post image

تحول دیجیتال معادن، انقلابی در صنعت معدن با فناوری‌های دیجیتال!

تکنولوژی و ابزارهای فناورانه چگونه به تحول دیجیتال معادن و هوشمندسازی آن‌ها منجر می‌شوند؟


شرکت‌های فعال در حوزه معدن طی سال‌های اخیر با فشارهای فزاینده‌ای ازجمله نوسانات قیمت، لزوم حفاری عمیق‌تر برای کشف منابع جدید و کمبود نیروی کار ماهر در کل صنعت مواجه بوده‌اند. برای رویارویی با این چالش‌ها، بسیاری از این شرکت‌ها به تحول دیجیتال معادن روی آورده‌اند. آن‌ها با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌ها در تلاش هستند تا معادن سنتی را به معادن هوشمند کارآمدتر، ایمن‌تر و پربازده‌تری تبدیل کنند.

در ادامه قصد داریم تا با بررسی دقیق تحول دیجیتال معادن نگاهی داشته باشیم به انواع راهکارهای دیجیتالی‌سازی صنعت معدن و تاثیر آن‌ها بر رشد و توسعه آن.

ضرورت ایجاد تحول دیجیتال در معادن

/wp-content/uploads/2024/05/4-e1715759024209.jpg

لزوم نوسازی عملیات سنتی معدن‌کاری و دیجتالی‌سازی آن امری کاملاً آشکار است. چراکه شرکت‌های استخراج معادن برای یافتن منابع ارزشمند با حجمی کمتر از گذشته، ناچار به انجام کار و فعالیت بیشتر با نیروی انسانی کم‌مهارت‌تر و کم‌تجربه‌تر هستند. ازاین‌رو این شرکت‌ها برای متحول کردن روش‌های کاری خود و غلبه بر این چالش‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری بر ابزارها و سیستم‌های دیجیتال کرده‌اند. براساس پیش‌بینی مجمع جهانی اقتصاد، از طریق تحول دیجیتال معادن، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵، شاهد تزریق ۴۲۵ میلیارد دلار ارزش مازاد به صنعت معدن خواهیم بود.

تحقیقات موسسه برگ اینسایت (Berg Insight) نشان می‌دهد که تعداد کل تجهیزات و دستگاه‌های متصل در معادن سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ کمی کمتر از ۰.۶ میلیون دستگاه بوده است، درحالی‌که این رقم تا سال ۲۰۲۳ به حدود ۱.۲ میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده است. همچنین مردر اینتلیجنس (Mordor Intelligence) تخمین می‌زند که بازار معادن هوشمند تا سال ۲۰۲۵ سه برابر خواهد شد و تا آن زمان، ۲۵ درصد از معادن، عملیات خودکار و اتوماسیون خود را راه‌اندازی خواهند کرد. اما فناوری دقیقا در چه بخش‌هایی از عملیات معدنی ارزش‌آفرینی و تحول ایجاد می‌کند و شرکت‌ها چگونه می‌توانند از طریق این سرمایه‌گذاری‌ها، به بازگشت سرمایه (ROI) مطلوبی دست یابند؟

موارد استفاده تخصصی و هدفمند تحول دیجیتال معادن

/wp-content/uploads/2024/05/44-e1715759144770.jpg

صنعت معدن سال‌هاست که از راه‌حل‌های مبتنی‌بر فناوری استفاده می‌کند. این راه‌حل‌ها به‌طور معمول برای ارتقای ایمنی و امنیت کارگران انسانی معادن یا خودکارسازی وظایف و فعالیت‌ها، به‌منظور افزایش کارایی و بهینه‌سازی هزینه‌ها به کار گرفته می‌شوند.

