post image

۵ اقدام راهبردی برای مهارت‌آموزی و آموزش کارکنان در سازمان

با استفاده از این ۵ راهکار بهترین مسیر را برای مهارت‌آموزی و آموزش کارکنان در پیش بگیرید.


آموزش کارکنان و فراهم آوردن بستر یادگیری برای آن‌ها از مسائلی است که امروزه برای کارفرمایان و کارمندان بیش‌ از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. کارمندان با استفاده از امکانات آموزشی می‌توانند در حوزه کاری خود توانمندتر شوند و درنتیجه در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند، کارفرمایان نیز با ایجاد فضای یادگیری در سازمان اطمینان خواهند داشت که کارمندان از به‌روزترین روش‌ها و داده‌ها آگاهی دارند و با خیالی آسوده در مسیر رقابتی کسب‌وکار خود به‌پیش می‌روند.

/wp-content/uploads/2022/07/099-e1657626984468.jpg

ایجاد فضای آموزشی برای کارکنان، به اندازه‌ای مهم است که هرساله سازمان‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف یک روز یا یک هفته را با عنوان روز یا هفته آموزش در محیط کار گرامی می‌دارند. واقعیت این است که اغلب سازمان‌ها از اهمیت مسئله آموزش کارکنان آگاه‌اند، اما در بسیاری از موارد نمی‌توانند نتیجه مطلوب را از آن کسب کنند. با درنظرگرفتن راهکارهای زیر می‌توانید آموزش کارکنان را به‌نحوی در پیش بگیرید که نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

۵ راهکار موثر برای افزایش بهره‌وری در دورکاری

 

۱. فرصت‌های متعدد و متنوعی برای مهارت‌افزایی ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که کارمندان با سطوح مختلفی از  دانش و تجربه در سازمان شما مشغول به کار هستند و  در نظر گرفتن این مسئله در تدوین و برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی بسیار مهم است که دوره‌ها را به نحوی مدیریت شوند که برای هر کارمندی یک دوره مناسب با دانش، تجربه و حوزه کاری او وجود داشته باشد. این موضوع بدان معنا نیست که دوره‌های زیادی برگزار کنید، بلکه دوره‌های‌ آموزشی را به نحوی طراحی کنید که برای اکثر شرکت‌کنندگان جذاب و آموزنده باشد. توجه به پیش‌زمینه و توانایی‌های افراد برای طراحی دوره‌های آموزشی، خود یک عامل انگیزه‌بخش برای شرکت آن‌ها  در این دوره‌هاست.

بیشتر بخوانید:

مدیران چگونه می‌توانند به‌ تغییر فرهنگ سازمانی سرعت ببخشند؟!

 

۲. آموزش مجازی مؤثر را پیش بگیرید.

ساختار دوره‌های آموزش مجازی مهم‌ترین بخش آن است. ایان لان (Ian Lunn) بنیان‌گذار شرکت  Product Focus که در حوزه ارائه خدمات مشاوره‌ای به کسب‌وکارها فعال است، در این ‌خصوص می‌گوید: «مطالب در کلاس‌های مجازی باید به شکلی تقسیم و طبقه‌بندی گردد که کارمندان مجبور نباشند ساعت‌ها به صفحه مانیتور خیره شوند.»

/wp-content/uploads/2022/07/0999-e1657627119382.jpg

ایان لان (Ian Lunn) در خصوص تجربه برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارکنان ادامه می‌دهد: «طبق تجربه ما کلاس‌های  ۵۵ دقیقه‌ای که در آن  ۱۰ دقیقه وقت استراحت در نظر گرفته شده باشد، بازخورد خوبی از طرف شرکت‌کنندگان دریافت خواهد کرد. کلاس‌های طولانی‌تر برای شرکت‌کنندگان طاقت‌فرسا و خسته‌کننده می‌شود و ممکن است افراد، دیگر  تمرکز کافی را برای یادگیری نداشته باشند.»

اگر به‌منظور برگزاری کلاس‌های آموزشی آنلاین یا برگزاری جلسات آنلاین به دنبال پلتفرم مناسب هستید، خوب است که از میان پلتفرم‌های گوناگون به سرویس بومی داناپلاس اشاره کنیم که امکان برگزاری انواع کلاس‌های آنلاین، وبینارها و کنفرانس‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با توجه ‌به اهداف خود در فضای آنلاین این پلتفرم، مهارت‌های بسیاری بیاموزید و یا جلسات آنلاین خود و تیم‌های مختلف سازمان را به‌صورت رایگان در این بستر برگزار کنید.

 

۳. امکان آموزش  و رقابت گروهی را فراهم کنید.

