یک کسبوکار موفق از طریق فروش کالا یا ارائه خدمات سوآوری ایجاد میکند. بااینحال، کسب موفقیت در کسبوکار و تعریف موفقیت برای مدیران براساس ارزشهای شخصی یا اهداف آنها متفاوت است. برخی از صاحبان مشاغل، درصورتیکه بتوانند بدون بدهی کار خود را توسعه دهند، خود را موفق میدانند. برخی دیگر نیز باوجود پذیرش بدهی، همچنان خود را موفق میدانند زیرا درحال گسترش کسبوکار خود برای تبدیل شدن به یک برند جهانی هستند.
علاوهبر سود و رشد، شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) که میزان پیشرفت و موفقیت کسبوکارها را ازطریق معیارهایی مانند وفاداری مشتری و ترافیک وبسایت اندازهگیری میکنند باید مورد توجه قرار گیرند.
بهطور کلی، اهداف جهانی برای یک کسبوکار حول محور واحدهای فروش رفته، درآمد بهدست آمده، رشد شرکت، تکرار خرید مشتریان و شناخت برند است. اما روشهای بسیاری نیز وجود دارد که یک صاحب کسبوکار میتواند از طریق آنها موفقیت برند خود را ارزیابی کند.
نقش تعین هدف در موفقیت کسبوکارها
در دنیای پیچیده و پویای تجارت امروزی لازمه رسیدن یک کسبوکار به موفقیت تعیین اهداف کوتاهمدت و بلندمدت و درک استدلال پشت هر یک از آنها است. تعیین اهداف مانند یک قطبنما عمل کرده، مسیر حرکت را برای ذینفعان ترسیم و از اتلاف منابع و سردرگمی جلوگیری میکند. بهعنوان بخشی از یک برنامه استراتژیک موثر، اهداف کسبوکار باید براساس مدل S.M.A.R.T ( Specific . Measurable. Attainable. Relevant. Time-Bound) تعیین شود. برطبق این مدل لازم است اهداف خاص، قابل اندازهگیری و دستیابی، مرتبط و با قابلیت زمانبندی باشند.
اهداف تعیین شده برای کسبوکار میتوانند مالی، عملیاتی یا مرتبط با رشد و گسترش کسبوکار باشند. بهعنوان مثال، درحالیکه هدف یک کسبوکار میتواند فروش تعداد مشخصی محصول در یک مدت زمان خاص باشد؛ هدف دیگری میتواند تلاش برای بازاریابی و جذب تعداد مشخصی دنبالکننده در شبکههای اجتماعی باشد.
اهداف هر برند قابل بازنگری هستند و در ایجاد و تنظیم نقشه راه کسبوکار انعطافپذیری وجود دارد. صاحبان کسبوکار میتوانند دادههای مربوط به کسبوکار خود را تجزیهوتحلیل کنند و میزان پیشرفتشان را در راستای تحقق این اهداف مورد بررسی قرار دهند. همچنین مدیران میتوانند برای دستیابی آسانتر به اهداف آنها را به بخشهای کوچکتری تقسیم کنند.
بیشتر بخوانید:
هدف گذاری در کسب و کار برای سال جدید با این 6 گام فوق العاده
اهمیت ایجاد یک تیم قدرتمند برای موفقیت کسبوکار
دستیابی به یک موفقیت پایدار در کسبوکار به وجود یک تیم قدرتمند و یکپارچه وابسته است. یک تیم حرفهای متشکل از افراد با استعداد، ماهر و متعد میتواند موتور محرکه نوآوری، رشد و پیشرفت یک سازمان باشد. دلایل متعددی وجود دارند که نشان میدهند چرا تشکیل یک تیم قدرتمند برای موفقیت هر کسبوکاری ضروری است. این دلایل عبارتاند از:
- همافزایی و تبادل دانش: تیمی که از افراد با تخصصها و تجربیات مختلف تشکیل شده باشد، میتواند ازطریق همافزایی و تبادل دانش راهحلهای خلاقانهتر و کارآمدتری برای چالشها ارائه دهد.
- افزایش بهرهوری و کیفیت: کار تیمی منسجم و هدفمند منجر به افزایش بهرهوری، کاهش اتلاف وقت و افزایش کیفیت کار میشود.
- تصمیمگیری بهتر: تبادل نظر و بحث و گفتوگو در بین اعضای تیم منجر به جمعآوری اطلاعات و ایدههای متنوع میشود و به اتخاذ تصمیمات بهتر و دقیقتر کمک میکند.
- انعطافپذیری و قدرت تطبیق بالاتر: تیمهای قدرتمند در برابر چالشها و تغییرات ناگهانی انعطافپذیرتر هستند و میتوانند بهسرعت خود را با شرایط جدید وفق دهند.
بیشتر بخوانید:
چگونه استراتژی استعدادیابی موفق برای جذب نیروهای مستعد تدوین کنیم؟
آموزش تحول دیجیتال، راهنمای تربیت نیروی کار برای ایجاد تغییرات بزرگ در سازمان!
نقش حیاتی تضمین رضایت مشتری در موفقیت کسبوکار
کسبوکارها برای بقا و پیشرفت، بهطور فزایندهای به جلب رضایت مشتریان خود وابسته هستند. مشتریان راضی اغلب به خریداران دائمی تبدیل شده و در مورد فروشگاهها، طرحها، اپلیکیشنها، پلتفرمها یا خدماتی که میپسندند تبلیغ میکنند. علاوهبر ارزش پیشنهادی یک محصول یا خدمات خاص که باعث محبوبیت کسبوکار میشود، غالبا ارائه خدمات عالی به مشتریان و دانستن چگونگی بهبود آن است که آنها را به خرید مجدد ترغیب میکند. رضایت مشتری را میتوان ازطریق روشهای مختلف تضمین کرد ازجمله:
- ایجاد یک رویه آسان برای بازگشت کالا: سیاستهای بازگشت صریح و شفاف باعث کاهش سردرگمی و تجربیات ناخوشایند مشتریان گردد.
