post image

از تحول دیجیتال و اثرات آن بر کسب‌وکار‌های B2B چه می‌دانید؟

بررسی تأثیرات تحول دیجیتال بر بازاریابی، فروش، خدمات مشتریان و کارکنان کسب‌وکارهای B2B


با دیجیتالی شدن ابزارها و ظهور تکنولوژی در ابعاد مختلف زندگی روزمره هر یک از ما، لزوم استفاده از فناوری‌های جدید در مشاغل نیز روزبه‌روز افزایش می‌یابد. در آغاز مسیر دیجیتالی شدن، کارکنان تصور می‌کردند که بستر اینترنت در مقایسه با روش‌های قدیمی مانند حضور فیزیکی، بازخورد کمتری خواهد داشت. اما این تصور اشتباه بود، چراکه با گذشت زمان به‌دلیل گستردگی بالای بستر وب، تعداد مشتریان به‌طرز چشمگیری افزایش یافت. میزان تمایل کسب‌وکارها به دیجیتالی شدن تا جایی پیش رفت که امروزه شاهد تحقق تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک و خانگی نیز هستیم.

/wp-content/uploads/2022/12/12121-e1671359732218.png

گذشته از کسب‌وکارهای  B2Cبه معنای  خرید و فروش بین یک کسب‌وکار با مشتری (Business to Customer) ، یکی از دلایل آمار روبه‌رشد دیجیتالی شدن کسب‌وکارهای B2B یا Business to Business این است که امروزه تقریبا تمامی خریداران، تحقیقات قبل از خرید خود را در بستر اینترنت انجام می‌دهند و بیش از ۶۰ درصد از معاملات نهایی با استفاده از ابزارهای آنلاین و بدون تماس مستقیم با مشتری انجام می‌شود. ازاین‌رو فروشندگان B2B لازم است که فعالیت اینترنتی خود را بیشتر کرده، اطلاعات و ویژگی‌های محصولات (کالا یا خدمات) خود را با استفاده از موتورهای جست‌وجو، سایت‌های تبلیغاتی، وبسایت تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان و… در اختیار مشتریان بگذارند.

نکته قابل تأمل در مسیر دیجیتالی شدن کسب‌وکارها، آگاهی از تأثیرات و زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن است. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا به تأثیرات تحول دیجیتال بر حوزه‌های مختلف کسب‌وکار بپردازیم.

 

تحول دیجیتال در بازاریابی

دیجیتالی شدن کسب‌وکارها و در راستای آن تلاش بازاریابان برای به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی، منجر به ایجاد راهکارهای بازاریابی خلاقانه و هوشمند شده است. ازاین‌رو شرکت‌های B2B که از نظر دیجیتال متحول شده‌اند لازم است تا از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی آگاهی یابند.

از مهم‌ترین نکات بازاریابی مدرن این است که، کسب‌وکارها باید محصولات خود را در مکان‌هایی که مشتریان حضور دارند، ارائه کنند و منتظر نباشند تا مشتریان به‌سمت آن‌ها بیایند. یکی از راهکارهای مناسب برای این کار بهینه‌سازی وبسایت (SEO) و استفاده از کلمات کلیدی پرکاربرد است که هم با پرداخت هزینه (گوگل ادز) و هم بدون هزینه امکان‌پذیر است. این کار سبب دیده شدن صفحه شما در نتایج جست‌وجوی ارگانیک کاربران و به‌دنبال آن افزایش نرخ بازدید وبسایت شما خواهد شد.

نکته بعدی توجه به طراحی وبسایت (UI) و ایجاد تجربه کاربری عالی (UX) است. وبسایت کسب‌وکارهای B2B نیز باید به اندازه سایت‌های B2C جذاب و کاربرپسند باشند و نیازهای مخاطبان خود را، که افرادی با مهارت و تخصص بالا هستند، درنظر بگیرند.

