post image

آشنایی با جدیدترین راهکارهای سازمانی ایرانسل در نمایشگاه شهر هوشمند!

تکنولوژی‌های هوشمندسازی ایرانسل در سومین نمایشگاه شهر هوشمند چه بود؟


در  روند گذر بشر از دوره‌های مختلف تاریخی، می‌توان به ارتباط دو مؤلفه با نام‌گذاری هر عصر پی‌برد. انسان از عصر  پارینه‌سنگی، عصر آهن، عصر برنز می‌گذرد و تا عصر ارتباطات و عصر دیجیتال به پیش می‌آید. بشر در هر دوره ابزاری تازه برای بهبود وضعیت زندگی خود پدید آورده است و شیوه تعامل خود با طبیعت را دگرگون ساخته است.

در این مسیر تاریخی، بشر با دست‌یافتن به فناوری دیجیتال قدم به عصر تازه‌ای گذاشته که قرار است مانند دوره‎های پیشین، بر شیوه تعامل او با طبیعت اثر بگذارد و نحوه زندگی او بر زمین را تحت تأثیر قرار دهد. به این ترتیب، دست‌یابی به شهر هوشمند که تنها با ظهور ابزار دیجیتال ممکن شده، یک افق تمدنی تازه در تاریخ بشر است.

نمایشگاه شهر هوشمند

/wp-content/uploads/2022/07/66-e1656827428210.png

امروزه اهمیت فناوری‌های نوین در برآورده‌کردن نیازهای بشر بر هیچ‌کس پوشیده نیست و سرعت رشد فناوری در زمینه‌هایی چون هوش مصنوعی و هوشمندسازی روزبه‌روز افزایش می‌یابد. هر ساله برای ایجاد فضایی که در آن پژوهشگران و فعالان عرصه فناوری بتوانند از آخرین دستاوردهای علمی یکدیگر اطلاع داشته باشند و در جهت رشد و شکوفایی فناوری‌های بومی حرکت کنند، هر ساله نمایشگاه شهر هوشمند در ایران برگزار می‌شود. از اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه شهر هوشمند، توانمندسازی شهر‌های نوآور و کمک به تصمیم‌گیری بهتر مدیران شهری برای ارتقای سطح کیفی خدمت‌رسانی در ایران است.

پس از برگزاری دو دوره نمایشگاه شهر هوشمند در ایران، سومین نمایشگاه شهر هوشمند (Smart city Expo 2022) با پشتیبانی وزارت کشور (مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار)، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری، سازمان‌ها، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و نهاد‌ها، از ۱۲ تا ۱۴ تیرماه سال جاری در محل مصلی تهران برگزار شد.

رویکرد این نمایشگاه که بزرگ‌ترین گردهمایی شرکت‌های برتر هوشمندسازی کشور به شمار می‌رود، برقراری تعاملات پویا و به‌وجود‌آوردن اتحاد و هم‌افزایی ملی و بین‌المللی بود. به همین منظور، در فراخوان آن از تمامی فعالان حوزه‌ فناوری، هوشمندسازی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها برای حاضرشدن در این دوره از نمایشگاه شهر هوشمند دعوت به عمل آمد.

محور‌های سومین نمایشگاه شهر هوشمند مواردی چون دولت هوشمند، ساختمان‌های هوشمند، انرژی، حمل‌ونقل هوشمند، امنیت در شهر‌های هوشمند، محیط زیست هوشمند، هوشمندسازی تجهیزات زیرساخت‌های اطلاعات و مخابرات، سلامت، آموزش و پرورش و اقتصاد هوشمند بود.

