post image

چگونه یک تیم مشارکت‌جو بسازیم؟

با چند راهکار ساده اما کاربردی می‌توان یک تیم مشارکت‌جو با بهره‌وری بالا تشکیل داد.


تاکنون مطالعات بسیاری در حوزه بررسی عملکرد تیم­‌ها انجام شده و نتایج آن­ها نشان می­‌دهد که بهره­‌وری تیم‌های مشارکت­‌جو، نسبت به تیم­‌هایی که اعضای آن­ها تمایل به فردگرایی داشته و تنها در محدوده وظایف شغلی تعیین شده‌­شان با یکدیگر همکاری می­‌کنند، بالاتر است. بسیاری از مدیران موفق دنیا معتقدند که به اشتراک گذاشتن ایده‌­ها منجر به خلق نوآوری می‌شود. همچنین ایجاد یک فضای مبتنی بر اعتماد، زمینه را برای  افزایش مشارکت افراد و تحقق هرچه بیشتر اهداف کسب‌­وکارها فراهم می­‌کند. در ادامه مطلب به معرفی ۹ راهکار کاربردی می­‌پردازیم که رهبران سازمان می‌­توانند از آن­ها برای ساخت تیم‌­های مشارکت­‌جو و افزایش بهره‌­وری کسب­‌وکارشان، استفاده کنند.

 

۱- یک چشم‌­­انداز مشترک برای تیم‌تان تعریف کنید

یک تیم خوب با انجام یک سری فعالیت­ مشخص و تعریف شده، به دنبال برآورده کردن اهدافی بزرگ­‌تر و مه‌م­تر از آن فعالیت­هاست. اما تنها آن دسته از تیم­‌هایی که چشم‌­اندازی بزرگ‌­تر و معنادارتر از چشم‌­انداز تک­تک اعضای‌شان تعریف می­‌کنند، می‌توانند عملکردی عالی و فراتر از تصور داشته باشند. یک چشم‌­انداز واضح و بزرگ را با اعضای تیم به اشتراک گذاشته و از آن­ها بخواهید که دیدگاه­‌شان را درباره آن بیان کنند. این کار به اعضای تیم، انگیزه لازم را برای  پذیرش اهداف و تلاش در جهت موفقیت تیم را خواهد داد.

 

۲- انتظارات خود را از اعضای تیم، مشخص کنید

ممکن است کارمندان­‌تان ندانند که چطور باید همکاری تیمی مدنظر شما را محقق کنند. بنابراین مهم است که در کوتاه‌­ترین زمان ممکن، انتظارات خود از اعضای تیم را با آن­ها مطرح کنید. به­‌طور واضح مشخص کنید که هر یک از اعضای تیم چه وظایفی بر عهده دارند و نحوه درست انجام وظایف­‌شان را نیز به آن­ها آموزش بدهید. علاوه بر رعایت مواردی که گفته شد، به اعضای تیم و خصوصا تازه‌­واردها یادآور شوید که همواره آماده­‌اید تا پاسخ­گوی سوالات آن­­ها باشید.

 

۳- معیار دقیقی برای ارزیابی عملکرد افراد داشته باشید

افراد زمانی می‌­توانند انتظارات شما را به درستی برآورده کنند که مطمئن باشند عملکرد آن­ها به طور شفاف و منصفانه مورد ارزیابی قرار می‌­گیرد. برای ارزیابی عملکرد اعضا، مجموعه‌­ای از شاخص­‌های کمی مبتنی بر داده را در نظر گرفته و از ابزارها و نرم‌­افزارهای مختلف کمک بگیرید. مثلا به کمک نرم‌­افزارهایی مثل Time Tracking می­‌توانید با مشخص کردن مدت زمانی که صرف انجام هر کار شده، عملکرد افراد را ارزیابی کرده و نیاز به اقدامات اصلاحی را بررسی کنید.

با تعیین شاخص‌­های ارزیابی عملکرد مناسب، می­‌توانید یک سیستم شفاف و متوازن ایجاد کنید و از این راه مشارکت میان اعضای تیم را افزایش دهید.

 

۴- از نقاط قوت افراد برای افزایش بهره‌­وری تیم استفاده کنید

هر یک از اعضای تیم نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند. نقاط قوت افراد را کشف کرده و آن­ها را به­‌خاطر بسپارید. فرصتی برای آن­ها ایجاد کنید تا از نقاط قوت­‌شان در جهت تحقق اهداف تیم استفاده کنند. این کار به کارمندان انگیزه کافی می‌دهند تا حداکثر توانایی و تلاش خود را برای برآورده شدن اهداف تیم به کار بگیرند.

 

۵- از ایده ‌های جدید استقبال کنید

به افراد اجازه بدهید تا ایده­‌های خود را به اشتراک بگذارند. تجربیات و بینش منحصربه‌­فرد افراد  می‌­تواند زمینه‌­ساز خلق راهکارها و ایده‌های جدید و خلاقانه باشد. اطمینان حاصل کنید که همه اعضا به راحتی، ایده‌­های خود را با شما و تمامی افراد تیم به اشتراک می‌­گذارند.

