post image

سیستم‌های بی‌سیم: ابزاری ضروری برای ایمنی در محیط‌های تولیدی!

بررسی نقش سیستم‌های بی‌سیم در برقراری ایمنی هرچه بیشتر کارکنان صنایع


در دنیای پرهیاهوی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی، جایی که هر لحظه ممکن است رویدادی غیرمنتظره رخ دهد، برقراری ارتباط سریع و موثر، کلید حفظ ایمنی کارکنان است. تصور کنید در یک کارخانه بزرگ، کارگری در حال تعمیر دستگاهی است و ناگهان با مشکلی جدی مواجه می‌شود. در چنین شرایطی، هر ثانیه حیاتی است و در اینجاست که نقش سیستم های بی‌سیم (Two-way radios) به‌عنوان یک ابزار حیاتی آشکار می‌شود.

/wp-content/uploads/2024/09/66-e1725177334494.jpg

سیستم‌های بی‌سیم یا رادیوهای دو طرفه، با امکان برقراری ارتباط بی‌سیم و آنی بین کارکنان، به یک پل ارتباطی قوی در محیط‌های صنعتی تبدیل شده‌اند. این دستگاه‌ها به سادگی به کارگران اجازه می‌دهند تا در هر زمان و مکان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در صورت بروز هرگونه حادثه یا مشکل، به سرعت به هم کمک کنند.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به‌طور دقیق‌تر، به نقش سیستم‌های بی‌سیم در ایمنی و امنیت کارکنان صنایع بپردازیم.

 

سیستم های بی‌سیم؛ ستون فقرات ایمنی و مدیریت بحران

سیستم‌های بی‌سیم یا به عبارتی تکنولوژی POC، ستون فقرات ایمنی و بهره‌وری در محیط‌های صنعتی هستند. در مواقع اضطراری، این دستگاه‌ها به‌عنوان یک خط ارتباطی مستقیم و قابل اعتماد عمل کرده و نقشی حیاتی در هماهنگی تیم‌ها و نجات جان انسان‌ها ایفا می‌کنند. اما این دستگاه چه مزایای دیگری دارد؟

 

افزایش ایمنی در محیط‌های صنعتی با سیستم های بی‌سیم

محیط‌های تولیدی می‌توانند بسیار خطرناک باشند. از طرفی فعالیت شبانه‌روزی ماشین‌آلات سنگین و شیفت‌های کاری طولانی کارگران، همیشه پتانسیل وقوع حوادث را افزایش می‌دهد و سیستم های بی سیم باید به‌عنوان یک ابزار ضروری در هر جایی که ایمنی کارگران در خطر است، استفاده شوند.

در بسیاری از مواقع بحرانی، وجود شرایطی برای برقراری ارتباط واضح و قابل اعتماد یک عامل اساسی در امنیت نیروی انسانی است. چراکه تنها یک سوءتفاهم یا تأخیر در هشدار دادن درباره یک وضعیت خطرناک، می‌تواند منجر به حوادثی غیرقابل جبران شود.

داشتن ارتباط شفاف در شرایطی که دستورالعمل‌ها باید از فاصله دور به کارگران منتقل شوند، عاملی حیاتی در حفظ ایمنی آن‌ها است. از همین رو، سیستم‌های بی‌سیم، به دلیل کیفیت صوتی بالایی که دارند، این امکان را می‌دهند که حتی در محیط‌های پر سروصدای کارخانه‌ها هم ارتباطی باکیفیت و شفاف برقرار شود.

هشدارها یا دستورالعمل‌های اعلام شده اغلب در صدای پس‌زمینه ماشین‌آلات و شلوغی عمومی یک کارخانه از بین می‌روند. سیستم های بی سیم یا رادیوهای دو طرفه باکیفیت، یک شبکه ایمنی کامل را برای اطمینان از ادامه ارتباطات حیاتی بدون وقفه، علی‌رغم تمام سروصدا، فراهم می‌کنند.

همچنین طیف وسیعی از لوازم جانبی سیستم های بی سیم برای بهبود بیشتر کیفیت صدا در دسترس است. این لوازم جانبی به ویژه در شرایط پر سروصدا و جایی که برقراری ارتباط امری حیاتی است، مفید هستند. در این شرایط، لوازم جانبی مانند کیت‌های هندزفری، هدفون و سایر ابزار‌های اضطراری می‌توانند مشخص‌کننده تفاوت یک فعالیت ایمن و یک حادثه جدی و ناگوار باشند.

بیشتر بخوانید:

۹وسیله‌ ای که عملکرد دستگاه بی‌ سیم کسب ‌و کار شما را دگرگون می‌ کند!

