ارتباطات نقش مهمی در زندگی روزمره ما بازی میکند و در محیط کار نیز برقراری ارتباط موثر اهمیت بالایی دارد، امری که بر هیچکس پوشیده نیست.
در صورتی که کارمندی امکان برقراری ارتباطی مناسب با دیگران را نداشته باشد، احتمال دارد شانس خود را برای حفظ شغل رویایی، بستن قراردادهای مهم و پیشرفت در کار خود از دست بدهد. بنابراین، آگاهی از ارزش برقراری ارتباط موثر و نقش آن در پیشبرد کارها از اهمیت ویژهای برخوردار است. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.
برقراری ارتباط موثر در کار به چه معنا است و چه مزایایی دارد؟
برقراری ارتباط موثر در محل کار از عوامل حیاتی و اساسی در موفقیت کسبوکارها است. با تقویت ارتباطات درونسازمانی و ارتباط با مشتری، مشارکت و همکاری کارمندان در انجام امور افزایش مییابد و کار گروهی موثرتر و سودمندتری نیز ارائه میشود.
از سویی دیگر، عدم برقراری این ارتباط موثر برای کسبوکارها نتایج زیانباری به همراه خواهد داشت. طبق تحقیقات انجام شده، بروز 70 درصد از اشتباهات و مشکلات کسبوکارها به دلیل برقراری ارتباطات ناکارآمد است. این آمار اهمیت آموزش نحوه برقراری ارتباط مفید و کارآمد در محیط کار و ضرورت تمرکز بیشتر بر ارائه دستورالعملهای صحیح بر پایه مکالمات مناسب را نشان میدهد تا از احتمال بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود. از این رو، برقراری ارتباط درست و بهینه از اهمیت ویژهای برخوردار است و با گسترش استفاده از شیوه دورکاری، هر روز به اهمیت آن افزوده میشود. برقراری ارتباط کارآمد و با کیفیت از صحبت کردن فراتر میرود و به معنای برقراری تماس و همکاری بیشتر در بحث با دیگران است. زمانی که تیمها همکاری بیشتری با هم دارند، میتوانند مانع از بروز اختلافات بیشتر شوند، بیش از پیش بر روی اهداف شرکت تمرکز و در رابطه با آن تلاش کنند. استفاده از این راهکار به مدیران توانایی تشخیص عوامل موثر در ایجاد محیط کاری مثبت را میدهد و تجربه کاری متعادلتری برای کارمندان به ارمغان میآورد.
در ادامه مزایای برقراری ارتباط موثر در محیط کار را بیان میکنیم.
بهبود ساختار تیمی
برقراری ارتباط صادقانه و موثر برای ساخت یک تیم قدرتمند، حیاتی است. زمانی که کارمندان با هم مشورت کنند، ایدههای یکدیگر را در نظر بگیرند و درباره راههای رشد کار خود با هم صحبت کنند، انگیزهشان برای همکاری بیشتر میشود. بنابراین، تیم قدرتمندی میسازند، محیط کار لذتبخشتری را تجربه میکنند و اشتیاقشان برای بهتر کار کردن نیز افزایش مییابد؛ چرا که به هیچوجه نمیخواهند باعث سرشکستگی تیم خود شوند.
افزایش خلاقیت و توانایی کارمندان
محیط کاری باید بستر امنی برای برقراری ارتباطات موثر میان کارمندان و روسا باشد. سرعت بالای انجام امور در محیطهای کاری بر نحوه برقراری ارتباط تاثیر میگذارد و در این میان، امکان فراموش شدن ایدههای نوین کارمندان افزایش مییابد. اگر کارمندی از بیان ایدهها و نظرات خود واهمه داشته باشد، در کار خود راکد مانده و تنها به انجام وظایف محولشده، بسنده میکند. حال اگر بستری فراهم باشد تا او بتواند با کارفرمایان خود به گونهای موثر ارتباط برقرار کند و ایدههای نوآورانه خود را بیان کند، به تبع خلاقتر خواهد بود و به پیشبرد امور نیز کمک بیشتری خواهد کرد. برقراری ارتباط مناسب به مدیران توانایی شناسایی استعدادهای نهفته کارمندان را میدهد، با این روش آنها میتوانند این تواناییها را به کار گرفته و با تقویت این ویژگیها در کارمندان خود به موفقیت کسبوکار خود بیافزایند.
افزایش بهرهوری کسبوکارها
مدیران با برقراری ارتباط موثر با کارمندان میتوانند از تواناییها و استعدادهای آنها در زمینههای مختلف آگاه شوند و به تبع به هر کس کاری را واگذار کنند که در انجام آن تبحر بیشتری دارد. این روش علاوهبر بالا بردن سرعت انجام امور، میزان بهرهوری شرکتها را نیز افزایش خواهد داد.
برای نمونه میتوان به کارمندی اشاره کرد که نسبت به سایرین در استفاده از برنامه اکسل (Excel) توانایی بیشتری دارد. حال اگر مدیر این شخص ارتباط مناسب و کارآمدی را با کارمند خود برقرار سازد، با آگاهی از این موضوع میتواند مدیریت امور مربوطه بیشتری را به او بسپارد و از این راه سرعت انجام امور را در شرکت خود به میزان چشمگیری افزایش دهد؛ در صورتی که عکس این روند رخ دهد، امور به کندی پیش میرود و هدف نهایی پروژه نیز تحت تاثیر قرار میگیرد.
