جاهطلبی درکنار درونگرا بودن افراطی، بسیار سخت است. مخصوصا زمانیکه شغل مهمی را بخواهید، اما شرایط ایدهآل برای شما تعامل با کمترین افراد ممکن، پرهیز از نورهای زیاد و داشتن زمانهای آرام زیاد است. برای داشتن یک شغل بزرگ، ایجاد چنین شرایطی حقیقتا سخت است.
ما در فرهنگی زندگی میکنیم که رهبری و جاهطلبی را با برونگرایی و حضور در جامعه یکی میداند. این طرز تفکر برای افراد درونگرا بسیار دشوار است. این افراد ممکن است که در کار خود بهترین باشند، اما با سیاستهای اداری و ساعتهای طولانی حضور در شرایط پر سروصدا و نور زیاد افراد درونگرا را آزار میدهد. باید بدانید که راهحل در تسلیم شدن نیست، بلکه در تغییر نحوه کار است. در این مقاله قصد داریم تا کمی به این موضوع بپردازیم.
آیا شما یک درونگرا هستید؟
درونگراها طیفهای مختلفی دارند: برخی خجالتی هستند و از بیرون رفتن اجتناب میکنند. برخی عاشق اجرا هستند و برای بازسازی بعد از آن، به زمان آرامی نیاز دارند. عدهای دیگر ممکن است از موقعیتهایی که در آن مجبور به تعامل با افرادی که نمیشناسند هستند، ترس داشته باشند.
اما حضور در یک محیط اداری شلوغ و یک روز کاری فشرده، همه افراد درونگرا را آزار میدهد. آنها به زمان آرام و احیاکننده نیاز دارند و باید بر فضا، سرعت و محلکار خود کنترل داشته باشند.
اگر مطمئن نیستید که درونگرا هستید، سوالات زیر را از خود بپرسید:
- آیا احساس میکنید که با تنهایی دوباره انرژی میگیرید؟
- آیا بخشی از روز کاری خود را بهجای محاصره شدن توسط همکاران در یک دفتر شلوغ، در سکوت میگذرانید؟
اگر پاسخ مثبت است، احتمالاً یک درونگرا هستید. اما این نکته را فراموش نکنید که درونگرا بودن چیز بدی نیست بلکه حتی میتواند بهمعنای موفقیت در محلکار باشد. فقط باید حدومرزهای خود را مشخص کنید.
بیشتر بخوانید:
مدیران چگونه میتوانند به تغییر فرهنگ سازمانی سرعت ببخشند؟!
تعیین مرزها و محدودیتها
وقتی صحبت از موفقیت در محلکار میشود، مرزها مهم هستند. این نکته برای هر کسی صادق است، بهخصوص برای درونگراها. ممکن است با نشستن در جلسات زیاد بدون استراحت، کمبود فضای فیزیکی یا حریم خصوصی، نورهای روشن، سروصدای بلند یا کارهایی که در شب و آخر هفته هجوم میآورد، شما بهعنوان فردی درونگرا احساس بدی داشته باشید. برای تعیین مرزها و محدودیتها سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:
- چه زمانی در روز، بیشترین بهرهوری را دارید و کار خود را بهتر انجام میدهید؟
- آیا آخر هفتهها کار میکنید؟ در صورت جواب مثبت، آیا رنج میکشید یا اینکه فرصتی برای رسیدن به آرامش دارید؟
- چه چیزی حواس شما را پرت میکند و در چه فضایی هیچ حواسپرتی احساس نمیکنید؟
- اگر در یک کافیشاپ پر سروصدا یا محیطی با نور روشن باشید، چه احساسی دارید؟
- در اطراف مردم فعالتر هستید یا مواقع تنهایی؟ چه زمانی همکارانتان الهامبخش شما هستند و چه زمانی باید تنها باشید؟
- اگر بتوانید هفته ایدهآل خود را طراحی کنید، برنامه شما چگونه خواهد بود؟
