مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل (FMS)، راهکاری جامع و یکپارچه است که در راستای توسعه خدمات مبتنی بر ابر اینترنت اشیا در حوزه حمل‌ونقل ارائه می‌شود. کسب‌وکارها به کمک این سامانه می‌توانند از نظارت بهینه بر وسایل نقلیه و همچنین مدیریت کارآمد و ساختاریافته ماموریت‌های کارکنان سازمان در سراسر کشور بهره‌مند شوند.

معرفی سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل ایرانسل

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل، راهکاری است که به‌واسطه آن می‌توان تمامی اطلاعات قابل‌اندازه‌گیری خودروها را جمع‌آوری و تحلیل کرد. این داده‌‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا براساس داده‌های واقعی و قابل اعتماد، تصمیمات بهتری بگیرند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل از سه بخش اصلی تشکیل شده است: سخت‌افزار (سنسورها)، بستر انتقال اطلاعات و نرم‌افزارهای مدیریتی.

انواع ماژول‌های سامانه:
  • ماژول تحلیل رفتار راننده
  • مدیریت و نظارت بر دمای محفظه بار
  • سنجش آنلاین وزن بار
  • مدیریت سوخت مصرفی
  • مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو
  • مدیریت زمانبندی پروژه
  • مدیریت ماموریت‌ها
  • مدیریت ایاب‌وذهاب
ویژگی‌های سامانه:
  • مدیریت کاربران و اختصاص نقش‌ها
  • تعریف سطح دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در سامانه
  • پردازش نقشه و سرویس‌های مبتنی بر مکان
  • نرم‌افزار مبتنی بر وب
  • موتور قدرتمند نرم‌افزاری ماژولار با بانک اطلاعات مکانی
  • راه‌اندازی سرویس نقشه محلی بر روی سرور مشتری
  • پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف سخت‌افزارهای ردیاب

یکی از محصولات این راهکار ایرانسل، سرویس پایه مدیریت هوشمند ناوگان نام دارد. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول و راهکار سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل، اطلاعات خود را در فرم بالا وارد کرده و درنهایت روی دکمه «ثبت» کلیک کنید. مشاوران ما در سریع­ترین زمان ممکن با شما ارتباط خواهند گرفت.

همچنین گفتنی است که شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سازمانی ایرانسل این محصول را خریداری کرده و پس از نصب توسط تیم پشتیبانی از مزایای بسیار آن بهره‌مند شوید.

  • dark icon light icon

    چگونه هزینه‌ سوخت خودورهای ناوگان را مدیریت کنم؟

    با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل می‌توانید تاریخچه و آهنگ مصرف سوخت را در بازه‌های زمانی مختلف به‌صورت نمودار و بر روی نقشه ببینید. بدین ترتیب زمان و مکان سوخت‌گیری یا مصرف نامتعارف سوخت مشخص می‌شود.

  • dark icon light icon

    چگونه برای خودروهای ناوگان محدوده تردد تعریف کرده و آنها را ردیابی کنم؟

      در سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل، هر وسیله نقلیه به یک سخت‌افزار ردیابی مجهز می‌شود که اطلاعات مکانی خودرو را به نرم‌افزار مرکزی مدیریت عملکرد ناوگان منتقل می‌کند. در این سامانه امکان تعریف محدوده تردد برای هر خودرو وجود دارد که در صورت خروج خودرو از این محدوده، پیام هشدار به مرکز ارسال می‌شود.

  • dark icon light icon

    چگونه می‌توانم فرآیند تعمیر و نگهداری ناوگان خود را بهینه کرده و هزینه‌ها را کاهش دهم؟

    یکی از قابلیت‌های سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل، مکانیزه کردن روند تعمیر و نگهداری خودروها است. در این سامانه تمامی پارامترهای کارکرد خودرو جمع‌آوری و تحلیل شده و اقدامات لازم جهت تعمیر و نگهداری به همراه هزینه‌های مربوطه برآورد می‌شود. از آنجا که معاینه فنی خودروها به صورت دوره‌ای، نیازمند صرف زمان و هزینه بوده و با خطای انسانی همراه است، این راهکار سبب بهبود فرآیند تعمیر و نگهداری می‌شود.

