post image

چگونه استراتژی استعدادیابی موفق برای جذب نیروهای مستعد تدوین کنیم؟

راهنمای کشف استعدادها و توانایی‌های مؤثر در محل کار با کمک تدوین استراتژی استعدادیابی


 همه انسان‌ها استعداد و توانایی منحصربه‌فرد خود را دارند که با کشف آن‌ها می‌توانند در مسیر شغلی و حرفه‌ای مورد علاقه خود قدم بگذارند. گذشته از این هر نهاد و سازمانی برای پیشرفت و موفقیت خود به دنبال جذب استعدادهایی خاص است و مصاحبه‌ی شغلی بهترین فرصت برای شناخت و جذب نیروی مستعد و توانمند است؛ ازاین‌رو یک برنامه از پیش تعیین شده به شما، به عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکارها، کمک می‌کند تا از مهارت‌ها و استعدادهای فرد جویای کار اطمینان خاطر داشته باشید. مهارت و استعداد دو مقوله مرتبط ولی متفاوت از هم هستند و از آنجایی ‌که تشخیص استعداد‌ها نسبت به مهارت‌ها کمی دشوارتر است، داشتن یک استراتژی‌ برای شناسایی استعداد موثر و مورد نیاز سازمان‌تان کمک‌کننده است.

در این مقاله به توضیح استراتژی استعدادیابی، مراحل رشد آن و نمونه‌هایی از استعدادهای موثر در محل کار می‌پردازیم تا در جذب نیروی مستعد و توانمند با آگاهی بیشتری عمل کنید.

 

تعریف استراتژی استعدادیابی

استراتژی استعدادیابی، راهکار یک سازمان برای جذب و استخدام استعدادهای کارآمد در مسیر کمک به رشد هرچه بیشتر کارمندان است. پیش از تدوین استراتژی لازم است که مهارت‌ها و توانایی‌های لازم در هر بخش تحلیل و بررسی و پس از آن اقدام به جذب نیرو شود.

سازمان‌ها همچنین برای حفظ نیروهای مستعد و توانمند خود نیز  استراتژی‌هایی را تدوین می‌کنند. برای مثال با ارائه آموزش‌ها و منابع معتبر، علاوه‌بر کمک به ارتقا مهارت‌های کارکنان، باعث ایجاد حس ارزشمندی در آن‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

۵ مهارت شغلی کلیدی که باید تا ۲۰۲۵ یاد بگیرید!

۵ اقدام راهبردی برای مهارت ‌آموزی و آموزش کارکنان در سازمان

 

پس از دانستن مفهوم استراتژی استعدادیابی، ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که «چگونه یک استراتژی استعدادیابی موفق تدوین کنیم؟». در ادامه، با طی کردن ۶  قدم گفته شده، به یک استراتژی کاربردی خواهید رسید.

۱. شناسایی اهداف سازمان

/wp-content/uploads/2022/11/3232-e1669528383587.jpg

شناسایی و اولویت‌بندی اهداف سازمان برای ساخت استراتژی، قدم اول برای تدوین آن است؛ چراکه ممکن است برای افزایش عملکرد کلی سازمان نیاز به ایجاد نقش‌های شغلی جدید و یا جایگزینی برخی نیروها در سایر بخش‌ها باشد. ازاین‌رو ارائه گزارشی از وضعیت حال حاضر و توانایی‌های مورد نیاز در آینده برای طی کردن مراحل بعدی مهم است.

۲. شناسایی چالش‌ها برای تدوین استراتژی استعدادیابی

پس از شناسایی اهداف، نوبت به تعیین چالش‌های احتمالی داخلی و خارجی برای سازمان می‌رسد. شناسایی زودهنگام چالش‌ها، سبب تسهیل نحوه مدیریت و رسیدگی به مسائل در آینده خواهد شد.

۳.تجزیه و تحلیل فاصله بین موقعیت فعلی و ایده‌آل

تجزیه و تحلیل فاصله، گویای تفاوت بین موقعیت فعلی سازمان و موقعیت ایده‌آل است. با شناسایی این فواصل می‌توانید استراتژی‌ای ایجاد کنید تا به صورت گام‌به‌گام به سمت اهداف مورد نظر خود بروید. پیشنهاد می‌کنیم که این تجزیه و تحلیل را برای موارد زیر انجام دهید:

  • هزینه‌های سازمان
  • فروش
  • رقابت در بازار
  • مدیریت
  • بهره‌وری
  • رضایت کارکنان

۴. اولویت‌بندی استعدادهای موثر در محل کار

پس از شناسایی فواصل، برای تدوین استراتژی استعدادیابی، مهارت‌ها و استعدادهای مورد نیاز سازمان، اطلاعات به‌دست‌آمده را اولویت‌بندی کرده و به واحد منابع انسانی گزارش دهید تا با مطرح کردن سوالاتی متمرکز بر آن مجموعه استعدادها، اقدام به جذب کارکنان جدید یا آموزش کارکنان فعلی نمایند.

بیشتر بخوانید:

چالش اصلی منابع انسانی که سازمان‌ ها در سال ۱۴۰۱ با آن رو به رو هستند!

