post image

تجربه حمل‌و‌نقل بین‌المللی خط صبا در استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

هوشمندسازی ناوگان، چگونه عملکرد ماشین‌های شرکت حمل‌و‌نقل خط صبا را بهبود بخشیده است؟


کافی است در هنگام رفت‌وآمد در جاده‌ها، اتوبان‌ها یا خیابان‌های شهر نگاهی به اطراف‌تان بیندازید؛ تعداد بسیاری از خودروهای شرکت‌های حمل‌ونقل را خواهید دید که در حال جابه‌جا کردن کالاهای مختلف هستند. این خودروها در طول روز ممکن است کیلومترها سفر کنند و به مناطق دور بروند، اما شرکت‌های حمل‌ونقل، چگونه بر خودروهایی که همیشه در نقاط جغرافیایی مختلف در حرکت هستند، نظارت می‌کنند؟

شاید اولین راهکاری که به ذهن برسد استفاده از سیستم‌ GPS باشد. GPS نوعی سامانه ماهواره‌ای ردیاب جهانی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند از موقعیت مکانی خودروهای خود به‌صورت در لحظه آگاه شوند.

اما این سازمان‌ها برای مدیریت بهینه خودروهای خود، به اطلاعات بیشتری از جمله میزان مصرف سوخت، رفتار ترافیکی راننده، خرابی خودرو و… نیاز دارند. به نظر شما فناوری‌های روز دنیا چه راهی را برای دست‌یابی شرکت‌های حمل‌ونقل به این داده‌ها پیشنهاد کرده‌اند؟ تجربه شرکت خط‌ صبا در مدیریت ناوگان حمل‌ونقل اطلاعات جالبی در این زمینه به شما ارائه می‌دهد.

 

آشنایی با شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی خط صبا

شرکت حمل و نقل بین المللی خط صبا از شرکت‌های زیر مجموعه‌ گروه سرمایه‌‌گذاری توسعه ترابر ایرانیان (سهامی خاص) است. این شرکت در سال ۱۳۸۹ با سرمایه اولیه بیش از ۵۰۰ میلیارد ريال تاسیس شد و اکنون دارای ۲۵۵ دستگاه کشنده بنز و اسکانیا و ۵۰۰ دستگاه از انواع تریلر (تانکر، چادری، کفی، کمپرسی، لبه‌دار و…) بوده و در زمینه ارائه خدمات حمل‌و‌نقل کالا به اقصی نقاط ایران و جهان فعالیت می‌کند.

شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی خط صبا با بهره‌‌مندی از ناوگان به‌روز، نیروهای متخصص و کارآزموده و استفاده از سیستم‌های مدرن و تکنولوژی روز دنیا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کالا در ایران است.

ردیابی خودروها، اولین دغدغه شرکت خط صبا

/wp-content/uploads/2021/02/8-e1657517987475.jpg

ردیابی موقعیت مکانی خودروها به‌صورت لحظه‌ای، همواره یکی از نیازهای اساسی شرکت خط صبا بوده است؛ تا جایی که این شرکت از حدود ۱۰ سال پیش از تکنولوژی GPS برای نظارت بر موقعیت ماشین‌ها استفاده کرده است، اما از آن‌جا که این دستگاه‌ها تولید داخلی نبودند، اعمال تحریم‌ها، به‌روز رسانی آن‌ها را با مشکل مواجه کرده بود. بنابراین دستگاه‌های GPS قدیمی، دیگر قادر به ارسال موقعیت دقیق خودروها نبودند و امکان دسترسی کامل به تمام ویژگی‌های آن سرویس وجود نداشت.

از سویی دیگر، از آنجا که ماشین‌های شرکت، خود-مالک (تحت مالکیت شرکت) است و راننده‌ها روی آن مشغول به کار هستند، بدون وجود یک سیستم یکپارچه، امکان نظارت بر عملکرد ترافیکی رانندگان، موقعیت جغرافیایی ماشین‌ها یا زمان شروع و پایان ماموریت ها وجود ندارد و بدون شک مدیریت بهینه ناوگان دچار اختلال خواهد شد. به همین دلیل شرکت خط صبا بر آن شد تا از یک راهکار هوشمند و به‌روز برای مدیریت عملکرد ناوگان استفاده کند. 

بیشتر بخوانید:

نقش سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) در حمل‌ونقل مواد غذایی

 

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل؛ راهکار برگزیده خط صبا

این شرکت برای حل این مسئله و همچنین با هدف حمایت از تولید ملی به استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل روی آورده است. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (Fleet Management System-FMS)، راهکاری جامع و یکپارچه است که سازمان‌ها می‌توانند با آن  تمامی اطلاعات قابل اندازه‌گیری خودروها را جمع‌آوری و تحلیل کنند. این داده‌‌ها به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا بر اساس داده‌های واقعی و قابل اعتماد، تصمیمات بهتری بگیرند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل از سه بخش اصلی تشکیل شده است: سخت‌افزار (سنسورها)، بستر انتقال اطلاعات و نرم‌افزارهای مدیریتی.

