post image

سیستم اطلاعات سرگرمی، تحولی نو در صنعت خودروهای متصل!

آشنایی با سیستم اطلاعات سرگرمی در خودروهای متصل و بررسی مزایا و چالش‌های آن


با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری‌های دیجیتال، تلفن‌های هوشمند، به‌تنهایی پاسخگوی نیازهای کاربران نیستند. استفاده آسان از تلفن‌های هوشمند و دسترسی به انواع سرگرمی‌ها مانند موسیقی، ویدیو و بازی‌های آنلاین، باعث شده است که افراد در خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی نیز انتظار این سطح از دسترسی به انواع ابزارها را داشته باشند.

خبر خوب این است که ترکیب نرم‌افزارهای هوشمند داخل خودرو با شبکه پایدار اینترنت 4G/5G، سبب افزایش زمان صرف‌شده در خودروها و وسایل نقلیه می‌شود و گامی بزرگ در مسیر سیستم اطلاعات سرگرمی خودروها است.

سرویس پخش خودروهای متصل، راهی برای دسترسی به اطلاعات

/wp-content/uploads/2022/12/12-1-e1671860409458.jpg

سرویس‌ پخش خودروها روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند و این روند تا جایی پیش رفته است که به افراد این امکان را می‌دهد تا به‌وسیله تلفن همراه هوشمند خود و از طریق اتصال به اینترنت یا WIFI به سرویس‌های پخش متصل شوند.

سازندگان تلفن‌های هوشمند و خودروها، با قرار دادن سیستم میرورلینک (MirrorLink) در سیستم‌عامل تلفن‌های همراه، امکان اتصال تلفن‌های هوشمند به خودرو را فراهم کرده‌اند. با بهره‌مندی از سیستم میرورلینک می‌توان هر نوع تصویر (عکس یا فیلم) یا برنامه‌ای را به سیستم پخش خودرو منتقل کرد.

بیشتر بخوانید:

تکنولوژی G۵ چه نقشی در توسعه خودروهای متصل دارد؟

خودرو متصل، چگونه خودروی من هوشمند می ‌شود؟

 

فیلم و بازی، آینده سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو

تحول دیجیتال در صنایع خودروسازی، بسیاری از سازندگان را به‌سمت ایجاد سیستم پخش ویدیو در داخل خودرو، با همکاری شرکت‌های بزرگی مانند نتفلیکس، سوق داده است. در حالی که نگرانی‌های بسیاری در خصوص ایمنی سرنشینان در استفاده از این سیستم وجود دارد، باید بگوییم که با وجود فناوری حسگر خودروهای متصل جای نگرانی نیست؛ چراکه این سیستم رانندگان حواس‌پرت و یا عابران در خیابان را تشخیص و به راننده هشدار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی با بهینه ‌سازی عملکردها

 

همچنین به‌وسیله سیستم ایمنی خودرو به ‌خودرو یا V2V (Vehicle To Vehicle)، وسایل نقلیه با یکدیگر در ارتباط خواهند بود و همین امر نیز به بهبود سطح ایمنی کمک می‌کند. این سیستم با تکنولوژی وایرلس عمل  می‌کند و هنگام نزدیک شدن خودروها به یکدیگر به آن‌ها پیام می‌دهد تا سرعت خود را کم کنند. با توسعه این فناوری، احتمال تصادفات تا ۷۹ درصد کاهش می‌یابد و رانندگان سفری راحت و ایمن خواهند داشت.

/wp-content/uploads/2022/12/1212-1-e1671860500883.jpg

علاوه‌بر سیستم پخش ویدیو، بسیاری از توسعه‌دهندگان امکان بازی کردن را نیز به خودروهای متصل اضافه کرده‌اند. یکی از این توسعه‌دهندگان شرکتی به نام Holoride است که با استفاده از سیستم XR (Extended Reality) یا واقعیت گسترده، که ترکیبی از واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت مختلط (MR) است، خودروها را به دستگاهی برای بازی کردن تبدیل می‌کند.

