post image

رشد شهرهای هوشمند در سراسر جهان (قسمت دوم)

چرا شهرهای هوشمند به عنصری اثرگذار در آینده بشر تبدیل خواهد شد؟


در قسمت قبل به چالش‌هایی که در آینده‌ای نه چندان دور پیش روی شهرها قرار خواهد گرفت پرداختیم و چند نمونه از تلاش‌های صورت گرفته در نقاط مختلف جهان را برای راه‌اندازی شهرهای هوشمند بررسی کردیم. در این قسمت، به معرفی مفهوم شهر هوشمند می‌پردازیم و شاخصه‌های آن را معرفی می‌کنیم.

بحث‌های زیادی درباره شهرهای هوشمند مطرح شده است. روزنامه‌ها، مجلات، سمینار‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و سایر رسانه‌ها هر کدام به نحوی تلاش کرده‌اند ساختار شهرهای هوشمند را در ذهن مخاطبان خود ترسیم کنند. اما آشنایی با نمونه‌های واقعی،  در مقایسه با تعریف‌ها و توصیف‌ها، تصویر بهتری  از این پدیده جدید به ما می‌دهد.

 

راه‌اندازی شهرهای هوشمند در قاره آسیا

از  نمونه‌های موفق در  زمینه احداث شهرهای هوشمند می‌توان به تجربه کشور سنگاپور اشاره کرد. این کشور با طراحی، ساخت و نگه‌داری ‌کارآمد زیرساخت‌های جدید شهری، به دنبال اجرای طرح شهر‌های هوشمند است. در همسایگی این کشور، شهر پوتراجایا  (Putrajaya) در مالزی و لواسا  (Lavasa) در هندوستان نیز به دنبال پیاده‌سازی زیرساخت‌های شهر هوشمند هستند.

در سال ۲۰۱۵، هندوستان در حوزه فناوری شهرهای هوشمند، حدود ۷۰۶۰۰ میلیون روپیه سرمایه‌گذاری کرد. در همین سال،  این کشور کنفرانسی بین‌المللی با موضوع شهرهای هوشمند برگزار کرد که در آن بازیگران بزرگ عرصه تکنولوژی مثل آی‌بی‌ام (IBM)، سیسکو (Cisco) و بوش (Bosch) حضور داشتند. علاوه بر شرکت‌های تکنولوژیک قدرتمند جهان، سرمایه‌گذاران و مقامات دولتی هندوستان هم با حضور در این کنفرانس، پیام هندوستان را  که حرکت جدی به سوی هوشمندسازی شهرها بود، به جهان مخابره کردند.

مجموعه این فعالیت‌ها در قاره آسیا نشان از گرایش کشورهای این قاره به ایجاد شهرهای هوشمند دارد. طبق گزارش انجمن جهانی اطلاعات (International Data Corporation- IDC) در دسامبر ۲۰۱۴ بیش از ۲۵ درصد بودجه تعدادی از  شهرهای بزرگ جهان به توسعه راهکارهای مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا اختصاص داده شده است. گفته شده هدف اکثر این سرمایه‌گذاری‌ها استفاده از این راهکارها برای ساخت و توسعه شهرهای هوشمند است.
اما شهرهای هوشمند چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارند؟

 

ویژگی‌های شهرهای هوشمند

از شهرهای هوشمند در مجامع مختلف با نام‌های مختلفی یاد می‌شود. شهر سبز، شهر دیجیتال، شهر متصل‌ و شهرهای اینترنتی از جمله این نام‌ها است. در حقیقت، همه این نام‌ها بر این نوع شهرها صدق می‌کنند.

حال بیایید تعریفی کلی و جامع از شهرهای هوشمند داشته باشیم. می‌توان گفت شهر هوشمند «شهری است  که در شش شاخصه‌ اقتصاد، مردم، دولت، محیط زیست، حمل ‌و نقل و زندگی همواره نگاهی پیشرو دارد. این شهر بر مبنای تصمیمات و فعالیت‌‎های هوشمندانه، مستقل و آگاهانه تک تک شهروندان بنا شده است».

شهرهای هوشمند باید تمام نیازهای شهروندان شان را برطرف کنند. در نتیجه کیفیت زندگی، امنیت، بهداشت ، حمل‌ونقل هوشمند، سیستم آب و گازرسانی هوشمند، مدیریت هوشمند منابع طبیعی و مدیریت پسماند از شاخصه‌های اولیه شهرهای هوشمند است.

انتظار می‌رود پیاده‌سازی شهر هوشمند واقعی کیفیت زندگی شهروندان را به شدت افزایش دهد، سرمایه گذاران خارجی را جذب کند و محیط شهری پایداری خلق کند. سیستم بهداشت و درمان این شهر با به‌کارگیری سنسورهای متعدد بر سلامت شهروندان نظارت می‌کند، مشکلات جاده‌ها و سایر زیرساخت‌ها قبل از احداث پیش‌بینی می‌شود، ترافیک شهری با کمک داده‌های ترافیکی لحظه‌ای مدیریت و مصرف انرژی در قالب سرمایش، گرمایش و نور محیط‌ بهینه می‌شود.

بنا بر تحقیقات شرکت فراست و سالیوان (Frost & Sullivan)، شهر هوشمند شامل این زیرسیستم‌ها است:

/wp-content/uploads/2017/11/11111-e1621354029554.jpg

حالا اگر بخواهیم تعریف شهر هوشمند را با معیارهای ذکر شده از نو بنویسیم، به تعریف زیر خواهیم رسید.

«شهرهای هوشمند، شهرهایی‌اند که با رشد اقتصادی و زیست محیطی، کیفیت زندگی شهروندان را بالا می‌برند. شهرهایی پایدار برای نسل‌های آینده که بسیاری از فعالیت‌های آن با استفاده از فناوری اینترنت اشیا به‌صورت خودکار انجام می‌شود. فناوری‌های به‌کار رفته در شهرهای هوشمند مثل کارت‌های هوشمند، کدهای QR، RFID، IPv۶، سنسورها، وای‌فای، تله مدیسین، GPS، GIS، Bigdata Analytics، BI، EPC و بسیاری از موارد دیگر زندگی بشر امروز و نسل های بعدی را بسیار ساده‌تر خواهد کرد».

در قسمت آخر این سری مقالات به آینده شهر‌های هوشمند می‌پردازیم و با بررسی یک نمونه از این شهرها در امارات، زیرسیستم‌های معرفی شده در این مقاله را بهتر می‌شناسیم.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با شهر هوشمند به  وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید .

 

منبع:

  • Sustainable Smart City: Masdar (UAE) (A City: Ecologically Balanced), Somayya Madakam* and R. Ramaswamy

 

 

4 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5453

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4220

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4207