post image

۱۰ روش بازاریابی مدرن

روش‌های مختلف بازاریابی چگونه به صاحبان کسب‌وکارها برای رسیدن به اهداف‌شان کمک می‌کنند؟


دنیای بازاریابی در سال‌های اخیر تغییرات فراوانی کرده است. پیش از ظهور اینترنت و رواج ابزارهای دیجیتال شرکت‌ها و کسب‌وکارها به کمک بازاریابی سنتی با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کردند. در این نوع بازاریابی، برای جلب توجه مخاطب، از ابزارهایی مثل بیلبورد، تبلیغات کاغذی و تلویزیونی استفاده می‌شد. اما با ورود به دنیای دیجیتال، بازاریابی به سمت فضاهای جدیدی چون شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها رفته است. این فضای جدید علاوه‌بر کاهش هزینه‌های تبلیغات، امتیازات بسیاری را برای کسب‌وکارها به همراه داشته است؛ سرعت بخشیدن به ارتباط میان صاحبان کسب‌وکار و مشتریان، این امکان را در اختیار آن‌ها قرار داده است که رفتار مشتریان را تحلیل کنند و نیازهای آن‌ها را بهتر بشناسند. البته امکانات بسیار متنوع دنیای دیجیتال سبب شده است که بازاریابی دیجیتال شکل‌های مختلفی به خود بگیرد و در حوزه‌های مختلف گسترش یابد. در این مقاله به ۱۰مورد از انواع بازاریابی مدرن می‌پردازیم.

نمونه‌هایی از انواع بازاریابی مدرن

۱.بازاریابی موتور جستجو (Search Engine Marketing)

بازاریابی موتور جستجو یا SEM همه فعالیت‌هایی را در بر می‌گیرد که به شما اطمینان می‌دهد صفحه وب‌سایت مربوط به محصولات یا خدمات شما در میان نتایج موتورهای جستجو (Search Engine Result Pages- SERPs) رتبه خوبی دارد و دیده می‌شود. به این صورت که اگر کاربری، کلیدواژه‌‌ای مربوط به کسب‌وکار شما را جستجو ‌کند، مقاله یا مطلب وب‌سایت شما در لیست اولین نتایج جستجوی او قرار می‌گیرد. SEM به دو گونه بازاریابی تقسیم می‌شود: بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization- SEO) و تبلیغات به ازای کلیک (Cost Per Click- CPC).

/wp-content/uploads/2021/02/97-1-e1613370259470.jpg

در SEO آنچه اهمیت دارد نتایج جستجوی ارگانیک است. برای شروع آن، باید با فاکتورهای رتبه‌بندی موتورهای جستجو  مثل واژگان کلیدی، لینک‌های داخلی (Internal link) و خروجی (Back link) آشنا شوید و محتوایی تولید کنید که در موتور جستجو، فهرست (Index) شود.

اما CPC مستقیم با تبلیغات سر و کار دارد. در این نوع از بازاریابی، موتور جستجو تبلیغ‌کننده به ازای هر کلیک کاربر بر روی لینک تبلیغاتی پول پرداخت می‌کند. گوگل ادز (Google Ads) از جمله ابزارهایی است که به کسب موفقیت در این نوع بازاریابی کمک می‌کند.

۲. بازاریابی محتوا (Content Marketing)

/wp-content/uploads/2021/02/96-1-e1613370288910.jpg

بازاریابی محتوا ابزاری کلیدی در بازاریابی دیجیتال است، زیرا محتوا عنصری است که به مخاطبان و موتورهای جستجویی مثل گوگل امکان می‌دهد اطلاعاتی را که نیاز دارند در وب پیدا کنند.

تولید محتوا شامل خلق، انتشار و به اشتراک گذاشتن محتوای مناسب برای مخاطب هدف است. معمول‌ترین اجزای بازاریابی محتوا متن و تصویر است و پرکاربردترین پلتفرم‌ها برای به اشتراک گذاشتن آن شبکه‌های اجتماعی است.