- صداقت با مشتریان: صداقت، در برقراری اعتماد و وفاداری مشتریان نقش بسزایی دارد. هنگامیکه خطایی رخ میدهد، بهترین کار پذیرش مسئولیت و صداقت درمورد اقداماتی است که ذینفعان میتوانند برای رفع این مشکل انجام دهند.
- تمرکز بر راهحل: در صورت بروز اختلاف با مشتری لازم است کارکنان از زبان مثبت استفاده کنند تا به کاهش تنشها کمک کرده و یافتن راهحل آسانتر شود.
بیشتر بخوانید:
شناخت مشتری به چه معناست و چه جایگاهی در بازاریابی دیجیتال دارد؟
ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، عامل مهم در موفقیت کسبوکارها
مشتریان امروزی به دنبال محصولاتی هستند که نیازها و خواستههای آنها را برآورده کند و از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد. کسبوکارهایی که بهطور مداوم محصولاتی با کیفیت بالا ارائه دهند، میتوانند از مزایای متعددی از جمله افزایش سهم بازار، ارتقا سودآوری و بهبود شهرت برند بهرهمند شوند. ساخت و ارائه محصول یا خدمات عالی با ارزش پیشنهادی بالا به صاحبان کسبوکار در کسب مزیت رقابتی کمک میکند.
دلایل متعددی وجود دارد که نشان میدهد چرا محصولات و خدمات با کیفیت بالا تا این حد حائز اهمیت هستند. این دلایل عبارتاند از:
- افزایش رضایت مشتری: مشتریانی که از یک برند یا کسبوکار راضی هستند به احتمال زیاد به آن برند وفادار میمانند که این امر منجر به افزایش فروش و درآمد پایدار برای کسبوکار میشود.
- کاهش هزینههای بازاریابی و تبلیغات: مشتریان راضی مانند بهترین سفیران یک برند عمل میکنند و با معرفی آن محصول به اطرافیان به بازاریابی و جذب مشتریان جدید کمک میکنند.
- کاهش اتلاف وقت و هزینه: محصولات و خدماتی که با دقت طراحی و تولید شدهاند، احتمال بروز نقص و خرابی را کاهش میدهند و این امر منجر به صرفهجویی در وقت و هزینههای مرتبط با خدمات پساز فروش و جبران خسارات به مشتریان میشود.
- ایجاد مزیت رقابتی: در بازارهای رقابتی ارائه محصولات و خدماتی با کیفیت بالا میتواند بهعنوان یک مزیت رقابتی عمل کند و یک برند را از سایر رقبای آن متمایز کند.
بیشتر بخوانید:
اجرای استراتژیهای بازاریابی لازمه کسب موفقیت در معرفی محصولات و خدمات
بازاریابی برای ترسیم مسیر کسبوکار از جمله ردیابی اهداف ازطریق شاخصهای کلیدی عملکرد برای سنجش موفقیت امری کلیدی است. اجرای استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات در رسانههای قدرتمند آگاهی از برند را تقویت میکند و محرک اصلی فروش است.
استراتژی بازاریابی شامل برنامه کوتاهمدت و بلندمدت برای یک کسبوکار است و اشکال مختلفی به خود میگیرد. همکاری با کسبوکارهای همسو، برگزاری رویدادهای موقت برای پروژهها یا مناسبتهای خاص و اجرای کمپینهای رسانههای اجتماعی و… باعث معرفی کسبوکار به یک بازار هدف جدید میشود. برقراری ارتباط از طریق عضویت در انجمنهای حرفهای یا شرکت در همایشها، روشهای دیگری برای بازاریابی کسبوکار و گسترش پایگاه مشتریان بالقوه هستند.
کلام آخر
موفقیت در دنیای پررقابت کسبوکار، نیازمند یک نقشه راه دقیق و گامهایی هوشمندانه است. در این مسیر عوامل متعددی دستبهدست هم میدهند تا یک کسبوکار را به موفقیت برسانند. این عوامل شامل مدیریت توانمند و کارآمد، داشتن یک تیم متعهد و متخصص، ارائه خدمات بینقص به مشتریان، انعطافپذیری و قیمتگذاری مناسب و… است.
در میان عوامل متعدد موثر در موفقیت یک کسبکار، تبلیغات بهعنوان یک عنصر کلیدی نقشی اساسی در معرفی برند، جذب مشتری و افزایش فروش ایفا میکند. انتخاب هوشمندانه تبلیغات و استفاده درست از پلتفرمهای نوین میتواند پیام برند را بهطور موثر به مخاطبان انتقال داده و اعتماد و وفاداری آنها را جلب کند.
در ایران راهکارهای سازمانی ایرانسل، پنل هوشمند تبلیغات یلوادوایز رابهعنوان راهکاری جامع برای تبلیغات به کسبوکارها معرفی کرده است. با استفاده از این پلتفرم کاربران میتوانند تبلیغات خود را بهصورت هدفمند انجام دهند، هزینههای تبلیغات خود را مدیریت کنند و بازده تبلیغات را رصد کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و تضمین موفقیت کسبوکارتان میتوانید علاوهبر مراجعه به وبسایت راهکارهای سازمانی ایرانسل با شمارهگیری کددستوری ستاره سه مربع (#3*) در زمینه این سرویس اطلاعات کامل کسب کنید.
منبع:
نظرات و پیشنهادات