post image

عوامل موثر بر گرایش کسب‌و‌کارها به دورکاری کدام‌اند؟

گسترش ویروس کرونا از عوامل موثر بر گرایش کسب‌و‌کارها به دورکاری


دورکاری پدیده‌ای نوظهور نیست اما به‌طور کلی می‌توان گفت که گسترش فرهنگ دورکاری میان شرکت‌‌ها و کارمندان همواره روند کندی را طی کرده است. هرچند که در سال‌های اخیر، وجود عوامل متعددی منجر به گرایش کسب‌وکارها به سمت این شیوه شده است. از جمله این عوامل می‌توان به پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از اینترنت اشاره کرد؛ چرا که کارمندان با بهره‌گیری از فناوری‌های نوینی مثل اینترنت می‌توانند بسیار ساده‌تر از گذشته به دورکاری بپردازند. شیوع و همه‌گیر شدن ویروس کرونا نیز، یکی دیگر از عوامل گسترش هر چه بیشتر شیوه دورکاری در میان کسب‌وکارها است. ما قصد داریم  تا در این مقاله به بررسی دورکاری و .عوامل رشد چشمگیر آن در ماه‌های اخیر بپردازیم

چه مواردی در گرایش کسب‌وکارها به سمت دورکاری اثرگذار است؟

/wp-content/uploads/2020/11/6-e1604907217988.jpg

پیدایش و گسترش ویروس کرونا در سطح جهان، تا کنون تاثیر شگرفی بر سبک کار و زندگی مردم داشته است. در این میان، فناوری و تکنولوژی‌های جدید به کمک کارمندانی آمده است که برای انجام کارها، راهی جز دورکاری نداشته‌اند. از سویی دیگر، کارفرمایان نیز مجبور شده‌اند تا سرمایه‌ بیشتری برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز به شیوه دورکاری اختصاص دهند و شیوه‌های مدیریتی خود را با این سبک نوین هماهنگ سازند. از دیگر عواملی که به فراگیر شدن دورکاری کمک کرده است، می‌توان به تغییر عادات مردم اشاره کرد؛ مردم به استفاده روزمره از تکنولوژی در زندگی عادت کرده‌اند و تا حدودی زیادی با  اصول اولیه آن آشنا هستند.

در ادامه با جزئیات بیشتری به مواردی موثر در گرایش کسب‌وکارها به سمت دورکاری، می‌پردازیم.

بحران‌ها و نقش آن‌ها در تغییر رفتار کسب‌وکارها

/wp-content/uploads/2020/11/3.jpg

اولین بار نیست که یک بحران، کسب‌وکارها را به دورکاری متمایل کرده است، اما این‌بار این تغییرات در مقیاس بزرگ‌تری به نسبت دفعات گذشته رخ داده است. همیشه در شرایط بحرانی است که افراد برای پیشبرد امور خود به دنبال راه‌های جدید می‌گردند و دورکاری یکی از راهکار‌هایی است که در بحران اخیر، به کمک کسب‌وکارها آمده است.دورکاری را می‌توان سریع‌ترین شیوه جایگزین کار حضوری در دفاتر و شرکت‌ها دانست. به طور معمول زمانی که شیوه‌های نوینی در کسب‌وکار معرفی می‌شود، مدتی طول می‌کشد تا  به عنوان یک راهکار عملی در نظر گرفته شود و فرهنگ آن، تبدیل به فرهنگ غالب شود اما در رابطه با شیوع ویروس کرونا، شرایط بسیار متفاوت‌تر است و این موضوع به روند به‌کارگیری شیوه دورکاری، سرعت بخشیده است.

با همه‌گیری کووید ۱۹ و طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که نه تنها هر روز افراد بیشتری به دورکاری تمایل نشان می‌دهند، بلکه مدیران شرکت‌ها نیز تصمیم دارند تا بعد از اتمام همه‌گیری این ویروس، فرهنگ دورکاری را حفظ کرده، ۲۰ درصد از نیروی‌های کاری خود را به صورت دورکار حفظ کنند و از این طریق هزینه‌های شرکت خود را به میزان زیادی کاهش دهند.

 

کاهش هزینه‌های جاری کسب‌وکارها

از دیگر عوامل گرایش کسب‌وکارها به دورکاری، می‌توان به کاهش هزینه‌ها جاری اشاره کرد. کاهش هزینه‌هایی چون اجاره ماهیانه، تامین هزینه‌های مربوط به بخش منابع انسانی، مالیات و… نمونه‌ای از دلایل گرایش هر چه بیشتر کسب‌وکارها به سمت شیوه دورکاری است. برای مثال طبق تحقیقات انجام شده بر روی یک شرکت آمریکایی دورکار، صرفه‌جویی سالانه ۱۱ هزار دلار در هزینه‌ها، یکی از دلایل تمایل بیشتر کسب‌وکارها به این روش است.

