post image

۱۲+۱ ترفند کاربردی برای افزایش مشارکت کارمندان در محیط کار!

افزایش مشارکت در کارمندان نقش مهمی در حفظ انگیزه و نگهداشتن آن‌ها در سازمان ایفا می‌کند.


یک شخص به تنهایی نمی‌تواند عاملی برای موفقیت کسب و کار باشد، بلکه تیم‌های متعهدی که برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند، بزرگ‌ترین عامل دستیابی به این موفقیت هستند. تولید یک محصول نوآورانه عالی است، اما درصورت نداشتن پرسنلی باانگیزه و مشتاق که انجام وظایف بازاریابی و فروش را برعهده بگیرند، هیچ محصولی را به فروش نمی‌رساند؛ بنابراین شما به تیم‌هایی نیاز دارید که مشتاق باشند برای موفقیت شرکت، زمان و انرژی صرف کنند.

امروزه افزایش مشارکت کارمندان، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها شده است. بهبود انگیزه کارمندان کار دشواری است، مخصوصا زمانی که نمی‌توانید نسبت به رقبای‌ خود حقوق بیشتری پرداخت کنید، اما راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها بدون افزایش حقوق کارمندان، مشارکت‌شان را بالا برد. در این مقاله از راهکارهای سازمانی ایرانسل به معرفی چند روش کاربردی برای بهبود مشارکت کارمندان می‌پردازیم.

 

۱.از کارمندان‌تان بازخورد بگیرید

اولین قدم برای افزایش مشارکت کارمندان، پیدا کردن دلیل عدم ‌مشارکت آن‌هاست؛ بنابراین لازم است بفهمید که کارمندان‌تان چه خواسته‌هایی دارند که شرکت، آن‌ها را برآورده نکرده است. با یافتن این خلاءها متوجه می‌شوید که باید چه برنامه‌هایی را برای بالا بردن انگیزه کارمندان‌تان اجرا کنید. ابزارها و پلتفرم‌های  بسیاری وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای جمع‌آوری بازخورد از اعضای تیم‌ استفاده کنید. به طور مثال می‌توان به وب‌سایت‌هایی مانند 15Five، Officevibe و Culyure Amp اشاره کرد که با فراهم کردن پرسش‌نامه‌های کاربردی، به جمع‌آوری بازخورد مناسب از کارمندان کمک می‌کنند.

 

۲.اهداف تیم‌ها و هدف نهایی کسب‌وکار را مشخص کنید

حتی اگر افراد هیچ تمایلی به شرکت در فعالیت‌های مشارکتی نداشته باشند باید اهداف تیم خود و اهداف کسب‌وکار را برآورده کنند، پس کارمندان باید از وظایف اصلی خود آگاه باشند و نسبت به انجام آن‌ها متعهد و پاسخ‌گو باشند.

 

۳.انتظاراتی را که از هر فرد وجود دارد، مشخص کنید

ممکن است علت عدم‌مشارکت افراد این باشد که ندانند دقیقا چه انتظاراتی از آن‌ها وجود دارد.  به همین دلیل باید به عنوان مدیر، انتظارات خود را از اعضای تیم به‌طور واضح مشخص کنید. اگر می‌خواهید کارمندان‌تان در فعالیت یا رویداد خاصی شرکت کنند، این انتظارات را به‌طور واضح مطرح و نتایج عدم‌مشارکت را به آن‌ها گوشزد کنید.

۴.فعالیت‌های مشارکتی ترتیب بدهید

/wp-content/uploads/2022/04/11-e1648994051437.jpg

نمی‌توانید به‌‌طور ناگهانی انگیزه تیم‌تان را تغییر دهید، لازم است تا در ابتدا، هیجان آن‌ها را نسبت به انجام وظایف‌شان بالا ببرید. ترتیب دادن فعالیت‌های مشارکتی، یک روش فوق‌العاده برای بالا بردن مشارکت و ایجاد انگیزه در کارمندان است.

مطلب «چگونه در کارمندان خود ایجاد انگیزه کنیم؟» به شما کمک می‌کند به‌صورت اصولی و اثربخش روحیه همکاری کارمندان خود را برای مشارکت در امور سازمان بالا  ببرید.

