post image

9 گام استراتژیک به سوی رشد کسب و کارها با بازاریابی رسانه های اجتماعی!

چگونه باید از استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی برای موفقیت کسب ‌و کار در بلندمدت استفاده کرد؟


در دنیای به‌هم‌پیوسته امروز، انواع پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان یک ابزار فوق‌العاده در بازاریابی برای وصل کردن کسب‌وکارها به مخاطبان هدف‌شان و ساخت روابط مستحکم با آن‌ها ظاهر شده‌اند. پس کاملا واضح است که باید به این رسانه‌های اجتماعی، فراتر از یک روند زودگذر نگاه کرد؛ زیرا آن‌ها در حال تغییر دادن آینده کسب‌وکارها هستند.

کسب‌وکارها می‌توانند با درک دقیق این مفهوم و استفاده از قدرت بازاریابی رسانه های اجتماعی،  رشد و موفقیت خود را در بلندمدت تضمین کنند. اما چطور باید در بازار داغ رقابت میان کسب‌وکارها  به این هدف دست پیدا کرد؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله، از این راز بزرگ پرده برداریم.

 

چرا بازاریابی رسانه‌ های اجتماعی برای کسب‌وکارها مهم است؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی به 5 دلیل برای کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد:

  • جذب مشتریان وفادار

امروزه به‌لطف تحول دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی، به اشتراک گذاشتن نظرات و علاقه‌مندی‌ها آسان‌تر از همیشه شده است. علاوه‌بر این، شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محتوای موردعلاقه کاربران را بیشتر در معرض دید آن‌ها قرار می‌دهند. بنابراین بازاریابی رسانه‌ های اجتماعی همان ابزاری است که کسب‌وکارتان را به افرادی که به محصولات و خدمات شما علاقه دارند، معرفی می‌کند؛ افرادی که این پتانسیل را دارند که به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند. همچنین این ابزار، راهی آسان و قابل‌دسترس برای افزایش آگاهی از برند شما به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با آینده تحول دیجیتال در کسب ‌و کارها و مزایای حاصل از آن !

 

  • افزایش تعامل با مشتریان

کسب‌وکارهای آنلاین معمولا تعامل رودرروی چندانی با مشتریان خود ندارند؛ اما  بازاریابی رسانه‌ های اجتماعی  فرصتی بی‌نظیر را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا با انتشار پست در صفحات خود و از طریق لایک، کامنت و دایرکت، میزان تعامل با مشتریان‌ خود را افزایش دهند.

 

  • کسب اطلاع از روندهای بازار

امروزه روندهای بازار در رسانه‌های اجتماعی متولد و بزرگ می‌شوند. یکی از بهترین مزایای بازاریابی رسانه ‌های اجتماعی این است که امکان کسب اطلاع از این روندها و پاسخگویی به آن‌ها را  برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند.

این روندها صرفا مبتنی بر ترویج سرمایه‌داری و تولید محتوای سرگرم‌کننده نیستند، بلکه می‌توانند اهدافی مانند ترغیب افراد به صرفه‌جویی و حمایت از  پایداری را دنبال کنند. این رسانه‌ها با فراهم کردن زمینه شناخت ایده‌ها، محصولات و شوخی‌های محبوب یک روش مناسب برای کسب اطلاع از روندهای روز به‌حساب می‌‌آیند.

 

  • همگام شدن با رقبا

اگر همه رقبای شما تصمیم به انجام کاری بگیرند به احتمال زیاد، شما نیز باید همان کار را انجام بدهید. برای رقابت با سایر کسب‌وکارها به ویژه برندهای بزرگ، باید با رقبای خود ملاقات کنید و چه جایی بهتر از رسانه‌های اجتماعی برای این ملاقات وجود دارد؟ جایی که رقبای شما مشغول سرگرم کردن مخاطبان خود هستند و شما نیز می‌توانید با محتوای باکیفیت خود آن‌ها را شگفت‌زده کنید.

• کاهش هزینه ‌های بازاریابی

/wp-content/uploads/2024/09/33-1-e1726320971656.jpg

در بازاریابی با رسانه های اجتماعی یک حقیقت غیرقابل ‌انکار وجود دارد: داشتن حساب در شبکه‌های اجتماعی رایگان است و هزینه تولید محتوا در رسانه‌های اجتماعی کسب‌وکار، بسیار ارزان‌تر از خرید یک بیلبورد یا هر شکل دیگری از تبلیغات است.