 

سیستم دستیار شخصی خودروهای متصل

فناوری دستیارهای صوتی این امکان را به شما می‌دهد تا بدون نیاز به حضور فیزیکی و با دراز کشیدن بر روی مبل راحتی منزل خود، خریدهای روزمره خود را انجام دهید یا سیستم روشنایی و گرمایشی را کنترل کنید. امروزه این تکنولوژی به وسایل نقلیه هم رسیده است و استفاده از آن این امکان را به شما می‌دهد تا وسیله نقلیه خود را از خانه یا راه دور روشن کنید، دما را تنظیم کنید و برای سفر آماده شوید.

/wp-content/uploads/2022/12/12121212-2-e1671860572482.jpg

سازندگان خودرو با توسعه هوش مصنوعی، افزون‌بر موارد گفته‌شده امکان مسیریابی و پرداخت هزینه‌هایی مانند بنزین و خرید تنقلات را، تنها با یک ضربه، به کاربران می‌دهند. همچنین محققان پیش‌بینی کرده‌اند که زمان زیادی تا همه‌گیری این تکنولوژی و اضافه شدن قابلیت‌هایی مانند رزرو بلیط سینما، پیدا کردن مکانی برای پارک خودرو، عیب‌یابی خودرو و تنظیم زمان مراجعه به تعمیرگاه، به‌وسیله دستیار صوتی خودروها نمانده است.

بیشتر بخوانید:

خودروهای متصل، تحولی نو در صنعت خودروسازی

خودروی متصل چه امکاناتی را برای رفع مشکلات رانندگی فراهم می ‌کند؟

 

چالش‌های استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی در خودروهای متصل

به حداقل رساندن تهدیدات امنیت سایبری در هنگام استفاده از هر دستگاهی که به اطلاعات شما دسترسی دارد، امری مهم و حیاتی است و هرچه خودروی شما به ابزارهای بیشتری متصل باشد، فرصت بیشتری در اختیار هکرها قرار می‌گیرد و از آنجایی که برای تمام دستگاه‌های متصل به اینترنت راه‌حل امنیتی یکسانی وجود ندارد، استفاده از نرم‌افزارهایی که قابلیت رمزگذاری دارند از امنیت بیشتری برای کاربران برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

خودروهای متصل، تغییردهنده بازی کسب‌ و کارها در صنعت حمل‌ و نقل دنیا !

 

کلام آخر

با روی کار آمدن خودروهای متصل و قرار گرفتن صنعت خودروسازی در مسیر تحول دیجیتال، استقبال مردم و کسب‌وکارها از آن‌ها روز‌به‌روز افزایش می‌یابد. همچنین ادغام هوش مصنوعی با اینترنت داخل خودرو، با در نظر گرفتن راهکارهای امنیتی، سبب تغییر نحوه تفکر ما در مورد رانندگی می‌شود و مفهوم تحرک و وسایل نقلیه را برای سال‌های آینده متحول می‌کند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز با دیجیتالی کردن خودروها، امکان مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ و نقل را در اختیار صنایع می‌گذارد. با استفاده از این سیستم، کسب‌وکارها می‌توانند بر تمامی ماموریت‌های کارکنان نظارت کامل داشته و میزان بهره‌وری کلی سازمان را افزایش دهند.

شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۳ مربع (#3*) امکان جدید ایرانسل برای کسب اطلاعات تکمیلی راهکارهای ارائه‌شده، مانند موبایل سازمانی (MVPN)، VPN سازمانی، خدمات دیجیتال، خدمات ابری و… است. گفتنی است که با شماره‌گیری این کد علاوه‌بر اطلاعات بیشتر در مورد هر محصول، امکان دریافت مشاوره رایگان برای انتخاب راهکار مناسب را نیز خواهید داشت. همچنین  همچون گذشته این فرصت را دارید تا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشند.

 

منبع:

https://www.thalesgroup.com/en/markets/digital-identity-and-security/iot/inspired/connected-cars/entertainment-connected-car

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11959

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8407

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8388