۵.فرهنگ سازمانی‌تان را ارزیابی کنید

اگر تلاش‌های‌ شما برای بهبود مشارکت کارمندان با شکست مواجه می‌شود شاید لازم باشد فرهنگ سازمانی‌تان را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که مدیران ارشد سازمان‌تان بر روی بهبود مشارکت کارمندان سرمایه‌گذاری می‌کنند. در غیر این صورت انگیزه‌بخشی به کارمندان کار بسیار دشواری خواهد بود.

 

۶.منابعی را به بهبود مشارکت کارمندان اختصاص بدهید

افزایش مشارکت کارکنان مانند هر برنامه دیگری نیازمند تخصیص منابع است. اگر این کار صورت نگیرد تلاش‌های شما بی‌فایده خواهد بود. بنابراین لازم است تا به‌طور پیوسته بر روی مشارکت اعضای تیم‌ خود سرمایه‌گذاری کنید تا در آینده تاثیرات بلندمدت آن را بر کسب‌وکارتان ببینید.

بیشتر بخوانید:

چگونه یک تیم مشارکت جو بسازیم؟

۷.افراد مناسبی را استخدام کنید

/wp-content/uploads/2022/04/111-e1648994113189.jpg

در برخی موارد علت عدم‌مشارکت افراد با سازمان این است که تناسبی با سازمان شما ندارند. آن‌ها با فرهنگ سازمان‌تان ارتباط برقرار نمی‌کنند و تمایلی به حضور در رویدادها و برنامه‌های مشارکتی ندارند. بهتر است در قدم اول با این افراد گفت‌وگو کنید تا ببینید آیا می‌توانید نظر آن‌ها را جلب کنید یا خیر.

اما بهتر است برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، در همان ابتدا افراد مناسبی را استخدام کنید، پس لازم است تا فرآیندهای استخدام‌تان را مجدد بررسی کنید و به دنبال جذب افرادی باشید که بیشترین تناسب و مشارکت را با کسب‌وکارتان دارند.

۸.میان تیم‌ها رقابت سالم ایجاد کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای بالا بردن سریع مشارکت در میان کارمندان، برگزاری یک رقابت است. یک هدف با موعد مقرر تعیین کنید و سپس پاداشی را برای اولین کارمند یا تیمی که موفق به برآورده کردن آن می‌شود، تعیین کنید.  اگر این پاداش به فرد یا گروه مناسبی تعلق بگیرد، مطمئنا از افزایش حجم مشارکت کارمندان غافلگیر خواهید شد.

۹.غذا و نوشیدنی‌های سالم تهیه کنید

/wp-content/uploads/2022/04/11111-e1648994171939.jpg

گاهی حتی کوچک‌ترین کارها به کارمندان انگیزه کافی برای کار کردن می‌دهد. به‌طور مثال تهیه غذا و نوشیدنی‌های سالم برای کارمندان انرژی جسمی لازم برای پیشبرد وظایف را برای آن‌ها مهیا می‌کند. ممکن است فکر کنید این کار بیهوده است، اما در حقیقت شما در حال حذف یکی از عوامل حواس‌پرتی هستید که مانعی برای دستیابی به اهداف سازمان‌تان است.

۱۰.بین کار و زندگی شخصی کارمندان‌تان تعادل ایجاد کنید

بسیار عالی است اگر کارمندانی دارید که به سازمان و کار خود متعهدند، اما بی‌وقفه کار کردن آن‌ها اصلا درست نیست. دقت کنید که نداشتن یک زندگی شغلی سالم منجر به فرسودگی شغلی افراد می‌شود.  وظیفه شما به عنوان یک مدیر این است که اطمینان حاصل کنید همه کارمندان‌تان به تعادل درستی بین کار و زندگی شخصی خود دست پیدا کرده‌اند.

