نوآوری در لغت بهمعنای ابتکار و ابداع بهمنظور ایجاد تاثیری معنادار در بازار یا جامعه است. بهطور کلی به اجرای عملی ایدههایی که موجب ساخت کالاها یا خدمات جدید و بهبود گسترش ایدهها یا فناوریها میشود، گفته میشود.
در دنیایی که بهسرعت در حال تغییر است و روزبهروز فناوریهای جدیدی به آن افزوده میشود، ضرورت خلاقیت و نوآوری نیز افزایش مییابد. نوآوری فرمهای مختلفی دارد که از انواع آنها میتوان به نوآوری محصول از طریق تغییر در محصولات، نوآوری فرآیند از طریق تغییر در روش ایجاد و انتقال، نوآوری جایگاه از طریق تغییر در مفهوم معرفی محصولات و نوآوری الگو از طریق تغییر اصول مدلهای ذهنی اشاره کرد.
نوآوری و خلاقیت در کسبوکار، به هماناندازه که مزایای بسیاری دارد، خطرات و مشکلاتی نیز ممکن است داشته باشد. ازهمینرو در این مطلب بهسراغ معرفی مزایا و معایب نوآوری در کسبوکارهای مختلف رفتهایم.
نوآوری در کار چه مزایایی برای سازمانها دارد؟
نوآوری، همواره در برطرف نمودن مشکلات مختلف زندگی بشر مانند مشکلات اجتماعی، فرهنگی و مالی کمک بزرگی کرده است. در واقع نوآوری و خلاقیت، پایه و اساس بسیاری از اختراعات و تکنولوژیها است. از طرفی در فضای رقابتی کسبوکارها نیز، نوآوری نقش مهمی را در موفقیت کسبوکارها ایفا میکند که در ادامه به معرفی برخی از مزایای آن میپردازیم.
- افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها
نوآوری فرآیند که در بالا هم به آن اشاره کردیم و موجب ایجاد تغییراتی در روش ایجاد و انتقال محصولات میشود، در بیشتر موارد سبب کاهش هزینه های کسب و کارها میشود. این فرآیند ممکن است با بهبود ظرفیت تولید یا بهبود انعطافپذیری کسبوکارها به دست آید.
- تولید محصولاتی با کیفیت بهتر
طبق تعریفهای موجود در بازاریابی، کیفیت بالای محصولات و خدمات ارتباط مستقیمی با برآورده شدن نیازهای مشتری دارد. ازاینرو کسبوکار شما با عرضه محصولات باکیفیت به بازار، فروش و سود بیشتری را منجر میشود.
بیشتر بخوانید:
بهترین راه برای افزایش درآمد کسب و کارها، جذب مخاطب بیشتر یا ماندگارسازی بهتر؟
- مشخص کردن محدودیتهایی برای محصولات
کسبوکاری که یک محصول واحد یا محصولی با محدودیت فروش تولید میکند، از نوآوری خود سود میبرد. از طرف دیگر تولید گسترده و وسیع محصول نیز فرصتی برای افزایش میزان فروش و سود و کاهش ریسک سهامداران است.
• مدیریت و رسیدگی به مسائل حقوقی و زیستمحیطی
وجود نوآوری در کسبوکارها به کاهش آلودگیهای زیستمحیطی کمک میکند؛ بهعنوان مثال به تولید زباله کمتر و کاهش انتشار گاز کربن میانجامد. این اتفاق در حالی رخ میدهد، که تغییر قوانین و وجود فشار از سوی سازمانها، منجر به ایجاد نوآوری و لحاظ کردن چنین مواردی میشود، چراکه در غیراین صورت کسبوکارها این کارها را انجام نمیدهند.
بیشتر بخوانید:
کاهش آلودگی زیست محیطی معادن با سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل(FMS)
- ارزش افزوده بیشتر
ایجاد یک راهی برای فروش منحصربهفرد محصولات، نوعی از نوآوری اثربخش است. این نوآوری میتواند به تولید محصولی منجر شود که مشتری برای آن هزینه زیادی بپردازد و همین امر سبب تمایز آن کسبوکار از دیگر رقبا میشود.
