post image

سلامت و ایمنی در کار، راهکاری برای بهبود بهره‌وری کارمندان شما !

بررسی راهکارهای سلامت و ایمنی در کار و نگاهی به وظایف کارفرما و کارکنان در جهت بهبود آن


در این مقاله به مناسبت روز بهداشت جهانی به سراغ اهمیت حفظ سلامت و ایمنی در کار که از ضروریات هر سازمانی است، رفته‌ایم. رعایت این امر فارغ از اینکه بخشی از قوانین کار به حساب می‌آید، به مسئولیت‌پذیر بودن کارفرما نیز اشاره دارد؛ چراکه باید از سلامت و امنیت جانی کارکنانی که برای سازمان او کار می‌کنند، اطمینان خاطر داشته باشد.

گفتنی است که اهمیت ایمنی در محیط کار فقط مختص کارکنان نیست، بلکه توجه و محافظت از بازدیدکنندگان، پیمانکاران و مشتریانی که با کسب‌وکار شما در ارتباط هستند نیز مهم است؛ چراکه مشاغلی که این قوانین را زیر پا می‌گذارند با نتایجی مانند از دست دادن کارکنان و مشتریان، افزایش هزینه استخدام، کاهش سودآوری و… مواجه می‌شوند.

وظایف کارفرما در راستای حفظ سلامت و ایمنی در کار

/wp-content/uploads/2022/12/1212-e1670745527437.jpg

قوانین سلامت و ایمنی در محل کار یا HASAWA طیف وسیعی از وظایف را برعهده کارفرمایان می‌گذارند تا با عمل به آن‌ها تا جایی که امکان دارد خطر بروز حوادث در محل کار را کاهش دهند.

طبق این قوانین، کارفرمایان موظف به حفظ سلامت کارگران و کارکنان دائمی و موقت، پیمانکاران، فریلنسرها، مشتریان و شرکای تجاری، بازدیدکنندگان و… هستند و از آنجایی که این قوانین به‌طور مرتب در حال به‌روزرسانی است، لازم است که منابع انسانی شرکت‌ها به صورت سالیانه این قوانین را مطالعه کنند.

کارفرمایان باید تا جایی که امکان‌پذیر است برای محافظت از  کسب‌وکارشان به تمام اقدامات گفته‌شده در آیین‌نامه‌های صادرشده توسط دولت عمل کنند. تمامی این قوانین از بلند کردن اجسام سنگین گرفته تا کنترل مواد خطرناک، همگی در کتاب مقررات HASAWA  (Health and Safety at Work etc Act 1974) آمده است که مطالعه و آگاهی از آن خالی از لطف نیست. در ادامه به دو مورد از مهم‌ترین وظایف کارفرمایان برای ایجاد سلامت و ایمنی در کار اشاره می‌کنیم.

• فراهم کردن فضای کاری امن

/wp-content/uploads/2022/12/121212-e1670745635730.png

رعایت موارد ایمنی در محیط کار حاصل تلاش جمعی افراد یک سازمان است. افزون‌بر اینکه هر یک از کارکنان موظف به رعایت قوانین و حفظ امنیت جانی خود هستند، کارفرمایان نیز وظیفه دارند تا با فرآهم کردن فضایی امن برای افراد حاضر در محیط کار، از سلامت و ایمنی آن‌ها مطمئن شوند و از خسارات احتمالی جلوگیری نمایند.

کارفرمایان می‌توانند برای حذف و به حداقل رساندن خطرات موجود در محل کار اقداماتی مانند انجام ارزیابی تهدیدات احتمالی، ارائه اطلاعات در مورد خطرات موجود، آموزش کارکنان و مدیران برای نحوه برخورد با خطرات و حوادث و… را به‌طور منظم انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

اینترنت اشیا چگونه فرآیندهای صنایع تولیدی را بهبود می‌ بخشد؟

اگر شما مدیریت کارخانه‌ای را بر عهده دارید، اقدامات گفته‌شده می‌تواند به معنای ارائه‌ی تجهیزات ایمنی، آموزش مناسب برای کار با ماشین‌آلات، کنترل و نظارت بر استفاده از انواع مواد شیمیایی و خطرناک و… باشد. اما در سازمان‌های اداری دستورالعمل‌هایی مانند علامت‌گذاری خروجی‌های اضطراری و آگاهی از مکان آن‌ها برای مواقع آتش‌سوزی و… کافی است.

  • توجه به سلامت روانی و تندرستی کارکنان

وظایف کارفرما در خصوص حفظ سلامت کارکنان، فقط به رعایت موارد ایمنی در محیط کار ختم نمی‌شود، بلکه توجه به سلامت روان آن‌ها را نیز شامل می‌شود. شما به عنوان کارفرما علاوه‌بر مدیریت روزانه بحران‌ها و خطرات احتمالی، خوب است که به مواردی مانند کنترل ساعات اضافه‌کاری، محافظت کارکنان در برابر آزار دیگران، نبود تبعیض بین کارکنان، ایجاد فضایی امن برای بیان نظرات و نگرانی‌هایشان و… توجه لازم را داشته باشید.