شهر هوشمند چیست ؟

/wp-content/uploads/2022/07/222222-e1657962586438.jpg

عنوان شهر هوشمند دقیقا به چه شهری اطلاق می‌شود؟ در یک شهر هوشمند، به‌منظور ارائه خدمات بهتر و اتخاذ تصمیم‌های صحیح‌تر و موثرتر، اطلاعات وسیعی از طریق ابزار دیجیتال گردآوری و تحلیل می‌شود. شاید با استفاده از فناوری دیجیتال به‌منظور بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری یک سازمان آشنا باشید، هدف اصلی یک شهر هوشمند نیز بهبود عملکرد شهر به شکل کلان است. در شهرهای هوشمند به‌منظور بالابردن رفاه اجتماعی شهروندان، بهبود وضعیت اقتصادی آن‌ها، کاهش آلایندگی شهر و موارد بسیار دیگر، اطلاعات مختلفی گردآوری و تحلیل می‌شود و با اتکا به تحلیل این داده‌هاست که رسیدن به یک راهکار مؤثر میسر می‌شود.

برای یک شهر هوشمند ویژگی‌های بسیاری را می‌توان برشمرد؛ مواردی که در ادامه آمده، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شهر هوشمند است:

  • یک شهر هوشمند باید دارای زیرساخت فناوری‌های نو باشد.
  • در یک شهر هوشمند شاهد نوآوری‌های زیست‌محیطی خواهیم بود.
  • در شهر هوشمند عملکرد ناوگان حمل‌ونقل عمومی بسیار حساب‌شده و کارآمد است.
  • یک شهر هوشمند برنامه‌ای قطعی و پیش‌رو برای توسعه دارد.
  • یک شهر هوشمند خودایستا است و می‌تواند منابع لازم برای کار و زندگی ساکنان خود را تأمین کند.

بیشتر بخوانید:

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

 

تاریخچه شهر هوشمند

ایده شهر هوشمند را می‌توان از دهه ۷۰ میلادی (دهه ۵۰ شمسی) دنبال کرد. در این دهه، برای اولین‌بار شهر لس‌آنجلس پروژه عظیم گردآوری داده‌های شهری را اجرا کرد که الهام‌بخش ایجاد شهر هوشمند بود. اولین شهری که می‌توان با عنوان شهر هوشمند از آن یاد کرد آمستردام است، در سال ۱۹۹۴ آمستردام محلی را با عنوان شهر مجازی دیجیتال (Virtual Digital City) تأسیس کرد که برای اولین‌بار اینترنت را به شکل گسترده در دسترس شهروندان قرار می‌داد. از سال ۲۰۰۰ به بعد با سرمایه‌گذاری و نوآوری شرکت‌های حوزه فناوری مانند سیسکو(cisco) و آیبیام(IBM) در زمینه شهر هوشمند، روند هوشمندسازی شهرها سرعت گرفت و در سال ۲۰۱۱ اولین نمایشگاه جهانی شهر هوشمند در شهر بارسلون برگزار شد.

در ایران نیز از چند سال پیش نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند هرساله برگزار می‌شود و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های دیجیتال، از جدید‌ترین فناوری‌ها و خدماتی که در راستای محقق شدن رویای شهر هوشمند کاربرد دارد، رونمایی نموده و خدمات خود را معرفی می‌کنند. نمایشگاه سال گذشته به علت شیوع بیماری کرونا برگزار نشد و همین امر اهمیت نمایشگاه شهر هوشمند امسال را دو چندان کرد.

بیشتر بخوانید:

۵ محصول هوشمند که باید در هر شهر هوشمندی باشد

 

برنامه‌ریزی جهانی برای رسیدن به شهر هوشمند

هرساله در بسیاری از کشورهای غربی شاهد ظهور شهرهای هوشمند تازه هستیم و در اسناد منتشرشده ازسوی بسیاری از کشورها، برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدتی به‌منظور تحول دیجیتال شهرهای کوچک و بزرگ دیده می‌شود. برای مثال در سال ۲۰۲۰، کشور ویتنام به‌منظور تأسیس یک شهر هوشمند جدید در نزدیکی شهر هانو، یک پروژه ۴.۲ میلیارد دلاری را آغاز کرد و برآورد می‌شود این پروژه در سال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری برسد.

بنابر گزارشی که سایت گلوبال دیتا منتشر کرده است، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ میلادی در سراسر جهان ۴۳ شهر هوشمند با جمعیت بیش از ۱۰میلیون نفر وجود داشته باشد و تا سال ۲۰۷۰میلادی ۷۰ درصد جمعیت کره زمین ساکن شهرهای هوشمند باشند.