/wp-content/uploads/2021/02/88-1-e1657518049786.jpg

در کنار همه این ویژگی‌ها، قابلیت به‌روز رسانی، برخورداری از امکانات کامل‌تر و همچنین تجهیز این سامانه به یک تیم پشتیبانی قوی در داخل ایران از دلایل اصلی استفاده از این سامانه محسوب می‌شود. از سویی دیگر حسن سابقه واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز در این انتخاب نقش موثری داشته است.

در حال حاضر شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی خط صبا از ماژول‌های ردیابی ناوگان و تحلیل رفتار ترافیکی راننده استفاده می‌کند. مدیران این شرکت با استفاده از این دو ماژول می‌توانند به امکاناتی مانند موارد زیر دسترسی پیدا کنند:

 

  • نظارت لحظه‌ای بر موقعیت مکانی خودروها
  • اطلاع از سرعت ماشین‌ها در تمام طول مسیر
  • آگاهی از مدت زمان و مسافت حرکت با سرعت یا دور موتور غیر مجاز
  • تعداد شتاب‌گیری‌های شدید
  • مدت زمان کارکرد خودرو
  • زمان شروع و پایان فرآیند حمل‌ونقل
  • تعداد ترمزهای ناگهانی
  • میزان کارکرد درجای ماشین‌ها
  • آگاهی از تعویض دنده‌ در دور موتور مناسب (برای خودروهای دنده‌ای)

داده‌های به‌دست آمده از طریق این سامانه توسط این شرکت تحلیل می‌شود تا اطلاعات جامعی درباره رفتار ترافیکی هر راننده فراهم شود. از نتایج به‌کارگیری این سامانه می‌توان به این موضوع اشاره  کرد که در دراز مدت با توجه به اصلاح خودکار رفتار ترافیکی راننده‌ها، ماشین‌ها به لحاظ فیزیکی کمتر آسیب دیده‌اند و تعداد تصادفات کاهش یافته است. طبق گفته مدیران این شرکت، بهره‌مندی از این سامانه توانسته حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد در این زمینه مفید واقع شود.

بیشتر بخوانید:

فولاد مبارکه اصفهان در مسیر تحول دیجیتال

 

میزان رضایت شرکت خط صبا از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

به عقیده مدیران این شرکت، مدیریت هوشمند ناوگان یک سرویس با ثبات است و تیم پشتیبانی ایرانسل نیز خدمات خوبی به آنان ارائه می‌دهد.

قابلیت یکپارچه‌سازی ماژول تعمیرات و نگهداری، مدیران شرکت خط صبا را بر آن داشته تا با اضافه کردن این ماژول، بتوانند در زمینه تعمیر و محافظت از ماشین‌های خود بهینه‌تر از قبل عمل کنند.

از سویی دیگر استفاده از این سامانه در بلندمدت باعث می‌شود استهلاک و هزینه‌های تعمیرات خودروها به حداقل برسد؛ چراکه بدون وجود یک سیستم نظارتی، ممکن است بعضی از رانندگان به دلیل عدم مالکیت ماشین‌ها رفتار ترافیکی مناسبی از خود نشان ندهند یا برخی مسائل را در زمینه ایمنی، تعمیرات و نگهداری مناسب ماشین‌ها را رعایت نکند.

 

کلام آخر

شرکت خط صبا با حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت در زمینه حمل‌ونقل‌ داخلی و بین‌المللی در ابتدا با انگیزه ردیابی لحظه‌ای ناوگان خود، از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل استفاده کرد. سپس با استفاده از ماژول‌های دیگر این سامانه، توانست به اطلاعات دقیقی در زمینه رفتار ترافیکی رانندگان مانند سرعت یا شتاب‌گیری‌های ناگهانی آن‌ها دست پیدا کند.

تجربه استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در شرکت خط صبا، تا اندازه زیادی به تجربه شرکت ارومیه شن ‌ریز در استفاده از این راهکار نزدیک بوده و علاوه‌بر فراهم کردن امکان نظارت دقیق‌تر بر فرآیند حمل‌و‌نقل و مدیریت بهینه ناوگان، سبب کاهش استهلاک ماشین‌ها  و صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده است.

در صورتی که تمایل دارید فرآیند حمل‌ونقل را در کسب‌و‌کار خود بهینه کنید، می‌توانید از منوی محصولات و راهکارها در صفحه اصلی راهکارهای سازمانی ایرانسل به بخش مدیریت هوشمند ناوگان مراجعه نموده یا سؤالات خود را از طریق آدرس ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در میان بگذارید.

3.9 8 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۴/۰۵

تجربه شرکت بیمه سرمد در استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل (APN)

راهکار شبکه امن همراه ایرانسل چگونه چالش‌های ارتباطی بیمه سرمد را حل کرد؟

بازدید: 29543

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8370

blog image

۱۴۰۰/۰۲/۱۸

تجربه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل

موبایل سازمانی و شبکه امن همراه ایرانسل چگونه باعث بهبود فرآیندهای فروشگاه افق کوروش شده است؟

بازدید: 8174