post image

مدیران چگونه می‌توانند به‌ تغییر فرهنگ سازمانی سرعت ببخشند؟!

بهترین استراتژی برای تغییر فرهنگ سازمانی در مدت زمان کم چیست؟


در دوران پسا کرونا جلسات و کنفرانس‌های حضوری دوباره آغاز شده است.  با اینکه این دست تجمعات، دیدارها و گفت‌و‌گوها برای اکثر ما دلنشین است، این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا جلسات مجازی تاثیرگذاری بهتری نداشتند و آیا این درست است که پس از  چهار سال عادت به روندهای از راه دور و مجازی، دوباره به روش‌های کاملاً حضوری روی آورد؟

نتایج شگفت‌آور آموزش مجازی

/wp-content/uploads/2022/05/55-1-e1653229822864.jpg

اگر سازمانی بخواهد در فرهنگ سازمانی خود تحول  گسترده‌ای  رقم بزند و یا الگوی رفتاری نهادینه‌ای را تغییر دهد، نمی‌تواند تنها به مدیران ارشد خود متکی باشد. چنین تغییراتی به همراهی کارکنان در تمام سطوح نیاز دارد.

دیوید راک که در زمینه  ارائه خدمات مشاوره‌ای به سازمان‌ها فعال  است، به تجربه خود از  درصد تغییر رفتار در سازمان‌ها  اشاره می‌کند و بیان می‌دارد: در جلسه حضوری که برای ایجاد یک رفتار جدید در یک سازمان برگزار  شد، میانگین BCP یا همان درصد تغییر رفتار سازمانی ۵۴ درصد بوده است. این بدان معناست که از میان کسانی که در جلسه حضور داشتند تقریباً نیمی از افراد به مطالب ارائه شده در جلسه توجه داشته‌‌اند و آن را به کار بسته‌اند. با اینکه چنین نتیجه‌ای برای بسیاری از سازمان‌ها مطلوب محسوب می‌شود، در مقایسه با نتیجه‌ای که بعدها از کلاس مجازی به دست آمد، بسیار پایین‌تر است.

/wp-content/uploads/2022/05/555-1-e1653229858867.jpg

مدتی پس از برگزاری جلسه حضوری که بالاتر به آن اشاره شد، جلسه‌ای مجازی با استفاده از محتوای همان جلسه حضوری برای شرکت دیگری تکرار شد و نرخ BCP این‌بار به ۸۴ درصد رسید. همچنین  برای مقایسه آموزش مجازی و آموزش حضوری، آماری در خصوص شاخص NPS  گردآوری شد، شاخص NPS میزان توصیه یک فرد به فرد دیگری برای شرکت در یک دوره یا یک برنامه سازمانی است و در آن هر عددی بالاتر از  صفر نتیجه خوب محسوب می‌شود؛ میانگین NPS برای جلسه حضوری ۶- و برای جلسه مجازی ۱۲+ بوده است که نشان می‌دهد افراد رغبت بیشتری برای توصیه کلاس‌ها و دوره‌های مجازی دارند.

پس در این نمونه مجموعاً می‌توان ادعا کرد آموزش مجازی در راستای تغییر رفتار سازمانی نسبت به آموزش حضوری ۵۰ درصد موثرتر عمل کرده است. تصور کنید سازمانی دارای ۱۰ هزار کارمند است و برای اصلاح یک رفتار بخواهید جلسات حضوری برگزار کند، گذشته از دشواری و هزینه برگزاری کلاس برای چنین جمعیتی،  پس از هر جلسه تنها ۵۴ درصد از شرکت کنندگان از الگوی جدید پیروی خواهند کرد، در صورتی که در یک جلسه مجازی می‌توان این الگو را بین ۸۴ درصد افراد نهادینه کنید؛ یعنی ۸۴۰۰ نفر از ۱۰۰۰۰ نفر کارکنان آن سازمان از الگوی معرفی شده در جلسه مجازی پیروی خواهند کرد.