 

۱۱.تاریخ تولدها و دستاوردهای افراد را به خاطر داشته باشید

زمانی که در حال اداره یک کسب‌وکار هستید ممکن است آن‌قدر بر روی بهبود کسب‌وکارتان تمرکز کنید که تعطیلات، تاریخ تولد پرسنل و جشن گرفتن دستاوردهای آن‌ها را فراموش کنید. به خاطر داشتن این روزها و تجلیل از افراد ثابت می‌کند که شما آن‌ها را فقط به چشم کارمند نمی‌بینید، بلکه به عنوان یک انسان برای‌شان ارزش قائل هستید.

۱۲.برای کارمندان برنامه‌های آموزش مسیر شغلی در نظر بگیرید

/wp-content/uploads/2022/04/111111-e1648994273124.jpg

پیشرفت در مسیر شغلی خواسته هر کارمندی است، اما ممکن است آن‌ها ندانند از چه راهی باید در کارشان پیشرفت کنند. برگزاری برنامه‌های آموزشی درون‌سازمانی یک روش فوق‌العاده برای افزایش انگیزه و مشارکت کارمندان است. با سرمایه‌گذاری کردن بر روی رشد بلندمدت کارمندان‌تان می‌توانید آن‌ها را حفظ کنید پیش از آن‌که جذب شرکت‌های رقیب شوند.

با توجه به محبوبیت وبینارها و جلسات آنلاین در چند سال اخیر، می‌توان به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی از انواع پلتفرم‌های آنلاین استفاده کرد. به طور مثال پلتفرم داناپلاس یکی از کاربردی‌ترین پلتفرم‌های داخلی برای برگزاری  جلسات آنلاین است که امکان برگزاری انواع وبینارها و جلسات آنلاین را  به صورت رایگان برای کاربران فراهم می‌کند. از قابلیت‌های مفید این پلتفرم صوتی و تصویری برای سازمان‌ها می‌توان به برگزاری جلسات شخصی‌سازی شده (با نام و لوگوی سازمان)، زمان‌بندی برای شروع جلسات، اشتراک‌گذاری انواع فایل‌ها، برگزاری نظرسنجی و تهیه صورت‌جلسه آنلاین اشاره کرد؛ بنابراین شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از امکانات این پلتفرم، به‌راحتی دوره‌های آموزشی پربازدهی را برای کارمندان خود برگزار کنند.

۱۳.بر روی تکنولوژی‌های جدید سرمایه‌گذاری کنید

در برخی موارد، کارمندان به علت طولانی بودن روند پیشبرد وظایف‌شان است که انگیزه‌ خود را از دست می‌دهند؛ این موضوع در نتیجه به‌کارگیری فرآیندهای قدیمی و از کار افتاده است که باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، به‌روز شوند. سرمایه‌گذاری بر روی تکنولوژی‌های جدید اهمیت زیادی دارد، چراکه باعث بهبود کارایی کارمندان و افزایش سرعت پیشبرد کارها می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پساکرونا و نقش تکنولوژی در تغییر شکل کسب‌وکارها

 

سخن آخر

اهمیت این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست که حفظ منابع انسانی ارزشمند نقش بسیار مهمی در رشد و موفقیت کسب‌وکارها ایفا می‌کند. استخدام نیروهای جدید پرهزینه و وقت‌گیر است؛ از طرفی اگر خروج نیروی انسانی از محیط کار ادامه یابد، تاثیر منفی بر وجهه آن سازمان خواهد داشت. بنابراین افزایش انگیزه و مشارکت کارمندان نقش مهمی در حفظ و نگهداشتن آن‌ها در مجموعه شما ایفا خواهد کرد.

همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم یکی از روش‌های افزایش انگیزه و بهبود بهره‌وری کارمندان، سرمایه‌گذاری بر روی تکنولوژی‌های جدید است. راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه سرویس‌های کارآمدی مانند موبایل سازمانی و زیرساخت ابری به کسب‌وکارها تلاش می‌کند تا رویه‌های قدیمی را کنار بزنند و شرکت‌ها را در مسیر تحول دیجیتال و دستیابی به بهره‌وری بیشتر حمایت کند.

برای کسب اطلاع از  این سرویس‌ها می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://blog.hubspot.com/service/employee-engagement-ideas

3.7 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8304

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7071

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5443