۵. ارزیابی شرح وظایف

هنگامی که جذب نیروهای مستعد و توانمند بخشی از استراتژی سازمان شماست، با تدوین و ارائه شرح وظایف هر یک از موقعیت‌های شغلی و مشخص کردن مهارت‌ها و مسئولیت‌های هر کدام، علاوه‌بر تسهیل جذب استعدادهای مناسب، به بهبود فرهنگ سازمانی شما هم سرعت می‌بخشد.

۶. نظارت بر پیشرفت استراتژی استعدادیابی

/wp-content/uploads/2022/11/323232-e1669528501865.jpg

نظارت بر پیشرفت استراتژی استعدادیابی و توجه به موفقیت برنامه‌ها سبب بهبود عملکرد سازمان می‌شود. اندازه‌گیری میزان موفقیت و پیشرفت استراتژی از راه‌های متنوعی نظیر دریافت بازخورد از کارمندان و مدیران، بررسی نرخ جابجایی کارکنان و بررسی عملکرد آن‌ها و… امکان‌پذیر است.

 

نمونه‌هایی از استعداد‌های موثر در محل کار  

برای موفقیت و رشد در محل کار، علاوه‌بر مهارت‌های تخصصی داشتن استعداد و توانایی‌های فردی نیز لازم است. در ادامه به نمونه‌هایی از این استعدادها اشاره می‌کنیم.

سازگار بودن با محیط کار

در یک سازمان، جابه‌جایی افراد بین واحدها و پروژه‌های مختلف امری طبیعی است و امکان رخ دادن آن در هر سازمانی وجود دارد. از این‌رو توانایی سازگار بودن و انعطاف‌پذیری نسبت به تغییرات به افراد کمک می‌کند تا به راحتی با شرایط و مسائل جدید روبه‌رو شوند. همچنین این توانایی، در صورت مدیریت صحیح، بهبود عملکرد کارکنان و سازمان را نیز به دنبال خواهد داشت.

ارتباط برقرار کردن

ارتباط خوب و سالم شامل موارد مختلفی مانند گوش دادن فعال، اعتماد به نفس، همدلی و احترام است. برخی از افراد به صورت ذاتی از این استعداد برخوردار هستند و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار نیز به افراد کمک می‌کند تا با بیان کردن افکار و ایده‌های خود مسیر پیشرفت و دیده شدن را سریع‌تر طی کنند. بنابراین هنگامی که به دنبال جذب نیروی جدید هستید، خوب است که از سوالاتی برای کسب اطلاعات درخصوص توانایی‌های ارتباط کلامی و نوشتاری آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

۱۰ روش برای تقویت مهارت همدلی در محیط کار برای مدیران کسب‌وکار ها

توانایی حل مسائل و مشکلات

این توانایی نیز مانند مورد قبل به صورت ذاتی در برخی افراد پررنگ‌تر است و آن‌ها قابلیت پاسخگویی سریع به مشکلات و حل آن‌ها را دارند. مشکلات موجود در محیط کار می‌توانند ماهیت فنی یا غیرفنی داشته باشند که برای مشکلات فنی با درک عمیق موضوع و مطالعه در مورد مسائل و برای مسائل غیرفنی با مشورت و صحبت می‌توان به یک تصمیم و نتیجه نهایی رسید.

قدرت تصمیم‌گیری

درحالی‌که برخی افراد ممکن است تصمیم‌گیری را به عنوان یک چالش ببینند، برخی دیگر آن را یک فرصت هیجان‌انگیز می‌دانند؛ قدرت تصمیم‌گیری، توانایی انتخاب از بین راه‌حل‌های متعدد برای یک مشکل است و از آنجایی ‌که هر تصمیمی که توسط یکی از نیروهای سازمان گرفته می‌شود تاثیر مستقیمی بر عملکرد نهایی دارد، توجه به توانایی تصمیم‌گیری در روز مصاحبه و پرسیدن سوالاتی در مورد آن حائز اهمیت است.

در ادامه پنج قدم اصلی تصمیم‌گیری را با هم بررسی می‌کنیم:

/wp-content/uploads/2022/11/32323232-e1669528549141.jpg
  • تجزیه و تحلیل مشکلات موجود و شناسایی عوامل مهم
  • ارزیابی نتایج هر یک از تصمیمات و اولویت‌بندی کردن آن‌ها
  • ارزیابی پیامدهای هر یک از تصمیمات
  • درنظر گرفتن عدم قطعیت و مقدار ریسک‌پذیری در هر یک از تصمیمات
  • ارائه دلایل همراه با تجزیه و تحلیل کمی آن‌ها

نوآوری

نوآوری، توانایی فکر کردن به ایده‌ها و روش‌های جدید برای بهتر انجام دادن کارها است. این توانایی برای هر کسب‌وکاری که نیاز به تفکر خلاق و ارائه ایده‌های نو دارد بسیار مفید است؛ چراکه افراد خلاق و نوآور با ارائه راه‌حل‌های منحصربه‌فرد و داشتن نگاهی متفاوت به مسائل برای موفقیت و پیشرفت سازمان شما مفید خواهند بود و لازم است که مصاحبه‌کننده با مطرح کردن سوال‌ها و معماهایی استعداد آن فرد برای نوآوری را بسنجد.

