تقاضای جهانی برای جذب نیروی کاری که از مهارتهای مورد نیاز برخوردار و با معیارهای تحول دیجیتال همسو باشد، هر روزه در حال افزایش است، با این وجود برای تحول دیجیتال منابع انسانی ، تنها جذب نیروی جدید با مهارتهای رایانهای، کافی به نظر نمیرسد. بنیاد McKinsey پیشبینی میکند، برای مواجهه با نیاز کسبوکارها به نیروهای متخصص در حوزه فناوریهای دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ میلادی از هر ۱۶ فرد شاغل، یک نفر ناچار به تغییر شغل خود خواهد بود.
شرکت کوکاکولا نیز این نیاز جهانی را بهدرستی تشخیص داده است و برای تأمین نیروی کاری که از مهارتهای دیجیتال مناسب برخوردار باشد، یک آکادمی تأسیس نموده است که هدف آن بالا بردن مهارتهای دیجیتال کارکنان است. برنامههای این آکادمی ترکیبی از بوت کمپ، بازدیدهای آموزشی و آموزشهای مجازی است که تا کنون بیش از ۵۰۰ نفر در این آکادمی تعلیم دیدهاند.
فارغالتحصیلان این آکادمی در راستای تحول دیجیتال کوکاکولا تاکنون حدود ۲۰ طرح را اجرا کردهاند. این طرحها با تجزیه تحلیل دادهها و خودکار کردن برخی فرآيندها در شبکه تولید، بهرهوری را بیش از ۲۰ درصد افزایش داده است. شرکت کوکاکولا در ادامه برنامه آموزشی خود در حال تعلیم ۴ هزار کارمند دیگر است.
تحول دیجیتال منابع انسانی و بهبود فرآيندهای کسبوکار در کوکاکولا
کوکاکولا در مسیر تبدیل شدن به یک سازمان شبکهای (networked organization) است که در آن تمام ارتباطهای رسمی و غیر رسمی سازمانی از طریق شبکههای درونسازمانی و با استفاده از فناوریهای دیجیتال صورت میگیرد. این مسئله به بهبود ارتباط سازمانی و بالا بردن توان عملیاتی واحدها بسیار کمک میکند.
با استفاده از فناوریها و فرآيندهای دیجیتال عملکرد شرکت کوکاکوکا ۲۰ درصد رشد داشته است. شرکت کوکاکولا توانسته است از طریق دیجیتالی کردن فرآيندهای کسبوکار، هزینههای غیرضروری استفاده از کاغذ را کاهش و سطح بهتری از خدمات را به مشتریان ارائه دهد.
از آنجا که کارخانههای کوکاکولا در سراسر جهان بههم وابسته هستند و به شکل یک شبکه کار میکنند نوآوریهایی که در یکی از کارخانهها صورت میگیرد به سرعت در بقیه کارخانهها نیز به کار بسته میشود. برای مثال یک اپلیکیشن کنترل کیفیت که ابتدا در کارخانه کاستاریکا به کار گرفته شده به سرعت در دیگر کارخانههای کوکاکولا نیز مورد استفاده قرار گرفت. کارکردن به منزله یک شبکه این اجازه را میدهد که بتوان یک فرآيند را در مقیاس کوچک آزمود و در صورتی که نتیجه مطلوبی به همراه داشت به سرعت آن را در تمام شبکه پیادهسازی کرد.
بیشتر بخوانید:
تحول دیجیتال در کسبوکار، ۵ کلید طلایی برای موفقیت آنی سازمان شما !