بیشتر بخوانید:

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

در سومین نمایشگاه شهر هوشمند چه گذشت؟!

/wp-content/uploads/2022/07/222222222-e1657962680439.png

راهکارهای سازمانی ایرانسل، با جدیدترین محصولات و خدمات ویژه خود در حوزه هوشمندسازی شهرها در این نمایشگاه حضور یافت. از جمله  راهکارها و محصولات  ارائه شده در این نمایشگاه می‌توان به تجهیزات و خدمات  PoCبا عنوان واکه، راهکار یکپارچه نظارت تصویری ابری (VSaaS)، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)، خدمات دیجیتال ایرانسل شامل سرویس دانا پلاس، یلوادوایز (Y’ello Adwise) و بازار دیجیتال تبادل API با عنوان یلوهاب (Y’ello Hub)و خدمات LBS اشاره کرد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • خدمات مدیریت هوشمند ناوگان| FMS : سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، راهکاری جامع و یکپارچه است که به واسطه آن می‌توان تمامی اطلاعات قابل اندازه‌گیری خودروها را جمع‌آوری و تحلیل کرد. این داده‌‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بر اساس داده‌های واقعی و قابل اعتماد، تصمیمات بهتری بگیرند.

 

  • خدمات VSaaS: در راهکار یکپارچه نظارت تصویری ابری، میزان پهنای باند با توجه به کیفیت سیگنال دریافتی درهر لحظه به صورت خودکار تطبیق می‌یابد تا با حفظ حداقل میزان پهنای باند مورد نیاز، تصویر با بالاترین کیفیت ممکن، در هر لحظه در اختیار مشترکین قرار گیرد. با استفاده از راهکار یکپارچه نظارت تصویری ایرانسل، هزینه‌های مرتبط با انتقال تصاویر دوربین‌های نظارتی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد؛ چرا که تصاویر با بهترین کیفیت و کمترین حجم ارسال می‌شود.

/wp-content/uploads/2022/07/22222222222-e1657962774975.jpg
  • تجهیزات و خدمات PoC: راهکار واکه، سیستم بی‌سیم نسل جدید ایرانسل بر بستر شبکه دیتای اپراتور ايرانسل عمل می‌کند و امکان ارتباط صوتی، تصویری، ارسال متن، ارسال موقعیت مکانی، ارسال هشدارهای اضطراری و دیسپچر اتاق کنترل را در اختیار کاربران می‌گذارد.

 

  • خدمات دیجیتال راهکارهای سازمانی ایرانسل:

– سرویس دانا پلاس: دانا پلاس یک سرویس از راهکارهای سازمانی ایرانسل برای برگزاری جلسات، همایش‌ها و کلاس‌های آنلاین است که بدون نیاز به نصب نرم‌افزار جانبی، از طریق مرور‌گر به‌راحتی از طریق موبایل یا کامپیوترهای شخصی قابل‌استفاده است و امکان برگزاری و شرکت در جلسات‌، همایش‌ها و کلاس‌های آنلاین را برای هر سه گروه مدرسین، فراگیران و سازمان‌ها فراهم کرده است.

-سرویس یلوادوایز: سرویس تبلیغاتِ هوشمند یلوادوایز یکی از راهکارهای سازمانی ایرانسل محسوب می‌شود که خدمات تبلیغاتی متنوعی را به استارتاپ‌ها، کسب‌وکارهای دیجیتال و غیردیجیتال ارائه می‌کند. هر کسب‌وکار می‌تواند پس از مشاوره، با استفاده از ظرفیت مخاطبان رسانه‌های ایرانسل، کمپین‌های تبلیغاتی گوناگون به راه بیندازد، قبل و بعد از کمپین رفتار مخاطبان را تحلیل کند، به مخاطبانی که با آن‌ها تعامل داشته‌اند جایزه دهد و با به‌کاربستن این ابزارها به اهداف تجاری خود نزدیک شود.