الهام‌بخشی به دیگران

وجود نیروی کار الهام‌بخش، که نسبت به زندگی و جهان پیرامون نگرشی مثبت داشته باشد، لازمه هر محیط کاری است. اگر به عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکارها، به دنبال تقویت روحیه کارکنان خود و بهبود محیط کاری برای حفظ نیروی انسانی با استعداد خود هستید، نیروی جدید سازمان خود را از میان افراد تاثیرگذار و الهام‌بخش پیدا کنید. چنین فردی برای موفقیت تلاش می‌کند، برای آینده خود اهدافی مشخص دارد و دیگران را در جهت بهتر انجام دادن کارها تشویق می‌کند.

بیشتر بخوانید:

7 علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

چگونه در کارمندان خود ایجاد انگیزه کنیم؟

توانایی مذاکره کردن

بسیاری از موقعیت‌های شغلی، مانند مدیران، مشاوران و نمایندگان فروش، مستلزم داشتن استعدادی قوی در مذاکره کردن هستند. ازاین‌رو اگر به دنبال جذب نیرویی جدید با توانایی مذاکره هستید، هنگام مصاحبه شغلی به رفتار او دقت کنید؛ اگر فرد مصاحبه‌شونده در دید شما شخصیتی متقاعدکننده و کاریزماتیک دارد، ممکن است که از استعداد بالایی در مذاکره برخوردار باشد. همچنین صحبت کردن در رابطه با مواردی مانند حقوق و مزایا از دیگر نشانه‌های افراد با این توانایی است.

شبکه سازی کردن

/wp-content/uploads/2022/11/3232323232-e1669528615223.jpg

توانایی شبکه‌سازی در مشاغلی که به طور مستقیم با خریداران و مصرف‌کنندگان در ارتباط هستند بسیار کارآمد است. درعین حال با داشتن نیرویی با توانایی شبکه‌سازی، در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کرده‌اید؛ چراکه چنین فردی به راحتی مشتریان جدیدی جذب می‌کند و ارتباط با افراد جدید، سازمان و شرکت شما را در مسیر رویارویی با فرصت‌های بزرگتر قرار می‌دهد.

استعداد متقاعدسازی دیگران

قانع کردن و متقاعدسازی دیگران از استعدادهای بسیار مفید برای کار در یک گروه است. این توانایی علاوه‌بر متقاعد کردن مشتریان و شرکای تجاری، برای نشان دادن اهمیت برخی وظایف در میان اعضای گروه و متقاعد کردن آن‌ها در راستای تلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک نیز لازم است. هنگام صحبت و متقاعد کردن دیگران بهتر است که به سه نکته زیر توجه داشته باشیم:

  • احترام: رفتار محترمانه با مردم و ارائه خدمات به آن‌ها به روند متقاعدسازی کمک می‌کند. در حین متقاعد کردن، مطمئن شوید که از دیدگاه و دلیل آن‌ها برای انتخاب کسب‌وکار شما آگاهی دارید.
  • اعتبار: تنها راه ایجاد اعتبار برای برند و سازمان، ایجاد اعتماد در مشتریان و مخاطبان‌ است و برای این کار لازم است آن‌ها را متقاعد کنید که محصول شما بهینه‌ترین راهکار برای رفع نیازهایشان است.
  • ثبات: داشتن ثبات در موفقیت و حرکت به سمت هدف‌های بزرگتر در طول زمان، از دیگر راهکارهای ایجاد اعتماد در مخاطبان و متقاعدسازی آن‌ها است.

 

کلام آخر

تدوین استراتژی‌ای مناسب، قبل از انجام مصاحبه شغلی، به جذب نیروهای مستعد و توانمند کمک می‌کند. این استراتژی علاوه‌بر تسهیل یافتن نیروی مستعد به توسعه مهارت‌ های شغلی کارمندان نیز کمک می‌کند.

راهکار های سازمانی ایرانسل نیز در مسیر تحول دیجیتال و مجهز کردن سازمان‌ها به پیشرفته‌ترین ابزارهای دیجیتال در کنار کسب‌وکار شماست. کمک به توسعه فردی نیرو های انسانی، احساس رضایت شغلی و در نتیجه حفظ منابع انسانی ارزشمند بخشی از مزایای استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل است. ابزارهای سرویس موبایل سازمانی، سرویس دانا پلاس و… نمونه‌ای از این راهکارها هستند.

ما در راستای تحول دیجیتال و همچنین برای راحتی شما مشترکان ایرانسل، کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) را درنظر گرفته‌ایم که از طریق آن می‌توانید با انواع خدمات سازمانی ایرانسل از جمله VPN سازمانی، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان و سیستم بی‌ سیم (Walkeh) آشنا شوید. البته که راه ارتباطی ما از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir نیز به‌قوت خود همچنان باقی است.

 

منبع:

https://in.indeed.com/career-advice/career-development/examples-of-talents-at-work

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8642

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7444

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 6039