  • dark icon light icon

    اگر به علت رانندگی پرخطر راننده از شرکت من شکایت شود، چگونه از صحت ادعای شاکی مطمئن شوم؟

    تحلیل رفتار رانندگان، از قابلیت‌های سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل است. شتاب و ترمز شدید، گردش‌های شدید، سرعت بیش‌ازحد، دور موتور بالا و سایر پارامترها در اختیار مرکز نظارت و مدیریت قرار می‌گیرد. این راهکار همچنین به کاهش هزینه‌های سوخت، تعمیر و نگهداری و خسارات ناشی از تصادفات نیز کمک می‌کند.

  • dark icon light icon

    چگونه مطمئن شوم که بار در سلامت کامل و بدون کم و کاستی به مقصد می‌رسد؟

    وجود ماژول‌های مختلفی نظیر تحلیل رفتار راننده، سنجش و مدیریت دما، سنجش آنلاین وزن بار و سنسور شیب به شما این اطمینان را می‌دهند که بار خودرو به‌صورت کاملا ایمن به مقصد می‌رسد.

  • dark icon light icon

    چگونه می‌توانم ماموریت‌های خودروهای سازمانی (خصوصا خودروهای امدادی) را مدیریت کنم؟

    با استفاده از ماژول دیسپاچینگ می‌توانید با دسترسی به اطلاعات کامل خودروها، ماموریت‌ها را به آن‌ها تخصیص دهید و بر روند انجام ماموریت نظارت کنید. هر راننده با دریافت ماموریت بر روی نرم‌افزار خودرو، آن را انتخاب کرده و ضمن دریافت مسیر بهینه و زمان و مسافت تخمینی از نرم‌افزار، به سمت محل ماموریت حرکت خواهد کرد.

پرسش های متداول

  • مهم‌ترین مزیت سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل برای کاربران آن چیست؟ ‬ ‬

  • پشتیبانی و خدمات پس‌از فروش این راهکار چگونه است؟

    از آنجا که راهکار مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل توسط متخصصان ایرانی باتجربه در حوزه کسب‌و‌کارهای داخلی طراحی شده است، خدمات پشتیبانی این سامانه با اطمینان و تکیه بر مهارت نیروهای بومی ارائه می‌شود. این خدمات براساس اصول تعیین‌شده در موافقت‌نامه سطح خدمات (SLA) ارائه می‌گردد. خریداران با توجه به شرایط و نیازهای خود، SLA موردنظر را انتخاب کرده و طبق آن خدمات دریافت می‌کنند. سامانه تیکتینگ نیز از دیگر امکاناتی است که در اختیار مشتریان و کاربران قرار گرفته است تا مشکلات و چالش‌های خود را در آن ثبت کرده و با توجه به میزان اولویتی که تعیین کرده‌اند، از نیروهای پشتیبانی پاسخ دریافت کنند.

  • سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد؟

    این سامانه کسب‌و‌کارها را قادر می‌سازد تا براساس اطلاعات واقعی و شفاف تصمیم‌گیری کنند و دیدی کلی و واقع‌گرایانه نسبت به عملکرد ناوگان خود داشته باشند. آن‌ها بدین‌ترتیب، با هوشمندسازی و خودکار کردن بسیاری از فرآیندها می‌توانند علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها و حذف مخارج غیرضروری، ریسک مربوط به سرمایه‌گذاری بر ناوگان را نیز کاهش دهند. به‌طورکلی می‌توان مزایای این سامانه را به موارد زیر خلاصه کرد:

