post image

آشنایی با ۴ اشتباه رایج برای ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکار !

تحلیل و بررسی اشتباهات رایجی که در حین تحول دیجیتال در کسب‌وکار شما رخ می‌دهند.


بحران کرونا به‌سرعت تحول دیجیتال را در جهان رقم زد و کسب‌وکارها را ناچار کرد تا در فرآیندها و استراتژی‌های خود، درباره یک واقعیت جدید تجدیدنظر کنند. تحلیلگران وب‌سایت‌های معروف حوزه دیجیتال ازجمله HBR، Gartner، Forrester، McKinsey و غیره همگی همین نکته را اذعان می‌کنند: سرمایه‌گذاری در فناوری به کاهش تأثیر این پاندمی، کمک می‌کند و تفاوتی ندارد هم‌اکنون این کار را بکنید یا در آینده!

/wp-content/uploads/2022/11/11-e1668331479435.jpg

اما اگر شما جز ۳۰ درصد کسب‌وکار‌هایی باشید که حتی قبل از شروع همه‌گیری نیز هیچ حرکتی در مسیر تحول دیجیتال انجام نداده‌اید، اکنون ورود به دنیای دیجیتال برای شما نه تنها مهم، بلکه یک امر ضروری است. چراکه شما در واقع می‌توانید در موقعیت بهتری نسبت به برخی از رقبای خود هنوز وارد نشده‌اند، قرار بگیرید. همان رقبایی که ممکن است بخشی از ابتکارات فناوری خود باشند ولی اکنون باید همه‌چیز را تغییر دهند.

شما این فرصت را دارید تا به فناوری‌هایی روی آورید که نشان‌دهنده ترندهای شکل‌دهنده کسب‌وکار شما در درازمدت و پس از بحران باشد. این فناوری‌ها می‌تواند به شما اعلام کند که سیستم‌ها و مشتریان شما در حال حاضر کجا هستند و به کجا می‌روند. اما قبل از انجام هرکاری، باید از متداول ترین خطرات و اشتباهات تحول دیجیتال آگاه شوید، پس با ما همراه باشید.

 

خطای اول: سندرم هدف درخشان در تحول دیجیتال!

گاهی اوقات شرکت‌ها به مجموعه‌ای  از ترندها در حوزه فناوری حمله‌ور می‌شوند. ربات‌های چت‌ کننده بر بستر هوش مصنوعی و خودکارسازی فرآیندها برخی از این نمونه‌ها هستند. این اتفاق، می‌تواند به دلیل این باشد که شاید برای ایجاد تحول دیجیتال تحت فشار هستند یا این‌که تحول دیجیتال برایشان یک ایده جذاب و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. به‌هرحال در شرایط فعلی، بسیاری از شرکت‌ها در واکنش به شرایط، یا به‌دنبال راه‌حلی سریع هستند یا در  جست‌وجوی معجزه‌ای که همه چیز را حل کند.

اما این راه‌حل‌های تک‌بعدی به‌تنهایی و به‌خودی‌خود با هیاهوهای این حوزه سازگاری ندارند. پیاده‌سازی یک فناوری جدید نباید به صورت یک پذیرش ناگهانی باشد، بلکه باید بخشی از یک چشم‌انداز بزرگ‌تر برای شرکت و تجربه مشتری باشد.

بیشتر بخوانید:

شکوفایی بانکداری دیجیتال در مسیر تحول و توسعه تجربه مشتریان!

خطای دوم: منزوی کردن افراد در روند تحول دیجیتال!

/wp-content/uploads/2022/11/111-e1668331585586.jpg

تحول دیجیتال فقط یک شغل برای جایگاه شغلی CIO یا بخش فناوری اطلاعات نیست. این تغییر و تحولات شامل اکثر شاخه‌های سازمان شما می‌شود؛ از بخش منابع انسانی گرفته تا فروش، بازاریابی، امور مالی و بخش‌های دیگر. اگر سعی کنید بدون درگیر کردن همه بخش‌ها، تحول دیجیتال را ایجاد کنید، به احتمال زیاد شکست خواهید خورد.

