post image

آموزش تحول دیجیتال، راهنمای تربیت نیروی کار برای ایجاد تغییرات بزرگ در سازمان!

آموزش تحول دیجیتال برای ایجاد تغییرات به‌روز در میان کارمندان سازمان چگونه باید صورت بگیرد؟


چهارمین انقلاب صنعتی دنیا که با نام صنعت ۴٫۰  (به تغییرات سریع فناوری، صنایع و الگوهای اجتماعی و عملیاتی که در طی قرن ۲۱ به منظور افزایش اتصال‌های متقابل و اتوماسیون هوشمند فراگیر شده‌است، اشاره دارد) شناخته می‌شود و بر پایه تحول دیجیتال صنایع صورت گرفته است. راه‌هایی که از طریق آن‌ها تحول دیجیتال جهان را متحول می‌کند، مانند تغییراتی که در انقلاب کامپیوتری (انقلاب سوم صنعتی) اتفاق افتاده، گسترده و متنوع است، وابستگی فرآیند‌های تحول دیجیتال به تغییرات روزانه تکنولوژی از دلیل تنوع این راه‌ها است.

عصر حاضر را شاید بتوان عصر تحول دیجیتال نام‌گذاری کرد، زیرا تمام صنایع برای بهبود عملکرد خود، ناچار به پذیرش این تحول هستند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها که بر سر راه این تحول وجود دارد، مشکلاتی است که از سوی نیروی انسانی برای آن‌ها به وجود می‌آید و راه‌حل اساسی برای رفع آن‌ها آموزش و آگاهی‌رسانی به کارمندان و کارکنان در هر صنعت درباره این تحول است. هر سازمان باید با توجه به تغییراتی که برای تحول دیجیتال در فرآیند‌های خود ایجاد کرده است، نیروی کار خود را به صورت جداگانه آموزش دهد. البته اگر در سطح مدارس و دانشگاه‌ها نیز ‌این مسئله که «تحول دیجیتال چیست» آموزش داده شود و مفاهیم ابتدایی از روش‌های اجرای آن تبیین گردد. می‌تواند مسیر رشد را برای سازمان‌ها هموار سازد.

چرخه یادگیری تحول دیجیتال در صنعت

/wp-content/uploads/2022/09/1313-e1662354571177.jpg

تجربه آموزش و یادگیری تکنولوژی کامپیوتر در دهه ۶۰ تا انتهای دهه ۹۰ شاید آینه‌ای برای آموزش تحول دیجیتال باشد. آن زمان در دبیرستان‌های ایالات‌متحده کلاس‌های بسیار ابتدایی در مورد آموزش کلیات شناخت کامپیوتر  وجود داشت به نحوی که در اواخر دهه ۸۰ آموزش کامپیوتر در مدارس به یک اتفاق عادی و نرمال تبدیل شده بود. در کنار این موضوع شرکت‌هایی که تلاش می‌کردند پیشتاز استفاده از  کامپیوتر باشند، برنامه‌های آموزش داخلی متناسب با نیاز‌ها خود را ترتیب داده بودند تا مسیر تغییرات خود را از عصر آنالوگ به دیجیتال آسان سازند.

یکی از مشکلات آموزش تحول دیجیتال در مدرسه دگرگونی‌های تحول دیجیتال در ابعاد مختلف است،  ثبات در این تحول برای مدارس منافع بیشتری دارد، به‌روز کردن منابع آموزش به صورت یکپارچه در صورتی که دگرگونی‌ها مداوم اتفاق بیفتد بسیار هزینه‌بر است و از سمت دیگر در چنین حالتی ممکن است آنچه دانش‌آموزان آموخته‌اند تا زمانی که  به نیروی کار تبدیل شوند، دیگر به کار نیاید. اما دگرگونی، ماهیت تحول دیجیتال است و ثبات آن غیر ممکن است.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در کسب‌وکار، ۵ کلید طلایی برای موفقیت آنی سازمان شما!

اهمیت آموزش تحول دیجیتال در مدارس

/wp-content/uploads/2022/09/131313-e1662354642656.jpg

اگر بخواهیم استادان و معلمان، دانشگاه یا مدرسه را با آموزش تحول دیجیتال همراه کنیم تا زمان ارائه آن‌ها به دانش‌آموزان این آموزه‌ها قدیمی خواهد شد. این موضوع درمورد فراگیری آموزه‌های تحول دیجیتال نیز صادق است، چراکه ممکن است تا زمان فارغ‌التحصیلی و ورود به بازار کار این آموزه‌ها بدون کاربرد شوند.

به‌این‌ترتیب در زمینه آموزش تحول دیجیتال به جوانان در مدرسه و دانشگاه دو موضوع را باید در نظر داشت که آن‌ها  در سال آخر آموزش‌های مربوط به کامپیوتر  را فرا بگیرند. اول اینکه بهتر است زیربناهای فلسفی این تحول آموزش داده شود، اطلاع از چرایی این امر و اهمیت آن خود می‌تواند دانش‌آموز یا دانشجو را به جمع‌آوری اطلاعات به‌روز از آن تشویق کند. مورد دوم اینکه تجربه‌های تحول دیجیتال و روش‌های اعمال آن‌ها در کسب‌وکارها و صنایع معروف معرفی شود.