    • بهبود فرآیندهای مدیریتی، افزایش دقت در تصمیم‌گیری‌ها و بالا رفتن اثربخشی آن‌ها
    • ارائه اطلاعات و داده‌های دقیق با توجه به عملکرد ناوگان، رانندگان و کاربران سازمانی
    • کاهش هزینه‌های سازمانی و افزایش بهره‌وری و حاشیه سود
    • کاهش هزینه‌های ناشی از عدم توجه به ناوگان خودرویی (تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه)
    • امکان مدیریت از راه دور اموال سازمان

  • چگونه می‌توان مصرف سوخت را با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل ایرانسل مدیریت کرد؟

    با توجه به تنوع خودروها و همچنین نیاز به مقایسه و کنترل سوخت موجود در باک و سوخت مصرفی، ۴ راه حل وجود دارد:

    • نصب سنسور سوخت در باک خودرو و محاسبه میزان سوخت باقی‌مانده در باک: در این روش علاوه‌بر ردیاب خودرویی، یک سنسور سوخت در باک خودرو نصب شده و اطلاعات مربوط به میزان سوخت موجود در باک را برای ردیاب خودرویی ارسال می‌کند. ردیاب، بسته اطلاعاتی را که شامل میزان سوخت باقی‌مانده در باک و موقعیت جغرافیایی است، برای سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ارسال کرده و مدیران می‌توانند میزان سوخت باقی‌مانده را با توجه به موقعیت جغرافیایی دریافت کنند.
    • تجهیز خودرو به ردیاب و دریافت اطلاعات سوخت از پشت گیت: در برخی از خودروها می‌توان با استفاده از اتصال سنسور نمایش میزان سوخت درون خودرو به پورت آنالوگ ردیاب، اطلاعات مربوط به میزان سوخت باقی مانده را از پشت گیت دریافت کرد.
    • دریافت اطلاعات سوخت از ECU خودرو: در خودروهای جدید شرایطی فراهم شده است که اطلاعات مربوط به سوخت مصرفی بر روی ECU موجود بوده و می‌توان با اتصال غیرمستقیم ردیاب خودرو به ECU خودرو اطلاعات مربوطه را دریافت کرد.
    • فرمول‌بندی میزان سوخت مصرفی در سامانه: می‌توان در سامانه اطلاعات اولیه خودرو را وارد کرد (میزان سوخت خودرو در طی کردن هر 100 کیلومتر) و با توجه به مسافت طی‌شده، میزان تقریبی سوخت مصرف‌شده را محاسبه کرد. دقت این روش نسبت به روش‌های قبلی کمتر است.

    نوع پورت پیچیدگی پیاده‌سازی مدت زمان اجرا ((پیچیده‌ترین:1)) هزینه پیاده‌سازی ((پرهزینه‌ترین:1)) دقت محاسبه ((دقیق‌ترین:1)) روش تشخیص
    - ۴ ۳ ۴ محاسبه نرم‌افزاری
    آنالوگ ۲ ۳ ۲ دریافت اطلاعات مخزن سوخت خودرو
    Can ۳ ۱ ۱ دریافت اطلاعات شبکه ECU خودرو
    آنالوگ ۱ ۲ ۲ نصب سنسور سوخت در باک خودرو
  • چگونه سامانه مدیریت هوشمند ناوگان به تعمیر و نگهداری به­موقع خودروها و درنتیجه کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند؟

    ماژول تعمیر و نگهداری سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل به ماژول یادآوری سرویس معروف است. پس از اولین سرویس و ثبت اطلاعاتی همچون تاریخ انجام سرویس، اجناس استفاده‌شده و همچنین کیلومتر طی‌شده برای سرویس بعدی، می‌توانید سامانه را در جریان کلیه فرآیند تعمیر و نگهداری خودروی خود قرار دهید. سامانه با دریافت اطلاعات از ردیاب خودرویی و ثبت میزان مسافت پیموده‌شده، زمان سرویس بعدی را به شما یادآوری کرده و پیش از رسیدن زمان موعود، برای شما آلارم ارسال می‌کند.

