post image

بررسی ۶ چالش کلیدی بازاریابی در صنعت گردشگری و راهکارهای آن

بازاریابی در صنعت گردشگری با چه چالش‌هایی روبه‌رو است و چه راه‌حل‌هایی دارد؟‌


اگر شما هم اخیرا متوجه افزایش علاقه اطرافیان خود به سفر و ماجراجویی شده‌اید، جای تعجب نیست. باید بگوییم که در کشورهای دیگر نیز این اتفاق افتاده است و می‌توان آن را نتیجه بازاریابی در صنعت گردشگری دانست. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد آمریکایی‌ها، قصد سفر دارند و تقریبا از هر سه نفر، یک نفر قصد سفر به خارج از کشور را دارد.

/wp-content/uploads/2023/12/6-e1702294339124.jpg

این آمار پس از کاهش ۳۳ درصدی تعداد کل سفرها در سال ۲۰۲۰ و با شیوع کرونا، به‌طور پیوسته درحال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده نیز به رشد خود ادامه دهد و به حالت قبل از همه‌گیری کرونا برگردد.

گفتنی است که هم‌زمان با رشد دوباره صنعت گردشگری، خطوط هوایی، هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر مشاغل مرتبط با این صنعت، با چالش‌‌های منحصربه‌فردی روبه‌رو هستند. از تغییر عادات مسافران گرفته تا توسعه فناوری‌های در حال تکامل، هر کدام چالش‌های زیادی را برای بازاریابان به همراه آورده‌اند.

در ادامه به ۶ چالش بازاریابی در صنعت گردشگری و استراتژی‌های رفع آن‌ها می‌پردازیم. همراه ما باشید تا به بررسی آن‌ها بپردازیم.

 

اولین چالش بازاریابی در صنعت گردشگری: قیمت بالا

با افزایش تورم در سال ۲۰۲۲ و بالا رفتن هزینه کالاهای مصرفی، هزینه‌های سفر و گردشگری نیز متعاقب با آن افزایش یافت. در نتیجه این افزایش هزینه، گردشگران مهم‌ترین عامل انتخاب نوع هتل یا هواپیما وغیره را قیمت آن‌ها دانسته‌اند. با توجه به اینکه قیمت‌ها در سال جاری بالاتر از سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا است، بیشتر گردشگران در برنامه‌ریزی سفر، ابتدا به برچسب قیمت و در مراحل بعد فاکتورهای دیگر را نگاه می‌کنند.

برای مدیریت این موضوع و جلوگیری از کاهش میزان سفر، بهتر است که بازاریابی در صنعت گردشگری به سمتی متمایل شود که با تاکید بر نرخ‌های پایین و پررنگ کردن ارزش محصولات، گردشگران را به سمت سفرهای بیشتر تشویق کند. برای نمونه تبلیغات صنعت گردشگری باید درصورت امکان، توجه مشتریان را به تخفیف‌های ویژه یا بسته‌های مسافرتی دارای تخفیف جلب کنند. قدم بعدی توجه به برنامه‌های وفاداری و ایجاد این حس در مشتریان است؛ چراکه ۷۲ درصد از مسافران گزارش داده‌اند که وجود برنامه وفاداری عالی، تاثیری مثبت در نظر آن‌ها نسبت به یک برند مسافرتی دارد.

دومین چالش بازاریابی در صنعت گردشگری: تغییر عادات مصرف‌کننده

/wp-content/uploads/2023/12/66-e1702294415991.jpg

از عوامل گسترش دورکاری در بین کسب ‌و کارها و افزایش تعامل دیجیتال گرفته تا تمرکز بر سلامت و پایداری و کنترل بودجه، همه و همه از تغییرات عادات مصرف‌کنندگان هستند که در طی دو سال اول همه‌گیری کرونا رخ داده است و هنوز هم تاثیرات آن را می‌بینیم. در همین راستا و با توجه به تاثیری که این عوامل بر همه صنایع داشته‌اند، صنعت سفر و گردشگری هم تغییراتی کرده است؛ به همین دلیل لازم است تا تمهیدات تازه‌ای در بازاریابی در صنعت گردشگری در نظر گرفته شود.

به‌عنوان مثال، به لطف تعداد بالای افراد دورکار، دسته‌بندی جدیدی از مسافران شکل گرفته‌ است؛ کسانی که فقط به قصد تفریح سفر می‌کنند یا کسانی که برای ترکیبی از تفریح و تجارت سفر می‌کنند. گفتنی است که استراتژی‌های قدیمی که برای مسافرانی که تنها به قصد تجارت سفر می‌کردند، به کار گرفته می‌شد در این دسته‌بندی جدید از مسافران کارآمد نخواهد بود.

