تاکنون مطالعات بسیاری در حوزه بررسی عملکرد تیمها انجام شده و نتایج آنها نشان میدهد که بهرهوری تیمهای مشارکتجو، نسبت به تیمهایی که اعضای آنها تمایل به فردگرایی داشته و تنها در محدوده وظایف شغلی تعیین شدهشان با یکدیگر همکاری میکنند، بالاتر است. بسیاری از مدیران موفق دنیا معتقدند که به اشتراک گذاشتن ایدهها منجر به خلق نوآوری میشود. همچنین ایجاد یک فضای مبتنی بر اعتماد، زمینه را برای افزایش مشارکت افراد و تحقق هرچه بیشتر اهداف کسبوکارها فراهم میکند. در ادامه مطلب به معرفی ۹ راهکار کاربردی میپردازیم که رهبران سازمان میتوانند از آنها برای ساخت تیمهای مشارکتجو و افزایش بهرهوری کسبوکارشان، استفاده کنند.
۱- یک چشمانداز مشترک برای تیمتان تعریف کنید
یک تیم خوب با انجام یک سری فعالیت مشخص و تعریف شده، به دنبال برآورده کردن اهدافی بزرگتر و مهمتر از آن فعالیتهاست. اما تنها آن دسته از تیمهایی که چشماندازی بزرگتر و معنادارتر از چشمانداز تکتک اعضایشان تعریف میکنند، میتوانند عملکردی عالی و فراتر از تصور داشته باشند. یک چشمانداز واضح و بزرگ را با اعضای تیم به اشتراک گذاشته و از آنها بخواهید که دیدگاهشان را درباره آن بیان کنند. این کار به اعضای تیم، انگیزه لازم را برای پذیرش اهداف و تلاش در جهت موفقیت تیم را خواهد داد.
۲- انتظارات خود را از اعضای تیم، مشخص کنید
ممکن است کارمندانتان ندانند که چطور باید همکاری تیمی مدنظر شما را محقق کنند. بنابراین مهم است که در کوتاهترین زمان ممکن، انتظارات خود از اعضای تیم را با آنها مطرح کنید. بهطور واضح مشخص کنید که هر یک از اعضای تیم چه وظایفی بر عهده دارند و نحوه درست انجام وظایفشان را نیز به آنها آموزش بدهید. علاوه بر رعایت مواردی که گفته شد، به اعضای تیم و خصوصا تازهواردها یادآور شوید که همواره آمادهاید تا پاسخگوی سوالات آنها باشید.
۳- معیار دقیقی برای ارزیابی عملکرد افراد داشته باشید
افراد زمانی میتوانند انتظارات شما را به درستی برآورده کنند که مطمئن باشند عملکرد آنها به طور شفاف و منصفانه مورد ارزیابی قرار میگیرد. برای ارزیابی عملکرد اعضا، مجموعهای از شاخصهای کمی مبتنی بر داده را در نظر گرفته و از ابزارها و نرمافزارهای مختلف کمک بگیرید. مثلا به کمک نرمافزارهایی مثل Time Tracking میتوانید با مشخص کردن مدت زمانی که صرف انجام هر کار شده، عملکرد افراد را ارزیابی کرده و نیاز به اقدامات اصلاحی را بررسی کنید.
با تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد مناسب، میتوانید یک سیستم شفاف و متوازن ایجاد کنید و از این راه مشارکت میان اعضای تیم را افزایش دهید.
۴- از نقاط قوت افراد برای افزایش بهرهوری تیم استفاده کنید
هر یک از اعضای تیم نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند. نقاط قوت افراد را کشف کرده و آنها را بهخاطر بسپارید. فرصتی برای آنها ایجاد کنید تا از نقاط قوتشان در جهت تحقق اهداف تیم استفاده کنند. این کار به کارمندان انگیزه کافی میدهند تا حداکثر توانایی و تلاش خود را برای برآورده شدن اهداف تیم به کار بگیرند.
۵- از ایده های جدید استقبال کنید
به افراد اجازه بدهید تا ایدههای خود را به اشتراک بگذارند. تجربیات و بینش منحصربهفرد افراد میتواند زمینهساز خلق راهکارها و ایدههای جدید و خلاقانه باشد. اطمینان حاصل کنید که همه اعضا به راحتی، ایدههای خود را با شما و تمامی افراد تیم به اشتراک میگذارند.
