post image

تحول دیجیتال در گردشگری،  آشنایی با ۵ فناوری‌ نوآورانه برای این صنعت!

مزایا و معایب تحول دیجیتال در گردشگری و معرفی ۵ مورد از مهم‌ترین فناوری‌های مورد استفاده در این صنعت


این روزها تحول دیجیتال موضوعی است که صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار داده است و گفتنی است که صنعت سفر و گردشگری از این قاعده مستثنی نیست.

با ظهور شرکت‌های دیجیتال و استارت‌آپ‌ها، سازمان‌های سنتی و قدیمی‌تر ناچار به ارزیابی کسب‌وکار خود شده‌اند تا استفاده از راه‌حل‌ها، فرآیندها و فناوری‌های دیجیتال را اتخاذ کنند و همگام با پیشرفت تکنولوژی پیش بروند. این تغییر به‌سمت دیجیتالی شدن، به‌عنوان تحول دیجیتال شناخته می‌شود و پدیده‌ای است که در کنار مزایای بسیار به توسعه ردپای صنعتی کسب‌وکارها نیز کمک می‌کند.

تحول دیجیتال موارد متعددی از سفر مشتری، ترجیحات مشتری، اهداف توسعه پایدار و تصمیم‌گیری کارآمد گرفته تا بازنگری فرآیندهای تجاری و انقلابی در گردشگری و سفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این پست همراه ما باشید تا چگونگی تاثیر تحول دیجیتال بر صنعت گردشگری و چالش‌های آن را با هم بررسی کنیم.

سیر اثربخشی تحول دیجیتال در گردشگری

/wp-content/uploads/2023/04/12344-e1680507219751.jpg

تحول دیجیتال به طرق مختلف بر صنعت گردشگری تاثیر می‌گذارد که اولین و مهم‌ترین تاثیر را می‌توان چگونگی جست‌وجو و رزرو بلیط دانست؛ به این صورت که در دهه گذشته بیشتر مردم برای برنامه‌ریزی تعطیلات خود به آژانس‌های مسافرتی مراجعه می‌کردند، اما در دوره دیجیتال و با ظهور اینترنت تمامی مراحل سفر خود را به صورت آنلاین انجام دادند. مسافران می‌توانند نظرات دیگران را بخوانند، قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند و موارد مختلفی مانند رزرو هتل، کرایه ماشین در مقصد را بدون نیاز به صحبت، به صورت کاملا آنلاین انجام دهند.

تحول دیجیتال علاوه‌بر تغییر نحوه رزرو سفرهای مسافران، نحوه انجام آن‌ها را نیز تغییر داده است. به لطف پیشرفت‌های فناوری تلفن همراه، مسافران اکنون می‌توانند تمامی کارهای سفر خود از ورود به پرواز گرفته تا رزرو اتاق مورد نظر در هتل دلخواه را از طریق تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها انجام دهند و با استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای و بدون نیاز به حمل نقشه‌های کاغذی در مقصد خود با خیالی راحت سفر کنند.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در کسب ‌و کار، ۵ کلید طلایی برای موفقیت آنی سازمان شما !

 

ظهور فناوری تلفن‌های همراه هوشمند، تعامل افراد با یکدیگر را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ به‌عنوان مثال، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به کاربران خود این اجازه را می‌دهند تا عکس‌ها و ویدیوهای خود را با دوستان و اعضای خانواده به اشتراک بگذارند. مورد دیگر تغییر نحوه ثبت تجربیات و خاطرات است؛ در گذشته افراد پس از برگشت از سفر نسبت به چاپ عکس‌ها و جمع‌آوری آن‌ها در یک آلبوم اقدام می‌کردند، در صورتی که در حال حاضر تمامی اتفاقات سفر را در حین اتفاق افتادن آن به اشتراک می‌گذارند.

تحول دیجیتال در کنار تمام مزایای زیادی که دارد، چالش‌هایی را نیز برای مسافران ایجاد می‌کند که باید مورد توجه قرار گیرند. حریم خصوصی داده‌ها نمونه‌ای از بزرگ‌ترین چالش‌های این صنعت است؛ از آنجایی که شرکت‌ها و آژانس‌ها اطلاعات کامل مشتریان از جمله شماره تماس و اطلاعات کارت‌های اعتباری را دریافت می‌کنند، خطر نقض داده‌ها افزایش می‌یابد.

چالش قابل‌توجه دیگر، کلاهبرداری‌ و دزدی‌های اینترنتی است که با توجه به گسترش روزافزون وب‌سایت‌های رزرو بلیط هواپیما و هتل، مسافران بیشتری در معرض کلاهبرداری هستند.

