دنیای کسبوکارهای امروزی همواره در حال دگرگونی و تحول است. پیشرفتهای تکنولوژی که این روزها با سرعتی شگفتانگیز در حال رخ دادن هستند، رسانههایی که در لحظه این پیشرفتها را به همهجای دنیا مخابره میکنند و نیازهای جوامع که روزبهروز متحول میشود، همگی به این نکته اشاره دارند که افراد و سازمانها برای اینکه در این جهان پر تغییر، حرفی برای گفتن داشته باشند، نباید به دانش و مهارتهای پیشین خود اکتفا کنند.
یادگیری و توسعه مهارتهای شغلی جدید از کلیدیترین اقداماتی است که میتوان برای همسو شدن با این تحولات، در برنامه کار خود قرار داد. بهخصوص، در دو سال اخیر، که با شیوع کرونا، بسیاری از سازمانها برای حفظ سلامت کارمندان خود، راهحل دورکاری را برگزیدهاند. این راهکار علاوهبر اینکه باعث انتقال محل کار از اداره به خانهها شده، کسب مهارتهای جدید شغلی رابه امری ضروری تبدیل کرده است.
اگر در سازمان خود، نقش رهبری، مدیریت و یا سرپرستی دارید، بدون شک توسعه تواناییهای شغلی کارکنان در شرایط جدید از دغدغههای شما است، پس مقاله امروز را دنبال کنید تا با روشهای ارتقای سطح مهارتهای شغلی کارمندان در محیط کار آشنا شوید.
روشهای ارتقای سطح دانش و مهارتهای کارکنان
۱- تشکیل تیمهای آموزشی
اولین گام برای ایجاد فرهنگ توسعه مهارتهای شغلی در سازمان این است که برای رسیدن به این هدف گروهی تشکیل دهید. در گام دوم میتوانید به کمک مؤسسات و نهادهای خارج از سازمان، برای این گروه دوره آموزشی برگزار کنید و یا از پلتفرمهای متمرکز بر فراگیری مهارتهای فردی و حرفهای بهرهمند شوید.
در مرحله بعدی لازم است در این گروه، بستری برای تبادل دانش و مهارت میان کارکنان ایجاد شود. در این فرآیند، کافی است کارکنان دانستههای خود را در قالب ارائه، کاتالوگ، ویدئو و… با همکاران، به اشتراک بگذارند.
با سایر راهکارهای مدرن آموزشی آشنا شوید:
داناپلاس از جدیدترین راهکارهای آموزشی راهکارهای سازمانی ایرانسل است که کسبوکارهای گوناگون از جمله ایرانسل از آن برای پیشبرد اهداف آموزشی و هموار کردن مسیر دورکاری استفاده میکند. برای آشنایی با ویژگیهای آن به لینک زیر سر بزنید.
۲. ایجاد گروه پشتیبانی
افراد برای ماندن در مسیر رشد، نیاز به ابزارهای کمکی و انگیزشی گوناگونی دارند. به همین دلیل، وجود تیمی متخصص و قوی که این ابزارها را در اختیار آنها قرار دهد بسیار ضروری است. در اکثر شرکتها و سازمانها واحد منابع انسانی این نقش را ایفا میکند. این واحد میتواند محتوا و روشهای آموزشی را بر اساس نیاز افراد، شخصیسازی و آن را با اصول و ساختار شرکت همسو کند و با راهکارهایی چون بازیسازی فرآیندهای آموزشی (گیمیفیکیشن)، اعطای گواهینامه و تشویق کارکنان به انجام کارهای پروژهمحور، انگیزه آنها را برای ادامه راه بالا ببرد.
۳. استفاده از منابع و آموزشهای آنلاین
یکی از پیامدهای فاصلهگذاری اجتماعی در دوران کرونا، رشد سریع پلتفرمهای یادگیری آنلاین است. شما میتوانید با خریدن عضویت آنها برای افراد سازمان، گامی بلند در جهت بهبود مهارتهای پرسنل خود بردارید.
همچنین میتوانید در کتابخانههای دیجیتال که موضوعات متنوعی را شامل میشوند سرمایهگذاری کنید و نیروهای خود را به سمت محتواهایی رهنمون شوید که هم مورد علاقه آنها است، هم از نظر آموزشی برای آنها مفید است.
روش دیگری که میتوانید از آن بهرهمند شوید این است که بودجهای مشخص را در اختیار کارمندان قرار دهید تا خود تصمیم بگیرند از چه راهی مهارت جدید بیاموزند. آنها میتوانند در سمینارها، وبینارها یا دورههای آموزشی شرکت کنند و با ارائه رسیدهای پرداخت، کل یا درصدی از مبلغ را از سازمان دریافت کنند.
درباره دورکاری بخوانید:
۴-حمایت از کارمندان در مسیر رشد
بسیاری از سازمانها معتقدند مهارتآموزی فرآیندی است که کارمند باید شخصاً آن را دنبال کند، به همین علت علاقهای به پیگیری فعالیتهای آموزشی کارمندان نشان نمیدهند. همین عامل سبب میشود کارمندان گمان کنند تلاشهایشان برای یادگیری دیده نمیشود و از آموختن مهارتهای جدید منصرف شوند. در مقابل، وقتی کارمندان احساس کنند که مدیرشان از فرآیند رشد آنها استقبال میکند، بیشتر مایل خواهند بود که از او بخواهند امکانات لازم را برای آموختن، در اختیارشان بگذارد.