چرا کوکاکولا از مدل شبکهای برای تحول دیجیتال در حوزه منابع انسانی استفاده کرده است؟
کسبوکارهای هوشمند که در مسیر تحول دیجیتال حرکت میکنند برای رسیدن به مقصد خود از مدلهای متفاوتی پیروی میکنند. بهعنوان نمونه، مدل متمرکز به این شکل است که تمام ابزارهای دیجیتال و فرآيندهای سازمانی به شکل یکپارچه در یک واحد طراحی و اجرایی میشود. از مشکلات این مدل میتوان به عدمپذیرش از طرف کارکنان شرکت اشاره کرد. هر ابزار دیجیتالی که طراحی میشود نیاز دارد که یک دوره تست برای آن در نظر گرفته شود تا مشکلات احتمالی برطرف گردد، اما اگر کارکنان سازمان در استفاده از مدل اجرایی مقاومت کنند، نمیتوان از آن بهدرستی بهره گرفت.
در مدل دیگر، واحدها بهصورت مستقل در جهت تحول دیجیتال حرکت میکنند و سازمان، دست واحدهای مختلف را در استفاده از ابزار دیجیتال باز میگذارد. از آنجاییکه هر واحد تنها به نیازهای خود توجه دارد ممکن است در رسیدن به یک ابزار برای تمام سازمان دچار مشکل شویم، همچنین هزینه توسعه یک ابزار دیجیتال برای هر واحد بسیار بالاتر از مدل اول خواهد بود.
اما در مدل شبکهای از ذهن تمام افراد سازمان در راستای تحول دیجیتال کمک گرفته میشود و هنگام معرفی یک ابزار دیجیتالی جدید در یکی از واحدها میتوان بهسرعت آن را در تمام واحدها گسترش داد و به کار بست.
بیشتر بخوانید:
تحول دیجیتال منابع انسانی شرکت کوکاکولا
برای تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی نباید تمام توجه را به سمت ابزار و اپلیکیشنها معطوف کرد، بلکه باید توجه داشت که آیا افراد سازمان رویکرد مثبتی در استفاده از این ابزارهای جدید را دارند؟ و آیا برای استفاده از این ابزارها آموزش کافی را دیدهاند؟ حتی اگر یک اپلیکیشن بسیار کارآمد برای سازمان تهیه شده باشد، تا هنگامی که افراد سازمان نحوه استفاده از آن را به درستی یاد نگرفته باشند، نمیتوان از ظرفیتهای آن اپلیکیشن به خوبی بهره برد. همچنین نمیتوان در یک برنامه فشرده تمام دانش دیجیتال را به یک نفر منتقل کرد، آموزش افراد باید متناسب با نیاز سازمان و واحدهای مختلف باشد، به همین دلیل برنامه آموزشی کوکاکولا پس از گفتوگو با بسیاری از کارکنان و مشاوران طراحی شده است تا نیازهای این شرکت بهدرستی تشخیص داده شود و در آن برنامه بهخوبی بازتاب پیدا کند.
کلام آخر
در پس تحول دیجیتال کوکاکولا یک انگیزه و تمایل همگانی مشاهده میشود، به این معنی که در ردههای مختلف مدیریتی این انگیزه شکل گرفته است و اکثریت افراد سازمان برای حرکت در مسیر تحول دیجیتال در منابع انسانی مشتاق هستند. برای دیگر سازمانها نیز این مسئله صدق میکند، به همین دلیل برای گرفتن بهترین نتیجه ابتدا باید مدیران ارشد و کارکنان را با ایده تحول دیجیتال همراه کرد.
برای این تحول سازمانها نیازمند دسترسی به ابزار و زیرساختهای دیجیتالی مناسب هستند. راهکارهای سازمانی ایرانسل به منظور همراهی سازمانها در مسیر تحول دیجیتال در حوزههای مختلف، راهکارهایی همچون سرویس موبایل سازمانی، اینترنت اشیا، زیرساخت ابری و سرویس VPN سازمانی را ارائه کرده است. برای آشنایی بیشتر با این خدمات و کسب اطلاع از دیگر خدمات و راهکارهای سازمانی ایرانسل میتوانید از طریق وبسایت راهکارهای سازمانی ایرانسل و یا آدرس ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.
منبع:
نظرات و پیشنهادات