post image

راهکار هوشمندسازی ناوگان در شرکت‌های حمل‌ونقل

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل، چگونه به رفع چالش‌های صنعت حمل‌ونقل کمک می‌کند؟


تصور زندگی بدون صنعت حمل‌ونقل و همچنین تصور این صنعت بدون خودروها ممکن نیست. نیاز به جابه‌جایی مستمر افراد یا کالاها از شهری به شهر دیگر، در سریع‌ترین و امن‌ترین حالت ممکن، اهمیت استفاده از ناوگان خودرویی استاندارد را بیش از هر چیز نمایان می‌کند. کیفیت ناوگان خودرویی به‌صورت مستقیم بر کیفیت صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای اثر می‌گذارد.

کاهش هزینه‌ها و ایجاد امنیت در حمل‌ونقل جاده‌ای، از جمله مواردی به شمار می‌رود که صاحبان ناوگان را به سمت یافتن راهکاری برای بهینه کردن فرآیند حمل‌ونقل،‌ سوق می‌دهد. اما بهینه‌سازی این فرآیند از چه راهی صورت می‌گیرد؟

در ادامه به چالش‌های موجود در این حوزه و راهکارهای ارائه شده می‌پردازیم.

چالش‌های ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای

/wp-content/uploads/2020/10/2-3-e1602332937822.png

نبود یک سیستم یکپارچه که بتوان به کمک آن بر عملکرد ناوگان خودرویی در شرکت‌های فعال در زمینه حمل‌ونقل نظارت کرد،‌ هزینه‌های شرکت را تا حد زیادی افزایش داده و کنترل امور را از دست مدیران خارج می‌کند؛ چرا که گرفتن تصمیمات به‌موقع و‌ صحیح، تنها از طریق دسترسی به اطلاعات و داده‌های واقعی ممکن می‌شود.

از عمده‌ترین چالش‌های شرکت‌های فعال در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آگاهی نداشتن از موقعیت مکانی ناوگان خودرویی در لحظه
  • ثبت نشدن اطلاعات خودروها و رانندگان به‌صورت یکپارچه
  • مشخص نبودن محدوده جغرافیایی تردد ناوگان
  • مشکل در برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت تعداد سرویس‌ها
  • نیاز به مدیریت صحیح نگهداری و تعمیرات همه خودروها و آگاهی از موعد تمدید بیمه‌نامه‌ها
  • نداشتن اطلاعات دقیق از میزان سوخت مصرفی و استفاده بیش از حد مجاز
  • نیاز به شناسایی رانندگان متخلف
  • نداشتن نظارت دقیق بر وزن محموله‌ها
  • امکان باز شدن درب خودرو پیش از رسیدن به مقصد
  • تاخیر در تحویل محموله‌ها

بدون استفاده از روش‌های هوشمند و ساختاریافته، فرآیند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بر اساس آزمون و خطا انجام شده که با احتمال زیاد، به شکست می‌انجامد. از آن‌جا که کیفیت عملکرد ناوگان خودرویی و رفتار رانندگان، در بالا بردن کیفیت خدمات شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل بسیار موثر است، کنترل دائمی و اطلاع از وضعیت این ناوگان از طریق یک سامانه جامع و هوشمند، موجب بهبود فرآیندهای کاری شده و بهره‌وری پروژه‌ها را افزایش می‌دهد.

 

آشنایی با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

کنترل و مدیریت مستقیم ناوگان حمل‌ونقل، از طریق استفاده از یک سامانه هوشمند امکان‌پذیر است.

راهکار مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌‌ونقل، یکی از خدمات نوین ارائه شده  ایرانسل به صنایع مختلف، از جمله شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای است. به کمک این راهکار که مبتنی بر اینترنت اشیا طراحی شده، داده‌های مربوط به عملکرد ماشین‌ها و رانندگان در سامانه‌های نرم‌افزاری ثبت و به ملاک و مبنایی برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ مدیران تبدیل می‌شود.

از اساسی‌ترین دلایل استفاده از سامانه هوشمند مدیریت ناوگان، می‌توان به برطرف شدن چالش‌ها و حل مشکلات مرتبط با امنیت محموله، رفتار رانندگان، میزان مصرف سوخت، سررسید زمان تعمیرات و نگهداری ماشین‌ها و ردیابی لحظه‌ای ناوگان اشاره کرد. از طرفی بهینه شدن کل فرآیند، نه تنها به انجام ماموریت‌ها سرعت می‌بخشد، بلکه هزینه‌های شرکت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

در ادامه، با ماژول‌های مختلف این سامانه در رابطه با حمل‌ونقل جاده‌ای آشنا خواهید شد.

