اکنون عصر تحول دیجیتال برای تمام شرکتها در هر نوع و اندازهای فرارسیده است و در این دوران فرقی ندارد یک استارتاپ باشید یا یک ابرکمپانی نامآشنا، بدونشک اگر به روشی ساختاریافته و بهموقع از تحول دیجیتال استقبال نکنید، مزایای بسیاری را در مقابل رقیبان، از دست خواهید داد.
در ادامه به بررسی مزایایی که تحول دیجیتال میتواند برای یک کسبوکار رقم بزند و چالشهایی که در این راه پیش روی تحول دیجیتال است، میپردازیم.
نقش تحول دیجیتال در کاهش زمان ورود به بازار
زمانی که شرکتها در مسیر تحول دیجیتال قرار میگیرند، میتوانند زمان لازم برای عرضه محصولات یا خدمات خود را به بازار کاهش دهند.
برای نمونه، یک شرکت فناوری را فرض کنید که برای رفع نیاز مشتریان خود، به دنبال ارائه یک محصول نرمافزاری جدید است. ارائه این محصول در فرم سنتی خود عموماً به علت فرآیندهای سنتی ناکارآمد و زمانبر، همچنین شکاف بین زیرساختهای سنتی نظیر روشهای قدیمی پیادهسازی نرمافزار، با دشواری همراه خواهد بود.
چنانچه این شرکت منابع خود را برای ایجاد تحول دیجیتال بهکار بندد و کاستیهای عملیاتی خود نظیر بارگذاری دستی فایلهای نرمافزار در سرور، را برطرف نماید، میتواند ارزش افزوده مستمر به دست آورد و همچنین محصولات خود را سریعتر بهروزرسانی کند و به بازار ارائه دهد؛ در نتیجه هزینه و زمان را با تشویق مشتریان به استفاده از محصولاتشان به شیوهای سریعتر و کارآمدتر به حداقل برساند.
کاهش زمان ورود به بازار با تحول دیجیتال یک سازمان، فقط منحصر به بازارهای نرمافزاری و دیجیتالی نیست برای آگاهی از تأثیر تحول دیجیتال بر کسبوکارهای غیردیجیتال پیشنهاد میکنیم مقاله «تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی با بهینهسازی عملکردها» را مطالعه فرمایید.
بهبود کیفیت محصولات در طی روند تحول دیجیتال
تحول دیجیتال میتواند کیفیت محصولات و راهکارهای ارائه شده را با انتشار قابلکنترل و تکامل آنها بهبود ببخشد. اندکی به نرمافزارهای مختلفی که استفاده میکنیم فکر کنید؛ معمولاً همه ما ناگریزیم جهت دریافت آخرین تغییرات، نرمافزار خود را بهروزرسانی کنیم، با این هدف که یک تجربه کاربری بهتر یا ایمنتر را تجربه کنیم. شرکتهای پشتیبان این برنامهها در شرایطی میتوانند بهسرعت نقایص را برطرف سازند، که فرآیندهایی را برای توسعه و راهاندازی مداوم راهکارهای فنی باکیفیت به راه انداخته باشند. این راهکارها باید قابل مدیریت و همواره در حال پیشرفت و توسعه باشند. این شرکتها همچنین به طور معمول باید ویژگیهای جدید محصولات را اولویتبندی کنند و نسخه فعلی محصول خود را به جامعهای محدود از کاربران وفادار در قالب نسخه بتا ارائه دهند تا نسخه نهایی را براساس نظر کاربران خود منتشر کنند. برای مثال به نحوه انتشار محصولات ماکروسافت میتوان اشاره کرد، این شرکت پیش از عرضه نسخه اصلی ویندوز ۱۱ یک نسخه اولیه از آن را برای کاربران منتشر کرد. کاربران وفادار و علاقهمند به محصول ابتدا آن را آزمایش کردند و در طی این تجربه مشکلات را با کمپانی درمیان گذاشتند و به این ترتیب محصول نهایی با نقص کمتری به بازار راه یافت.
بیگمان، بهبود کیفیت محصول از طریق تحول دیجیتال صرفا مختص شرکتهای حوزه فناوری نیست. به عنوان نمونه، برخی از خردهفروشان بزرگ، از فناوری برای درک رفتارهای خرید مشتریان خود استفاده می کنند. آنان میتوانند بهطور کارآمدی تجربه خرید مشتریان خود را با فرآیندهای بکاند (back-end)دیجیتالی و قابل ارتقاء، سفارشیسازی کرده و بهبود بخشند. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی برای بهبود فرآیند خرید از روش A/B test برای انتخاب بین دو مسیر که منجر به نتیجه یکسان میگردد استفاده میکند و مسیری که تجربه کاربری بهتری را رقم زده است به عنوان مسیر اصلی در نظر گرفته میشود.
