post image

شناخت مشتری به چه معناست و چه جایگاهی در بازاریابی دیجیتال دارد؟

معرفی مبحث «شناخت مشتری» در بازاریابی دیجیتال و اشاره به اهمیت آن در پیشبرد اهداف کسب‌وکار


یکی از حقایق آشکار در بازاریابی، شناخت مشتریان و مخاطبان است و از آنجایی که امروز به نام «روز جهانی شناخت مشتریان» نام‌گذاری شده است، به‌سراغ بررسی این موضوع رفته‌ایم. قبل از شروع، سوالاتی را مطرح کرده‌ایم که خواندن آن‌ها یادآور اهمیت «شناخت مشتری» در فرآیند بازاریابی است.

بدون شناخت نیازهای مشتریان چگونه می‌خواهید محصول یا خدماتی مناسب به آن‌ها ارائه کنید؟ یا چگونه تبلیغات و پیام‌های خود را به مشتریان می‌رسانید وقتی که از مکان آن‌ها اطلاعی ندارید؟ یا اگر ندانید که چه پیام و تبلیغی آن‌ها را به سمت خرید هدایت می‌کند، چگونه می‌خواهید محصول خود را تبلیغ کنید و به فروش برسانید؟ بسیاری از کسب‌وکارها با این باور که درک خوبی از مشتریان خود دارند، به کار خود ادامه می‌دهند. اما متاسفانه این باور درست نیست و درک انگیزه‌‌های ذی‌نفعان خارجی، مانند مشتریان، برای ذی‌نفعان داخلی سخت است و نیاز به بررسی و تحقیق دارد.

/wp-content/uploads/2023/01/121-1-e1674288524265.jpg

خوب است که پیش از بررسی چگونگی شناخت مشتری، به یک مثال بپردازیم؛ فروشگاهی را در نظر بگیرید که عمده مشتریان خود را افرادی که در فاصله ۵۰ کیلومتری از یکی از شعباتش قرار دارد در نظر گرفته است و لیستی از دلایل انتخاب محصولات خود توسط مشتریان را نیز ارائه داده اند.

اولین مورد، یا بهتر است بگوییم اولین اشتباه آن‌ها این است که مشتریان خود را بسیار گسترده تعریف کرده‌اند و مورد دوم در رابطه با لیست دلایل انتخاب محصولات است که به اشتباه به ارائه دلایلی از دید خودشان پرداخته بودند، درصورتی که تنها دیدگاهی که اهمیت دارد مشتریان هستند؛ چراکه مشتریان برای اهداف خود خرید می‌کنند، نه شما! بنابراین تا زمانی که با آن‌ها صحبت نکنید و نیازهایشان را نپرسید، دیدگاهی در مورد دلایل درست و نادرست نخواهید داشت.

 

شناخت مشتری، شناخت بازار شماست!

شاید شما هم شنیده‌ باشید که بیشتر از ۲۰ درصد کسب‌وکارها در سال اول و ۵۰ درصد آن‌ها در پنج سال اول شکست می‌خورند. اما نکته‌ای که احتمالا نشنیده‌اید، این است که اداره آمار کار دلیل شکست‌شان را نیاز نداشتن بازار به محصول ارائه‌شده توسط آن‌ها اعلام کرده است.

ارائه محصول یا خدماتی که نیاز بازار را برآورده کند، چیزی است که کارآفرینان از آن به‌عنوان «تناسب محصول با بازار» یاد می‌کنند و این مساله تنها با درک و شناخت نیاز مشتریان امکان‌پذیر است.

شناخت مشتری به‌معنای سازگاری با نیازهای در حال تغییر بازار است!

/wp-content/uploads/2023/01/12111-e1674288593618.jpg

درمورد اهمیت تناسب محصول با بازار در موفقیت کسب‌وکارهای نوپا صحبت کردیم، اما در مورد کسب‌وکارهای باسابقه‌تر چه می‌توان گفت؟

نمونه‌های بسیار برجسته‌ای از کسب‌وکارهای موفق وجود داشته‌اند که به‌دلیل توجه نکردن به نیاز بازار و سازگاری نداشتن با آن شکست خورده‌اند. اگر برای شما هم این سوال مطرح شده است که چگونه این اتفاق می‌افتد؟ باید بگوییم که با عدم شناخت نیاز مشتریان خود.

بیشتر بخوانید:

چند راهکار ساده برای نجات پروژه‌های در آستانه شکست

شناخت مشتری به‌معنای شناخت راه‌های دسترسی به آن‌ها است!

/wp-content/uploads/2023/01/121212-2-e1674288641725.jpg

صنعتگران و صاحبان کسب‌وکارها از همان ابتدا به ضرورت دسترسی به مشتریان و اطلاع‌رسانی درمورد محصولات یا خدمات خود واقف بوده‌اند. در زمان‌های قدیم این کار نسبتا ساده بود، چراکه کانال‌های زیادی برای اطلاع‌رسانی وجود نداشت و به‌ندرت به افرادی دورتر از شهر خود دسترسی داشتند.