ماژول‌های سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

/wp-content/uploads/2020/10/4-1-e1602333018266.jpg
  • ماژول ردیابی خودرو
  • ماژول کنترل رفتار راننده
  • سنسور درب خودرو
  • ماژول سنسور وزن
  • ماژول تعمیرات و نگهداری
  • ماژول سنسور حجم مخزن سوخت

 

 

راهکارهای پیشنهادی ایرانسل برای بهینه‌سازی عملکرد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای

از تاثیرگذارترین راهکارهای سازمانی ایرانسل در بهینه‌سازی عملکرد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمل ایمن و کنترل وزن بار: به کمک این سامانه می‌توان به‌صورت مستمر، وزن بار خودرو را رصد کرد و همچنین به اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی و زمان بارگیری و تخلیه خودروها دسترسی داشت. ترکیب این داده‌ها، به افزایش ایمنی حمل بار و یافتن خودروهای مسروقه کمک می‌کند.
  • محاسبه دقیق کارکرد خودروها: به کمک این سیستم هوشمند می‌توان ضمن ردیابی آنی خودروها، به اطلاعات دقیقی در مورد مسافت طی شده، میزان کارکرد و مدت زمان‌ توقف ماشین‌ها دسترسی داشت.
  • بهینه‌سازی مصرف سوخت: از آن‌جا که در این سامانه، امکان مشاهده میزان سوخت باقی‌مانده در مخزن و نرخ مصرف سوخت وجود دارد،‌ می‌توان مصرف سوخت را مدیریت و از مواردی مانند برداشت غیرمجاز سوخت جلوگیری کرد.
  • مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو: داده‌های مرتبط با کارکرد ماشین‌ها‌ و طول عمر قطعات آن در ماژول تعمیرات و نگهداری ثبت شده و زمان بهینه برای تعمیرات یا تعویض قطعات خودرو را به کاربر هشدار می‌دهد.
  • مدیریت زمان بندی پروژه: امکان تعریف خودروها، تعیین محدوده‌های جغرافیایی مجاز و همچنین امـکان تعریـف الگـوی زمانـی و برنامـه مشـخص بـه صـورت ماهانـه، هفتگـی و روزانـه در این بخش از سامانه وجود دارد.
  • تحلیل رفتار ترافیکی راننده‌: این سامانه علاوه‌بر احراز هویت رانندگان، قادر است رفتارهای ترافیکی راننده را متناسب با سنجش پارامترهایی مانند تعداد ترمزهای ناگهانی، شتاب‌گیری‌های شدید، گردش‌های ناگهانی، مدت زمان حرکت با سرعت غیر مجاز و… را به صورت آنلاین برآورد کند. این کار در کاهش مصرف سوخت، حرکت به سمت رانندگی بهینه و حفظ امنیت راننده و محموله اثر بسیاری دارد.
  • مدیریت ماموریت‌ها: در این سامانه هوشمند، علاوه‌بر ردیابی لحظه‌ای ناوگان به‌صورت آنلاین، خودروهای در حال ماموریت به دستگاه‌های هوشمند مانند موبایل یا تبلت تجهیز می‌شود تا ارتباط بهتر و سریع‌تری بین راننده و اپراتور به‌وجود آید.

به‌طور خلاصه، استفاده از سامانه هوشمند در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای که توسط کسب و کار سازمانی ایرانسل ارائه شده است، این امکان را برای مدیران و صاحبان شرکت فراهم می‌کند که به‌صورت آنلاین بتوانند خودروها را ردیابی کنند و از وضعیت دقیق آن‌ها، زمان بارگیری و تخلیه، وزن محموله، نرخ مصرف سوخت، موعد سرویس‌های دوره‌ای و اطلاعاتی از این دست آگاه باشند. برآیند این فاکتورها، فرآیند حمل‌ونقل را بهینه کرده و هزینه‌های سازمان را کاهش می‌دهد.

شما در صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای خود با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟ اگر در این زمینه نیاز به مشاوره یا دریافت اطلاعات بیشتری دارید، با ما تماس بگیرید.

4.2 16 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11890

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8359

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8321