post image

مزیت رقابتی در کسب‌وکار، چگونه شرکت خود را متمایز کنیم؟

آشنایی با روش‌ها و استراتژی‌های ایجاد مزیت رقابتی در کسب‌وکار


مزیت رقابتی در کسب‌وکار، به عواملی اشاره دارد که یک شرکت، کالا یا خدمات را بهتر یا ارزان‌تر از رقبای خود تولید کند تا در مقایسه با رقبای خود در بازار، فروش بالاتر یا حاشیه سود بیشتری ایجاد کند. مزیت رقابتی در کسب‌وکار به عوامل مختلفی ازجمله ساختار هزینه، نام تجاری، کیفیت ارائه محصول، شبکه توزیع، مالکیت معنوی و خدمات مشتری مرتبط است.

در این مقاله به تعریف مزیت رقابتی در کسب‌وکار می‌پردازیم و در ادامه ویژگی‌های ایجاد مزیت‌های رقابتی گوناگون در شرکت‌ها را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.  

تعریف مزیت رقابتی در کسب‌وکار

/wp-content/uploads/2024/01/33-e1704691388931.jpg

مزیت رقابتی در کسب‌وکار به‌دلیل نقاط قوت یا شرایط خاص، ارزش بیشتری را برای یک شرکت و سهامداران آن ایجاد می‌کند. هر چه مزیت رقابتی پایدارتر باشد، خنثی کردن مزیت برای رقبا دشوارتر است. دو نوع مزیت رقابتی در کسب‌وکار داریم که شامل مزیت نسبی و مزیت متمایز است.

مزیت نسبی، زمانی است که یک شرکت بتواند محصولات را با کارایی بیشتر و با هزینه کم‌تر نسبت به رقبای خود تولید کند. مزیت متمایز نیز زمانی است که محصولات یا خدمات یک شرکت با پیشنهادات رقبای خود متفاوت باشد و برتر دیده شود. فناوری پیشرفته، محصولات یا فرآیندهای محافظت شده با سند ثبت امتیاز، پرسنل برتر و هویت برند قوی، همگی جزو مزیت متمایز محسوب می‌شوند.

به‌عنوان مثال، اپل به‌دلیل تولید محصولات نوآورانه مانند آیفون و رهبری در صنعت خود از مزیت متمایز استفاده کرده است. مثال دیگر شرکت‌های بزرگ دارویی هستند. آن‌ها می‌توانند داروهای مشهور را با قیمت‌های بالا به بازار عرضه کنند. زیرا آن‌ها توسط سند ثبت مالکیت محافظت می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

چالش های یک مدیرعامل در مسیر تحول دیجیتال چیست؟

 

چگونگی ایجاد مزیت رقابتی در کسب‌وکار

برای ایجاد مزیت رقابتی در کسب‌وکار، می‌توانید از یکی از سه روش اصلی زیر استفاده کنید:

  • هزینه: ارائه پیشنهادهایی که کم‌ترین قیمت را دارند.
  • تمایز: ارائه پیشنهادهایی که از نظر کیفیت یا خدمات و ویژگی‌ها، برتر هستند.
  • تخصص: ارائه پیشنهادهایی که به‌طور محدود برای یک بازار متمرکز طراحی شده است.

رقابت بر سر قیمت می‌تواند موثر باشد، اما اگر قیمت‌ها بیش از حد کاهش یابد، خطر پایین آمدن حاشیه سود، به سطح غیرقابل تحملی خواهد رسید. بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند خود را از راه‌های دیگری متمایز کنند، که به حفظ یا گسترش حاشیه سود آن‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

چرا تحول دیجیتال در کسب و کارهای کوچک اهمیت دارد؟

ویژگی‌های ایجاد مزیت رقابتی‌ پایدار

/wp-content/uploads/2024/01/3333-e1704691472758.jpg

هنگامی‌که یک شرکت مزیت رقابتی پایدار ایجاد می‌کند، خود را از رقبا جدا و برای مشتریان و سهامداران ارزش تولید می‌کند. با ارائه یک محصول یا خدمت مطلوب که بهتر یا مقرون‌به‌صرفه‌تر از رقبای خود است، شرکت می‌تواند فروش بیشتری داشته باشد، درآمد بیشتری ایجاد کند و از سود بیشتری برخوردار شود.

مزیت رقابتی پایدار، چیزی است که رقبا نمی‌توانند به راحتی آن را تکرار یا تقلید کنند. وارن بافت (Warren Buffet)، مزیت‌های رقابتی پایدار را خندق‌های اقتصادی می‌نامد که کسب‌وکارها می‌توانند به‌طور مجازی در اطراف خود حفر کنند تا مزیت‌های رقابتی را مستحکم کنند. این می‌تواند شامل تقویت برند، ایجاد موانع برای تازه واردان (مانند مقررات) و دفاع از مالکیت معنوی باشد.

 

استراتژی‌های ایجاد مزیت رقابتی در کسب‌وکار

یک شرکت باید بداند چه چیزی آن را از رقبای خود متمایز می‌کند و سپس پیام، خدمات و محصولات خود را با در نظر گرفتن این تفاوت متمرکز کند. در اینجا چندین استراتژی وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند برای ایجاد مزیت رقابتی در کسب‌وکار خود از آن‌ها استفاده کنند:

  • تحقیقات بازار: تحقیقات بازار به شرکت کمک می‌کند تا بازار هدف خود را شناسایی و در راستای توسعه، از آن بهره‌برداری کند.
  • شناسایی نقاط قوت: یک شرکت می‌تواند با بررسی محصولات، خدمات، ویژگی‌ها، موقعیت‌یابی و برندسازی، نقاط قوت منحصربه‌فرد خود را نسبت به رقبا پیدا کند.
  • ارزیابی امور مالی: شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از صورت‌های مالی و نسبت‌ها، نگاهی دقیق به عملکرد مالی خود داشته باشند تا مراکز سود و مناطق باثبات را شناسایی کنند.
  • بررسی عملیات: عملکرد یک شرکت چقدر کارآمد است؟ کجا موثر است و کجا جای پیشرفت دارد؟ خدمات مشتری و همچنین مدیریت زنجیره تولید و تامین را در نظر بگیرید.
  • اهمیت منابع انسانی: استعدادهایی که یک شرکت به‌عنوان کارمند و رهبر جذب می‌کند، می‌تواند تفاوت مهمی در موفقیت کسب‌وکار ایجاد کند. ارزیابی فرهنگ شرکت، شیوه‌های استخدام و کارکنان می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید:

تاثیر تحول دیجیتال بر منابع انسانی، در عصر تغییرات هم‌قدم کارمندان خود باشید!

تفاوت مزیت رقابتی با مزیت نسبی

/wp-content/uploads/2024/01/333333-e1704691517178.jpg

توانایی یک شرکت برای تولید یک کالا یا خدمات کارآمدتر از رقبای خود که منجر به حاشیه سود بیشتر می‌شود، مزیت نسبی ایجاد می‌کند. مصرف کنندگان از بین دو محصول عالی ارائه شده، معمولا ارزان‌تر را انتخاب می‌کنند. به‌عنوان مثال، شرکتی که محصولی را در چین تولید می‌کند ممکن است هزینه نیروی کار کمتری نسبت به شرکتی که همان محصول را در ایالات متحده تولید می‌کند، داشته باشد. بنابراین می‌تواند محصولی برابر با قیمت پایین‌تری ارائه دهد. در اقتصاد تجارت بین‌الملل، هزینه فرصت تعیین کننده مزیت‌های نسبی است.

برای مثال، آمازون (Amazon) نمونه‌ای از شرکتی است که بر ایجاد و حفظ مزیت نسبی متمرکز شده است. پلتفرم تجارت الکترونیک سطحی از مقیاس و کارایی را دارد که تکرار آن برای رقبای خرده‌فروشی دشوار است و به آن اجازه می‌دهد تا از طریق رقابت قیمتی به شهرت برسد.

بیشتر بخوانید:

استراتژی تحرک سازمانی، گامی موثر به سوی تحول دیجیتال کسب و کارها!

 

کلام آخر

مزیت رقابتی در کسب‌وکار، نحوه برتری شرکت یا سازمان را در مقایسه با رقبای خود نشان می‌دهد. این مزیت ممکن است از طریق کنترل هزینه، تمایز یا تمرکز باشد. شناسایی مزیت رقابتی، کمک می‌کند تا نسبت به رقبای خود موفق‌تر باشید، درآمد بیشتر و سود بیشتری ایجاد کنید.

ما در راهکارهای سازمانی ایرانسل تلاش می‌کنیم تا علاوه‌بر ارائه محصولات، کسب‌وکارها را در مسیر تحول دیجیتال همراهی کنیم. به‌همین دلیل می‌توانید مقالاتی مشابه مقاله‌ای که امروز مطالعه کردید را در بخش «اخبار و وبلاگ» وب‌سایت ما مطالعه کنید.

برای آشنایی با سرویس‌ها و محصولات ما نیز می‌توانید از کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده کنید یا از طریق ایمیل  EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

 

منبع:

https://www.investopedia.com/terms/c/competitive_advantage.asp

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8324

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7097

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5474