شرکت‌های معدنی با استفاده از ترکیبی از اطلاعات، داده‌ها، ماشین‌آلات خودکار و اتصال پیشرفته می‌توانند اهدافی همچون بهره‌وری بالاتر، ایمنی بهبودیافته و هزینه‌های عملیاتی کاهش‌یافته را محقق سازند و درنهایت به بازگشت سرمایه ملموسی برسند.

استقرار موفقیت‌آمیز فناوری‌های تحول دیجیتال معادن نیازمند رویکردی راهبردی است. این فناوری‌ها باید بر موارد استفاده خاص متمرکز شوند. نمونه‌هایی از این موارد عبارت‌اند از، استفاده از وسایل نقلیه خودران برای حمل‌ونقل سنگ معدن، هوشمندسازی منابع در معادن و درنتیجه، ایمن‌سازی کار برای کارگران انسانی. همچنین، می‌توان به نظارت لحظه‌ای بر عملکرد ماشین‌آلات و تحلیل داده‌ها برای افزایش ایمنی معادن نیز اشاره کرد. موارد دیگر هم شامل استفاده از تجهیزات حفاری کنترل از راه دور، ژئوفنس (حصار جغرافیایی) و حسگرها روی سدهای باطله (یک سد خاکی برای ذخیره‌سازی محصولات جانبی عملیات استخراج) است.

تمامی این موارد استفاده به شرکت‌های معدنی کمک می‌کنند تا معادنی ایمن‌تر، کارآمدتر و پربازده‌تر را مدیریت کنند.

بیشتر بخوانید:

چگونه تحول دیجیتال به حیات صنعت معدن کمک می ‌کند؟

شبکه‌های 5G، محرک تحول دیجیتال معادن

شبکه‌های سلولی خصوصی می‌توانند اتصال قوی و قابل اعتمادی را که معادن هوشمند به آن نیاز دارند، ارائه دهند. این شبکه‌ها از استقرار حسگرهای اینترنت اشیا (IoT) در سراسر معدن، اجرای اتوماسیون در کامیون‌های بدون راننده یا نظارت از راه دور پشتیبانی می‌کنند و به مدیران معادن متصل امکان مدیریت حجم عظیمی از داده‌های تولید شده توسط آن وسایل نقلیه خودران، سیستم‌های متصل و دستگاه‌های شبکه‌ای را می‌دهند.

/wp-content/uploads/2024/05/444-e1715759195282.jpg

فناوری‌های مورد نیاز برای تبدیل یک معدن به معدن هوشمند شامل مواردی مانند سیستم‌های نظارتی زنده و لحظه‌ای است که برای عملکرد مناسب به پهنای باند کافی و شبکه اینترنتی قابل اعتماد نیاز دارند.

علاوه‌بر این، معادن همواره برای برقراری تماس لحظه‌ای، به‌ویژه در مواقع اضطراری، به ارتباطات حیاتی صوتی و داده‌ای در اطراف خود نیاز دارند که شبکه 5G می‌تواند از تمامی آن‌ها پشتیبانی کند.

یک معدن را به‌عنوان مجموعه‌ای منزوی در نظر بگیرید که به اتصال پرسرعت، با تأخیر کم و عملکرد قوی در محیطی با تراکم دستگاه بالا نیاز دارد. شرکت‌های معدنی معمولاً برای ارسال تصاویر با رزولوشن بالا در سراسر معدن، به تأخیر کم و سرعت آپلود بالا نیاز دارند، که این مورد نیز یکی از نقاط قوت 5G است.

طبق تحقیقات انجام شده توسط ارتور دی.لیتل و اریکسون (Arthur D.Little, Ericsson)، استقرار هم‌زمان وسایل نقلیه خودران، نظارت لحظه‌ای بر محوطه معادن و دکل‌های حفاری کنترل از راه دور، منجر به ارتقای کارایی، بهره‌وری و ایمنی و همچنین بازگشت سرمایه (ROI) 207 درصدی عملیات سطحی و ۲۵۶ درصدی معادن زیرزمینی در طول ۱۰ سال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در صنعت معدن، انقلاب معادن به کمک تکنولوژی جهانی!