پس همواره تلاش کنید کارمندانی را که در مسیر رشد قرار دارند بیشتر تشویق کنید و نشان دهید که تلاش آنها برای شما ارزشمند است و مسیر را برای سایر کارمندان هموارتر کنید، چرا که رشد فردی هر یک از پرسنل شما تضمینی برای رشد نهایی سازمان شماست.
۵- برگزاری نمایشگاهها و رویدادها
برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای درونسازمانی به کارمندان فرصت میدهد که بیشتر درباره بخشهای مختلف سازمان و فرصتهای موجود در آنها اطلاعات کسب کند. آنها میتوانند در جریان رویدادها با کارمندان بخشهای دیگر شرکت ارتباط برقرار کنند تا در زمینه همکاریهای میان واحدها، ایده دهند. برگزاری نمایشگاهها و رویدادها نشان میدهد که سازمان شما به پویایی درونسازمانی اهمیت میدهد.
با توجه به نقش پُررنگ ارتباطات درونسازمانی در رشد و پیشرفت کارمندان، به نظر شما آیا ارتباط شما با همکارانتان در سازمان خوب پیش میرود؟ آیا ابزارها و بسترهای مناسبی برای برقراری ارتباط درونسازمانی دارید؟ آیا میدانستید راهکارهای سازمانی ایرانسل برای برقراری تماسهای باکیفیت و بهصرفه سرویسی به نام موبایل سازمانی را به کسبوکارها ارائه میدهد؟ اگر هنوز با این سرویس آشنا نشدهاید، روی لینک زیر کلیک کنید:
ارتباط سریع و باکیفیت درونسازمانی با موبایل سازمانی ایرانسل
۶. اختصاص زمان کافی برای یادگیری
بزرگترین هدیهای که سازمانها میتوانند در مسیر رشد مهارتهای شغلی و پیشرفت به کارمندان خود اعطا کنند، «زمان» است. گاهی افراد فقط به علت نداشتن زمان کافی، دست از یادگیری میکشند و فعالیتهای خود را به انجام وظایف روزمره محدود میکنند، پس برای پیشگیری از این اتفاق، به آنها زمان کافی دهید تا بتوانند در دورهها، سمینارها و کارگاهها شرکت کنند. ایجاد این تعهد در سطح شرکت راهی برای ساختن فرهنگ یادگیری در سازمان است.
۷- ایجاد فرصتهای جدید شغلی
گاهی کار کردن در یک حوزه خاص به مدت طولانی باعث میشود سطح خلاقیت و میزان انگیزه کارمندان کاهش پیدا کند؛ یک تغییر جزئی یا قرار گرفتن در موقعیت شغلی جدید، کمک شایانی به ایجاد پویایی میکند. برای زنده نگه داشتن شوق پرسنل به یادگیری و توسعه مهارتهای شغلی جدید، به آنها فرصت دهید که با واحدهای مختلف سازمان همکاری کنند و در بازههای زمانی موقت، در بخشهای دیگر نیز فعالیت داشته باشند. این کار باعث ایجاد دیدگاهی جدید درباره نقش کنونی آنها میشود و به تقویت تفکر خلاق کمک میکند.
۸ .اعطای پاداش وفاداری به کارکنان
اغلب اتفاق میافتد که بخشی از پرسنل پس از آموختن مهارتهای جدید، سازمان را ترک و به شرکت جدیدی نقل مکان میکنند. به راحتی میتوان تصور کرد که در این شرایط، چه حجم زیادی از سرمایه مادی و معنوی شرکت هدر میرود.
برای کاهش خروج کارکنان پس از آموختن و توسعه مهارتهای شغلی، به روشهای مختلفی چون تقدیر شفاهی، پاداش مالی و … به آنها نشان دهید که وفاداریشان به سازمان برای شما ارزشمند است.
سخن آخر
رشد و پیشرفت سازمانها در گرو پویایی و اشتیاق کارکنان آنها به توسعه دانش است. کارمندان با قرار گرفتن در مسیر دانشافزایی و گسترش مهارتهای شغلی، فقط از نظر جایگاه شغلی ارتقا نمییابند، بلکه به انسانهایی هدفمندتر و مفیدتر برای جامعه تبدیل میشوند که توان پیشبرد اهداف بزرگ یک سازمان و سپس جامعه را خواهند داشت. بدون شک این سطح از رشد و پویایی با همراهی مدیران و رهبران کسبوکارها ممکن میشود.
راهکارهای سازمانی ایرانسل در کنار کسبوکارها قرار میگیرد و با ارائه خدمات منحصربهفرد، بهروز و کاربردی آنها را در مسیر پیشرفت و حرکت به سوی آیندهای روشن همراهی میکند.
منبع:
نظرات و پیشنهادات