانی (MVPN) و… می‌کنید، می‌توانید؛ برای مشاوره از طریق ایمیل  EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید. همچنین برای آشنایی بیشتر با خدمات راهکارهای سازمانی ایرانسل به وب‌سایت ما مراجعه کنید.

 

منبع :

https://www.azomining.com/Article.aspx?ArticleID=1668

5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11952

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8406

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8382