post image

چالش‌های یک مدیرعامل در مسیر تحول دیجیتال چیست؟

آشنایی با چالش‌ها و راهکارهای مدیران عامل کسب‌وکارها در راستای موفقیت در تحول دیجیتال


تحول دیجیتال یکی از اصطلاحات پرتکرار در چشم‌انداز کسب‌وکارهای دنیای امروز است  که با مشکلات و موانع فراوانی نیز همراه است. یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که اکثر شرکت‌ها هنگام حرکت در مسیر ورود به دنیای دیجیتال با آن مواجه می‌شوند، نوع برخورد رهبران با تغییر است. به این معنی که مدیرعامل یا مدیر ارشد یک شرکت، در راستای تحول دیجیتال کسب‌و‌کار خود، با موانعی که روبرو می‌شوند، چگونه برخورد می‌کنند؟

/wp-content/uploads/2023/02/123-5-e1677486010610.jpg

علی‌رغم صحبت‌هایی که در مورد نقش مدیران ارشد اجرایی در موفقیت این تغییر بزرگ گفته می‌شود، فعالیت‌های مدیران عامل را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. افراد شاغل در این دو موقعیت شغلی، باید در مقاطعی با یکدیگر همکاری کنند تا بر روند دیجیتال سازی سازمان ، به‌خوبی نظارت کنند و همه‌چیز بدون دردسر انجام شود.

بر اساس برخی گزارش‌ها، تقریبا ۹۰ درصد از مدیران عامل مشکلات و چالش‌های تحول دیجیتال را بر دوش می‌کشند. چالش اصلی در چنین فرآیندی، این است که بسیاری از آن‌ها هنوز نقش بازاریابی استراتژی، رفع موانع در راستای همسویی منابع و همچنین تعریف مجدد فرهنگ سازمانی در آینده را به‌طور کامل درک نمی‌کنند.

این مقاله یک رمزگشایی درباره نقش مدیران عامل در ورود به دنیای دیجیتال است و به شما کمک می‌کند تا با برخی از چالش‌هایی که آن‌ها هنگام تصمیم‌گیری برای دگردیسی دیجیتال با آن مواجه هستند، آشنا شوید.

 

در دنیای دیجیتال همه به تحول نیاز ندارند!

قبل از ورود به دنیای دیجیتال، تجزیه‌وتحلیل اینکه آیا نیازی به آن برای شرکت وجود دارد یا خیر، بسیار ضروری است. این نکته مهم را به‌یاد داشته باشید که هر شرکتی به این تحول نیاز ندارد، در مقاله جایگاه تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای مختلف به این موضوع به طور کامل اشاره کرده‌ایم، گاهی اوقات، ایجاد نوآوری در کار یا خودکارسازی فرآیندها می‌تواند بدون اینکه بر درآمد و رضایت مشتری تأثیر بگذارد، شرکت شما را در درازمدت سرپا نگه دارد. بنابراین، اولین قدم برای حرکت در مسیر دیجیتال‌سازی سازمان، بررسی احساس نیاز به آن است.

بیشتر بخوانید:

صنعت خودروسازی در مسیر تحول دیجیتال

 

قبل از ورود به دنیای دیجیتال، رضایت همه را جلب کنید!

مخالفت ذی‌نفعان یا سهام‌داران اغلب یک مانع رایج است که موفقیت در  این مسیر را خدشه‌دار می‌کند. قبل از هر کاری، مطمئن شوید که آن‌ها درک روشنی از تغییرات برنامه و چگونگی عملکرد کلی در آینده کسب‌وکار، دارند. البته که این اتفاق نیاز به زمان دارد و ساده نخواهد بود، اما باید با رضایت ذی‌نفعان و سهام‌داران وارد دنیای دیجیتال شوید تا تمام تلاش‌هایتان منجر به شکست نشود.

با استراتژی در مسیر تحول دیجیتال قدم بردارید!

/wp-content/uploads/2023/02/1234-3-e1677486079640.jpg

مدیران عامل، به‌عنوان مهم‌ترین چهره یک شرکت، باید تهدیدات و چالش های دگردیسی دیجیتال را شناسایی کنند. چراکه مسیر، مسیری طولانی است و همه چیز در هر لحظه ممکن است اشتباه پیش برود. به‌همین دلیل، توسعه چشم‌انداز و به‌کارگیری یک رویکرد استراتژیک در راستای اطمینان از موفقیت در این راه، بسیار حیاتی است.

این نکته را نیز بدانید که اقدامات پرخاشگرانه یا منفعلانه نه‌تنها تاثیر در پیشرفت شما ندارند، بلکه هر دو به روند کلی دگردیسی دیجیتال شما آسیب می‌رسانند. به‌عنوان مدیرعامل یک شرکت، تمرکز بر اقداماتی کنید که نه‌تنها رشد شرکت شما را بهبود می‌بخشد، بلکه فرهنگ سازمانی‌تان را نیز تقویت می‌کند.

یک مدیرعامل باید اطمینان حاصل کند که کل برنامه به‌طور یکپارچه اجرا می‌شود تا از درگیری‌های داخلی و کاهش بهره‌وری جلوگیری کند. همان‌طور که گفتیم، به‌دلیل طولانی بودن این مسیر، تحلیل آینده کسب‌وکار و همچنین برنامه‌ریزی کامل قبل از ورود به دنیای فناوری، به‌شدت توصیه می‌شود.