تأثیر آموزش هنگامی چشم‌گیرتر خواهد بود که یک جریان رقابتی بین گروه‌های مختلف کارمندان شکل بگیرد، اگر آموزش کارکنان به نحوی برنامه‌ریزی گردد که امکان امتیازدهی و رقابت گروهی برایشان فراهم شود و فضایی به‌وجود آيد که اعضای یک گروه بتوانند همدیگر را در جریان به روز‌ترین اخبار و اطلاعات مرتبط با کسب‌وکارشان قرار دهند شما محیطی را فراهم کرده‌اید که کارکنان در آن به یکدیگر آموزش می‌دهند که نتایج آن برای سازمان شما فوق‌العاده خواهد بود.

یکی از تجربه‌های موفق در حوزه آموزش عمومی کارکنان، نمونه محیط کار سبز  یا پایدار  (workplace sustainability) است. بسیاری از سازمان‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کم کردن آلودگی‌های محیطی به کارمندان خود راهکارهایی را برای کم کردن زباله‌ها یا استفاده از مواد تجزیه‌پذیر، آموزش می‌دهند. جو لیانگ (Jo Liang) ‌بنیان‌گذار شرکت CAULIBOX در خصوص تجربه موفق خود در این زمینه می‌نویسد: «هنگامی که به افراد موضوعی آموزش داده می‌شود، خوب است هرچه سریع‌تر فضای برای به‌کاربستن آن آموزه‌ها فراهم شود تا به این شکل یادگیری عمیق‌تر شود. یکی از راه‌های تازه در این راستا استفاده از اپلیکیشن‌ها و وب‌اپلیکیشن‌هاست که در آن می‌توان در محیطی دوستانه فضای رقابتی مناسبی را بین کارکنان ایجاد کرد.»

 

۴. به وضعیت ذهنی افراد توجه کنید.

/wp-content/uploads/2022/07/099999-e1657627163583.jpg

رای یادگیری، افراد به فضای ذهنی آرام نیاز دارند. گیلان مک‌میشل (Gillian McMichael) در کتابی با موضوع خودسازی به این موضوع اشاره می‌کند که ازبین‌بردن استرس‌ها، مشغله‌ها، نگرانی‌ها و افکار منفی، نسبت به آموزش افراد اولویت دارند. چراکه این قبیل احساسات و افکار فضای ذهنی فرد را اشغال می‌کنند و یادگیری را به طرز چشم‌گیری تحت‌تأثیر قرار می‌دهند؛ برای دست‌یابی به بهترین نتیجه از آموزش کارکنان باید به این مسئله توجه داشت و تلاش کرد تاحدامکان شرکت‌کنندگان دوره‌های آموزشی از نظر ذهنی در وضعیت مناسبی باشند.

اگر به فکر بهبود فضای محیط کار در  سازمان خود هستید مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

 

۵. ارتباطات خود را گسترش دهید.

برای یادگیری نیاز داریم که با افراد متخصص و باتجربه آشنا شویم و از دانش آن‌ها بهره‌ ببریم. برای رشد و پیشرفت در مسیر شغلی خود می‌توانید از توصیه‌های افراد باتجربه استفاده کنید و از آن‌ها برای آموزش کارکنان کمک بگیرید. کارکنان را نیز تشویق کنید تا ارتباطات کاری خود را گسترش دهند. یادگیری، مسئله‌ای نیست که تنها در کلاس درس شکل بگیرد. افراد به طور مداوم در حال یادگیری از هم هستند و هنگامی که شما و کارمندانتان در حلقه‌ای از افراد متخصص قرار گرفته باشید، ناخودآگاه از آن‌ها خواهید آموخت و به آن‌ها یاد خواهید داد. این خاصیت ارتباط انسان‌هاست که روی هم تأثیر می‌گذراند و از هم تأثیر می‌پذیرند.

 

کلام آخر

یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازهای راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز همراهی با کسب‌وکارها در مسیر تحول دیجیتال و مجهز کردن آن‌ها به پیشرفته‌ترین ابزارهای دیجیتال است. راهکارهایی مثل سرویس موبایل سازمانی، اینترنت اشیا، شهر هوشمند و زیرساخت ابری تنها چند مورد از خدماتی هستند که راهکارهای سازمانی برای قراردادن کسب‌وکارها در مسیر تحول دیجیتال ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این خدمات و محصولات می‌توانید

به وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید و برای دریافت مشاوره و راهنمایی‌های لازم به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل بزنید.

 

منبع:

https://www.forbes.com/sites/sallypercy/2022/05/17/how-to-embed-learning-into-your-organization/?sh=e59727d2214b

3 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8639

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7438

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 6008