۶- گروههای کاری چند تخصصی ایجاد کنید
برای ایجاد انسجام و اعتماد در تیم، با افرادی که مهارتهایی فراتر از وظایف اصلیشان دارند، گروههایی چندتخصصی با اهداف قابل دسترس تشکیل دهید. برای مثال اگر یکی از کارمندانتان دارای روحیه هنری است، میتواند به فرد دیگری که در واحد گرافیک، مسئولیت طراحی پوستر را برعهده دارد، به بهترین شکل کمک کند. به این ترتیب، با بهکارگیری مهارتهای مختلف افراد میتوانید یک تیم فراوظیفهای و یادگیرنده ایجاد کنید که اعضای آن بهطور موثر در پروژهها با یکدیگر همکاری میکنند.
۷- رهبر قابل اعتمادی باشید
ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که با مطرح کردن ایدههای خود در جمع، به نوعی اعتبار خود را در معرض خطر قرار میدهند؛ چون اگر ایدههای آنها مورد قبول قرار نگیرد احساس سرشکستگی و شرمندگی میکنند. وظیفه شما به عنوان رهبر تیم این است که اعتمادشان را جلب کرده و به آنها اطمینان بدهید در صورت قبول نشدن ایدهشان، هیچ لطمهای به اعتبار آنها وارد نخواهد شد.
۸- برنامههای سرگرم کننده ترتیب دهید
اغلب بسیاری از تلاشهایی که در جهت تیمسازی انجام میشود، به علت نداشتن ارتباط موثر با افراد تیم و عدم شناخت کافی از آنها، با شکست مواجه میشود. مطمئن شوید که شناختی کافی از تمام اعضای تیم دارید و بر این اساس تلاش کنید تا یک تجربه شخصی برایشان ایجاد کنید. دقت کنید که این تجربه شخصی برای افراد، باید کاملا اختیاری و به دور از اجبار باشد. آنها را تشویق کنید تا در ساعات غیرکاری مثل تعطیلات آخر هفته در دورهمیهای دوستانه و فعالیتهای گروهی مثل کوهنوردی شرکت کنند. همچنین میتوانید برای برگزاری رویدادهای گروهی و جشنها نیز برنامهریزی کنید. این تجربیات باعث بالا رفتن روحیه و احساس تعلق در افراد میشوند.
۹- از همکاری اعضای تیم قدردانی کنید
وقتی همکاری اعضای تیم منجر به کسب نتایج خوب برای سازمان و نزدیک شدن تیم به اهداف مورد نظرش میشود، آن را برجسته کرده و از اعضا بابت این همکاری قدردانی کنید. برای این کار میتوانید یک ایمیل قدردانی به اعضای تیم ارسال کنید یا آنها را در جلسات مختلف مورد تشویق قرار دهید. مطمئن باشید که این کارهای کوچک برای اعضای تیم بسیار مهم و باارزش است.
رهبران تیمها با بهکارگیری این ۹ توصیه میتوانند یک تیم مشارکتجو با بهرهوری بالا تشکیل بدهند. مطمئن باشید که با انتخاب یک رویکرد مناسب و توجه به بازخوردهای کارمندان، میتوانید نتایج ارزشمندی را کسب کنید.
سخن پایانی
ایجاد یک بستر مناسب برای مشارکت فعال و موثر در میان افراد تیم، تاثیر مستقیم بر روی افزایش بهرهوری و موفقیت کسبوکارها خواهد داشت. واحد کسبوکار سازمانی ایرانسل با ارائه خدماتی مانند موبایل سازمانی، شبکه امن همراه و زیرساخت ابری ایرانسل در تلاش است تا با بهبود فرآیندهای ارتباطی کسبوکارها، چالشهای ارتباطی تیمها را خصوصا در زمانهایی چون دورکاری به حداقل رسانده و از این راه، بهرهوری و موفقیت آنها را محقق سازد.
برای آشنایی بهتر با این خدمات، میتوانید به وبسایت سازمانی ایرانسل مراجعه کنید و برای دریافت مشاوره به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل ارسال کنید.
منبع:
نظرات و پیشنهادات