post image

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟


اینترنت اشیا (IoT) به بیماران کمک می‌کند در موارد اورژانسی و در صورت فاصله داشتن با مراکز درمانی، سطح تعامل خود را با پزشکان افزایش دهند. در نتیجه خطرهای احتمالی ناشی از تأخیر در ارائه خدمات پزشکی یا عدم دسترسی به پزشک می‌تواند به حداقل برسد. اما در مسیر پیشرفت اینترنت اشیا در حوزه سلامت و درمان موانعی هم وجود دارد. برای مثال یکی از چالش‌های بزرگ بخش IT بیمارستان‌ها تعداد زیاد دستگاه‌های متصل و حجم بالای داده‌هایی است که جمع‌آوری می‌کنند. همچنین این سوال وجود دارد که چگونه می‌توان از تمامی این داده‌ها محافظت کرد؛ خصوصا زمانی که اطلاعات میان دستگاه‌های مختلف تبادل می‌شوند. با وجود همه این چالش‌ها اینترنت اشیا کارکردهای بسیاری در حوزه درمان دارد.

در ادامه نمونه‌هایی از کارکردهای اینترنت اشیا را در محیط‌های درمانی مرور می‌کنیم:

/wp-content/uploads/2016/04/p2-e1612792547253.jpg
  • استفاده از اینترنت اشیا عملکرد بخش اورژانس را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده است. امکان ردیابی بیمار در بخش‌های مختلف، آگاهی از تعداد تخت‌ها و اتاق‌های خالی و به‌کارگیری تجهیزات از جمله امکاناتی است که این تکنولوژی در اختیار بخش اورژانس می‌گذارد.
  • مدیریت انبار و تامین به‌موقع موجودی اقلام دارویی، از طریق سیستم‌های مبتنی بر IoT، با سرعت و بازدهی بالا انجام می‌شود.
  • تنظیم خودکار دما و نور در بخش‌های مختلف بیمارستان، یکپارچه‌سازی تجهیزات پزشکی و تخت‌های هوشمند همگی از کارکردهای اینترنت اشیا در حوزه سلامت هستند. یکپارچه‌سازی تجهیزات به این صورت عمل می‌کند که دستگاه‌ها پس از بررسی شرایط بیمار، به طور خودکار اقداماتی انجام ‌دهند. تخت‌های هوشمند هم  علائم حیاتی بیمار را رصد کرده و در شرایط اورژانسی به پرستاران هشدار می‌دهند.

از سایر اقداماتی که در حوزه خدمات بیمارستانی انجام شده، ردیابی نوزادان تازه متولد شده با دستبندهای هوشمند است که مانع از ربوده شدن یا گم شدن نوزادان می‌شود.

آینده اینترنت اشیا در حوزه سلامت و درمان

/wp-content/uploads/2016/04/p3.jpg

اکنون، با قرار گرفتن قطعات و تراشه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا در داخل اعضای بدن انسان، در حال کسب تجربه‌های جدیدی در عرصه پزشکی هستیم. در آینده تراشه‌های هوشمند مبتنی بر IoT  که در بدن انسان کاشته می‌شوند، قادر خواهند بود با برقرار کردن ارتباط بین بدن و دستگاه‌های پزشکی، بیماری‌ها را شناسایی کنند، درد را تسکین دهند یا حتی سیگنال‌های صادر شده از مغز را رمزگشایی کرده و سپس آن‌ها را به دیگر اعضای بدن مخابره کنند. امکان درمان افراد معلول در آینده نیز یکی دیگر از مزیت‌های به‌کارگیری این تکنولوژی است

فراتر از حوزه پزشکی

البته کاربرد استفاده از تراشه‌های مبتنی بر IOT در بدن انسان فقط به حوزه درمان محدود نمی‌شود. بلکه می‌تواند کارکردهای مختلفی داشته باشد. امروزه، این تراشه‌ها را در بدن حیواناتی چون سگ‌ها و گربه‌های خانگی قرار می‌دهند تا بتوانند آن‌ها را ردیابی کنند. یکی از ایده‌های مطرح شده در این زمینه قرار دادن چیپ‌های کیف پول دیجیتالی در بدن افراد است که همه اطلاعات مربوط به هویت شخص، کارت‌های اعتباری و … را در خود خواهد داشت.

با توجه به این پیش‌بینی‌ها، به نظر می‌رسد در آینده نیازمند تنظیم قوانینی برای استفاده از این فناوری‌ها خواهیم بود. لازم است این قوانین مشخص کنند که آیا همه افراد ملزم به پذیرش این تراشه‌ها در بدن خود خواهند بود یا نه.

واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل برای کمک به هوشمندسازی نهادها و کسب‌وکارها خدمات اینترنت اشیای خود را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این خدمات می‌توانید در وب‌سایت واحد کسب‌وکار سازمانی ایرانسل به بخش اینترنت اشیا  مراجعه کنید.

4.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5421

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4177

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4171