post image

کاهش ترافیک با استفاده از راهکارهای هوشمندانه

سامانه‌ مدیریت هوشمند ناوگان و راهکارهای اینترنت اشیا، تنها راه مدیریت ترافیک شهری


بیش از یک دهه است که راه‌حل‌های متعددی در راستای مدیریت و کاهش ترافیک سرسام‌آور شهرها ارائه می‌شود. از جمله این راه‌حل‌ها می‌توان به افزایش کیفیت حمل‌ونقل عمومی، استفاده از خودروهای اشتراکی و ایجاد مسیرهای خارج از شهر برای دور زدن ترافیک شهری اشاره کرد. اما مشکلات از جایی آغاز شد که با افزایش تعداد خودروهای شخصی، راهکاری‌های معمول و سنتی دیگر پاسخگوی چالش ترافیک شهری نبودند. اکنون حل معضل ترافیک کلان‌شهرها و آلودگی هوا نیازمند هم‌فکری مدیران و تصمیم‌گیران جهانی است.

امید به راهکارهای اینترنت اشیاء

/wp-content/uploads/2018/02/290-e1589019368297.jpg

پیش‌بینی‌ها بیان‌گر آن است که تا سال ۲۰۲۰ بیش از  ۴۱ تریلیون دلار برای هوشمندسازی شهرها هزینه خواهد شد. اما ایران در این مسیر دقیقا چه جایگاهی دارد؟

برای هوشمندسازی شهرها باید تمامی واحدهای تکنولوژی از جمله انسان‌ها، خانه‌ها، خودورها، جاده‌ها و زیرساخت‌ها به یکدیگر متصل بوده و امکان تبادل اطلاعات میان آن‌ها وجود داشته باشد.

بیایید یک گام به عقب بازگردیم و شهر هوشمند را  تعریف  کنیم. شهری هوشمند است که در آن تمام امور مربوط به زندگی شهری مثل حمل‌ونقل درون شهری، خدمات آب و فاضلاب، خدمات توزیع برق، مسائل مربوط به اینترنت، بهداشت و درمان، دولت الکترونیک و مشارکت مردمی در امور شهری در کمترین زمان و بالاترین سطح بهره‌وری با استفاده از فناوری اینترنت اشیا شکل گیرد.

 

دو عامل اساسی سامانه‌های مدیریت ترافیک در شهر های هوشمند

  • ارتباط همه خودورها با یکدیگر

در این تکنولوژی هر خودرو با چهار خودروی اطراف خود در ارتباط است و اطلاعات آن‌ها را دریافت می‌کند. این تکنولوژی پایه و اساس خودروهای خودران محسوب می‌شود.

  • ارتباط خودروها با زیرساخت‌های شهری

تمامی خودورها با زیرساخت‌های شهری در ارتباط بوده و امکان جا‌به‌جایی اطلاعاتی از جمله شرایط آب‌وهوایی، سیگنال‌های ترافیکی و اطلاعات مربوط به تصادفات و حوادث شهری فراهم می‌شود.

 

۵ راهکار و تکنولوژی شهر هوشمند برای مدیریت ترافیک

۱. دریافت سیگنال‌های ترافیک با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا و در جریان گذاشتن دیگر رانندگان برای جلوگیری از ورود خودروها به مسیرهای پُرترافیک

۲. دریافت اطلاعات مربوط به تغییرات آب‌وهوایی و تصادفات ناگهانی در مسیر و انتقال آن به رانندگان

۳. ثبت اطلاعات خودرو و عملکرد رانندگان با استفاده از سامانه‌ مدیریت ناوگان و ردیاب‌ها در جهت بهبود رفتار رانندگی و کاهش ترافیک‌های ناشی از تغییر مسیر، ترمز و شتاب‌های ناگهانی

۴. اعلام حضور عابران پیاده در مسیرها و به کارگیری راهکارهای تنبیهی برای عابرانی که در مسیرهای مخصوص خودرو حرکت کرده و یا بدون توجه به چراغ راهنمایی و رانندگی از خیابان عبور می‌کنند.

۵. استفاده از خودروهای اشتراکی به جای خودروهای شخصی (در برخی کشورها می‌توان با مشخص کردن مسیر تردد روزانه خود و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران هم مسیرانی را انتخاب کرد و با آن‌ها سفر درون شهری را همراه شد)

اگرچه این راهکار اندکی رویایی به نظر می‌رسد اما اگر بتوان در آینده‌ای نه چندان دور از هواپیماهای بدون سرنشین کوچک برای جابه‌جایی مسافران با مسیرهای کوتاه استفاده کرد، می‌توان به حذف کامل ترافیک امید داشت.

خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا در حوزه حمل‌و‌نقل، با کمک «شرکت دلفین» به عنوان شریک تجاری ایرانسل اراﺋه می‌شود. پیاده‌سازی سامانه مدیریت هوشمند ناوگان  نیازمند زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی گسترده است که ایرانسل به‌عنوان برترین اپراتور دیتای کشور، این زیرساخت‌ها را فراهم کرده است.

3.7 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11889

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8359

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8320