بیشتر بخوانید:

بازاریابی B2B، از استراتژی تا روش ‌های پیاده‌ سازی

۴ راه موثر برای تبلیغات آنلاین

تحول دیجیتال در فروش

/wp-content/uploads/2022/12/1112-e1671359799494.jpg

بخش فروش کسب‌وکارها تمایل دارند تا تأثیرات تحول دیجیتال را به‌محض تغییر کانال و بستر فروش خود مشاهده کنند. این تأثیرات می‌توانند شامل تغییر فرآیند خرید مشتریان از تماس تلفنی و خرید حضوری به تصمیم‌گیری آن‌ها برای خرید از طریق پلتفرم‌های آنلاین باشند.

 بیشتر بخوانید:

تعریف تحول دیجیتال و بررسی جایگاه آن در پیشرفت کسب ‌و کارها

 

تحول دیجیتال در خدمات مشتری

با پررنگ شدن تأثیرات تحول دیجیتال در زندگی روزمره و بالا رفتن سرعت و کیفیت زندگی کاربران، سطح توقعات آن‌ها از سازمان‌های ارائه‌دهنده محصولات (کالا یا خدمات) نیز به همین نسبت بالا رفته است. از این‌رو بیشتر مدیران سازمان‌های B2B و B2C به‌طور چشمگیری سطح خدمات خود را با هدف جلب رضایت مشتریان ارتقا داده‌اند.

/wp-content/uploads/2022/12/121212÷2-e1671359898218.jpg

نکته مهمی که بسیاری از کسب‌وکارها آن را نادیده می‌گیرند ولی باید پیش از اینترنتی شدن خود به آن توجه داشته باشند، امکان ارائه خدمات مشتریان و پشتیبانی از آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی است؛ چراکه همین امر سبب ایجاد اعتماد و وفاداری در مشتریان خواهد شد. گذشته از آن، خریداران به‌دنبال ارائه‌دهندگانی هستند که در تمامی ساعات در دسترس باشند و آن‌ها را برای دریافت پاسخ سوال خود تا شروع ساعت کاری روز بعد منتظر نگذارند.

کسب‌وکارها علاوه‌بر پشتیبانی تلفنی ۲۴ ساعته،  راه‌های ارتباطی متفاوتی نظیر ایمیل، چت آنلاین و… را نیز در اختیار کاربران می‌گذارند تا با آسان‌تر کردن شرایط، مشتریان بیشتری را جلب کنند.

بیشتر بخوانید:

خدمات پس از فروش از راه دور، موجی جدید در صنعت خودروسازی

تحول دیجیتال در مدیریت ارتباط با تأمین‌‌کننده

/wp-content/uploads/2022/12/1211-e1671359958570.jpg

از معایب دیجیتالی شدن کسب‌وکارها می‌توان به ایجاد رقابت و درگیری‌های داخلی و خارجی اشاره کرد. به این صورت که ممکن است توزیع‌کنندگان به ناگهان خود را در رقابت با تأمین‌‌کنندگان بیابند؛ چراکه با دیجیتالی شدن سیستم ارسال، نیاز به توزیع‌کنندگان، که واسطی بین تأمین‌‌کننده و مشتری هستند، کمرنگ‌ می‌شود و تأمین‌‌کنندگان محصولات خود را به‌طور مستقیم به دست خریداران می‌رسانند.

مشکل گفته‌شده یکی از پیچیدگی‌های اساسی تحول دیجیتال است و حل کردن آن پیچیدگی‌های بسیاری دارد. اما توزیع‌کنندگان می‌توانند با ایجاد اکوسیستمی که نسبت به رقبا دارای مزیت رقابتی و ارزش افزوده‌ است، این مشکل را حل نمایند.

