post image

کار تیمی، ۸ کلید طلایی برای پاسخ‌گویی به نیازهای قرن جدید!

کار تیمی چیست و چرا کسب‌وکارها باید ساختارهای سازمانی خود را مبتنی بر کار تیمی ایجاد کنند؟


امروزه سلسله‌مراتب موجود در محیط‌های کاری سنتی، در حال تغییر و تکامل است؛ به‌طوری ‌که برای پاسخ‌گویی به نیازهای اقتصاد قرن ۲۱، شرکت‌ها به سمت کار تیمی تمایل پیدا کرده‌اند. رهبران سازمان‌ها، به‌منظور بهبود فرایندها، پاسخ‌گویی به نیازهای جدید و ایجاد سازمان‌هایی سالم‌تر، در حال ایجاد ساختارهای مبتنی بر کار تیمی هستند. اما کار تیمی چیست و چرا اهمیت دارد؟

با ما همراه باشید تا در این مقاله، به تعریف کار تیمی و مزایای آن برای کسب‌وکارها بپردازیم.

 

منظور از کار تیمی چیست؟

کار تیمی زمانی اتفاق می‌افتد که گروهی از افراد، برای دستیابی به یک هدف مشترک، با یکدیگر همکاری می‌کنند. اگر هر یک از اعضا تیم، به‌صورت اختیاری و با میل و اراده خود، مصلحت و اهداف تیم را در اولویت قرار بدهد، سازمان‌ها می‌توانند به بالاترین سطح از موفقیت دست یابند و نتایج تاثیرگذاری را کسب کنند. ایجاد تیم به‌معنای گردهم آوردن افراد است؛ در‌حالی که کار تیمی این امکان را به افراد می‌دهد تا از باورها، ارزش‌ها و توانمندی‌های مختلف خود برای دستیابی به اهدافی استفاده کنند که ممکن است هیچ کدام از آن‌ها به تنهایی قادر به دستیابی به آن اهداف نباشند. یکپارچگی، پایه و اساس کار تیمی است، که علاوه‌بر ایجاد خلاقیت و بهره وری در محیط کار، منجر به ایجاد تیم‌هایی شادتر و سالم‌تر می‌شود.

 

چرا کار تیمی اهمیت دارد؟

یکی از دلایل اهمیت کار تیمی، ایجاد محیط‌کاری مثبت است که در آن می‌توان از فرصت‌های بیشتری استفاده و با محدودیت‌های بیشتری مقابله کرد. زمانی که پروژه‌ها نسبت به زمان حساس‌اند و به مجموعه مهارت‌ها و تجربیات گوناگونی نیاز دارند، کار تیمی و مدیریت تیم برای کسب‌وکارها اهمیت بیشتری می‌یابد. به‌کمک کار تیمی می‌توان وظایف پیچیده را با بالاترین سرعت انجام داد، به معیارهای جدید دست پیدا کرد و مهارت‌های حرفه‌ای افراد را توسعه داد. با استفاده از کار تیمی، می‌توان از شکست پروژه ها جلوگیری و تغییراتی پویا و پایدار در سازمان‌ها ایجاد کرد. در ادامه به بیان مزایای کار تیمی برای کسب‌وکارها می‌پردازیم.

 

۸ مزیت کار تیمی برای کسب‌وکارها

کار تیمی برای کسب‌وکارها مزایای بسیاری را به‌همراه دارد.  برخی از این مزایا شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- کمک به ایجاد یک محیط کاری مفرح و شاد

اگرچه کار به صورت انفرادی باارزش است، اما همکاری با سایر افراد، تفریح و شادی بیشتر به همراه دارد. فعالیت گروهی می‌تواند باعث بهبود کیفیت عملکرد افراد شود. افرادی که به تنهایی کار می‌کنند، ممکن است انگیزه‌ای نداشته باشند که وظایف‌شان را در اسرع وقت تمام کنند، اما  بسیاری از افرادی که در قالب تیم، ‌فعالیت می‌کنند مشتاق‌اند که هرچه زودتر وظایف‌شان را تکمیل کنند تا با هم‌تیمی‌های خود، وقت بگذرانند.

کار تیمی، فرصت‌های بیشتری را برای افراد فراهم می‌کند تا بابت پیشبرد وظایف‌شان، جشن بگیرند و تشویق بشوند. اعضای تیم‌ ممکن است وظایف گوناگونی را برعهده داشته باشند؛ هر تلاشی که در راستای دستیابی به هدف مشترک انجام می‌شود، می‌تواند بهانه‌ای برای تشویق و قدردانی از افراد باشد. این موفقیت‌های مشترک، باعث اتحاد و ایجاد ارتباطات یکپارچه میان افراد تیم‌‌ها می‌شود و روشی سرگرم‌کننده، برای قدردانی از تلاش‌های اعضای تیم‌ و تقویت انگیزه آن‌ها محسوب می‌شود.

۲- کاهش استرس کارکنان

کار تیمی می‌تواند در محیط‌های کاری، اعتماد و وفاداری ایجاد کند. یکی از کارکردهای این روابط دوستانه و مبتنی بر اعتماد در محیط کار، ایجاد یک شبکه اجتماعی ضداسترس است که باعث دلگرمی اعضای تیم و بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود. افراد می‌توانند با به اشتراک گذاشتن عقاید، ایده‌ها و تجربیات‌شان، روابطی دوستانه ایجاد کنند.