بهبود راندمان کاری
برقراری ارتباطات ناکارآمد بر کیفیت انجام امور تاثیر منفی میگذارد و راندمان کاری شرکتها را به خطر میاندازد. اگر در محیطهای کاری دستورالعملها به وضوح ارائه نشود، امکان بروز مشکلات افزایش مییابد و مدیران بخشهای مختلف مدام باید در رابطه با هر دستوری شفافسازی کنند. بدیهی است که اینگونه سرعت انجام امور و به تبع آن راندمان کسبوکارها کاهش مییابد.
برای نمونه زمانی را تصور کنید که در شرکتی برقراری ارتباط بین مدیر و کارمند به مشکل برمیخورد، به احتمال زیاد این امر منجر به از دست رفتن زمان، تلاش و منابع بسیاری میشود. استفاده از شیوه صحیح برقراری ارتباط نه تنها به پیشبرد امور کمک میکند بلکه باعث بهبود راندمان کاری شرکتها خواهد شد.
افزایش وفاداری کارمندان
تعهد کارمندان به شرکتی که در آن مشغول به کار هستند با برقراری ارتباط مناسب با مدیران مجموعه و سایر کارمندان افزایش خواهد یافت و زمانی که هر کارمند بتواند به راحتی مسائل کاری خود را با مدیران در میان بگذارد، احساس وفاداری بیشتری نیز به مجموعه کاری خود خواهد داشت. زمانی که ارتباط دوطرفه سالم و مناسبی میان کارمندان و مدیران برقرار باشد، حس اعتماد میان آنها نیز افزایش مییابد، مدیریت امور مربوطه با سهولت بیشتری صورت میگیرد و هر کارمند وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام خواهد داد.
کاهش اختلافها و رفع مشکلات
کار با افرادی با شخصیتهای متفاوت، نیاز به توانایی برقراری ارتباط بسیار بالایی دارد تا از کوچکترین اختلاف نظرها و مشکلات جلوگیری شود. دو نفر ممکن است به گمان خود ارتباط خوبی با هم برقرار کرده باشند اما در واقع به دلیل تفاوت شیوه برقراری ارتباطشان نتوانند یکدیگر را به درستی درک کنند. این امر ممکن است تنشهایی را در محل کار ایجاد کند، در این صورت بهتر است تا اعضا، همواره دیدی فراتر از مشکلات بهوجود آمده داشته و به دنبال راههای متفاوتی برای برقراری ارتباط و همچنین حل چالشهای پیش آمده باشند تا در نهایت بتوانند از بروز کوچکترین اختلافات جلوگیری کنند. وجود کارمندانی با شخصیتهای متفاوت و نظرات مختلف در هر محیط کاری اجتنابناپذیر است، بهترین راه برای کنار آمدن با این مسئله هم برقراری ارتباطات شفاف است. ارتباط موثر هیچگاه به معنی درست بودن یک نظر و اشتباه بودن دیگر نظرات نیست، بلکه به معنی برقراری ارتباطات راحت، صادقانه و مثبت میان اعضا است. کسب اطمینان از مورد توجه قرار گرفتن تمام اعضا و نیازهایشان با یافتن راهی در میانه به دست میآید و نتیجه آن چیزی جز ایجاد یک محیط کاری دلپذیر و مطبوع نیست.
رشد کسبوکارها
برقراری ارتباطات موثر باعث گسترش کسبوکارها شده و با رشد شخصی کارمندان در یک راستا قرار میگیرد. برقراری ارتباط کارآمد و مناسب، سوتفاهمهای کاری و حاشیهها را به حداقل میرساند و با کمکی که به پیشبرد بهینه امور میکند باعث تسریع پیادهسازی سیاستهای شرکت و آمادهسازی و تحویل پروژههای بینقص میشود.
جمعبندی
با شیوع ویروس کرونا، شاهد استفاده روزافزون کسبوکارها از شیوه دورکاری هستیم، شیوهای که تسهیل روند امور در آن همواره چالشبرانگیز است. کسبوکارهای مختلف نیز در تمامی زوایای خود همیشه به دنبال برقراری ارتباط بیشتر میان اعضا هستند؛ در نتیجه درک اهمیت برقراری ارتباط موثر، تاثیر آن بر روابط و رشد آنها در دنیای کسبوکار از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در این میان، راهکار ایرانسل به عنوان برترین اپراتور دیتای کشور، استفاده از موبایل سازمانی یا MVPN است. بهرهگیری از این سرویس به تسهیل ارتباطات درون سازمانی و کاهش دغدغه کارمندان بابت هزینه بالای برقراری تماس دائم با سایرین کمک میکند و در نتیجه بهبود راندمان کاری را افزایش میدهد.
شما نیز میتوانید برای تسهیل ارتباطات داخلی سازمان خود و دریافت مشاوره در رابطه با این سرویس از واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل، به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل بزنید.
منبع:
نظرات و پیشنهادات