تغییر یک موضوع فرهنگی، از بالای یک سازمان به سمت پایین است و این مستلزم درک، تغییر طرز فکر و جلب مشارکت تمام افراد است. در حال حاضر بیشتر از این‌که تحول دیجیتال یک امر خوشایند باشد، تقریباً یک امر ضروری برای تمام کسب‌وکارهای سرتاسر جهان است. بنابراین این نکته بسیار مهم است که تمام افراد شرکت شما آگاه، همراه و توانمند برای سازگاری باشند.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال منابع انسانی، پیشرفت به سبک کوکاکولا!

 

خطای سوم: بیش از حد زود انجام دادن کارها!

این جمله ممکن است در شرایطی که کسب‌وکارها برای تحول دیجیتال عجله دارند، دور از منطق به‌نظر برسد، اما «باید سریع حرکت کنید». البته که باید کارها را به گونه‌ای انجام دهید که بیشترین شانس موفقیت را نیز داشته باشند. در حال حاضر، شما ممکن است بر روی ماموریت‌های «بدون شکست» خود تمرکز کرده باشید، فرآیندهایی تجاری و ضروری که باید ادامه داشته باشند تا شرکت به راه خود ادامه دهد. این مثال خوبی است، از این جهت که چگونه هنجار جدید ما، اولویت‌های تحول دیجیتال را دیکته می‌کند.

امروزه مشتریان و کارمندان به چه چیزی نیاز دارند و انتظار چه چیزی را دارند که شما در حال حاضر آن را ارائه نمی‌کنید؟ از همان‌جا شروع کنید و به گونه‌ای پیش بروید که به شما امکان حرکت سریع اما ایمن بدهد، طوری که به‌صورت تدریجی کار کنید، بتوانید در صورت نیاز تغییر استراتژی بدهید و به‌صورت مداوم آزمایش کنید، زیرا آنچه در ماه آینده یا سال آینده موردنیاز است و انتظار می‌رود، ممکن است چیزی کاملاً متفاوت باشد و شما نیاز داشته باشید تا به‌سرعت خود را با شرایط وفق دهید.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در کسب‌وکار، ۵ کلید طلایی برای موفقیت آنی سازمان شما !

ملیسا سویفت (رهبر جهانی، مشاور تحول دیجیتال در Korn Ferry) در مورد این ایده می‌گوید:

«با حرکت از استراتژی به اجرا، مشکلات شروع به نمایان شدن می‌کنند. زمانی‌که سازمان به سمت رویکرد «بیگ بنگ» می‌رود، شاید به تمام مشکلات پی ببرد، اما زمانی متوجه می‌شود که خیلی دیر است. زمانی‌که آزمایش‌های کوچک می‌توانست به آن‌ها اجازه دهد بیشتر، سریع‌تر و با هزینه کم‌تر بیاموزند، آن‌ها با یک شتاب بالا شروع به‌کار می‌کنند، اما رهبران و استعدادهای خود را با همان شتاب و با «بیش از حد زود انجام دادن» از بین می‌برند. هیچ وقت فراموش نکنید که شروع تحول دیجیتال، به‌معنای کاهش سرعت برای افزایش سرعت است.»

او همچنین توصیه می‌کند: «در شروع یک سفر دیجیتالی، به ۴ مورد فکر کنید: ۱. هدف ساده در تحول دیجیتال داشته باشید. ۲. مطمئن شوید که رهبران شما واقعاً با آن همسو هستند. ۳. از کارهای کوچک شروع کنید  ۴. با ذخیره انرژی خود، سربار مدیران یا سایر همکاران خود نشوید.»

بیشتر بخوانید:

چگونه تحول دیجیتال به حیات صنعت معدن کمک می‌کند؟

خطای چهارم: دست کم گرفتن میزان تغییرات در تحول دیجیتال!