- چه نکات و رفتارهایی در محیط کارتان، علاوهبر نکات بالا شما را اذیت میکند؟
بیشتر بخوانید:
از اهمیت تحول دیجیتال برای کسبوکارهای مختلف ایرانی چه میدانید؟
اکنون که محدودیتهای خود را میدانید، میتوانیم برای ایجاد مرزهایی تلاش کنیم که مطمئن شوید دائماً آنها را آزمایش نمیکنید. یکی از مؤثرترین راههایی که برای انجام این کار پیدا کردم، چیزی است که من آن را «سرعت، مکان، فضا» مینامم و بهصورت زیر تعریف میشود:
- سرعت خود را تنظیم کنید: هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید ما باید هر روز هشت ساعت کار کنیم. اگر بتوانید یک مدیریت زمان مفیدی داشته باشید، مثلا یک هفته ایدهآل باعث میشود که شما برای دو روز برنامهریزی دقیقی داشته باشید و بهدنبال آن یک روز آرام با حضور کمتر رودررو باشید. یا ممکن است یک ۹-۵ روز شدید، بدون کار کردن در شب را ترجیح دهید. به طور استراتژیک در مورد برنامه خود فکر کنید و ببینید چگونه میتوانید آن را برای خود کارآمد کنید.
- در مکان خود تجدیدنظر کنید: ممکن است بتوان در طول روز بهدنبال آرامش حرکت کرد. آیا میتوانید جای میز خود را تغییر دهید یا در جای دیگری بنشینید تا حس حریم خصوصی بیشتری داشته باشید؟ آیا میتوانید قدم بزنید، به کافیشاپ موردعلاقه خود بروید یا حتی برای چند دقیقه در حمام پنهان شوید تا نفس خود را تازه کنید؟
همچنین میتوانید به کاهش صدا، نور و هر چیزی که آزارتان میدهد، فکر کنید. برخی افراد از هدفونهایی با قابلیت حذف نویز (بهعنوان راهی برای ایجاد فاصله از فضای ناآرام خود) استفاده میکنند. نورپردازی نیز کلیدی است: آیا میتوانید چراغهای اطراف خود را خاموش کنید یا نور را طوری تنظیم کنید که کمآزارتر باشد؟ اگر سرویسهای پیامرسان شروع به یورش بر شما کردند، آنها را خاموش کنید یا اعلانهای خود را برای مدت طولانی به تعویق بیندازید.
- فضای شخصی ایجاد کنید: بسیاری از افراد درونگرا تا زمانیکه بتوانند وضعیت مکانی خود را در مواقع استراحت کنترل کنند، از دسترسی به ایمیل یا پیامک بدشان نمیآید. درصورتیکه دیگران، ارتباط در زمان استراحت و انتظار پاسخگویی فوری را بسیار آزاردهنده میدانند.
تعیین مرزها و محدودیتها در اینجا، کلید اصلی است (چه از طریق محدود کردن تعامل حضوری با یادآوری ساعات استراحت خود به همکاران، چه با استفاده از ابراز نیازمندی خود به یک فضای شخصی و چه با استفاده از یک هدفون روی گوش و منصرف کردن همکاران از گفتوگو)
بیشتر بخوانید:
استفاده حداکثری از جلسات
شرکت در جلسات گوناگون ربطی به جایگاه شغلی شما ندارد. چه یک گارسون رستوران باشید و چه یک مدیرعامل، احتمالاً باید در یک یا دو جلسه شرکت کنید. جلسات میتواند برای افراد درونگرا چالشبرانگیز باشد، زیرا ممکن است در شنیدن نظرات خود با مشکل مواجه شوند یا نشستن طولانی در جلسات طوفان فکری خستهکننده باشد. خبر خوب این است که ترفندها و راهکارهایی وجود دارد که میتواند جلسات را برای شما مفید کند.