۳. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

/wp-content/uploads/2021/02/95-1.jpg

بازاریابی ایمیلی شامل فرستادن ایمیل‌های آموزشی، تبلیغاتی یا خبرنامه است. هدف اولیه این است که ارتباط شما با مشتری عمیق‌تر شود. برای پیش بردن این ایده، می‌توانید از بازاریابی ایمیلی برای پرورش مشتری راغب استفاده کنید. این کار آن‌ها را به سمت تبدیل شدن به خریدار هدایت می‌کند.

وقتی از این نوع بازاریابی استفاده می‌کنید باید با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، از قوانین مدیریت ایمیل استفاده کنید.  همه این قوانین در اصل برای این هستند که ایمیل تجاری متعهدانه‌ای ارسال کنید.

اولین کاری که در این نوع بازاریابی باید انجام دهید، این است که استراتژی مشخص کنید. این استراتژی باید شامل لیست ایمیل‌ها (پایگاه داده آدرس‌هایی که می‌توانید برای آن‌ها ایمیل بفرستید) باشد.

شما برای رسیدن به اهداف در این مدل از بازاریابی به نرم‌افزار بازاریابی ایمیلی و واحد ارتباط با مشتریان نیاز دارید. این واحد ایمیل‌ها را ارسال، پیگیری و تأثیرگذاری آن را بررسی می‌کند.

۴.بازاریابی همهمه‌ای (Buzz Marketing)

بازاریابی همهمه‌ای نوعی استراتژی بازاریابی همه‌گیر (Viral) است که در آن کار بازاریابی به صورت ناخودآگاه به مردم واگذار می‌شود. این نوع بازاریابی با استفاده از محتوای خلاقانه و رویدادهای تعاملی و با همکاری اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی، باعث می‌شود مردم درباره محصولات یا خدماتی که قرار است در آینده عرضه شود، مشتاق و کنجکاو شوند. همین اشتیاق باعث می‌شود که افراد درباره آن محصول یا خدمت با هم صحبت کنند و در زمان عرضه با میل بیشتری به سمت خرید آن بروند.

این نوع بازاریابی زمانی بهترین نتیجه‌ها را می‌دهد که از توانایی اینفلوئنسرها بیشترین استفاده را کنید و داستان محصول یا خدمات خود را به شکلی رازآمیز روایت کنید.

۵. بازاریابی چریکی (Guerilla Marketing)

/wp-content/uploads/2021/02/94-1.jpg

بازاریابی چریکی را می‌توان هم در فضای دیجیتال و هم به صورت فیزیکی اجرا کرد. خلاقیت و غافل‌گیر کردن مخاطب از عناصر مهم این نوع بازاریابی است. فقط کافی است نمودهای برجسته و هوشمندانه برند به شکل انبوه در فضاهای مختلف قرار گیرد تا مخاطبان در فضایی خلاقانه آن را مشاهده کنند. این نکته، آگاهی از برند را بالا می‌برد و افراد را به صحبت کردن درباره برند وا می‌دارد.

 

۶. بازاریابی کانتکستی (Context Marketing)

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در شبکه‌های اجتماعی چند بار موضوع خاصی را جستجو کرده‌اید و پس از آن، تبلیغات مربوط با آن موضوع، مدام در صفحه شما ظاهر می‌شود. اگر شما هم چنین تجربه‌ای دارید، پس جزو مخاطبان هدف بازاریابی کانتکستی بوده‌اید. در این نوع بازاریابی، صاحبان کسب‌وکار  برای هر گروه از جامعه هدف خود، با توجه به نوع جستجوهای‌شان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات متفاوتی برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. در این نوع بازاریابی، فضای دیجیتال برای مخاطبان به صورت شخصی‌سازی شده درمی‌آید. به این معنی که کاربر بر اساس سابقه جستجوها و علاقه‌مندی‌هایش خیلی سریع به اطلاعات مناسب دست پیدا می‌کند.