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت توزیع مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

تحول دیجیتال در عملیات و زیرساخت

/wp-content/uploads/2022/12/11221-e1671360008847.jpg

بازبینی زیرساخت‌های عملیاتی هم از مواردی است که تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان باید به آن توجه داشته باشند. به‌دلیل سرعت بالای زندگی دیجیتالی، اهمیت کوتاه کردن زمان تحویل محصولات روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ از این‌رو لازم است تا خدمات لجستیک و تحویل سازمان‌ها نیز تغییر کنند. همچنین این امر در رابطه با بازگشت و خدمات پس‌ از فروش محصولات نیز صادق است و تمامی فرآیندهای مرجوع کردن محصول باید به آسانی و بدون هیچ‌گونه دردسری برای مشتری انجام شوند.

بیشتر بخوانید:

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

 

تحول دیجیتال در فناوری، تحقیق و توسعه

برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان، اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی دیجیتال‌سازی بخش توسعه کسب‌وکارها، مانند فناوری، خدمات، بازاریابی، کارکنان داخلی و… از دیگر بخش‌ها بیشتر است. برای موفقیت در این زمینه و برخورداری از نرخ بازگشت سرمایه بالا (ROI)، داشتن رویکرد و برنامه‌ای هدفمند، مانند تخصیص درصدی از درآمد سالیانه به این بخش، کارساز است.

بیشتر بخوانید:

استراتژی‌های توسعه کسب‌وکار – قسمت اول

استراتژی‌های توسعه کسب‌وکار – قسمت دوم

شرکت آمازون یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه است که مبلغی حدود سه برابر درآمد خرده‌فروشی خود را صرف دیجیتال کردن بخش تحقیق و توسعه کرد و همین امر نشان‌دهنده اهمیت بالای تخصیص سرمایه به این بخش است.

تحول دیجیتال در رویکرد‌های سازمانی

/wp-content/uploads/2022/12/122123-e1671360079897.jpg

تحول دیجیتال تنها به‌معنی خرید یک پلتفرم دیجیتال مانند وبسایت نیست، بلکه کسب‌وکارها برای عبور از تغییرات و چالش‌های ذکرشده در حوزه‌های مختلف به افراد متخصص نیاز دارند. ازاین‌رو احساس نیاز به جذب منابع و نیروی کاری جدید از بزرگترین تأثیرات تحول دیجیتال برای شرکت‌ها است. این کار ترکیبی از توسعه مهارت‌ های شغلی نیروهای قدیمی و استخدام و جذب استعدادهای جدید است و در بازار رقابتی امروز، این کار بدون برنامه و استراتژی از‌پیش‌تعیین‌شده امکان‌پذیر نیست.

 

بیشتر بخوانید:

چگونه استراتژی استعدادیابی موفق برای جذب نیروهای مستعد تدوین کنیم؟

 

کلام آخر

گستردگی و اهمیت مبحث تحول دیجیتال در کسب‌وکارها به‌قدری است که تا به امروز در چندین مقاله مختلف به آن اشاره کردیم. با مزایایی که از دیجیتالی شدن بخش‌های مختلف کسب‌وکارهای B2B ذکر کردیم، لزوم استفاده از آن‌ها در هر سازمانی به‌خوبی درک می‌شود. در همین راستا، راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه خدمات و محصولاتی کارآمد مانند سرویس VPN سازمانی، موبایل سازمانی (MVPN)، زیرساخت ابری، اینترنت اشیا و… به تحقق تحول دیجیتال کسب‌وکارها کمک می‌کنند.

در راستای تحول دیجیتال و دیجیتالی شدن، ایرانسل به تمامی مشترکین خود این امکان را می‌دهد تا با شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۳ مربع (#3*)، علاوه‌بر مشاوره رایگان، اطلاعات تکمیلی تمامی راهکارهای سازمانی ارائه‌شده را دریافت نمایند. گفتنی است که کاربران برای ارسال پیشنهادات و سوالات خود نیز می‌توانند از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir  با کارشناسان مربوطه در ارتباط باشند.

 

منبع:

https://www.optimizely.com/insights/blog/organizational-impact-of-digital-transformation/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8642

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7444

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 6039