post image

کشاورزی شهری، ایده‌ای جذاب برای شهرهای هوشمند!

کشاورزی شهری چگونه بر فرآیند تولید غذا در شهرهای هوشمند تأثیر می‌گذارد؟


هنری گوردون اسمیت مؤسس و مدیرعامل شرکت مشاوره کشاورزی شهری است.  تخصص اسمیت گسترش گلخانه‌های شهری و مزارع مبتنی بر خاک است. در سپتامبر سال ۲۰۱۷، اسمیت با کمپانی Agritecture همکاری خود را آغاز کرد تا مدیریت ریسک در زمینه کشاورزی هوشمند را بررسی کند. وی تاکنون توانسته با تمرکز بر کشاورزی شهری و ادغام آن با محیط‌زیست در بیش از ۶۰ پروژه ازجمله آتلانتا، نیویورک، پاریس، نیوزیلند، تورنتو و کشور قطر همکاری داشته باشد. در ادامه از زبان هنری اسمیت اهمیت کشاورزی شهری را در شهر هوشمند مطالعه خواهید کرد.

اهمیت کشاورزی شهری از دیدگاه هنری اسمیت

/wp-content/uploads/2018/08/41-e1628588762816.jpg

بدون شک، در آینده‌ای نزدیک، هوشمندسازی شهرها چون انقلابی همه شهرهای جهان را فرا خواهد گرفت و راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین، به کمک مدیریت شهری خواهند آمد. این راهکارها با هدف فراهم کردن زندگی بهتر و آسان‌تر برای شهروندان برنامه‌ریزی می‌شود.

در سال‌های اخیر صنعت کشاورزی شهری با افزایش تقاضا برای تولید مواد غذایی روبه‌رو بوده است. به همین دلیل میزان سرمایه‌گذاری در حوزه Agri Food Tech در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسید. اما، با این حال ممکن است کشاورزی شهری به‌رغم قابلیت‌های کنونی خود از شهرهای هوشمند حذف شود.

در سال‌های گذشته در بیش از ۶۰ پروژه در زمینه مدیریت کشاورزی شهری به‌عنوان مشاور حضور داشته‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که کشاورزی شهری با چالش‌های قابل ‌توجهی روبه‌رو است. زیرا بسیاری از شرکت‌ها توانایی‌های خود را دست کم گرفته‌اند. در کنار این موارد کارآفرینانی را دیده‌ام که مشتاقانه می‌خواهند کشاورزی هوشمند را با مدل‌های نوین، پایدار و سودآور پیش ببرند و مواد غذایی اولیه را در سطح جهانی تولید کنند.

 

فارم وان؛ نمونه موفق کشاورزی شهری

یکی از نمونه‌های موفقی که از من مشاوره گرفت، راب لینگ(Rob Laing) است. او کارآفرین باتجربه و سرآشپزی است که می‌خواست در رستوران خود مزرعه‌ای داشته باشد و بتواند محصولات کشاورزی آن را از نزدیک مدیریت کند. این پروژه هم‌اکنون با موفقیت چشم‌گیری همراه شده و در حال گسترش در دیگر شهرهاست. مزرعه‌ای که در تصویر می‎بینید با نام فارم وان(Farm One) شناخته می‌شود که نمونه اجرایی از کشاورزی شهری در شهر منهتن است.

صنعت کشاورزی شهری بسیار پیچیده است و برای انجام صحیح آن نیاز به برگزاری کارگاه‌ها و کنفرانس‌های متعددی است تا ضمن آشنایی مردم و کشاورزان با فناوری‌های نوین این حوزه  بتوان کارآفرینان مناسب را پرورش داد.

در سراسر جهان مناطق زیادی وجود دارند که به دلایل مختلف مثل محدودیت آب و خاک مشکلات زیادی در واردات مواد غذایی یا تولید آن دارند. اما اگر بتوانیم با آموزش صحیح شهروندان و ایجاد ظرفیت تولید، آن‌ها را به خودکفایی برسانیم می‌توانیم باافتخار بگوییم شهرهای هوشمند آینده روشنی خواهند داشت.