نقش کسب‌وکارها در آموزش تحول دیجیتال خارج از سازمان

/wp-content/uploads/2022/09/13131313-e1662354691180.png

اگر می‌خواهیم فراگیران بیاموزند که چگونه در دنیای واقعی تحول دیجیتال را به‌کار بندند، از نظر ساختار آموزش با چیزی بسیار پیچیده‌تری از کاهش سرفصل‌های برنامه‌نویسی و توسعه‌ برنامه‌ریزی ‌شده جنبه‌های مختلف تحول دیجیتال مواجه هستیم.

برای عملی کردن این تغییر، دو مسیر پیشنهاد می‌شود:

مؤسسات استعدادهای درخشان محلی: این مؤسسات با توجه به صنایع محلی هر منطقه که در مسیر صنعت ۴٫۰  قرار دارند، نیروهایی تربیت می‌کنند تا جای خالی نیروی انسانی در هر بخش از این صنایع را پر کنند.

 – موسسات و بورسیه‌های استعدادهای درخشان ملی: برندها و کسب‌وکارهای دیجیتال مهم و بزرگ، بخشی از سرمایه‌ خود را در این موسسات یه به صورت بورسیه‌ تحصیلی صرف خواهند کرد، در نتیجه نیروهای متخصصی با توانایی کافی در هر بخش از تحولات دیجیتال تربیت خواهند شد. این نیروها می‌توانند در هر زمینه‌ لازم، جذب این موسسات و کسب‌وکارها شوند.

این مسیر به تربیت نیرو در زمینه‌ی تحول دیجیتال می‌انجامد که مشارکتی میان کارفرمایان بالقوه و نیروی آموزش‌پذیر را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

چطور فرآیند تحول دیجیتال را در سازمان خود آغاز کنیم؟

نقش کسب‌وکارها در آموزش تحول دیجیتال درون سازمان

/wp-content/uploads/2022/09/1313131313-e1662354760343.jpg

در عین حال هر شرکت می‌تواند این مدل کارآموزی را به صورت اختصاصی در مجموعه‌ی خود اجرا کند.

از امتیازات اجرای این برنامه، ارتقای سطح دانش نیروی کار فعلی در زمینه‌ی شناخت تحول دیجیتال است. با این رویکرد می‌توان علاوه‌بر جذب نیروی جدید متخصص، نیروی کار فعلی را نیز با تحول دیجیتال پیوند داد. نیروی کار فعال با ذات این تحولات، جایگاه فعلی آن‌ها و آینده‌ دیجیتالی که صنعت پیش‌رو دارد آشنا خواهد شد.

با این روش می‌توان علاوه بر ذهن،  فضای روحی نیروی کار  را نیز برای تحولات دیجیتال پیش‌رو آماده کرد. این آمادگی نیروی انسانی برای رو‌به‌رو شدن و پیوند با فضای دیجیتال اغلب دست‌کم گرفته می‌شود.

از دیگر امتیازات آموزش مناسب در مسیر تحول دیجیتال، مرحله‌ی اتمام آموزش عملی و ورود به کار است. در پایان دوره‌ی آموزشی می‌توان تمام مراحل مخاطره‌آمیز  کار را با استفاده از فضای دیجیتالی بازسازی و نیروی کار را در موقعیت تجربه خطر، بدون تهدید قرار داده و او را برای رویارویی واقعی آماده کرد.

اگرچه اضافه کردن رشته‌های آموزشی در دانشگاه و مدرسه ممکن است با مشکلات و موانعی روبه‌رو باشد‌، اما چیزی برای جلوگیری اجرای دو ایده مطرح شده توسط جامعه فناوری وجود ندارد، این موارد تنها سرمایه‌گذاری، تعهد و صرف زمان می‌خواهد.

بیشتر بخوانید:

یک راهکار ساده برای کاهش هزینه‌های تحول دیجیتال در سازمان شما!

 

کلام آخر

آموزش اهداف و فرآیند‌های تحول دیجیتال به نیروی انسانی برای صنایع و کسب‌وکارها امری حیاتی است. این آموزش اگر پیش از ورود نیروی کار به فضای کار صورت پذیرد می‌تواند، دستیابی به اهداف تحول دیجیتال را سرعت می‌بخشد. شاید توجه به ظرفیت‌های همین تحول در کاهش هزینه‌های آموزش تأثیرگذار باشد به‌عنوان‌مثال استفاده از آموزش مجازی هزینه کسب‌وکارها را برای تهیه فضای فیزیکی آموزش کم خواهد کرد و محدودیت‌های آن را نیز از بین خواهد برد.

راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه راهکارهایی نظیر دانا پلاس که یک پلتفرم ارتباط یکپارچه سازمانی برای ارتباط ویدئویی است، به صنایع و سازمان‌ها برای آموزش مجازی کمک کرده است و همچنین با ارائه راهکارهایی نظیر اینترنت اشیا، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان و… برای تحقق اهداف تحول دیجیتال در سازمان‌ها کوشیده است.

برای آگاهی بیشتر از راهکارهای سازمانی ایرانسل به وب‌سایت ما مراجعه کنید و یا از طریق ایمیل   EB@mtnirancell.irبا ما در ارتباط باشید.

 

4 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8329

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7103

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5478