-سرویس یلوهاب: یلوهاب یک بازار دیجیتال برای ارائه‌دهندگان و دریافت‌کنندگان وب‌سرویس و API است که با ایجاد بستری امن، نیاز توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها را در دسترسی و عرضه APIهای مختلف برطرف می‌کند. پلتفرم یلوهاب بر اساس استاندارهای جهانی به‌صورت دوسویه طراحی شده است، یعنی توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها می‌توانند علاوه بر دریافت وب‌سرویس‌ و  APIهای مختلف، از به فروش رساندن امکانات نرم‌افزاری و محصولات خود، در یلوهاب کسب درآمد کنند.

 

  • خدمات LBS: تبلیغات مکان‌محور (Location-Based Service ( یا به اختصارLBS یک ابزار مارکتینگ قدرتمند است اين سرويس از داده‌هایی استفاده می‌کند که مربوط به مکان جغرافیایی خاص هستند و از طریق شبکه تلفن همراه به دست می‌آیند و در زمینه‌های مختلفی نظیر سلامت، هشدار، توسعه کسب‌وکار، زندگی ديجيتالی و… به کار می‌روند.

همچنین در این نمایشگاه جناب آقای دکتر شجاعان، رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور،جناب آقای مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، جناب آقای دکتر منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت ضمن بازدید از غرفه ایرانسل از محصولات و دستاوردهای ایرانسل در زمینه هوشمندسازی شهرها قدردانی کردند.

در خلال این نمایشگاه جناب آقای مهندس یوسف‌پور، مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل در کنفرانس شهرهوشمند ایران که در ظهر دوشنبه ۱۳ تیرماه در محل نمایشگاه برگزار شد، به بررسی نقش ایرانسل به‌عنوان اپراتور پیش‌رو در تحقق آرمان‌های شهر هوشمند پرداختند.

بیشتر بخوانید:

نقش ایرانسل در تحقق آرمان‌های شهر هوشمند بررسی شد.

 

کلام آخر

تحقق شهر هوشمند از هدررفت زمان شهروندان جلوگیری می‌کند و با کنترل منابع و کاهش هزینه‌ها، باعث صرفه‌جویی و حفظ سرمایه‌های شهر می‌شود. به‌تبع آن با جلوگیری از هدررفتن سرمایه‌ها، شهر رشد و رونق بهتری پیدا می‌کند و به دلیل اینکه یکی از اهداف شهر هوشمند به‌حداقل‌رساندن آسیب‌های زیست محیطی است، دست‌یافتن به شهری کاملاً هوشمند به ما در حفظ طبیعت برای نسل‌های آینده کمک می‌کند.

از مهم‌ترین چشم‌اندازهای راهکارهای سازمانی ایرانسل همراهی با کسب‌وکارها در مسیر تحول دیجیتال و مجهزکردن آن‌ها به پیشرفته‌ترین ابزارهای دیجیتال است. راهکارهایی همچون  سرویس موبایل سازمانی، اینترنت اشیا، شهر هوشمند و زیرساخت ابری تنها چند مورد از خدماتی هستند که راهکارهای سازمانی برای قراردادن کسب‌وکارها در مسیر تحول دیجیتال ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این خدمات و محصولات می‌توانید به وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید و برای دریافت مشاوره و راهنمایی‌های لازم به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل بزنید.

5 4 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۱/۰۲/۲۶

رونمایی از سرویس خودروی متصل ایرانسل در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران

سرویس خودروی متصل ایرانسل چگونه می‌تواند به صنایع مختلف در رسیدن به تحول دیجیتال کمک کند؟

بازدید: 2838

blog image

۱۳۹۹/۱۰/۲۳

حضور راهکارهای سازمانی ایرانسل در ششمین نمایشگاه تراکنش ایران

راهکارهای سازمانی ایرانسل چگونه به تحول بانکداری دیجیتال کمک می‌کند؟

بازدید: 2751

blog image

۱۳۹۹/۰۲/۳۰

شبکه امن ایرانسل؛ صحن جدید مجلس شورای اسلامی

ارائه زیرساخت ارتباطی و شبکه امن اختصاصی برای مجلس شورای اسلامی

بازدید: 2658