تیم‌های بازاریابی در صنعت گردشگری باید با بررسی تغییرات ایجادشده، استراتژی‌های جدیدی را متناسب با این تغییرات طراحی کنند. این استراتژی‌ها می‌توانند شامل یک پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای جمع‌آوری، سازماندهی و تحقیق درمورد داده‌های مشتری، یا استفاده از فناوری یادگیری ماشین (machine learning) برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و شناسایی الگوها و روندها یا سرمایه‌گذاری بر روی گروهی از محققان برای سازماندهی و حفاری داده‌های موجود باشند. صرف نظر از اینکه از چه روش و استراتژی‌ای استفاده می‌کنند، بازاریابان باید خواسته‌ها و نیازهای منحصربه‌فرد گروه‌های جدید را در نظر بگیرند و کمپین‌های خود را مطابق با این نیازها طراحی و اجرا کنند.

بیشتر بخوانید:

تبادل امن اطلاعات در دورکاری با سرویس VPN سازمانی ایرانسل!

سومین چالش بازاریابی در صنعت گردشگری: تقاضای بالا برای شخصی‌سازی

/wp-content/uploads/2023/12/666-e1702294499836.jpg

در حالی که شخصی‌سازی در دیجیتال مارکتینگ به امری ضروری تبدیل شده، در بازاریابی در صنعت گردشگری نیز عاملی تاثیرگذار است. درحقیقت ۸۶ درصد از مسافران گفته‌اند که در طول تجربیات و تعاملات سفر خود به‌دنبال شخصی‌سازی هستند و می‌توان گفت که این کار فقط یک فرآیند ساده در بازاریابی نیست و لازم است تا کسب‌وکارها برای بهبود تجربه مشتری در استفاده از محصول و خدمات‌شان از آن بهره‌مند شوند.

در این پروسه، بازاریابان باید از شخصی‌سازی محصولات و خدمات خود برای بهبود تجربیات مسافران خود استفاده کنند. برای نمونه یک هتل ممکن است با استفاده از یک خلاقیت تبلیغاتی، امکانات متفاوتی را در اختیار خانواده‌ها و افراد مجرد بگذارد.

بیشتر بخوانید:

مزیت ‌های استفاده از فناوری ‌های دیجیتال در صنعت گردشگری و هتل ‌داری

 

با این حال به دست آوردن اطلاعات مخاطب و استفاده از آن، دو چیز کاملا متفاوت و جدا از هم هستند. برای این کار برندها به سیستم‌هایی نیاز دارند تا داده‌های مرتبط با مخاطب را جمع‌آوری کنند و آن‌ها را به پلتفرم‌های CRM خود متصل کنند تا در ادامه بتوانند تجارت شخصی‌سازی ‌شده ایجاد کنند. اما چالش این کار چیست؟‌

بسیاری از تیم‌های بازاریابی در صنعت گردشگری از انواع راه‌حل‌های نقطه‌ای برای بررسی رسانه‌های دیجیتال و جمع‌آوری داده استفاده می‌کنند که در بیشتر مواقع با کیفیت پایین داده و عدم تلفیق داده‌ها مواجه می‌شوند. برای رفع این چالش راهکارهای مختلفی، از افزایش تعداد تحلیلگران داده‌ گرفته تا سرمایه‌گذاری در فناوری‌هایی مانند سیستم‌های گزارش‌دهی جهانی و پلتفرم‌های داده مشتری (CDP)، وجود دارد. درنهایت تیم‌های بازاریابی با سیستم‌های قوی و ایمن برای جمع‌آوری، ذخیره و استفاده حداکثری از داده‌های مشتریان، کمپین‌هایی معنادار و شخصی‌سازی‌شده اجرا می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

افزایش جذب مشتری در کارگزاری فارابی با سامانه تبلیغات هوشمند یلوادوایز !

 

چهارمین چالش بازاریابی در صنعت گردشگری: ارتباط پیوسته تیم بازاریابی با مسافران

موضوع تغییر عادات مصرف‌کننده که در بالا به آن اشاره کردیم را به یاد دارید؟ یکی از دلایلی که لازم است تا بازاریابان به این تغییرات توجه کنند، این است که باید در طول نقشه راه مشتریان با مخاطبان هدف خود در ارتباط باشند. درحقیقت با شناسایی تغییرات کلیدی در رفتار مصرف‌کننده است که برندهای مسافرتی می‌توانند از رسیدن پیام‌های مناسب در زمان مناسب به مخاطبان اطمینان حاصل کنند.