بسیاری باور دارند جلسات رودررو و متمرکز  که چندین ساعت به طول می‌انجامد بهتر از کلاس‌های کوتاه در طول هفته است و این پیش‌انگاشت را دارند که تعدد جلسات باعث دل‌زدگی کارکنان می‌شود و بهتر است که همه مطالب را یک‌جا به آن‌ها منتقل کرد. بررسی‎ دیوید راک نشان می‌دهد که نرخ PCB  برای دوره‌ای که هرهفته یک ساعت به مدت چند هفته برگزار شده است، چیزی در حدود ۹۰ درصد بوده است و با گذشت شش ماه این عدد تنها تا ۸۵ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید:

۵ راهکار موثر برای افزایش بهره‌وری در دورکاری

چرا آموزش مجازی تا این حد در تغییر رفتار سازمانی موثر است؟

برگزاری دوره‌های حضوری نیاز به محیط فیزیکی و حضور مدرس و بسیاری از هزینه‌های جانبی دارد  که موجب می‌شود مدرس  نتواند در چند جلسه مطالب را بیان کند و  در یک جلسه حجم زیادی از مطالب را به صورت یک‌جا به مخاطب منتقل کند. در صورتی که یادگیری به مرور و در سرفصل‌های جزئی‌تر کمک می‌کند تا آموزه‌ها مرحله به مرحله به کار بسته شود. مسلماً یادگیری ۱۰ مورد و به کار بستن همزمان هر ده مورد دشوارتر از یادگیری یک مورد، اجراکردن آن و رفتن به سراغ موارد بعدی است.

ظرفیت حافظه انسان نیز محدود است و در یک جلسه طولانی چندساعته تنها ممکن است به چند نکته مهم توجه کند و  آن‌ها را به خاطر بسپارد. تعدد جلسات باعث می‌شود شرکت‌کننده برای هر جلسه تعدادی نکته کلیدی در ذهن ضبط کند. همچنین تعدد جلسات باعث می‌شود حال و هوای آموزش و دوره، از بین نرود و  احتمال بیشتری دارد که فرد  آموزه‌های دوره را به کار ببرد. وقتی دیوید راک آمار نتایج یک جلسه آنلاین ۳ ساعته را با  نتایج یک دوره سه جلسه‌ای که در طول چند هفته برگزار می‌شد، مقایسه کرد، آمار نشان می‌داد که در دوره چندجلسه‌ای افراد تا ۷ برابر آموزه‌های دوره را بیشتر به کار برده‌اند.

چگونه مدل رفتار سازمانی را به سرعت تغییر دهیم؟

/wp-content/uploads/2022/05/5555-e1653229959299.jpg

بسیاری از مدل‌های تغییر رفتار سازمانی با یک رویکرد از بالا به پایین طراحی شده است و بر همین اساس بسیاری از سازمان‌ها به جای آموزش افراد به سراغ آموزش مدیران می‌روند؛ برای مثال در یک  سازمانی که ۱۰ هزار پرسنل دارد تنها ۱۰۰ مدیر را برای دوره دیدن انتخاب می‌کنند. واقعیت هم این است که تنها چیزی حدود ۶۰ درصد از این مدیران، آن هم پس از کشمکش‌های بسیار حاضر می‌شوند در این دوره‌ها شرکت کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیرگذارترین عامل در تغییر افراد آن است که افراد تصور می‌کنند در حال تغییر هستند. پس به جای یک مدل از بالا به پایین، یک مدل همگانی تاثیرگذارتر است. برگزاری یک دوره همگانی آنلاین مطمئناً آسان‌تر از گردهم‌آوردن ۱۰۰ مدیر از بخش‌های مختلف یک سازمان عریض و طویل است.

اگر شما هم با چالش‌های اینچنینی در محیط کار خود روبه‌رو شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «۱۲+۱ ترفند کاربردی برای افزایش مشارکت کارمندان در محیط کار!» را از دست ندهید و از ایده‌های آن برای رفع مشکلات خود کمک بگیرید.

چرا جلسات مجازی برای آموزش کارکنان بهتر هستند؟

/wp-content/uploads/2022/05/5555555-1-e1653229995858.jpg

در دنیای سریع امروز که مهارت‌ها، نرم افزارهای کاری و الگوهای رفتاری به سرعت تغییر می‌کنند یا بهینه‌تر می‌شوند دیگر نمی‌توان چندین سال منتظر نهادینه شدن آن‌ها در سازمان ماند، چرا که ممکن است تا زمان نهادینه شدن یک الگو، نیاز باشد تا الگوی جدیدی را جایگزین آن کرد. آموزش مجازی این اجازه را می‌دهد تا با سرعت هرچه بیشتری مهارت‌های تازه را به کارکنان منتقل کنیم.

