post image

تاثیر تحول دیجیتال بر منابع انسانی، در عصر تغییرات هم‌قدم کارمندان خود باشید!

آشنایی با بازخوردها و چالش‌های کارمندان در مقابل تحول دیجیتال منابع انسانی کسب‌وکارها


تحول دیجیتال و دگرگونی دیجیتال کلمه‌ای رایج و پررنگ در میان کسب‌وکارهای نوین امروزی است و به بخشی جدایی‌ناپذیر از آن‌ها تبدیل شده است. عمده توجه صاحبان کسب‌وکارها در پروسه دیجیتالی شدن بر روی استفاده و بهره‌مندی از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید است و کمتر کسی به تجربه و انتظارات کارکنان در مسیر تحول دیجیتال و چگونگی کنار آمدن آن‌ها با این تحول عظیم توجه کرده است.

تحول دیجیتال منابع انسانی و ورود یک سازمان به دنیای دیجیتال می‌تواند اتفاقی جذاب برای کارمندان باشد و به‌طور عمده از آن استقبال می‌کنند و آن را می‌پذیرند. اما مساله‌ای که مطرح است توجه نکردن مدیران عامل به انتظارات و چالش‌های کارکنان است، چراکه این تحول برای کارمندان چیزی بیش از یک کلمه ساده است. تا به امروز ما در مقاله‌های زیادی به مبحث تحول دیجیتال و اثرات آن در حوزه‌های مختلف پرداختیم، اما در این مطلب به مناسبت روز جهانی کارگر، به‌سراغ بررسی تاثیر تحول دیجیتال بر منابع انسانی رفته‌ایم.

تحول دیجیتال منابع انسانی و استقبال کارمندان از آن

/wp-content/uploads/2023/04/111-e1682846382503.jpg

طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده در رابطه با وضعیت کار و میزان رضایت کارکنان از دیجیتالی شدن کسب‌وکارها، مشخص شده است که ۹۱ درصد کارمندان از آخرین راه‌حل‌های فناوری نوآورانه استقبال می‌کنند. در حقیقت این مساله، یعنی استقبال کارمندان از تحول دیجیتال منابع انسانی سازمان‌ها و ورود ابزارهای دیجیتالی، اتفاقی دور از ذهن هم نیست، چراکه با دیجیتالی شدن کسب‌وکارها، امکان کار از خانه، اتصال به اینترنت از هر مکان و در یک کلام دورکاری ممکن می‌شود و این امر می‌تواند اتفاقی خوشایند برای هر کارمندی باشد. به‌عنوان مثال سرویس موبایل سازمانی یا MVPN، راهکاری است در راستای تحول دیجیتال ارتباطات داخلی که برای کارمندان دورکار یا کارکنان کارخانه‌های بزرگ شرایطی را فراهم می‌کند تا تمامی قابلیت‌های یک تلفن داخلی را بر روی تلفن همراه خود داشته باشند و در بستری امن و نامحدود به برقراری ارتباط با یکدیگر بپردازند. این راهکار همچنین به‌دلیل ایجاد ارتباطی آسان و سریع، افزایش رضایت کارکنان را نیز به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

پاسخی به چالش‌ های شرکت فولاد مبارکه با سرویس موبایل سازمانی ایرانسل!

رفع چالش‌ های ارتباطی شرکت معدنی باما با سرویس موبایل سازمانی ایرانسل (MVPN)

تاثیر تحول دیجیتال بر عملکرد منابع انسانی

/wp-content/uploads/2023/04/11111-e1682846705315.jpg

با وجود استقبال ۹۰ درصدی کارمندان از ورود کسب‌وکارها به دنیای دیجیتال و تحول دیجیتال منابع انسانی آن‌ها، این نکته را هم باید در نظر گرفت که ۱۰ درصد باقی‌مانده برای همگام شدن با این تغییرات به کمک نیاز دارند و ممکن است که این تحول تبدیل به کاری دلهره‌آور برای آن‌ها شود. دلیل این اتفاق هم سهل‌انگاری برخی رهبران و مدیران عامل است که تنها بر روی آوردن ابزارهای جدید تمرکز می‌کنند و اجرای صحیح آن در محل کار را فراموش می‌کنند.

راهکار مناسب برای حل چالش‌های یک مدیرعامل در مسیر تحول دیجیتال منابع انسانی می‌تواند این باشد که آن‌ها هر زمان که نرم‌افزار یا ابزار فنی جدیدی در حال پیاده‌سازی است، یک سیستم  آموزشی نیز در نظر بگیرند تا تمام کارمندان، با هر سطح دانشی در آن شرکت کنند.

همچنین از دیگر وظایف مهم کارفرمایان این موضوع است که پیش از تعیین اهداف سازمانی، نیازها و انتظارات کارکنان را بسنجند.

/wp-content/uploads/2023/04/1111111-e1682846735906.jpg

برای نمونه به‌سراغ صنعت معدن می‌رویم. نیاز کارکنان صنعت معدن به ابزارهای دیجیتال، به‌دلیل شرایط کاری سخت و دشوار، بیش از هر حوزه دیگری است و وجود ابزاری برای تسهیل شرایطشان بسیار ارزشمند است. یکی از ابزارهای سنتی اما مدرنیزه شده مورد استفاده در این صنعت دستگاه‌های بی‌سیم هستند که امکان برقراری ارتباطی امن و باکیفیت را برای کارکنان فراهم می‌کنند. همچنین با استفاده از این دستگاه می‌توان تماس تصویری نیز برقرار کرد و به صورت لحظه‌ای از مکان دقیق کارکنان مطلع شد.

راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز با معرفی واکه، دستگاه بی‌سیم ایرانسل، امکان ارتباط فوری و وسیعی را با فشار یک دکمه فراهم می‌کند و موجب بهبود ارتباطات داخلی در صنایع مختلفی مانند هتلداری، فرودگاه‌ها، راه‌آهن و… می‌شود.

بیشتر بخوانید:

واکه، بی ‌سیم چندرسانه‌ ای ایرانسل چالش ‌های ارتباطی صنایع معدنی را کاهش می ‌دهد!

بهبود ارتباطات داخلی در صنعت هتلداری با واکه، سرویس بی ‌سیم ایرانسل

نادیده نگرفتن نیازهای دیجیتالی کارمندان در فرایند تحول دیجیتال منابع انسانی

/wp-content/uploads/2023/04/11111111-e1682846827123.jpg

طبق گزارش گارتنر (Gartner)، کمتر از پنجاه درصد از کارمندان بخش فناوری اطلاعات (IT) و سایر بخش‌ها بر این باورند که مدیران ارشدشان در مسیر تحول دیجیتال منابع انسانی، نیازهای دیجیتالی آن‌ها را نادیده می‌گیرند و به تاثیرگذاری فناوری‌های دیجیتال بر کارمندان و افزایش بهره‌وری اهمیت زیادی نمی‌دهند.

مدیران و رهبران سازمان‌ها لازم است تا برای درک چالش‌ها و مشکلات دیجیتالی شدن کارمندان، یک برنامه عملیاتی استاندارد در نظر بگیرند، چراکه نادیده گرفتن نیازهای آن‌ها هزینه زیادی برای شرکت به بار خواهد آورد.

در این زمینه نیز می‌توان استفاده کسب‌وکارها از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل (FMS) ایرانسل را نام برد. این راهکار با استفاده از ماژول‌های مختلف و قابلیت نصب بر روی خودرو، به کارفرمایان این امکان را می‌دهد تا تمامی وسایل نقلیه ناوگان خود را ردیابی کرده و از مشکلات فنی خودروها، قبل از بروز مشکلات جدی آگاه شوند. بنابراین استفاده از این سامانه در کسب‌وکارها علاوه‌بر فراهم کردن امکان مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو، به افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌های ناشی از خرابی خودروها می‌انجامد.

بیشتر بخوانید:

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

 

 دلیل کاهش بهره‌وری کارمندان در فرآیند تحول دیجیتال منابع انسانی

اگرچه وجود ابزارهای فناوری و استفاده صحیح از آن‌ها در محیط کار موجب بهبود بهره‌وری کارکنان می‌شود. اما این را هم باید در نظر گرفت که اجرا و استفاده اشتباه از آن‌ها، تاثیری عکس دارد و موجب ضرردهی می‌شود.

بدون شک، تکنولوژی بر نحوه کار کردن ما تاثیر گذاشته است، ولی از آنجایی که محیط کار یک محیط پویا و در حال تغییر است، لازم است تا مدیران و رهبران در کنار قرارگیری در مسیر تحول دیجیتال منابع انسانی، به چگونگی اجرای آن و آموزش صحیح کارکنان درخصوص استفاده از آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

 

جایگاه تغییرناپذیر کارمندان در طی فرآیند تحول دیجیتال

هدف اصلی تحول دیجیتال منابع انسانی یک سازمان، ورود فناوری و استفاده از ابزارهای آن در کسب‌وکارها چیزی نیست جز بهبود روند کاری، افزایش کارایی و…، اما یکی از چالش‌های منابع انسانی در تحول دیجیتال را باید آگاهی‌بخشی به کارمندان بدانیم و این نکته در نظر بگیریم که این ابزارها هیچ‌وقت جایگزین نیروهای انسانی نمی‌شوند و این افراد و نیروی انسانی هستند که هسته اصلی یک سازمان را تشکیل می‌دهند و اهمیتی ندارد که سیستم اتوماسیون و فناوری‌های جدید تا چه میزان پیش بروند.

 

کلام آخر

در آخر از وظایف اصلی مدیران در فرآیند تحول دیجیتال منابع انسانی این است که اجازه ندهند تا کارمندان با پذیرش فناوری‌های جدید احساس خطر کنند، بلکه آن‌ها را آگاه سازند که ابزارهای فناوری جدید تنها برای کمک به آن‌ها وجود دارند و نه جایگزین شدن در جایگاه آن‌ها. چراکه رهبران فناوری و مدیران کسب‌وکارها کسانی هستند که تحول دیجیتال در منابع انسانی و سایر بخش‌ها را درک می‌کنند و این قدرت را دارند که بر عملکرد و فرهنگ سازمانی تاثیر گذاشته و آن را تغییر دهند.

در کنار شناخت نیازهای دیجیتالی کارکنان، مساله مهم بعدی هوشمندی مدیران در انتخاب راهکارهای سازمانی مناسب در راستای دیجیتالی شدن است. راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه خدمات سازمانی مختلفی نظیر موارد گفته‌شده در متن به بهبود عملکرد کسب‌وکارها و افزایش میزان رضایت کارکنان کمک می‌کند.

اگر جلب رضایت کارکنان برای شما در اولویت قرار دارد و در عین حال کسب‌وکارتان در مسیر تحول دیجیتال منابع انسانی است، برای دریافت مشاوره جهت انتخاب راهکارهای سازمانی، از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید. همچنین کد دستوری ستاره سه مربع (#3*) نیز مسیر میانبری برای آگاهی مشترکین دائمی و اعتباری ایرانسل از تمامی راهکارهای سازمانی است.

 

منبع:

https://saxon.ai/blogs/digital-transformation-is-changing-employee-expectations/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8338

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7107

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5482