افرادی که به‌تنهایی کار می‌کنند، ممکن است تحت فشار انجام وظایف خود و موعدهای تحویل قرار بگیرند، اما در تیم‌ها، اعضا در قبال کمک به یکدیگر، احساس مسئولیت‌ می‌کنند.

۳- افزایش ارتباطات میان افراد

/wp-content/uploads/2022/01/555-e1641196215568.jpg

اعتماد، پایه و اساس شکل‌گیری همکاری موثر، در میان اعضای یک تیم است. همکاری در کار تیمی زمانی اتفاق می‌افتد که همه اعضا به‌طور برابر، برای حل یک مشکل تلاش کنند و توانایی‌ها و مهارت‌های خود را برای خلق محصولات جدید به‌کار بگیرند. برای تحقق این همکاری موثر، اعضا باید این امکان را داشته باشند که بر اساس شیوه مخصوص به خود با سایر هم‌تیمی‌های‌شان ارتباط برقرار کنند.

۴- کاهش هرج‌ومرج و آشفتگی

زمانی که همه اعضای تیم، بر روی یک هدف یا ماموریت مشترک به توافق می‌رسند، با درک نقش خود در مسیر دستیابی به این هدف، شروع به همکاری با یکدیگر می‌کنند. با تقسیم وظایف، افراد اعتمادبه‌نفس لازم برای سوال پرسیدن را به‌دست می‌آورند؛ در نتیجه، احتمال بروز ناهماهنگی، آشفتگی و تاخیر در انجام وظایف کمتر می‌شود و کارایی سازمان از این طریق، افزایش می‌یابد.

۵- پرورش خلاقیت اعضا

یکی از مزایای کار تیمی، امکان استفاده از  مهارت‌ها، ایده‌ها و تجربیات افراد گوناگون است. با تشویق اعضای تیم به برقراری ارتباطات پیوسته و شفاف، می‌توان یک فضای مطمئن و صمیمی به‌وجود آورد که  افراد، بدون نگرانی، ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و از این طریق خلاقیت تیم را افزایش بدهند.

۶- ایجاد رشد شخصی و حرفه‌ای در افراد

/wp-content/uploads/2022/01/5555-e1641196286419.jpg

در محیط‌های مبتنی بر کار تیمی، افراد می‌توانند استراتژی خود را تغییر بدهند و در نتیجه رویارویی با افراد مختلف، مجموعه مهارت‌های خود را گسترش بدهند. این فرصت‌های یادگیری می‌تواند منجر به توسعه مهارت های شغلی و شخصی افراد شود. حتی اگر آن‌ها، تجربیات و مهارت‌های خود را با یکدیگر به‌اشتراک نگذارند، حداقل می‌توانند مهارت‌های نرم (Soft Skills) خود را مانند گوش دادن فعال، برقراری ارتباط، همدلی و سازگاری، بهبود بدهند و از این طریق، کار تیمی را تسهیل کنند.

۷- جلوگیری از فرسودگی شغلی

استرس طولانی‌مدت ناشی از انجام وظایف سنگین یا ناتوانی در برآورده کردن انتظارات کاری، باعث ایجاد فرسودگی شغلی در کارمندان می‌شود. این عارضه که شامل خستگی جسمی، ذهنی و احساسی است، می‌تواند افراد را از ادامه دادن به مسیر شغلی‌شان منصرف کند. به‌واسطه وجود تقسیم کار  و روحیه همکاری که در تیم‌ها وجود دارد، می‌توان از وقوع این معضل در محیط‌کار جلوگیری و از این طریق به افزایش عملکرد و حفظ افراد در سازمان، کمک کرد.

۸-افزایش انعطاف‌پذیری

زمانی که یک سازمان با شکست مواجه می‌شود، تیم‌ها این قابلیت را دارند که بر روی جنبه‌های مثبت این موقعیت تمرکز کنند و دوباره برای رسیدن به چشم‌انداز مشترک‌ سازمان‌شان تلاش کنند. همچنین زمانی که تغییرات ناگهانی در مسیر یا سیاست‌های سازمان ایجاد می‌شود، تیم‌ها  به‌واسطه وجود اعتماد در میان اعضای‌شان، می‌توانند با سرعت بیشتری خود را با تغییرات وفق بدهند.

 

سخن آخر

امروزه با وجود پویایی و رقابت شدیدی که بر دنیای کسب‌وکارها حاکم است، دیگر ساختارهای قدیمی، پاسخ‌گوی نیاز کسب‌‍وکارها نخواهند بود؛ بنابراین، شرکت‌ها برای افزایش بهره‌وری خود، بیش‌از‌پیش به وجود تیم‌های مشارکت جو احتیاج دارند، اما لازمه تحقق این بهره‌وری و استفاده حداکثری از پتانسیل تیم‌های کاری، استفاده از ابزارهایی است که هماهنگی و ارتباط موثر در میان اعضای تیم‌ها را محقق کند.

 

منبع:

https://www.indeed.com/career-advice/career-development/teamwork-important

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8321

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7097

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5473