۷.بازاریابی برند (Brand Marketing)

/wp-content/uploads/2021/02/93-1-e1613370430801.jpg

هر برند در ذهن مردم شخصیت خاصی دارد. اما تا به حال از خودتان پرسیده‌اید این شخصیت و تصویری که برند در ذهن دارد چگونه شکل گرفته و جایگاه خود را پیدا کرده است؟

بازاریابی برند همان راهی است که کسب‌وکارها از طریق آن تصویر برندشان را برای مخاطبان‌شان ترسیم می‌کنند. عواملی مثل داستان‌گویی، خلاقیت، طنز و پیام‌های الهام‌بخش در این نوع بازاریابی بین برند و مردم ارتباط برقرار می‌کند.

هدف از این نوع بازاریابی این است که بحث و گفتگو راه بیندازد. طوری که برند شما با تصویری مثبت در یادها بماند. برای شروع بازاریابی برند نیاز لازم است ابتدا پرسونا و علاقه‌مندی مخاطب درک شود و موقعیت هر کسب‌وکار در بازار و در مقابل رقیبان در نظر گرفته شود. این کار به برندها کمک می‌کند به ارزش‌های خود شکل دهند و بر اساس آن در کمپین‌های‌شان داستان‌گویی کنند.

۸.بازاریابی رویدادی (Event Marketing)

بازاریابی رویدادی شامل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی یا اجرای رویدادهایی با هدف افزایش آگاهی از برند، محصولات یا خدمات است. این رویدادها را می‌توان به صورت آفلاین یا آنلاین برگزار کرد و کسب‌وکارها می‌توانند میزبان، اسپانسر یا یکی از اعضای رویداد باشند. بسیاری از کسب‌وکارها تجربه‌های خاص خود را در این رویدادها با مخاطبان به اشتراک می‌گذارند تا بیشتر دیده شوند و موقعیت برند خود را در ذهن مخاطبان تثبیت ‌کنند.

۹.بازاریابی سبز (Green Marketing)

/wp-content/uploads/2021/02/92.jpg

در این نوع بازاریابی هم مانند بقیه، محصولات یا خدماتی عرضه می‌شود، اما ارزش‌های خاص این نوع بازاریابی است که آن را از دیگر انواع بازاریابی متمایز می‌کند. در بازاریابی سبز، فقط کالاها و خدماتی ارائه می‌شود که برای محیط زیست مفید باشد. در واقع این نوع بازاریابی نوعی مسئولیت اجتماعی را در قبال محیط زیست برای خود تعریف کرده است. هدف بازاریابی سبز این است که کسب‌وکارها را به سمتی ببرد که کمترین آسیب را به محیط زیست برسانند. استفاده از مواد سازگار با محیط زیست، تلاش برای تولید کمتر آلاینده‌های آب، خاک و هوا در جریان تولید، از جمله مواردی است که این نوع بازاریابی بر آن تأکید دارد.

 

۱۰.نورومارکتینگ (Neuro-marketing)

نورومارکتینگ، علوم اعصاب را با بازاریابی تلفیق می‌کند و از این طریق به برندها کمک می‌کند تأثیرات عاطفی کمپین‌های کنونی و آینده‌شان را بررسی کنند. در این نوع بازاریابی از تکنولوژی‌های پیشرفته از جمله هوش مصنوعی استفاده می‌شود تا سیگنال‌های عاطفی و پاسخ افراد را به محرک‌های بازاریابی مشاهده و بررسی کند.

 

سخن آخر

امروزه، بازاریابی مدرن نقش بسیار مهمی در دنیای کسب‌وکارها ایفا می‌کند. این در حالی است که بازاریابی سنتی هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اما آنچه بازاریابی مدرن را از مدل سنتی متمایز می‌کند، تنوع و انعطاف‌پذیری بیشتر آن است. هر کدام از انواع بازاریابی مدرن، در جایگاه خود، به جنبه‌ای از سلایق و نیازهای مخاطبان می‌پردازند. لازمه استفاده از هر کدام از این مدل‌ها و استراتژی‌ها، داشتن دانش کافی درباره نیازها و خواسته‌های مخاطب و نوع محصول است.

 

منبع:

https://blog.hubspot.com/marketing/marketing-types

 

4.3 10 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8324

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7099

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5475