این موضوع در عمل به چه صورت خواهد بود؟ اینگونه می‌توان گفت که ممکن است برندی که بر مسافرانی که در تعطیلات و با پرواز سفر می‌‌کنند تمرکز می‌کند، برای افزایش آگاهی از برند خود از اینستاگرام و فیس‌بوک استفاده کند. چراکه این مسافران اغلب به دنبال الهام گرفتن از افراد مشهور در رسانه‌های اجتماعی هستند. با استفاده از یک پلتفرم تبلیغاتی چندجانبه، تیم‌ها می‌توانند با مسافران بالقوه خود از طریق تبلیغات پولی یا بنری در ارتباط باشند و آن‌ها را هدف‌گیری کنند.

/wp-content/uploads/2023/12/666666-e1702294585515.jpg

در مثال دیگری می‌توان شرکت مسافرتی را در نظر گرفت که مسافران جاده‌ای را مخاطب هدف خود قرار می‌دهد. این گروه از شرکت‌ها ممکن است در مراحل اولیه نقشه سفر مشتری خود، تمرکز تبلیغات را بر روی تلویزیون (CTV) و دیگر کانال‌های دیجیتال یا بیلبوردهای تبلیغاتی کنار جاده بگذارند. همچنین در هدف‌گیری مجدد، این برندها می‌توانند آگهی‌های شخصی‌سازی‌شده بیشتری را در کانال‌های دیجیتالی صوتی نظیر پادکست‌ها و رسانه‌های اجتماعی (برای مسافرانی که عکس‌های سفر خود را به اشتراک می‌گذارند.) قرار دهند تا مشتریان بیشتری را به قسمت پایینی قیف فروش منتقل کنند.

 

پنجمین چالش بازاریابی در صنعت گردشگری: همگام‌سازی برندها با جدیدترین فناوری‌ها

فناوری دائما در حال توسعه و پیشرفت است. این واقعیت را باید در نظر گرفت که در سال ۲۰۱۰، اپلیکیشن‌های هتل و خطوط هوایی به تازگی کار خود را شروع کرده بودند، اما اکنون آن‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از تجربه مشتریان و مسافران هستند. ازاین‌رو نیاز است تا بازاریابان گردشگری با آخرین نوآوری‌ها و فناوری‌های این صنعت همگام باشند تا تجربه‌ای عالی برای مخاطبان هدف و مشتریان فعلی خود ایجاد کنند.

در اولین قدم، شرکت‌های مسافرتی باید اطمینان حاصل کنند که استفاده از فناوری‌های جدید برای مواجهه با مشتری، تجربه‌ای عالی را برای آن‌ها رقم می‌زند. گفتنی است که هنگام سفر (یا برنامه‌ریزی برای سفر)، بسیاری از مشتریان به‌دنبال انعطاف‌پذیری و کارایی در فرآیند رزرو هستند و همان‌طور که آمار منتشرشده در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد، تقریباً تعداد مسافرانی که مستقیماً از طریق یک ارائه‌دهنده آنلاین سفر خود را رزرو می‌کنند، ۲ برابر کسانی است که از طریق یک آژانس مسافرتی آنلاین اقدام به رزرو می‌کنند. برای برندها، این بدان معنی است که گرایش به نوآوری در فناوری هم به جذب مشتریان جدید و هم به حفظ مشتریان موجود کمک می‌کند.

توجه به این نکته هم ضروری است که تحول دیجیتال در صنعت گردشگری باید تضمین‌کننده ایجاد یک تجربه مشتری خوب باشد؛ به‌عنوان مثال وقتی مشتریان بالقوه تبلیغی از شرکت شما را می‌بینند اما با کلیک بر روی آن با فناوری بسیار پیچیده یا معیوب مواجه می‌شوند (مانند منتقل شدن به صفحه «یافت نشد» یا خطا در وب‌سایت شما یا برنامه‌ای که به سختی باز می‌شود)، می‌تواند تأثیرات منفی، نه تنها در مقوله وفاداری مشتری، که در جذب مشتریان جدید داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در گردشگری،  آشنایی با ۵ فناوری‌ نوآورانه برای این صنعت!

/wp-content/uploads/2023/12/666666666-e1702294674362.jpg

علاوه‌بر موارد گفته‌شده، شرکت‌های مسافرتی باید از فناوری های نوظهور برای حفظ مزیت رقابت خود بهره ببرند. یکی از نمونه‌های برجسته فناوری‌های جدید که شرکت‌های مسافرتی هم از آن استقبال کرده‌اند، قابلیت قیمت‌گذاری پویا است. خطوط هوایی و هتل‌ها می‌توانند از گزینه‌هایی مانند زمان سال و روز هفته، برای تخمین قیمت مناسب استفاده کنند. برخی از موتورهای قیمت‌گذاری این قدرت را دارند که هر ۱۵ ثانیه، قیمت‌ها به به‌روزرسانی کنند و با استفاده از فناوری پشتیبانی شده توسط هوش مصنوعی، این تنظیمات را براساس نیاز بازار تغییر دهند.