 

۵ مورد از محبوب‌ترین فناوری‌های دیجیتال در صنعت گردشگری

بعد از آشنایی با مزایا و معایب تحول دیجیتال در صنعت گردشگری نوبت به آشنایی با ۵ مورد از مهم‌ترین و محبوب‌ترین فناوری‌های این صنعت می‌رسد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • تکنولوژی تلفن همراه: علاوه‌بر رزرو آنلاین بلیط هواپیما و هتل، تکنولوژی AR یا واقعیت افزوده، مزیت دیگری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون ترک منزل خود، تمام فضاها و مشخصات مقصد سفر خود را مشاهده کنند.
  • هوش مصنوعی (AI): هوش مصنوعی در موارد مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال ایرلاین‌ها در فراهم کردن خدمات مشتریان و بهبود امنیت سفر و هتل‌ها برای شخصی‌سازی کردن تجربه مشتریان خود و ارائه پیشنهادات براساس اقامت‌های قبلی از آن بهره می‌برند.

/wp-content/uploads/2023/04/1234444-e1680507275371.jpg
  • واقعیت مجازی (VR): تکنولوژی واقعیت مجازی به مسافران فرصت تجربه حضور در مقصد، قبل از ترک مبدا را می‌دهد. برای مثال برخی هتل‌ها با استفاده از این تکنولوژی به مردم این امکان را می‌دهند تا در یکی از اتاق‌های دلخواه خود اقامت داشته باشند.
  • تجزیه و تحلیل داده محور: این مورد به آژانس‌های مسافرتی کمک می‌کند تا نیازها و خواسته‌های مشتریان را درک کنند و از آن در جهت بهبود تجربه‌های بعدی آن‌ها استفاده کنند.
  • بلاکچین: فناوری بلاکچین همچون یک دفتر دیجیتال است که داده‌های تراکنش‌ها را ذخیره می‌کند. برای نمونه برخی از شرکت‌های مسافرتی از آن برای ذخیره اطلاعات مربوط به رزرو مشتری و ردیابی چمدان‌ها استفاده می‌کنند.

تحول دیجیتال و تاثیر آن بر ظهور گردشگری دیجیتال

/wp-content/uploads/2023/04/1234444444-e1680507316513.jpg

تغییر سبک و روش سفر مردم، یکی دیگر از اثرات تحول دیجیتال است که به‌طور خاص می‌توان به افزایش گردشگری دیجیتال اشاره کرد. گردشگری دیجیتال به‌معنای استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای بهبود تجربه گردشگران و بازدیدکنندگان است و یکی از نمونه‌های آن اپلیکیشن‌هایی است که رستوران‌ها، جاذبه‌های توریستی و سایر مقاصد را به مسافران نشان می‌دهند.

نمونه دیگری از گردشگری دیجیتال، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و درج هشتگ برای اشتراک‌گذاری تجربیات سفر است. همچنین برخی مقاصد توریستی مانند شهر لاس‌وگاس، دارای حساب اینستاگرامی هستند که از آن در جهت اهداف بازاریابی خود استفاده می‌کنند.

 

نقش تحول دیجیتال در گردشگری و تکامل آن

با ادامه پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های نوین، در آینده باید شاهد تغییرات گسترده‌تری باشیم که از انواع آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تداوم تبدیل فروش و بازاریابی آفلاین به آنلاین
  • افزایش شخصی‌سازی
  • استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود تجربه مشتری
  • پذیرش فناوری‌های جدید مانند بلاکچین، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

تحول دیجیتال در صنعت گردشگری و توریسم اتفاقی است که به‌سرعت در حال تکامل است و لازم است تا شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی برای عقب نماندن از رقبای خود، نسبت به دیجیتالی شدن و استفاده از فرآیندهای دیجیتال اقدامات لازم را انجام دهند.

شاید  دیجیتالی شدن در نگاه اول دلهره‌آور و غیرممکن به نظر برسد، اما تنها با برداشتن یک قدم می‌توانید به یک کسب‌وکار دیجیتالی تبدیل شوید. درخواست مشاوره و کمک از آژانس‌های بازاریابی دیجیتال که در صنعت سفر و گردشگری تخصص دارند، می‌تواند راهکار مناسبی برای تسهیل مسیر تحول دیجیتال باشد.

 

کلام آخر

همان‌طور که در این مطلب گفتیم، تحول صنعت گردشگری در سال‌های آینده نیز به روند خود ادامه می‌دهد و در ادامه این تحول می‌توان شاهد افزایش استفاده از نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها، استفاده از  بلاکچین و… بود؛ اما نکته مهم چگونگی این تاثیرگذاری و بررسی تمامی معایب و مزایای آن است.

راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه راهکارهایی نظیر سرویس موبایل سازمانی، دستگاه بی‌سیم و زیرساخت‌های ابری به کسب‌وکارهای صنعت گردشگری این امکان را می‌دهند تا در مسیر دیجیتالی شدن قرار بگیرند. اگر به استفاده از محصولات سازمانی ایرانسل علاقه‌مند هستید، برای ثبت درخواست مشاوره و خریداری محصولات از طریق ایمیل EB@mtnirancell.irبا ما در ارتباط باشید.

همچنین گفتنی است که کد دستوری ستاره سه مربع (#3*)، راهکاری آسان برای دریافت اطلاعات و جزئیات تمامی راهکارهای سازمانی ایرانسل از طریق پیامک است.

 

منبع:

https://www.digital-adoption.com/travel-industry-digital-transformation/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8344

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7116

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5493