یکی از حقایق آشکار در بازاریابی، شناخت مشتریان و مخاطبان است و از آنجایی که امروز به نام «روز جهانی شناخت مشتریان» نام‌گذاری شده است، به‌سراغ بررسی این موضوع رفته‌ایم. قبل از شروع، سوالاتی را مطرح کرده‌ایم که خواندن آن‌ها یادآور اهمیت «شناخت مشتری» در فرآیند بازاریابی است.

بدون شناخت نیازهای مشتریان چگونه می‌خواهید محصول یا خدماتی مناسب به آن‌ها ارائه کنید؟ یا چگونه تبلیغات و پیام‌های خود را به مشتریان می‌رسانید وقتی که از مکان آن‌ها اطلاعی ندارید؟ یا اگر ندانید که چه پیام و تبلیغی آن‌ها را به سمت خرید هدایت می‌کند، چگونه می‌خواهید محصول خود را تبلیغ کنید و به فروش برسانید؟ بسیاری از کسب‌وکارها با این باور که درک خوبی از مشتریان خود دارند، به کار خود ادامه می‌دهند. اما متاسفانه این باور درست نیست و درک انگیزه‌‌های ذی‌نفعان خارجی، مانند مشتریان، برای ذی‌نفعان داخلی سخت است و نیاز به بررسی و تحقیق دارد.