طبق نظرسنجی‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام شده، ۹۷ درصد از شرکت‌کنندگان اظهار داشتند که شادی کارکنان منجر به افزایش بهره‌وری و خلاقیت می‌شود؛ در نتیجه کارفرمایان با رعایت موارد گفته‌شده می‌توانند به بهبود بهره‌وری کسب‌وکار و کاهش استعفای کارکنان نیز کمک ‌کنند.

بیشتر بخوانید:

٨ ترفند مدیران برای کاهش تاثیر دوران کرونا بر سلامت روان کارمندان

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

عواقب نبود سلامت و ایمنی در کار

/wp-content/uploads/2022/12/12121212-e1670745596975.jpg

نقض قوانین محیط کار (HASAWA ) و رعایت نکردن موارد ایمنی، می‌تواند منجر به آسیب جدی، بیماری و یا حتی مرگ کارکنان شود. تصور بروز چنین حوادثی وحشتناک است، چراکه به عنوان کارفرما ممکن است مسئول تخلفات و حوادث پیش‌آمده باشید و به دلیل ارتکاب جرم، مجازات شوید. به‌طور کلی از اثرات بلند مدت نبود سلامت و ایمنی در کار می‌توان به هزینه‌های سنگین حقوقی، حق بیمه گران‌قیمت، کاهش درآمد و تعطیلی کسب‌وکار اشاره کرد.

سالانه میلیون‌ها روز کاری در اثر بیماری و جراحت کارکنان، بدون هیچ‌گونه بهره‌وری و کار مفیدی می‌گذرد و هزاران نفر بر اثر رعایت نکردن موارد ایمنی جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس گزارش سازمان اجرایی سلامت و ایمنی (HSE)، در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، حدود ۱.۴ میلیون کارگر در هنگام کار آسیب دیدند و ۱۴۴ نفر هم کشته شدند.

آگاهی و آشنا شدن با حوادث مختلفی که در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد، به رعایت هرچه بیشتر قوانین ایمنی و سلامت کمک می‌کند. به عنوان نمونه، یکی از کارخانه‌های تولید غذای آماده در شهر تلفورد انگلستان، پس از قطع شدن انگشتان یکی از کارکنان خود هنگام بیرون کشیدن یک تکه سیب‌زمینی از دستگاه، مجبور به پرداخت ۱۰ هزار پوند جریمه شد .  پس از آن، تحقیقات سازمان HSE نشان داد که این اتفاق به دلیل خرابی و تعمیر نشدن دستگاه مذکور رخ داده است.

 

چگونگی ترویج سلامت و ایمنی در کار

رعایت و اهمیت به قوانین ایمنی و سلامت در کار اگرچه کاری خسته‌کننده و سخت به نظر می‌رسد، اما از اساسی‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکاری است. ازاین‌رو در این قسمت به معرفی راهکارهایی برای ترویج و ارتقا سلامت و ایمنی در محیط کار می‌پردازیم.

• داشتن خط مشی و استراتژی ازپیش‌تعیین‌شده

/wp-content/uploads/2022/12/121212121-e1670745756327.jpg

طبق قانون کار، داشتن خط مشی و استراتژی حفظ سلامت و ایمنی برای سازمان‌هایی که بیش از پنج کارمند دارند، امری واجب است. با این حال اگر تعداد کارکنان شما کمتر از این عدد هم است، قوانین خود را به صورت مکتوب درآورید؛ چراکه راهکار خوبی برای جلوگیری از حوادث احتمالی است. این خط مشی می‌تواند مواردی مانند چگونگی رعایت سلامت ایمنی و نحوه مدیریت آن در مواقع بحران، توضیح اینکه چه اقداماتی برای کاهش و حذف خطرات انجام شده است و چه کسی مسئول سلامت و ایمنی کارکنان است را پوشش دهد و به‌طور سالانه مورد بازبینی قرار گیرد.

  • ایجاد برنامه آموزشی مناسب

از دیگر وظایف کارفرمایان این است که با تدوین برنامه‌ای آموزشی، جهت یادگیری نکات ایمنی و سلامت، از آگاهی تمام کارکنان خود نسبت به رعایت قوانین اطمینان حاصل کنند. همچنین از لحظه ورود کارکنان به سازمان، اهمیت رعایت این قوانین و مرور آن‌ها را به‌طور منظم متذکر شوند.

بیشتر بخوانید:

۵ اقدام راهبردی برای مهارت ‌آموزی و آموزش کارکنان در سازمان

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

  • تهیه تجهیزات مناسب

داشتن استراتژی مناسب برای آموزش انواع نکات سلامت و ایمنی در کار، گام بزرگی در این مسیر است. اما نکته‌ی مهم‌تر فراهم کردن انواع تجهیزات موردنیاز برای انجام صحیح و ایمن کارها و آموزش چگونگی استفاده از آن‌ها است؛ چراکه در صورت آشنایی کارکنان با تجهیزات و استفاده صحیح از آن‌ها خطر بروز حوادث به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

 ۷ دلیل برای استفاده از واکه، نسل جدید بی ‌سیم در کسب ‌و کارها

بهبود کارایی حوزه بهداشت و درمان با واکه سیستم بی‌ سیم ایرانسل (PoC)

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنایع امدادی و عملیاتی

• شروع حفظ سلامت از مدیران

/wp-content/uploads/2022/12/212121-e1670745896289.jpg

مشخص شدن ضرورت رعایت نکات ایمنی و سلامت در کار، وابسته به میزان توجه و سخت‌گیری کارفرمایان نسبت به این موضوع است. کارفرمایان باید از آموزش منظم و دوره‌ای کارکنان خود اطمینان حاصل کنند و همچنین خودشان از جدیدترین اخبار و به‌روزرسانی‌های این حوزه آگاه باشند. همچنین لازم به ذکر است که رعایت این قوانین توسط خود کارفرما، سبب ایجاد انگیزه در کارکنان برای عمل به قوانین می‌شود.

  • ارائه طرح بهداشت حرفه‌ای

اگر کارکنان شما در اثر یک حادثه آسیبی ببینند و نیاز به حمایت داشته باشند، وجود پزشکان بهداشت حرفه‌ای، به‌دلیل تخصص در این زمینه و داشتن اطلاعات کافی، کمک بسیار بزرگی در این شرایط است. همچنین از دیگر وظایف این پزشکان می‌توان به شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان‌آور موجود، حفظ سلامت نیروی کار و سالم‌سازی فضای کار اشاره کرد که تا حد زیادی از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند.

 

تعریف بهداشت حرفه‌ای و  نقش آن در بهبود سلامت و ایمنی در کار

بهداشت حرفه‌ای شاخه‌ای تخصصی از علم پزشکی است که بر سلامت جسمی و روانی کارکنان در محیط کار تمرکز دارد. همان‌طور که در بندهای پیشین هم توضیح داده شد، از وظایف مهندس بهداشت حرفه‌ای یا متخصص سلامت شغلی می‌توان شناسایی، ارزیابی و حذف یا کنترل عوامل مخاطره‌آمیز محل کار را نام برد. وجود متخصص بهداشت حرفه‌ای در هر کسب‌وکاری با عملکرد مثبت کارکنان، کاهش میزان غیبت آن‌ها و افزایش تعامل و بهره‌وری همراه خواهد بود.

حال که با بهداشت حرفه‌ای و وظایف متخصص آن آشنا شدیم، این سوال پیش می‌آید که «بهداشت حرفه‌ای فقط برای سازمان‌های بزرگ استفاده می‌شود یا کسب‌وکارهای کوچک هم می‌توانند از آن استفاده کنند؟»

هزینه‌های مرتبط با متخصصان بهداشت حرفه‌ای بالا است و به همین دلیل بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک ضرورتی در استفاده از آن نمی‌بینند و آن را بار مالی غیرضروری می‌دانند. اما واقعیت این است که سلامت شغلی کارکنان با کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری بیشتر همراه است؛ ازاین‌رو امکان استفاده از بهداشت حرفه‌ای برای هر کسب‌وکاری وجود دارد.

 

کلام آخر

توجه به سلامت و حفظ امنیت جانی کارکنان از وظایف اولیه هر سازمانی است و اهمیت این مسئله در مشاغل پرخطری مانند صنایع امدادی و عملیاتی، حفاری معادن و… به‌مراتب بیشتر است. استفاده از تجهیزات کمکی یکی از راهکارهای کاهش خطرات احتمالی و حفظ سلامت و ایمنی در کار است؛ در این راستا راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه محصولات و خدمات متنوعی نظیر واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل و مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) به‌کمک این مشاغل آمده است.

راهکارهای سازمانی ایرانسل با در اختیار گذاشتن راه ارتباطی جدید، امکان دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تمام راهکارهای خود را برای کاربران و کسب‌وکارها فراهم کرده است. برای برخورداری از این خدمات کافی است کد دستوری ستاره ۳ مربع (#3*) را شماره‌گیری کرده و با ارسال شماره راهکار موردنظر خود، اطلاعات آن را دریافت کنید. همچنین می‌توانید برای ارسال سوالات و پیشنهادات خود از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.breathehr.com/en-gb/blog/topic/health-and-wellbeing/why-is-health-and-safety-important-in-the-workplace#whatishealthandsafety

5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8640

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7441

blog image

۱۴۰۳/۰۳/۳۰

بررسی پارامترهای کلیدی موثر در موفقیت کسب‌وکارها

بررسی نکات موثر در کسب مزیت رقابتی و موفقیت کسب‌وکارها

بازدید: 6012