۶- گروه­‌های کاری چند ­تخصصی ایجاد کنید

برای ایجاد انسجام و اعتماد در تیم، با افرادی که مهارت­‌هایی فراتر از وظایف اصلی­‌شان دارند، گروه‌هایی چندتخصصی با اهداف قابل دسترس تشکیل دهید. برای مثال اگر یکی از کارمندان­‌تان دارای روحیه هنری است، می­‌تواند به فرد دیگری که در واحد گرافیک، مسئولیت طراحی پوستر را برعهده دارد، به بهترین شکل کمک کند. به این ترتیب، با به­‌کارگیری مهارت­‌های مختلف افراد می‌­توانید یک تیم فراوظیفه‌­ای و یادگیرنده ایجاد کنید که اعضای آن به­‌طور موثر  در  پروژه‌­ها با یکدیگر همکاری می­‌کنند.

۷- رهبر قابل اعتمادی باشید

ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که با مطرح کردن ایده­‌های خود در جمع، به نوعی اعتبار خود را در معرض خطر قرار می‌­دهند؛ چون اگر ایده‌­های آن­ها مورد قبول قرار نگیرد احساس سرشکستگی و شرمندگی می­‌کنند. وظیفه شما به عنوان رهبر تیم این است که اعتمادشان را جلب کرده و به آن­‌ها اطمینان بدهید در صورت قبول نشدن ایده‌­شان، هیچ لطمه­‌ای به اعتبار آن­‌ها وارد نخواهد شد.

 

۸- برنامه­‌های سرگرم ­کننده ترتیب دهید

اغلب بسیاری از تلاش‌­هایی که در جهت تیم­‌سازی انجام می­‌شود، به علت نداشتن ارتباط موثر با افراد تیم و عدم شناخت کافی از آن­‌ها، با شکست مواجه می‌­شود. مطمئن شوید که شناختی کافی از تمام اعضای تیم دارید و بر این اساس تلاش کنید تا یک تجربه شخصی برای­‌شان ایجاد کنید. دقت کنید که این تجربه شخصی برای افراد، باید کاملا اختیاری و به دور از اجبار باشد. آن­ها را تشویق کنید تا در ساعات غیرکاری مثل تعطیلات آخر هفته در دورهمی­‌های دوستانه و فعالیت­‌های گروهی مثل کوهنوردی شرکت کنند. همچنین می­‌توانید برای برگزاری رویدادهای گروهی و جشن­‌ها نیز برنامه­‌ریزی کنید. این تجربیات باعث بالا رفتن روحیه و احساس تعلق در افراد می­‌شوند.

 

۹- از همکاری اعضای تیم قدردانی کنید

وقتی همکاری اعضای تیم منجر به کسب نتایج خوب برای سازمان و نزدیک شدن تیم به اهداف مورد نظرش می‌شود، آن را برجسته کرده و از اعضا بابت این همکاری قدردانی کنید. برای این کار می‌توانید یک ایمیل قدردانی به اعضای تیم ارسال کنید یا آن‌ها را در جلسات مختلف مورد تشویق قرار دهید. مطمئن باشید که این کارهای کوچک برای اعضای تیم بسیار مهم و باارزش است.

رهبران تیم­‌ها با به­‌کارگیری این ۹ توصیه می‌­توانند یک تیم مشارکت­‌جو با بهره­‌وری بالا تشکیل بدهند. مطمئن باشید که با انتخاب یک رویکرد مناسب و توجه به بازخوردهای کارمندان، می­‌توانید نتایج ارزشمندی را کسب کنید.

 

سخن پایانی

ایجاد یک بستر مناسب برای مشارکت فعال و موثر در میان افراد تیم، تاثیر مستقیم بر روی افزایش بهره‌­وری و موفقیت کسب‌وکارها خواهد داشت. واحد کسب‌وکار سازمانی ایرانسل با ارائه خدماتی مانند موبایل سازمانی، شبکه امن همراه و زیرساخت ابری ایرانسل در تلاش است تا با بهبود فرآیندهای ارتباطی  کسب­‌وکارها، چالش‌­های ارتباطی تیم­‌ها را خصوصا در زمان­‌هایی چون دورکاری به حداقل رسانده و از این راه، بهره‌­وری و موفقیت آن­ها را محقق سازد.

برای آشنایی بهتر با این خدمات، می­‌توانید به وب­سایت سازمانی ایرانسل مراجعه کنید و برای دریافت مشاوره به آدرس  EB@mtnirancell.ir ایمیل ارسال کنید.

 

منبع:

https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2018/10/18/nine-ways-to-build-a-more-collaborative-team/?sh=149b26b0355e

5 4 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8324

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7097

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5474