حالا که بحث رونق آموزش آنلاین در پلتفرم‌های گوناگون دیجیتال داغ است خوب است از میان پلتفرم‌های گوناگون به سرویس بومی داناپلاس اشاره کنیم که امکان برگزاری انواع کلاس‌های آنلاین، وبینارها و کنفرانس‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با توجه به اهداف خود در فضای آنلاین این پلتفرم مهارت‌های بسیاری بیاموزید و یا جلسات آنلاین خود و تیم‌های مختلف سازمان را به صورت رایگان در این بستر برگزار کنید.

بیشتر بخوانید:

چرا سازمان‌ها از ویدیو کنفرانس استفاده می‌کنند؟

مزایای جلسات مجازی نسبت به جلسات حضوری

با اینکه سخرانی در جمع کارکنان و مدیران لذت‎‌بخش است در یک رویداد حضوری نمی‌توان همه افراد را درگیر کرد، مثلا انتظار داشت همه افراد به سوالات مطرح شده پاسخ دهند؛ امکانی که در آموزش مجازی به‌راحتی قابل پیاده‌سازی است. در جلسات حضوری افراد سخنور و با اعتماد به نفس اکثر جلسه را به دست می‌گیرند و کارمندان کم‌صحبت‌تر مشارکت کم‌تری دارند؛ درصورتی که در جلسات مجازی مشارکت نسبتاً برابرتری را می‌توان رقم زد.

اغلب پیش می‌آید که مدیران ارشد یک سازمان به خاطر مشغله بالا  یا سفرهای کاری بسیار نمی‌توانند در دوره‌های حضوری شرکت کنند و به‌مرور با تحولات سازمان بیگانه می‌شوند درصورتی که در هر محل و هر ساعتی با طراحی مناسب یک دوره آنلاین می‌توان تک‌تک کارکنان سازمان را درگیر این دست دوره‌ها کرد و آن‌ها را  از خانه، هتل یا محل کار در جریان تحولات سازمان قرار داد.

 

کلام آخر

شاید شما هم با برطرف شدن شرایط همه‌گیری کرونا برای آموزش کارکنان به فکر از سرگیری دوره‌ها و ورک‌شاپ‌ها و جلسات حضوری  افتاده باشید، یا  حتی ممکن است همین حالا هم این کار را شروع کرده باشید، اما جدای از شوق دیدار افراد در جلسات و حس خوب گفت‌وگو با مدیران و کارمندان، شاید لازم باشد در تصمیم خود بازنگری کنید. البته برای افرادی که از دور هم آمدن حضوری افراد خوشحال می‌شوند همیشه راه ترکیبی باز است و می‌توان بعضی از جلسات را به شکل حضوری و مابقی را به شکل مجازی برگزار کرد.

در پایان به یاد داشته باشید که وقتی از آموزش کارکنان و تغییر فرهنگ سازمانی صحبت می‌کنیم، هزینه آموزش مجازی به مراتب پایین‌تر است و تاثیرگذاری آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

اگر برای شروع یا ادامه روند آموزش مجازی احساس می‌کنید به تجهیزات سازمانی نیاز دارید باید گفت یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازهای راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز همراهی با کسب‌وکارها در مسیر تحول دیجیتال و مجهز کردن آن‌ها به پیشرفته‌ترین ابزارهای دیجیتال است. راهکارهایی مانند اینترنت اشیا، شهر هوشمند، خدمات زیرساخت ابری تنها چند مورد از خدماتی هستند که راهکارهای سازمانی برای قرار دادن کسب‌وکارها در مسیر تحول دیجیتال ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این خدمات و محصولات به وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید و برای دریافت مشاوره و راهنمایی‌های لازم به آدرس EB@mtnirancell.ir  ایمیل بزنید.

 

منبع:

https://www.fastcompany.com/90740874/this-strategy-can-impact-an-entire-organization-fast?partner%3Drss%26utm_source%3Drss%26utm_medium%3Dfeed%26utm_campaign%3Drss+fastcompany%26utm_content%3Drss

https://neuroleadership.com/your-brain-at-work/net-promoter-score-versus-behavior-change-percentage

5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8320

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7096

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5472