- حفظ کارکنان توانمند و جذب آسان نیروهای جدید
این مورد شاید مزیت آشکاری نباشد، اما توجه به آن خالی از لطف نیست. نکته قابلتوجه این است که نیروهای متخصص و با مهارت بالا، اغلب جذب کسبوکارهایی با میزان خلاقیت و نوآوری بالا میشوند و معمولا بهعنوان مکانهایی الهامبخش شناخته میشوند.
بیشتر بخوانید:
۵ اقدام راهبردی برای مهارت آموزی و آموزش کارکنان در سازمان
خطرات و معایب نوآوری در کار چیست؟
اجرای استراتژی سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه و نوآوری کسبوکارها، جدا از اینکه مزایای قابلتوجهی به همراه دارد، میتواند خطرات و ریسکهایی هم داشته باشد. در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
- از دست دادن مزیت رقابتی
یک نوآوری و داشتن ایدهای نو در کسبوکار، تنها زمانی مزیت رقابتی بهشمار میرود که رقبای شما توانایی استفاده از آن در کسبوکار خود را نداشته باشند. به بیانی دیگر، اگرچه ثبت اختراع شما موجب حمایت قانونی و عدم دخالت رقبا میشود، اما محافظت از بسیاری از محصولات و فرآیندهای نوآورانه کاری بسیار سخت است.
ریسک و خطر موجود این است که یک شرکت نوآور و پژوهشمحور سرمایهگذاری اولیه را انجام میدهد و تمام ریسکهای موجود در این مسیر را میپذیرد؛ در حالی که کسبوکارهای دیگر تنها با صرف هزینهای کمتر و بدون پذیرفتن هیچگونه خطری، از آن ایده استفاده میکنند.
بیشتر بخوانید:
• بازده تجاری نامشخص
یکی از معایب ایجاد نوآوری در کسبوکار مرتبط با سرمایه و بودجه پروژه است. بیشتر تحقیقات و ایدههای نوآورانه ارائهشده در سازمانها، برپایه حدس و گمان هستند و ازاینرو هیچ تضمینی برای کسب درآمد و سود از آنها وجود ندارد. همچنین هرچه بازه زمانی توسعه ایدهها طولانیتر باشد، احتمال و خطر غلبه سایر رقبا بر ایدهها افزایش مییابد.
- از دست دادن بخشی از سرمایه و منابع مالی
همانند سایر فعالیتهای تجاری، واحد تحقیق و توسعه کسبوکارها نیز نیاز دارد تا برای کاهش هزینههای مصرفی خود تلاش کند. از طرفی با توجه به تمام خطرات موجود در این واحد، میزان بازدهی و شکست آن در هر دو حالت بسیار بالاست و این بدان معنا است که ریسک سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه برای کسب و کارهای کوچک و مشاغلی با منابع مالی محدود بسیار بالا است.
بیشتر بخوانید:
چند راهکار ساده برای نجات پروژه های در آستانه شکست!
کلام آخر
اهمیت وجود خلاقیت و نوآوری در کار به میزانی است که روز ۱۶ فوریه را «روز نوآوری» نامگذاری کردهاند. همانطور که در این متن هم به آن اشاره کردیم، برخی نیازها و مشکلات پیچیده را نمیتوان با استراتژیها و راهکارهای قدیمی رفع کرد، ازاینرو نیاز به نیرو و سازمانی متخصص جهت ایجاد تکنولوژی راهی مناسب برای بهبود مشکلات است.
راهکارهای سازمانی ایرانسل، یکی از شرکتهای پیشرو در ارائه راهکارهای سازمانی جهت دیجیتالی شدن کسبوکارها است که با معرفی راهکارهایی مانند سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (fms)، زیرساخت ابری، vpn سازمانی، موبایل سازمانی و… به برقراری امنیت و کاهش هزینههای کسبوکار شما کمک میکند.
شمارهگیری کد دستوری ستاره سه مربع (#3*) نیز راهی برای بهرهمندی از تمامی اطلاعات راهکارهای گفتهشده است که شما میتوانید با شمارهگیری آن توسط سیمکارت ایرانسل خود، لینک توضیحات راهکار مورد نظر را از طریق پیامک دریافت نمایید. همچنین کاربران غیرایرانسلی نیز میتوانند از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ایرانسل در ارتباط باشند.
منبع:
https://www.tutor2u.net/business/reference/innovation-benefits-risks
نظرات و پیشنهادات