- جلوی دید باشید: به بقیه باید ثابت کنید که در اتاق هستید و در مقابل تمایل درونی خود به کوچک شدن در پسزمینه، مقاومت کنید. زودتر از سایرین به جلسه برسید، در یک صندلی برجسته و جلوی دید بنشینید و موقع صحبت کردن بهسمت میز خم شوید، حتی اگر دردناک باشد؛ چون فقط برای چند دقیقه است. هنگامی که جلسه در جریان است، افکار خود را بهصورت موجز و خلاصه منتقل و کلمات را با اقتدار بیان کنید.
نکته کلیدی اینجاست: تعریف داستانهایی که غیرمعمول و بداهه بهنظر میرسند را تمرین کنید. حتی خلق مکالمه و ارائه خلاصه شفاهی به افراد حاضر، یک راه قدرتمند برای شنیده شدن است.
- پیگیری: اگر احساس میکنید که قرار است برای صحبت کردن انتخاب شوید و آمادگی ارائه نظر ندارید، بگویید: «باید در مورد این موضوع فکر کنم. میتوانم بعداً اظهار نظر کنم؟» سپس یک چیز درخشان بنویسید و برایشان ایمیل کنید. مطمئن باشید که فرصت خود را از دست نمیدهید و شما حرف آخر را خواهید زد.
- زود صحبت کنید، نه زیاد: صحبت کردن در اوایل جلسه، حتی با ارائه یک بیانیه نسبتا پیشپا افتاده، حضور شما را در اتاق تثبیت میکند. همچنین میتواند فشار را از بین ببرد تا بتوانید بدون نگرانی در مورد اظهار نظرهای هوشمندانه، به بحث گوش دهید.
- پیش از ملاقات: سعی کنید یک «جلسه قبل از جلسه» داشته باشید. آماده باشید و با افراد مرتبط صحبت و گفتوگو کنید تا از دستورکار و نتایج مورد انتظار، مطلع شوید. نظر خود را از قبل به رئیس جلسه اعلام کنید تا شنیده شدنتان در جلسه اصلی، آسانتر شود.
درونگرایی در دنیایی که موفقیت در محلکار را مساوی با برونگرایی میداند، بسیار سخت است. اما اگر رهبرانی را که بر شما تأثیرگذار هستند را درنظر بگیرد، متوجه میشوید که آنها یک ویژگی مشترک شخصیتی ندارند. بهجز اینکه همه آنها «خود» را پذیرفتهاند.
بیشتر بخوانید:
راهکارهای سازمانی ایرانسل چه نقشی در تحقق تحول دیجیتال کسب و کارها دارد؟
کلام آخر
اگر جز افراد درونگرا هستید، سعی کنید تا از طریق آزمونوخطا نقاط قوت خود را افزایش دهید. باید تلاش کنید تا بر روی نتیجه بلندمدت «موفقیت» کمتر تمرکز کنید و بهجای آن، انجام کارهای روزمره خود را در اولویت قرار دهید. هیچوقت فراموش نکنید که مهمانی را زودتر ترک کردن، چراغها را خاموش کردن و تنها بودن اگر در راستای تعیین مرزها و محدودیتهای خود باشد، نهتنها ایرادی ندارد بلکه میتواند به شما در مسیر موفقیت نیز کمک کند.
البته راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز در این مسیر همراه شما خواهد بود و با ارائه محصولات گوناگونی مانند سرویس VPN سازمانی، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان و واکه سیستم بیسیم ایرانسل به بهبود کسبوکار و ارتباطات میان کارمندان شما کمک میکند.
اگر علاقهمند به آشنایی با این محصولات هستید، میتوانید از طریق کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) با آنها آشنا شوید. البته اگر از مشترکان ایرانسل نیستید نیز میتوانید از طریق آدرس ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.
منبع:
https://www.nytimes.com/guides/working-womans-handbook/how-to-survive-as-an-introvert
نظرات و پیشنهادات