/wp-content/uploads/2022/11/11111-e1668331653834.jpg

ممکن است اختصاص تلاش‌های دیجیتال خود را به نیازهایی مانند دورکاری، تنوع زنجیره تامین و امنیت زیرساخت محدود کمی وسوسه انگیز باشد، اما شرکت‌هایی که این رویکرد را دارند، معمولاً امیدوارند تا هزینه‌ها را به حداقل برسانند، از بحران عبور کنند، طبق معمول به تجارت بازگردند و پس از این‌که درآمدشان کمی ثابت‌تر شد، تلاش‌های دیجیتالی بزرگ‌تری را انجام دهند.

با این حال، ما معتقدیم که این یک اشتباه است. در حالی که هیچ کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند، تصور اینکه ما به «کسب‌وکار سابق» برگردیم دشوار است. بخش بررسی کسب‌وکارهای هاروارد در این باره می‌گوید:

«چشم انداز (به‌ویژه در طول بحرانی به اندازه این بحران جهانی و سیستماتیک) ضروری است. انحرافاتی که ممکن است پنج سال فرصت داشته باشید تا در یک محیط عادی پیش‌بینی کنید، ممکن است در عرض چند هفته یا چند ماه آشکار شوند. مسیر ترندها که شامل مواردی مانند دورکاری، پزشکی از راه‌دور، خرید آنلاین و مصرف رسانه‌های دیجیتال هستند، ناگهان شیب بسیار تندی پیدا می‌کنند و برخی از مفروضات اساسی زیربنای مدل کسب‌وکار فعلی شما، ممکن است در حال حاضر لغو شده باشند یا به‌زودی دچار چنین اتفاقی شوند. به‌طور خلاصه، محیط کسب‌وکاری که با پایان یافتن همه‌گیری در آن وارد می‌شوید، ممکن است با آنچه قبل از شروع بحران بود، بسیار متفاوت باشد و نکته اصلی این است که شما باید همین الان برای آن آماده شوید.»

برای مثال وقتی صحبت از دورکاری می‌شود، سخت‌ترین چیزی که مدیران و کارمندان را آزار می‌دهد، فکر کردن به چالش های دورکاری به‌خصوص برگزاری جلسات از راه‌دور است. راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه سامانه داناپلاس در زمینه برگزاری جلسات آنلاین، محصولی کاربردی برای مدیران راه‌اندازی کرده است. ایجاد جلسات زمان‌بندی شده، ارسال دعوت‌نامه به مهمانان، ایجاد نظرسنجی آنلاین جهت اخذ تصمیمات و تهیه صورت‌جلسه به صورت آنلاین، از ویژگی‌های دیگر این سرویس است که کاملا شرایط جدید را برای کسب‌وکار شما فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

فولاد مبارکه اصفهان در مسیر تحول دیجیتال

 

کلام آخر

پیاده‌سازی یک فناوری جدید، به‌خصوص زمانی‌که تحت فشار انجام شود، به‌طور طبیعی با استرس و عدم‌قطعیت همراه است. اما با این حال، با آگاهی از خطرات و اشتباهات رایج تحول دیجیتال در موقعیت بهتری برای درنظر گرفتن استراتژی بلندمدت و تصویر بزرگ کسب‌وکار خود قرار می‌گیرید.

ما نیز در راهکارهای سازمانی ایرانسل تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با ارائه خدمات و سرویس‌های کاربردی، درصد احتمال خطا در ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای مشتاق را کاهش دهیم. برای این کار نیز، محصولات متنوعی مانند سرویس VPN سازمانی، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، واکه سیستم بیسیم ایرانسل و غیره را برای اجرا در شرکت یا سازمان شما فراهم کرده‌ایم. شما می‌توانید برای ثبت سفارش یا کسب اطلاعات بیشتر، از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://tecknoworks.com/digital-transformation-risks-and-mistakes/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8790

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7677

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 7143