کارفرمایان می‌توانند با یک برنامه‌ریزی دقیق که تمامی جزییات در آن لحاظ شده است و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های روز، بهینه‌تر از گذشته، بر روی کارمندان و همچنین روند کاری کسب‌وکار خود  مدیریت داشته باشند. افزایش بهره‌وری در محیط‌های کاری وابسته به ارتباط مداوم و دقیق میان کارفرمایان و کارمندان است که اگر درست انجام شود، راندمان کاری شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

افزایش بهره‌وری و راندمان کاری به روش دورکاری

/wp-content/uploads/2020/11/5-e1604907494599.png

تحقیقات انجام شده در رابطه با دورکاری در دوران شیوع ویروس کرونا، نشان می‌دهد که کارمندان دورکار به طور کلی و در مقایسه با کارمندانی که به صورت فیزیکی در محل کار حاضر می‌شوند، تا ۵۳ درصد بیشتر به فعالیت می‌پردازند، رضایت بیشتری را تجربه می‌کنند و با انگیزه و اشتیاق بیشتری به کار می‌پردازند. دلیل رضایت این دست از کارمندان را می‌توان دوری آن‌ها از استرس‌ها و تنش‌های موجود در محیط کار و تمرکز بیشتر بر وظایف‌شان دانست. ایجاد تعادل بین وظایف شغلی و فعالیت‌های شخصی و به تبع آن کاهش درصد غیبت کارمندان، یکی دیگر از مزایای این شیوه به حساب می‌آید که بهبود راندمان کاری پرسنل و صد‌‌ البته بهره‌وری شرکت‌ها را  تا حدود ۳۰ درصد افزایش داده است.علاوه‌بر تمامی این موارد، طبق بررسی‌های انجام شده، با شیوع ویروس کرونا، ۷۲ درصد از کارمندان در کشورهای مختلف جهان به دورکاری روی آورده‌اند و بیش از ۳۵ درصد از آنها مشتاق هستند تا بعد از اتمام همه‌گیری کووید ۱۹ همچنان به این شیوه نوین کاری ادامه دهند.

 

جمع‌بندی

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، عوامل زیادی کسب‌وکارها را به سمت شیوه‌های نوین کاری متمایل کرده است و بعید به نظر نمی‌رسد که در آینده‌ای نزدیک، دورکاری به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی دنیای کسب‌وکار شناخته شود. برای مثال شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در ماه‌های اخیر، از عوامل اصلی تغییر رویه کسب‌وکارها محسوب می‌شود و رعایت مواردی چون اولویت‌بندی، برنامه‌ریزی دقیق، فراهم ساختن زیرساخت‌ها و البته دسترسی همگانی به ابزاری چون اینترنت پرسرعت است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در بحران پیش آمده، نه تنها منبع درآمدشان را حفظ کنند بلکه بتوانند در این برهه از زمان، در هزینه‌های جاری خود کاهشی چشم‌گیر داشته باشند، راندمان کاری و همچنین بهره‌وری‌شان را تا حد بسیاری افزایش دهند و به بقای خود ادامه دهند.

در این میان، برای در اختیار داشتن زیرساخت‌های مورد نیاز،  ایرانسل به عنوان بزرگترین اپراتور دیتای کشور می‌تواند شما را در مسیر حرکت به سمت شیوه‌های جدیدی چون دورکاری، همراهی کند.

برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل، می‌توانید به آدرس  EB@mtnirancell.ir ایمیل بزنید.

 

منبع:

https://www.brookings.edu/ /

 

3.7 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۱۷

کارمندان دورکار با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟

آشنایی با مزایا و معایب دورکاری و سیاست‌ها و قوانین لازم برای کارمندان دورکار!

بازدید: 4039

blog image

۱۳۹۹/۱۰/۰۱

۵ راهکار موثر برای افزایش بهره‌وری در دورکاری

چگونه بهره‌وری خود را در دورکاری افزایش دهیم؟

بازدید: 3445

blog image

۱۳۹۹/۰۲/۲۲

نقش حیاتی دورکاری در آینده کسب و کارها

با مهم‌ترین مزایای دورکاری کارمندان آشنا شوید.

بازدید: 2653