  • چگونه می‌توان هزینه بیمه را با تحلیل داده‌های سامانه مدیریت هوشمند ناوگان کاهش داد؟

    این مورد زمانی قابل استفاده است که محاسبه حق بیمه بر اساس میزان مسافت پیموده‌شده (بیمه بر اساس پیمایش) یا نوع عملکرد راننده باشد. ردیاب نصب‌شده بر روی خودرو با محاسبه میزان مسافت پیموده‌شده، موقعیت‌های جغرافیایی پیموده‌شده و آنالیز میزان خطرناک بودن مسیرها، حق بیمه را تعیین می‌کند. به عبارتی افرادی که بیشتر از خودرو استفاده می‌کنند و در مسیرهای خطرناک با ریسک بیشتری رفت و آمد دارند، باید میزان حق بیمه بیشتری پرداخت کنند.

    در حالت دوم ردیابی که بر روی خودرو نصب می‌شود باید ماژول کنترل رفتار راننده داشته باشد تا با استفاده از این ماژول کلیه شاخص‌ها و پارامترهای مربوط به رفتار راننده (سرعت غیر مجاز، ترمزهای شدید و خیلی شدید، شتاب‌های شدید و ناگهانی، گردش‌های ناگهانی) را ثبت کرده و به راننده با توجه به نوع رانندگی‌اش امتیاز داده و آن‌ها را دسته‌بندی کند. در این حالت رانندگانی که رانندگی پرخطر نداشته و نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز خطرآفرین نیستند حق بیمه کمتری پرداخت می‌کنند.

  • چگونه می‌توان با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل، عملکرد رانندگان را بهبود بخشید؟

    ماژول کنترل رفتار راننده وظیفه ثبت شاخصه‌های مربوط به نوع رانندگی مانند سرعت غیرمجاز، ترمزها، شتاب‌ها و گردش‌های شدید و ناگهانی را بر عهده دارد. این شاخصه‌ها نوع رفتار ترافیکی راننده را مشخص می‌کنند و با بررسی آن‌ها، امکان تشخیص نقاط ضعف رانندگان و درنتیجه بهبود رفتار آن‌ها را خواهید داشت.

  • از چه راه‌هایی می‌توان به سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل دسترسی داشت؟

    این سامانه به صورت تحت وب و اپلیکیشن موبایلی برای کاربران قابل استفاده و دسترسی است.

  • آیا همه افراد می‌توانند به داده‌های این سامانه دسترسی داشته باشند؟

    خیر. تنها افرادی به این سامانه دسترسی دارند که اجازه استفاده از آن را داشته باشند. همچنین سطح دسترسی افراد به سامانه، با توجه به نقش تعریف شده آن‌ها، متفاوت است. به‌عنوان مثال بعضی از نقش‌ها اجازه تغییر اطلاعات را دارند اما برخی از آن‌ها فقط امکان مشاهده اطلاعات را دارند. گفتنی است که هر سازمان می‌تواند با توجه به نقش‌ افراد و جایگاه‌ سازمانی آن‌ها، نوع دسترسی را برای هر کاربر تعیین کند.

  • ردیابی خودرو از چه طریقی انجام می‌شود؟

    ردیابی خودرو در سامانه مدیریت هوشمند حمل و نقل ایرانسل با استفاده از ردیاب نصب‌شده بر روی خودرو انجام می‌شود. ماژول GPS این ردیاب، موقعیت جغرافیایی خودرو را بر بستر اینترنتی که به واسطه وجود سیم‌کارت روی ردیاب فراهم شده است، برای نرم‌افزار ارسال می‌کند.

  • آیا حسگرهایی که بر روی خودروها نصب می‌شوند در برابر رطوبت مقاوم‌اند؟

    برخی از دستگاه‌ها استاندارد IP64 دارند که به‌معنای مقاوم بودن آن‌ها در برابر رطوبت است.

  • هر سنسور چه ویژگی‌های تخصصی‌ای دارد؟

    ویژگی­های سنسور­های موجود در سامانه مدیریت هوشمند حمل و نقل ایرانسل عبارت است از:

    • سنسور وزن: این سنسور بر روی خودروهای حمل بار نصب می‌شود تا بتوان میزان بار حمل‌شده را اندازه‌گیری کرد. با توجه به سیستم تعلیق خودرو این سنسورها متفاوت بوده و به میزان 5 درصد نیز خطای اندازه‌گیری دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای ناوگانی که حداقل 4 تن بار حمل می‌کنند مورد استفاده قرار گیرند. در جدول زیر انواع سنسور به همراه نمونه آن‌ها را مشاهده می‌کنید.
      انواع سیستم تعلیق ساختار محورها تعداد محورها مثالی از نوع خودرو
      بالونی مستقیم کامیون 2 محوره EXP: Estralis / Iveco
      کامیون 3 محوره
      Semi کامیون 2 محوره EXP: Volvo FH 500
      کامیون 3 محوره
      تریلر 3 محوره
      فنری کامیون 2 محوره Mercedes / Renault / EXP: Mercedes Actros
      Amico / Isuzu/ FAV / 1935
      Volvo /Jack...
      کامیون 3 محوره lt Mercedes/ Renault EXP: Renault Kerak 370
      Volvo/ Sonia
      کامیون 4 محوره به بالا  Estra Astra
    • سنسور سوخت: این سنسور در داخل باک سوخت نصب می‌شود و میزان سوخت موجود را اندازه‌گیری می‌کند. در این حالت باید باک را سوراخ کرده و سنسور را در آن قرار داد.
    • سنسور دما: این سنسور در داخل یخچال خودروهای حمل بار فاسدشدنی تعبیه می‌شود. برای مدل غیربلوتوثی نیاز به سیم‌کشی بوده و باید سنسور با استفاده از سیم‌کشی به ردیاب متصل شود. در مدل غیر بلوتوثی نیاز به سیم‌کشی نیست و می‌توان با بلوتوث اطلاعات را دریافت کرد.

  • چند سنسور را می‌توان به‌طور هم‌زمان روی خودرو نصب کرد؟

    تعداد سنسورها بستگی به تعداد ورودی هر ردیاب دارد و از هر ردیاب به ردیاب دیگر متفاوت است.

  • منبع تغذیه سنسورها چیست؟ آیا حافظه برای ذخیره‌سازی اطلاعات دارند؟

    در سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل، ردیاب خودرو از برق باتری خودرو استفاده می‌کند و این میزان مصرف بسیار اندک و ناچیز است به شکلی که به باتری آسیب وارد نمی‌کند. حافظه داخلی این دستگاه 8 مگابایت است و امکان اضافه کردن کارت حافظه به آن وجود ندارد چرا که ایمنی این کار پایین بوده و اضافه کردن و برداشتن کارت حافظه به دستگاه خود باعث از بین رفتن اطلاعات می‌شود.

  • آیا می‌توان سنسور را فقط بر روی بار نصب کرد؟ (برای کسب‌وکارهایی که مالک خودرو نیستند و فقط ردیابی محموله برایشان اهمیت دارد)

    در چنین مواردی می‌توان از سنسورهای بلوتوثی استفاده کرد که نیاز به نصب نداشته باشند. اما به‌طورکلی به این دلیل که سنسور، عملکرد خودرو را اندازه‌گیری می‌کند (مانند سنسور دما که میزان دمای یخچال را اندازه‌گیری می‌کند) باید بر روی خودرو نصب شود.

  • دقت سنسورهای به کاررفته در سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل ایرانسل چقدر است؟

    میزان دقت آن‌ها به سیگنال خطای ماهواره برمی‌گردد و حدود 3 تا 10 متر بازه تغییرات دارد.

تصاویر