 

سیستم های بی‌سیم در شرایط بحرانی

یکی‌دیگر از جنبه‌های ایمنی که سیستم های بی‌سیم (تکنولوژی POC) ارائه می‌دهند، برای کارگران تنها طراحی شده است. بسیاری از این دستگاه‌ها دارای عملکردهای نظارت خودکار هستند که در مکان‌هایی که کارگران تنها در میان خطرات بالقوه یا مکان‌های دور افتاده کار می‌کنند، استفاده از آن‌ها ضروری هستند.

در این شرایط، یک دستگاه تلفن همراه ویژگی‌های ایمنی فوری یا خودکار مورد نیاز برای اطمینان از ایمنی کارکنان را ارائه نمی‌دهد. سیستم‌های بی‌سیم دارای ویژگی‌هایی هستند که به طور خاص برای افزایش ایمنی کاربر در این موارد طراحی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

چگونه بی‌ سیم ‌های دیجیتال در معادن، امنیت را افزایش می ‌دهند؟

• عملکرد هشدار (Man Down) در سیستم های بی‌سیم دیجیتال

/wp-content/uploads/2024/09/6666-e1725177391908.png

این قابلیت شامل سنسورها و سیستم‌های خودکار دیگری است که در شرایط خاص فعال می‌شوند. سنسور زاویه در صورتی فعال می‌شود که موقعیت بدن کاربر به شدت تغییر کند یا بی‌سیم‌های دیجیتال به‌طور ناگهانی به صورت افقی کج شوند که هر دو مورد نشان‌دهنده احتمال افتادن کاربر است.

هنگامی که دستگاه این رویداد را تشخیص داد، یک تایمر فعال می‌شود که یک هشدار صوتی برای اطلاع کاربر از فعال شدن آلارم پخش می‌کند. اگر آلارم به‌طور تصادفی فعال شد، کاربر می‌تواند به سادگی آن را غیرفعال کند. اگر این کار ظرف چند ثانیه انجام شود، هیچ سیگنال اضطراری پخش نخواهد شد.

با این حال، اگر کاربر ظرف یک دقیقه پاسخ نداد، یک آلارم برای سایر دستگاه‌ها پخش می‌شود تا آن‌ها را از عدم پاسخگویی کاربر مطلع کند.

 

  • قابلیت کار به تنهایی در سیستم های بی‌سیم

این قابلیت به تعامل کاربر با دستگاه بی‌سیم، حداقل یک بار و در یک دوره زمانی از پیش تعیین شده وابسته است. به‌عنوان مثال، تنظیم دوره زمانی ۱۵ دقیقه به این معنی است که حداقل یک بار در این مدت، کاربر باید یک دکمه را فشار دهد یا روی رادیو تنظیم کند تا از فعال شدن خودکار آلارم جلوگیری شود.

اگر کاربر این کار را انجام ندهد، ابتدا دستگاه یک آلارم برای ترغیب کاربر به اقدام پخش می‌کند. اگر باز هم با سیستم‌های بی‌سیم تعاملی برقرار نکرد، یک اطلاعیه اضطراری برای سایر دستگاه‌ها پخش می‌شود.

 

  • دکمه هشدار اضطراری در سیستم های بی‌سیم

این یک ویژگی ساده است، اما یکی از کارآمدترین عملکردهای ایمنی است که سیستم‌های بی‌سیم ارائه می‌دهند. دکمه هشدار اضطراری معمولاً در بالای دستگاه به صورت برجسته قرار دارد تا دسترسی سریع و آسان را امکان‌پذیر کند.

اگر کاربر در شرایط خطرناکی قرار گرفت، تنها با یک بار فشار دادن دکمه، یک سیگنال اضطراری به همه دستگاه‌های دیگر پخش می‌شود. این سیگنال می‌تواند یک آلارم شنیداری یا یک پیام صوتی از پیش برنامه‌ریزی شده باشد.

سیگنال ارسال شده، فرد دارای مشکل را شناسایی می‌کند و می‌تواند زمان پاسخگویی در شرایط اضطراری را به شدت کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

با واکه سیستم بی ‌سیم ایرانسل، ارتباطی امن و پرسرعت را تجربه کنید!

 

  • موقعیت‌یابی GPS در بی‌سیم‌های دیجیتال

تمام ویژگی‌های فوق را می‌توان با ادغام موقعیت‌یابی GPS در بی‌سیم‌های دیجیتال بهبود بخشید. دقیقه‌ها و ثانیه‌های حیاتی صرف شده برای پیدا کردن یک همکار در شرایط اضطراری می‌تواند در به حداقل رساندن اثرات یک وضعیت اضطراری بسیار مهم باشد.