البته توجه داشته باشید که یک استراتژی عالی در بازاریابی رسانه ‌های اجتماعی، نیاز به بودجه، منابع و زمان دارد؛ برای افزایش کارایی بازاریابی، می‌توانید از ابزارهای پولی استفاده کنید یا برای تبلیغاتی که مخاطبان ایده‌آل شما را هدف قرار می‌دهند هزینه کنید. با این وجود باز هم این نوع بازاریابی، ارزان‌ترین راه برای دیده شدن کسب‌وکار و هدایت ترافیک به وب سایت شماست.

 استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی در 9 مرحله

در ادامه به معرفی گا‌م‌به‌گام مراحل تدوین استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی می‌پردازیم.

۱. اهداف خود را مشخص کنید

در ابتدا لازم است به این فکر کنید که چرا به بازاریابی با رسانه‌ های اجتماعی نیاز دارید؟ قبل از تولید محتوا، مطمئن شوید که اهداف کسب‌وکار شما (مخصوصا اهداف رسانه‌های اجتماعی شما) واضح است. این اهداف ممکن است مواردی همچون افزایش آگاهی از برند و تعامل با مشتریان، کسب اطلاع از روندها یا تخصیص هوشمندانه بودجه بازاریابی را شامل شود.

اهداف بازاریابی خود را از همان ابتدا به‌طور واضح مشخص کنید و در حین تولید و ارزیابی محتوا به آن‌ها مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

هدف ‌گذاری در کسب ‌و کار برای سال جدید با این ۶ گام فوق ‌العاده!

 

۲.مخاطبان هدف خود را بشناسید

اگر محتوای شما در رسانه‌های اجتماعی توسط تعداد زیادی از افراد دیده و به‌اصطلاح ویروسی شود، به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده‌اید؛ اما باید دقت کنید که در بازاریابی با رسانه های اجتماعی، کیفیت مخاطبان شما بسیار مهم‌تر از کمیت آن‌هاست. پس باید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما فقط به عموم کاربران رسانه‌های اجتماعی نمی‌رسد، بلکه توسط افرادی که به محصولات و خدمات شما علاقه دارند و احتمالا از کسب‌وکارتان حمایت می‌کنند نیز دیده می‌شود. برای درک بهتر مخاطبان می‌توانید نظرات آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی خود به‌دقت رصد کنید.

بیشتر بخوانید:

شناخت مشتری به چه معناست و چه جایگاهی در بازاریابی دیجیتال دارد؟

 

۳. پلتفرم‌های مناسب را انتخاب کنید

به‌محض اینکه متوجه شدید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، می‌توانید پلتفرم‌هایی را که قصد دارید  برای بازاریابی رسانه های اجتماعی بر آن‌ها متمرکز شوید، مشخص کنید. همان‌طور که می‌دانید طیف مختلفی از رسانه‌های اجتماعی با قابلیت‌ها و مخاطبان مخصوص ‌به ‌خود وجود دارند که می‌توانید متناسب با اهداف خود از آن‌ها بهره‌مند شوید. در ادامه به معرفی 2 نمونه از پرطرف‌دارترین رسانه‌های اجتماعی می‌پردازیم:

 

  • اینستاگرام

مخاطبان اینستاگرام معمولا جوان‌تر هستند (ترجیحا برای افراد 16 تا 26 ساله). بنابراین، اگر مخاطبان هدف شما در رده سنی بالاتری قرار دارند، ممکن است بخواهید انرژی خود را در پلتفرم دیگری متمرکز کنید.

اینستاگرام یک رسانه اجتماعی بسیار بصری است  که در آن عکس‌ها و ویدیوها بر متن اولویت دارند. قابلیت‌های اینستاگرام برای کسب‌وکارها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • امکان خرید درون برنامه‌ای را فراهم می‌کند.
  • بصری بودن این شبکه اجتماعی، آن را برای صنایع مد، زیبایی، سفر و غذا ایده‌آل می‌کند.
  • نرخ تعامل کاربران در اینستاگرام بالاست.

 

  • لینکدین

لینکدین یک پلتفرم شبکه اجتماعی مخصوص کسب‌وکارهاست. کاربران از این برنامه برای پیدا کردن شغل، استخدام کارمندان جدید، شبکه‌سازی و ایده گرفتن استفاده می‌کنند. بیشتر ترافیک وب لینکدین از ایالات متحده می‌آید، بنابراین اگر مخاطبان هدف شما متخصصان آمریکایی هستند، این شبکه ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد.