برنامه کشاورزی شهری قطر

/wp-content/uploads/2018/08/43-e1628588854714.jpg

در قطر، شرکت Agritecture برای پاسخ دادن به نیاز فوری جامعه به افزایش تولید مواد اولیه غذایی، استفاده از انکوباتور کشاورزی اختصاصی را پیشنهاد داد. برنامه کشاورزی شهری قطر با شروع تحقیقات دقیق در بازار و مطالعه پتانسیل منطقه برای کشاورزی آغاز شده است تا با ارائه برنامه جامعی برای جذب کشاورزان جدید و توانمندسازی آن‌ها، قطر را به سمت خودکفایی در تولید غذا سوق دهد.

کشاورزی شهری در سایر شهرهای جهان

اسمیت عمیقاً معتقد است فرآیندهای تولید و توزیع مواد غذایی اولیه چون مدیریت منابع و انرژی، مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل و دسترسی به اینترنت جزء اکوسیستم شهری است. اجزای سیستم کشاورزی باید از طریق اینترنت اشیا داده‌ها را جمع‌آوری و پردازش کند و مورد حمایت (پشتیبانی) دولت قرار دهد. کشاورزی شهری راهکار حل بحران کمبود غذا نیست، اما به نظر می‌رسد هر کشور، شهر و منطقه باید سیستم تولید مواد غذایی اولیه خود را به روزرسانی کند تا مواد اولیه تازه‌ و سازگار با محیط‌زیست را در دسترس شهروندان خود قرار دهد.

بعضی از شهرهای ایالات‌متحده اجرای سیاست‌های کشاورزی شهری را آغاز کرده‌اند تا بخش اصلی سامانه‌های غذایی محلی و منطقه‌ای باشند. مثلاً، در لس‌آنجلس، انکوباتور Cleantech به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کشاورزی شهری خود را احداث کنند. در آتلانتا نیز سازمان کشاورزی تضمین داده که شهرداری همیشه از کشاورزان محلی حمایت خواهد کرد. در پاریس شهرداری قصد دارد یک‌سوم فضای سبز شهر را به تولید مواد غذایی اختصاص دهد و در سنگاپور، کشاورزی شهری به‌عنوان بخشی از الزامات سبز ساختمان قرار داده شده است.

چالش‌های پیش روی کشاورزی شهری

/wp-content/uploads/2018/08/44-e1628588902379.jpg

با این وجود کشاورزی شهری ایده یا مدلی ساده نیست. طبیعت غیرمتمرکز و متنوع در شهرها باعث خواهد شد تا هر منطقه با توجه به دارایی‌ها و توانایی‌های خود سامانه‌های غذایی خاصی داشته باشد. پیشرفت در برنامه‌ریزی کشاورزی شهری زمانی اتفاق می‌افتد که جوامع شهری در همه بخش‌ها با هم همکاری داشته باشند و در ترویج این روش هوشمندانه عمل کنند. با این‌که در شهرهای هوشمند از فناوری و داده‌ها برای بهبود زندگی مردم استفاده می‌شود، تا به امروز آن‌طور که باید به فناوری کشاورزی شهری پرداخته نشده است. در حالی‌که کشاورزی شهری یک صنعت جوان و بر پایه داده‌ها است و قطعاً سامانه‌های غذایی را به خوبی پوشش خواهد داد.

نباید فراموش کرد که بسیاری از شهرها با این‌که اهداف بزرگی برای گسترش کشاورزی شهری دارند، از ظرفیت و دانش فنی برخوردار نیستند و نیاز به آموزش و مشاوره دارند. سیستم غذایی محلی باید مناسب با محیط و اقتصاد تقویت شود و بسیاری از مزارع شهری به حس‌گرهای هوشمند مجهز  شوند. با استفاده از این حس‌گرها و بررسی داده‌های به دست‌آمده از نورپردازی گرفته تا آبیاری هوشمند برنامه‌ریزی خواهد شد.

با توجه به وضع موجود صنعت کشاورزی و منابع آبی کشور و در راستای کمک به رفع این بحران، کسب‌وکار سازمانی ایرانسل توانسته است با فراهم‌ کردن بستر موردنیاز برای فناوری‌های اینترنت اشیا و ارائه راهکارهای کشاورزی هوشمند ظرفیت مناسبی را برای حرکت به سمت هوشمندسازی صنعت کشاورزی کشور ایجاد کند.

از جمله این خدمات می‌توان به حس‌گرهای اندازه‌گیری ذخایر آب،  آبیاری هوشمند و سنجش خاک اشاره کرد. با راهکارهای اینترنت اشیا ایرانسل بیشتر آشنا شوید.

 

منبع:

4 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5423

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4178

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4173