بیشتر بخوانید
تحول دیجیتال و تغییر در فرهنگ سازمانی
زمانی که شرکتها روی تحول دیجیتال سرمایهگذاری میکنند، در واقع طرحی نوآورانه، مهم و تأثیرگذاری را در کسبوکار خود آغاز کردهاند که میتواند به طور مثبت از مشتریان و کارمندانشان حمایت کند. برای اینکه یک شرکت به شکل موفقیتآمیز تحول دیجیتال را بهکار بندد، بایستی تلاش کند فرهنگی را ایجاد کند که نوآوری را بپذیرد و افراد را به توسعه آن تشویق کند. در این صورت نیاز است کارکنان در برابر تغییر ساختارهای سازمانی و فرآیندهای عملیاتی، منعطف عمل کنند. به طور معمول، کارکنانی که مدت طولانیتری در شرکت بودهاند، معمولاً آگاهی بالایی از فرآیندهای سازمانی دارند و عموما بر این باورند که رهبران سازمان در درجه اول باید افکار و نگرانیهای آنها در مورد تغییرات را جویا شوند.
از سوی دیگر، کارکنان باسابقه کمتر احتمالا نسبت به پذیرش تغییرات اجرایی که تحول دیجیتال می تواند به همراه داشته باشد، انعطاف بیشتری دارند. یکی از الزامات تحول دیجیتال در تغییر فرهنگ سازمانی، هدایت کسبوکار با توجه به دغدغههای افراد باتجربه سازمان و انعطاف کارکنان جدیدتر است، این امر میتواند به تعامل تمامی کارکنان در تحول دیجیتال شرکت منتهی گردد که در نتیجه آن با سادهتر و خودکارتر شدن فرآیندها، زندگی کاری را برای همه آسانتر و لذتبخشتر سازد.
شرکتها چگونه می توانند تحول دیجیتال را آغاز کنند؟
مسیر تحول دیجیتال برای هر شرکتی متفاوت است، چراکه هر کدام از آن ها نیازها و اهداف متفاوتی دارند. با این حال، اساساً، رکن کلیدی تحول دیجیتال شامل گذر به یک ذهنیت چابک (Agile mindset) است.
طبق گزارش مککینزی، پنج ویژگی اساسی زیر برای گذر به یک ذهنیت چابک در سازمان لازم است:
- استراتژی: چنین سازمانهایی یک استراتژی پویا، متناسب با اهداف و با در نظر گرفتن منابع موجود دارند، که مانند ستاره شمالی برای هدایت سازمان عمل میکند.
- ساختار: شبکهای از تیمهای توانمند دارد.
- فرآیند: چرخههای تصمیمگیری و یادگیری سریع وجود دارد.
- نیروی کار: آنها دارای مدل پویا از نیروی کار هستند که شور و شوق را برمیانگیزند.
- فناوری: آنها دارای فناوری توانمندسازی نسل بعدی هستند.
چنانچه شرکتها پروژههای خود را با استفاده از مدل چابک مدیریت کنند، قادرند محصولات بار ارزشی را به شکل مستمر و در حال پیشرفت به مشتریان خود ارائه دهند؛ و درعینحال تیمهای شادتر و سازندهتر درون سازمانی ایجاد کنند.
کلام آخر
تحول دیجیتال از زمان آغاز خود در نیمه قرن بیستم تا به امروز جلوهها و اهداف مختلفی داشته است. این پدیده، در سال ۲۰۲۲، پس از دو سال تجربه همهگیری کرونا، ترندهای جدیدی را دنبال میکند که هر یک میتوانند تغییرات بزرگی در دنیای کسبوکارها ایجاد کنند.
راهکارهای سازمانی ایرانسل همواره همراه کسبوکار شما در مسیر تحول دیجیتال خواهد بود و با ارائه راهکارهایی همچون واکه) سيستم بیسیم ايرانسل(، مدیریت هوشمند ناوگان، سرویس VPN سازمانی در تلاش است فناوریها و زیرساختهای لازم به منظور تحقق تحول دیجیتال در ایران را فرآهم سازد.
برای آشنایی با راهکارهای سازمانی ایرانسل میتوانید به وبسایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید و یا برای دریافت مشاوره و راهنماییهای لازم به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل بزنید.
منبع :
نظرات و پیشنهادات