 

لینکدین یک پلتفرم عالی برای کسب‌وکارهاست زیرا:

  • یک ابزار شبکه‌سازی عالی است و می‌تواند به‌راحتی برای ارتباط با دیگران در جامعه یا صنعتی خاص استفاده شود.
  • کارمندان بالقوه می‌توانند کارفرماها را پیدا کنند. این پلتفرم برای استخدام ساخته شده است و حضور قوی در لینکدین به کارمندان و کاربران بالقوه کمک می‌کند تا بیشتر درباره برند شما بدانند.

 

۴.در پلتفرم مورد نظر گشت‌زنی کنید

چهارمین قدم در استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی مربوط به گشت‌زنی در آن پلتفرم است. هرچه بیشتر با یک پلتفرم رسانه اجتماعی آشنا باشید، ایده پردازی و تولید محتوا در آن برای شما آسان‌تر خواهد شد. اختصاص زمانی مشخص برای تحقیق درباره روندها یا فعال بودن بخش کوچکی از مغزتان هنگام گشت‌زنی در این شبکه‌ها به‌قصد سرگرمی، کمک می‌کند تا با زبان خاص آن پلتفرم آشنا شوید. وقتی واقعا یک پلتفرم را درک کنید، محتوا به‌طور طبیعی‌ به ذهن‌تان می‌رسد.

 

۵.محتوای جذاب تولید کنید

تولید محتوای جذاب، هسته اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی و ترفندی است که طرفداران وفادار شما را به کسب‌وکارتان علاقه‌مند نگه می‌دارد. در این مرحله باید مخاطبان خود را تشویق کنید تا با محتوای شما تعامل داشته باشند.

۶. محتوای خود را برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کنید

/wp-content/uploads/2024/09/333-e1726321056592.jpg

داشتن استراتژی محتوا و برنامه‌ریزی برای آن، کلید موفقیت کسب‌وکار شما در بازاریابی رسانه های اجتماعی است. مدیریت زمان و استفاده از یک تقویم محتوا برای برنامه‌ریزی، تولید و انتشار پست‌ها به شما کمک می‌کند تا سازماندهی و نظم بیشتری در فرایند پیاده‌ سازی استراتژی محتوا داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب ‌و کارها

 

 

۷.با سایر کسب‌وکارها همکاری کنید

همکاری با سایر  برندها ضروری نیست، اما یک استراتژی مفید برای کسب‌وکارهاست. حمایت افراد و شرکت‌های تأثیرگذار می‌تواند برای برند شما بسیار ارزشمند باشد و به شما کمک کند تا جامعه خود را بسازید.

۸. به بازخوردها گوش کنید

/wp-content/uploads/2024/09/3333-1-e1726321187600.jpg

پس از تولید محتوای جذاب و انتشار آن باید به کامنت‌ها، دایرکت‌ها و پذیرش کلی محتوای خود توجه کنید. کامنت‌ها و پیام‌های مخاطبان خود را به‌دقت تجزیه‌وتحلیل کنید و به آن‌ها پاسخ دهید.

 

۹.تحلیل‌ پست‌های خود را بررسی کنید

یکی از مزایای مهم  بازاریابی دیجیتال، صرف نظر از  نوع پلتفرم، تجزیه‌وتحلیل‌هایی است که برای هر محتوا در اختیار شما قرار می‌دهد. عملکرد پست‌های شما ممکن است شگفت‌زده‌تان کند. به‌عنوان مثال ممکن است این تحلیل‌ها نشان دهند که در صفحه شما، پست‌های اسلایدی عملکرد بهتری نسبت به محتواهای ویدیویی دارند.

البته این به این معنی نیست که باید از محتوای ویدیویی صرف‌نظر کنید، بلکه یک یادآوری برای شماست تا این تحلیل‌ها را به‌طور دائم بررسی کنید و توجه داشته باشید که چه نوع پست‌هایی و در کدام پلتفرم‌ها موفق‌تر هستند.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با ۷ مزیت کلیدی استفاده از پلتفرم ‌های بازاریابی دیجیتال

 

سخن آخر

در این مقاله از نقش تاثیرگذاری که بازاریابی رسانه های اجتماعی در کاهش هزینه ‌های بازاریابی و موفقیت کسب ‌و کارها ایفا می‌کند، صحبت کردیم. اما گاهی لازم است برای بهتر دیده شدن برند و دسترسی آسان به مخاطبان هدف خود، هوشمندانه هزینه کنید. راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه پلتفرم بازاریابی دیجیتال یلوادوایز به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا هوشمند و هدفمند دیده شوید. برای آشنایی بیشتر با این راهکار می‌توانید با خطوط ایرانسلی خود کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را شماره‌گیری کنید یا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://blog.hootsuite.com/social-media-tips-for-small-business-owners/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8642

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7444

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 6104