شکی نیست که ایمنی در محیط کار از اهمیت بالایی برخوردار است. اما علاوه بر اینکه دستگاه‌های ایمنی ضروری هستند، سیستم های بی‌سیم مزایای دیگری را نیز به همراه می‌آورند.

افزایش کارایی با سیستم های بی‌سیم

/wp-content/uploads/2024/09/666666-e1725177463881.jpg

در هر زمینه تجاری، زمان برابر با پول است و بخش تولید یکی از بخش‌هایی است که این موضوع قطعاً در آن صدق می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که صرفه‌جویی در زمان و افزایش کارایی ایجاد شده توسط سیستم های بی سیم به این معنی است که این دستگاه‌ها در عرض چند ماه هزینه خود را جبران می‌کنند.

داشتن ارتباطی خوب و پرسرعت در زمینه‌های مختلف عملیاتی در یک تأسیسات اغلب تنها چیزی است که برای جلوگیری از تبدیل یک مشکل جزئی به یک مشکل متوقف‌کننده تولید لازم است.

بهبود بهره‌وری با سیستم های بی‌سیم

تولیدکنندگان در یک محیط تجاری سختی فعالیت می‌کنند که در آن حاشیه سود و زمان انجام و تحویل کارها کم است. بنابراین افزایش بهره‌وری بدون افزایش هزینه‌ها برای بسیاری از اپراتورهای کارخانه‌های تولیدی یک هدف اصلی و مهم است.

گفتنی است که سیستم های بی‌سیم یا بی‌سیم‌های دیجیتال، دقیقاً همین کار را انجام می‌دهند. ارتباط آنی و تقریباً رایگانی را در سطح کارخانه ایجاد می‌کنند و به این معنی است که مشکلات ایجاد شده در فرآیند تولید می‌توانند به محض وقوع، شناسایی و برطرف شوند.

نتایج نظرسنجی اخیری که در بخش تولید انجام شده است، نشان می‌دهد، ۴۶ درصد از کارگران تولید گفته‌اند که سیستم های بی‌سیم زمان خرابی را تا ۲۰ درصد کاهش داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دلایل اهمیت استفاده از بی ‌سیم ‌های دیجیتال در کسب‌ و کارهای بزرگ چیست؟

 

کلام آخر

در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که استفاده از سیستم های بی‌سیم دیجیتال که کیفیت بالایی دارند، روشی مقرون‌به‌صرفه برای بهبود ایمنی در محیط کار است.

با این حال که سیستم های بی‌سیم یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای افزایش ایمنی در محیط‌های تولیدی متنوع هستند، اما مزایای آن‌ها به ایمنی ختم نمی‌شود. افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید به این معنی است که این دستگاه‌ها به زودی هزینه خود را جبران خواهند کرد.

سیستم بی‌سیم واکه، یکی از نسخه‌های بومی‌سازی شده از سیستم های بی‌سیم است که به کارکنان صنایع مختلف این امکان را می‌دهد تا از مزایایی مانند امکان ارسال و دریافت پیام متنی، عدم نیاز به اخذ مجوز فرکانسی، امکان ذخیره تمامی تماس‌ها، امکان ارسال آنی و امن تصاویر زنده و عدم نیاز به راه‌اندازی شبکه جدید و اختصاصی بهره‌مند شوند.

این سرویس از راهکارهای سازمانی ایرانسل در طیف وسیعی از کسب‌وکارها نظیر حوزه‌ی تدارکات، صنایع حمل‌و‌نقل، فرودگاه‌ها، راه‌آهن، تامین امنيت و حراست، مجتمع‌های تجاری، فروشگاه‌های بزرگ، هتل‌ها، بنادر و پارکینگ‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر به استفاده از این سرویس علاقه‌مند هستید، از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.walkietalkiesolutions.ie/2021/08/__trashed/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۰۴

با واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، ارتباطی امن و پرسرعت را تجربه کنید!

واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، چگونه به بالا رفتن سرعت و کیفیت ارتباطات کمک می‌کند؟

بازدید: 7391

blog image

۱۴۰۰/۱۱/۲۰

نقش واکه (سیستم بی‌سیم ایرانسل) در ارتقای کیفیت ارتباطات سازمان منطقه آزاد قشم

سازمان منطقه آزاد قشم چگونه توانست به کمک واکه (سیستم بی‌سیم ایرانسل)، کیفیت ارتباطات خود را در ستاد نوروزی به حداکثر برساند؟

بازدید: 6476

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۹

بهبود ارتباطات داخلی در صنعت هتلداری با واکه، سرویس بی‌سیم ایرانسل

استفاده از سرویس بی‌سیم ایرانسل در صنعت هتلداری، چگونه کیفیت ارتباطات داخلی را بالا می‌برد؟

بازدید: 6459