 

مهم‌ترین بخش تحول دیجیتال، مشخص کردن نقش‌ها است!

شاید به جرئت بتوان گفت که مهم‌ترین بخش ورود به سرزمین دیجیتال، همین نقطه است. چراکه موفقیت برنامه دیجیتال‌سازی کسب‌وکار شما به افرادی بستگی دارد که برنامه‌ها را اجرا می‌کنند. شناسایی رهبران مناسب برای هر نقش در سازمان، بسیار اهمیت دارد. مجموعه‌ای تعریف شده از نقش‌ها و مسئولیت‌های گوناگون به مدیران عامل کمک می‌کند تا برنامه ورود به این فضا را به‌خوبی برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

بیشتر بخوانید:

چگونه تحول دیجیتال به حیات صنعت معدن کمک میکند؟

ورود به دنیای دیجیتال نیاز به نقشه راه دارد!

/wp-content/uploads/2023/02/123455-1-e1677486147392.jpg

تحول دیجیتال یک کسب‌وکار ممکن است در برخی موارد برای سال‌ها ادامه داشته باشد. به‌همین دلیل داشتن یک برنامه اجرایی واضح، ضروری است. توسعه یک برنامه اجرایی در سطح بالا با یک نقشه راه تعریف شده برای اجرا، این تحول بدون دردسر را برای شما تضمین می‌کند. به‌طور کلی، مدیران عامل بر روی تحول گام‌به‌گام تمرکز می‌کنند و برای انتقال کامل برنامه‌ریزی نمی‌کنند تا هر تغییری تحلیل و اندازه‌گیری شود.

 

تامین مالی در تحول دیجیتال چقدر اهمیت دارد؟

بودجه نقش مهمی را در تغییرات دیجیتال ایفا می‌کند و مدیران عامل باید با دیگر رهبران، به‌ویژه مدیران ارشد فناوری (که اکوسیستم فعلی را به‌خوبی می‌شناسند) برای برنامه‌ریزی در راستای تأمین مالی، همکاری کنند. سرمایه‌گذاری بر روی فناوری به مدیرعامل کمک می‌کند تا بدون هیچ‌گونه سختی و مشکلی، در مسیر نوآوری دیجیتال قدم بردارد. همچنین همیشه داشتن یک صندوق برای آینده، توصیه می‌شود. زیرا ممکن است اجرای کامل این برنامه سال‌ها طول بکشد. علاوه‌بر این، مدیران عامل باید برای مقابله با هزینه‌های احتمالی در خلال آزمایش‌های ورود به این فضا نیز آماده باشند.

 

ورود به دنیای دیجیتال با منابع اختصاصی ممکن می‌شود

برای شرکت‌هایی که به‌طور کامل فرآیندهای تجاری، مدل‌ها، افراد و فرهنگ خود را تغییر می‌دهند، ممکن است ایجاد استراتژی دیجیتال چندین سال طول بکشد. در طول کل مراحل ورود به این ساختار ، منابع اختصاصی باید شناسایی شده و برای موفقیت برنامه مشارکت داشته باشند. شناسایی شکاف‌های مهارتی و استفاده از فروشنده مناسب در راستای تحول دیجیتال، نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکار ایفا می‌کند. شروع درست از ابتدا، داشتن مجموعه‌ای از منابع اختصاصی برای رهبری و مشارکت در ابتکارات، به مدیران عامل کمک می‌کند تا این تغییرات را بدون هیچ مشکلی اجرا کنند.

 

کلام آخر

همان‌طور که مطالعه کردید، تحول دیجیتال آن‌چنان که برخی تصور می‌کنند، آن‌قدرها هم ساده نیست. تمام اجزای یک کسب‌وکار درگیر این فرآیند می‌شوند. در چنین شرایطی، مدیران عامل نقش پررنگ‌تری نسبت به سایرین دارند و اکثر فشارهای ناشی از چنین تغییراتی به آن‌ها وارد می‌شود.

ما در راهکارهای سازمانی ایرانسل با توجه به این نکته مهم، برخی محصولات را به کسب‌وکارها ارائه می‌کنیم که در مسیر تحول دیجیتال، کمی از مشکلات و چالش‌های مدیران را کم کنیم. سرویس‌هایی مانند واکه سیستم بیسیم ایرانسل، سرویس VPN سازمانی، راهکار یکپارچه نظارت تصویری فقط برخی از این محصولات هستند که در شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون استفاده شده و سرعت حرکت در مسیر تحول دیجیتال را افزایش می‌دهند.

اگر به مطالعه اطلاعات دقیق‌تر درباره سایر سرویس‌ها علاقه‌مند هستید، می‌توانید از کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده کنید و تمام نکات لازم درباره محصولات را به‌راحتی در تلفن همراه خود دریافت کنید. همچنین اگر از مشترکان ایرانسل نیستید، آدرس ایمیل  EB@mtnirancell.ir  راه ارتباطی ما با شما خواهد بود.

 

منبع:

https://www.hakunamatatatech.com/our-resources/blog/digital-transformation-ceo-perspectives-for-business-success/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8316

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7094

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5467