بیشتر بخوانید:

تبلیغات مبتنی بر مکان چیست؟

 

اما مصرف‌کنندگان امروزی زمان خود را میان دنیای واقعی و دنیای آنلاین تقسیم می‌کنند و از رسانه‌های متعددی استفاده می‌کنند. ازاین‌رو دسترسی به مشتریان بدون درک و شناخت عادات و نیاز آن‌ها ممکن نیست؛ هنگامی‌ که مشتریان خود را بشناسید، می‌دانید که از چه رسانه‌ای استفاده کنید و چگونه پیام خود را به آن‌ها برسانید.

اگر شما مشتریان خود را بشناسید، رسانه‌های مختلف می‌توانند اطلاعات و داده‌های مفیدی درمورد مصرف‌کنندگان خود ارائه دهند. به‌عنوان مثال، مجلات، روزنامه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی آمار بینندگان و بینش مخاطبان را در اختیار تبلیغ‌کنندگان قرار می‌دهند و کانال‌های آنلاین مانند رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها اطلاعات دقیقی درمورد بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهند. علاوه‌بر روش‌های گفته‌شده اگر از بهترین روش برای یافتن مشتریان خود آگاهی ندارید، شرکت‌های تبلیغاتی راهنمای خوبی برای دستیابی به بینش مخاطبان هستند و می‌توانید از آن‌ها برای تبلیغات هوشمند خود کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:

یلوادوایز، تجربه‌ای به‌یادماندنی برای کسب‌وکارهای سیگنال، سهم‌آشنا و نارین گیمز

شناخت مشتری به‌معنای صحبت کردن به زبان او است!

/wp-content/uploads/2023/01/12121212-e1674288704483.jpg

برای موفقیت‌آمیز بودن هر تبلیغی، در قدم اول نیاز است تا توجه بیننده را به خود جلب کنید، سپس علاقه و اشتیاق او برای دنبال کردن برندتان را برانگیزید و در نهایت تبلیغ یا هر اقدام دیگری را عملی کنید. نکته قابل‌توجه این است که تمامی این مراحل با آگاهی از علایق مشتری بسیار ساده‌تر انجام می‌شوند. برای نمونه اگر علاقه مخاطبان شما موضوعات ورزشی است، تبلیغی با مضمون ورزشی یا تایید برند شما توسط یه ورزشکار محبوب، تاثیری مثبت خواهد داشت و موجب دنبال کردن برند شما توسط آن‌ها خواهد شد.

شما باید تبلیغ را به‌عنوان فرصتی مناسب برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب در نظر بگیرید، بنابراین خوب است که قبل از ارائه و عملی کردن آن، اطلاعاتی در مورد علایق و اهداف آن‌ها داشته باشید تا نتایجی اثربخش‌تر دریافت کنید.

 

شناخت مشتری به شما کمک می‌کند تا روابطی قوی با او ایجاد کنید!

به ‌دست آوردن و جذب مخاطب جدید از راضی نگه ‌داشتن مشتری فعلی کاری پرهزینه‌تر است و افزایش میزان وفاداری مشتریان باید از اهداف اصلی کسب‌وکار شما باشد تا تمرکز خود را بر روی تجربه مشتری و رضایت مشتری بگذارید. گفتنی است که سازمان‌هایی که از نیاز و علایق مشتریانشان آگاهی دارند، در مسیر ایجاد وفاداری مشتریان و تکرار خرید آن‌ها موفق‌تر عمل خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

تاثیر تحقیقات بازار در موفقیت یک کسب‌وکار

 

کلام آخر

تجارت و اداره‌ی یک سازمان، کار ساده‌ای نیست و چالش‌های زیادی را به همراه دارد. بسیاری از این چالش‌ها از عدم شناخت مشتریان نشات می‌گیرد و ساخت تصویری کامل از مشتریان، لازمه‌ی موفقیت هر کسب‌وکاری است. یکی از اولین گام‌ها برای ایجاد این تصویر، بررسی عوامل مختلف و تعیین مخاطب هدف کسب‌وکارتان است.

راهکارهای سازمانی ایرانسل، با ارائه پلتفرم تبلیغاتی یلوادوایز، کسب‌وکار شما را در مسیر شناخت مشتری و تعیین اهداف همراهی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا هوشمند و هدفمند دیده شوید. این پلتفرم خدمات متنوعی نظیر تبلیغات کلیکی (CPC، CPD، CPI، CPA، CPS و…)، رصد و تحلیل رفتار کاربران، بهینه‌سازی فرآیند فنی تبلیغات و… را در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارد.

علاوه‌بر خدمات دیجیتال، محصولات و راهکارهای دیگری مانند موبایل سازمانی (MVPN)، دستگاه بی‌سیم واکه، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) نیز توسط راهکارهای سازمانی ایرانسل ارائه می‌شود که شما می‌توانید با شماره‌گیری کد کوتاه دستوری ستاره سه مربع (#۳*) به اطلاعات کامل هر یک از آن‌ها و دریافت مشاوره رایگان جهت انتخاب راهکار مناسب دسترسی داشته باشید.

 

منبع:

https://absolutemarketingsolutions.com/blog/the-importance-of-knowing-your-customers/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8636

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7435

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 5992