اگرچه این فناوری جدید مزایای قابل‌توجهی برای شرکت‌های مسافرتی به همراه دارد، اما  از چالش‌های متعدد آن نمی‌توان چشم پوشید. استفاده از قیمت‌گذاری پویا به چیزی بیش از سرمایه‌گذاری در فناوری نیاز دارد؛ لازم است تا کسب‌وکارها، فرآیندهای مدیریت داده‌های خود، از جمله یکپارچه‌سازی CRM و تجزیه و تحلیل درآمد را دوباره بازبینی کنند و اگر داده‌های مشتری آشفته یا در یک رابط واحد ادغام نشده باشد، این امر می‌تواند حتی پیچیده‌تر هم شود. همین امر می‌تواند دلیل دیگری برای نشان دادن اهمیت اولویت قرار دادن کیفیت تجمیع داده‌ها برای برندهای مسافرتی و گردشگری باشد.

 

ششمین چالش بازاریابی در صنعت گردشگری: اهمیت پایداری برای مسافران

در پی همه‌گیری کرونا، میزان تمایل مسافران به سفرهایی سازگار با محیط زیست روزبه‌روز بیشتر می‌شود. می‌توان گفت که موضوع مصرف و تولید پایدار، می تواند برای برندها و شرکت های مسافرتی هم چالش و هم فرصت باشد. در ادامه به برخی از بهترین راهکارهای پایداری در سال ۲۰۲۲، که مسافران از ارائه‌دهندگان انتظار دارند، می‌پردازیم.

/wp-content/uploads/2023/12/66666666666-e1702294830633.jpg
  • کاهش زباله‌های پلاستیکی
  • کاهش ضایعات مواد غذایی
  • کاهش آلودگی
  • کاهش هدر رفت آب
  • کاهش انتشار کربن

 

 

درست است که تیم‌های بازاریابی ممکن است در طرح‌های بزرگ‌تر پایداری شرکت‌شان حرفی برای گفتن نداشته باشند، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانند محیط زیست را از طریق شیوه‌های تبلیغاتی خود اولویت‌بندی کنند.

در قدم اول، تیم‌های بازاریابی باید به هر قیمتی از سبزشویی (به ظاهر طرفدار محیط زیست بودن) اجتناب کنند. ادعای پایداری مبنی بر اینکه برند شما نمی تواند از آن پشتیبانی کند، غیرواقعی است و اعتماد مصرف کننده را به شرکت شما از بین می‌برد و این آسیب‌ها اغلب فراتر از خدشه‌دار کردن شهرت یک برند است؛ ادعاهای نادرست یا گمراه‌کننده می‌تواند بر تجربیات مشتریان در مورد محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید تأثیر منفی بگذارد.

 

کلام آخر

با توجه به نیازها و تقاضاهای فراوان مسافران، لازم است تا شرکت‌های گردشگری برای برآوردن نیازهای مسافران امروزی، انعطاف‌پذیر و هدفمند باشند. به این صورت که کل نقشه سفر مشتری را در نظر بگیرند، شخصی‌سازی کنند، ارزش‌های برند خود را معرفی کنند و خود را با نوآوری‌های جدید سازگار کنند. اگرچه عوامل موفقیت در این مسیر زیاد است اما درنهایت به اتفاقی به‌یادماندنی تبدیل می‌شود!

راهکارهای سازمانی ایرانسل در تمام مراحل بازاریابی در گردشگری دیجیتال، همراه کسب‌وکارهای فعال در صنعت گردشگری است و با ارائه انواع راهکارهای دیجیتالی و نوین، زمینه موفقیت و دیجیتالی شدن آن‌ها را فراهم می‌کند. راهکار موبایل سازمانی، راهکار امن انتقال اطلاعات، راهکار مدیریت هوشمند ناوگان، دستگاه بی‌سیم واکه و… ازجمله راهکارهایی هستند که هرکدام به رفع گوشه‌ای از چالش‌های کسب‌وکارهای این صنعت می‌پردازند.

برای آشنایی دقیق تر با راهکارهای گفته‌شده و اثربخشی آن‌‌ها در رفع چالش‌ها، می توانید به صفحه «صنعت گردشگری» مراجعه کنید. همچنین این امکان را دارید که کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را شماره‌گیری کرده و یا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://basis.com/blog/marketing-challenges-travel-industry

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه