post image

چرا تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک اهمیت دارد؟

بررسی مزایا و دلایل اهمیت تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک


این مقاله را با گزارشی از سال ۲۰۱۹ شروع می‌کنیم. گزارشی از یک گروه به‌نام «پیمانی برای یک انقلاب سبز در آفریقا (AGRA)» که نشان داد میلیون‌ها شرکت کوچک و متوسط به‌صورت مستقیم از میلیون‌ها کشاورز در آفریقای سیاه (کشورهای جنوب صحرای آفریقا) تامین مالی می‌شوند. این کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در توزیع، پردازش، تهیه و تدارکات کالاهای کشاورزی مشارکت دارند و برای میلیون‌ها نفر در سیستم‌های کشاورزی و غذایی اشتغال ایجاد کرده‌اند.

/wp-content/uploads/2023/11/12-1-e1700321594950.jpg

این شرکت‌ها در بخش کشاورزی امروز باید با یک محیط اجتماعی-اقتصادی که به سرعت در حال تغییر است، کنار بیایند و با طیف وسیعی از شوک‌ها و استرس‌های خارجی که کوچک‌ترین مثال‌ آن تغییرات آب‌وهوایی است، مقابله کنند. برای رویارویی با چنین چالش‌هایی باید در تمام عملیات تجاری خود انعطاف‌پذیر باشند. تحول دیجیتال راه‌حل مناسبی است که می‌تواند راه را برای رسیدگی به برخی از محدودیت‌های پیش‌روی شرکت‌های کوچک و متوسط در سازگاری با تغییرات سریع در محیط اجتماعی-اقتصادی هموار کند. این نکته می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با کسب‌وکارهای دیگر در مقیاس بزرگ‌تر رقابت کنند.

در ادامه به بررسی نقش تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک می‌پردازیم و مزایا این تغییرات در شرکت‌ها و سازمان‌های نه‌چندان بزرگ را تحلیل و بررسی می‌کنیم.

 

مزایای تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

  • ایجاد تاب‌آوری در برابر تاثیرات خارجی

چندین منبع نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری در تحول دیجیتال می‌تواند یک تغییر کلیدی برای ایجاد انعطاف‌پذیری در کسب‌وکارهای کوچک برابر تاثیرات خارجی باشد. تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند عملیات‌هایشان را ساده کند، شبکه آن‌ها را با تامین کنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان تقویت کند و هزینه‌های مبادله را کاهش دهد.

  • افزایش صرفه‌جویی و کارایی

تحول دیجیتال، فرآیندها و عملیات معمول را برای کسب‌وکارهای کوچک، ساده و یکپارچه می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد کارایی را در عملیات تجاری خود افزایش دهند و به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال چگونه موجب رونق کسب و کارهای کوچک می شود؟

 

  • قابلیت ردیابی

در سرتاسر جهان، مصرف‌کنندگان به‌دنبال شفافیت بیشتر و دسترسی آسان به داده‌های مربوط به خود هستند که به‌عنوان قابلیت ردیابی شناخته می‌شود. برای مثال، با تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک فعال در حوزه کشاورزی، امکان مشاهده نقشه دیجیتالی کشاورزان، جزئیات گواهینامه‌هایشان و مدیریت زنجیره‌های تامین آن‌ها، راحت‌تر می‌شود.

• حمل‌ونقل و لجستیک

/wp-content/uploads/2023/11/123-1-e1700321650576.jpg

سازمان‌های کوچک می‌توانند با دیجیتالی کردن زنجیره‌های تامین خود، فرآیندهای گمرکی و تجاری دستی را کاهش دهند و کارایی خود را در جابه‌جایی کالا در داخل یا خارج از کشور افزایش دهند. برای مثال، شرکت‌های کوچک و متوسط که از طریق منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) به تجارت درون آفریقایی می‌پردازند، می‌توانند به راحتی پلتفرم‌های خود را با AfCTA ادغام کنند و خارج از مرزهای کشور نیز به تجارت بپردازند.

 

 

  • افزایش رقابت، چابکی و نوآوری

تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، آن‌ها را قادر می‌سازد تا رقابتی، چابک و نوآور باقی بمانند. می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با شرکت‌های بزرگ‌تر رقابت و رشد کنند. به‌عنوان مثال، در دوران همه‌گیری کرونا، شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانستند خدمات مشاوره دیجیتالی را به کشاورزان ارائه دهند تا بازدهی خود را بهبود ببخشند تا قادر به ارائه خدمات با کیفیت باشند.

• جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها

/wp-content/uploads/2023/11/12345-2-e1700321705779.jpg

شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند از طریق ابزارهایی مانند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، جمع‌آوری بازخورد و اتوماسیون بازاریابی، اطلاعات مهم را از ذی‌نفعان جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کنند. بهره‌گیری از چنین فناوری، بینش‌های مبتنی‌بر داده‌ها را برای کسب‌وکارهای کوچک فراهم می‌کند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تامین‌کنندگان و مشتریان را بهتر درک کنند و خدمات خود را بر این اساس تنظیم کنند. استفاده هوشمندانه از داده‌های انباشته شده به سازمان‌ها کوچک و متوسط اجازه می‌دهد تا به دردسرهای خود رسیدگی کنند و خود را برای بهبود ارائه خدمات آماده کنند.

 

  • افزایش نقدینگی و دسترسی به منابع مالی

شرکت‌های کوچک و متوسط در بخش کشاورزی معمولاً در «میانه گمشده (Missing Middle)» قرار می‌گیرند. بخش عمده‌ای از تامین مالی این کسب‌وکارها یا از راه‌های غیررسمی (که بسیار پرخطر هستند) یا از سوی موسسات مالی سنتی (که الزامات وثیقه سنگینی دارند) تامین می‌شود. تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند کارایی عملیاتی را افزایش دهد، مدیریت سوابق را بهبود ببخشد و در نتیجه سودآوری آن‌ها را افزایش دهد. این اتفاق، در نهایت به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کمک می‌کند تا منابع مالی بیشتری جذب کنند.

بیشتر بخوانید:

پلتفرم های ذخیره سازی ابری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

 

کلام آخر

در حالی که مزایای احتمالی راه‌حل‌های دیجیتال را مرور کردیم، بد نیست تا در پایان به این نکته نیز اشاره کنیم که تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک آسان نیست و مسیری پر از ناامیدی‌ها مکرر دارد. نیاز به تلاش‌های هدفمند در مورد نیازسنجی دیجیتالی، آمادگی دیجیتالی و انتخاب راه‌حل دیجیتال مناسب ازجمله چالش‌های این راه است.

ما در راهکارهای سازمانی ایرانسل تلاش می‌کنیم تا چالش‌های این مسیر را تا جای ممکن به حداقل برسانیم و کسب‌وکارهای کوچک را در انتخاب راهکار مناسب یاری کنیم. برای مثال سرویس موبایل سازمانی، سرویس VPN سازمانی و خدمات اینترنت سازمانی برخی از سرویس‌های دیجیتالی هستند که به‌خوبی می‌توانند کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را در مسیر ورود به دنیای دیجیتال همراهی کنند.

برای آشنایی بیشتر با محصولات ما نیز می‌توانید با ارسال ایمیل به آدرس  EB@mtnirancell.ir با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید. اگر از مشترکان ایرانسل هیستید نیز می‌توانید از کد کوتاه دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده و تمام اطلاعات موردنیاز خود را در گوشی موبایل‌تان دریافت کنید.

 

منبع:

https://www.snv.org/update/digital-transformation-smes

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8328

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7101

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5478