تعهد به اخلاق و پایداری، اصلی مهم در تحول دیجیتال معادن

/wp-content/uploads/2024/05/44444-e1715759242263.jpg

معادن متصل، علاوه‌بر افزایش کارایی و سودآوری، به ارتقای ایمنی و حفظ محیط‌زیست نیز کمک می‌کنند. ازآنجایی‌که ماهیت شغل‌های معدنی پرخطر است و طبق آمار اداره کار ایالات متحده، این شغل در بین ده شغل خطرناک جهان قرار دارد، تحول دیجیتال معادن و راه‌حل‌های دیجیتال را می‌توان کلید ارتقای ایمنی کارگران دانست. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، پیش‌بینی می‌شود که با تحول دیجیتال معادن، در ده سال آینده شاهد جلوگیری از ۱۰۰۰ مرگ و ۴۴۰۰۰ مورد جراحت در این صنعت باشیم.

معادن متصل با کمک به تحول دیجیتال معادن، می‌توانند به پایداری و ایمن‌تر شدن عملیات استخراج معادن نیز کمک کنند. ابزارهای دیجیتال در سال‌های اخیر نقشی اساسی در ارتقای ایمنی صنعت معدن ایفا کرده‌اند، اما همچنان جای کار زیادی باقی است. استفاده از ابزارهایی مانند کارگران متصل، مدل‌سازی سه‌بعدی، دوقلوهای دیجیتال و وسایل نقلیه خودران به اپراتورهای معادن امکان نظارت دقیق‌تر را می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا قبل از وقوع حوادث، نقاط حادثه‌خیز را شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت معدن

عملیات خودکار همچنین به‌معنای مصرف سوخت کارآمدتر و انتشار گاز CO2 کمتر است و به ارتقای رتبه ESG (حاکمیت شرکتی، محیط زیست و جامعه) شرکت‌ها و تبدیل آن‌ها به همسایه‌ای قابل‌قبول‌تر برای شهرها و اطراف آن‌ها کمک می‌کند. امیدواریم در آینده، شاهد استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در معادن متصل باشیم تا با توزیع پیش‌بینی‌شده مواد معدنی و محصولات جانبی، بهینه‌سازی عملیاتی را به ارمغان آورند.

در ادامه به برخی از مزایای اخلاقی و زیست‌محیطی تحول دیجیتال معادن اشاره می‌کنیم:

  • کاهش خطرات شغلی: معادن هوشمند با خودکارسازی وظایف خطرناک و ارائه اطلاعات لحظه‌ای برای تصمیم‌گیری سریع، به کاهش خطرات انسانی و ارتقای ایمنی کارگران کمک می‌کنند.
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای: عملیات خودکار و مصرف انرژی بهینه‌شده در معادن متصل، منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط‌زیست می‌شود.
  • مدیریت بهتر منابع: تحول دیجیتال معادن با استفاده از ابزارهایی مانند مدل‌سازی سه‌بعدی و دوقلوهای دیجیتال، به مدیریت و استفاده کارآمدتر از منابع معدنی کمک می‌کند.
  • بازسازی و احیای زمین: معادن متصل با استفاده از ابزارهایی مانند حسگرهای IoT و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، می‌توانند فرآیندهای بازسازی و احیای زمین را بهینه‌سازی کنند.
  • حمایت از جوامع محلی: معادن متصل با ایجاد شغل، توسعه زیرساخت‌ها و حمایت از ابتکارات آموزشی، می‌توانند به نفع جوامع محلی عمل کنند.

تحول دیجیتال معادن نه‌تنها به سودآوری و کارایی این صنعت می‌انجامد، بلکه تعهد به اصول اخلاقی و حفظ محیط‌زیست را نیز به همراه دارد. با استفاده از فناوری‌های نوین و راه‌حل‌های دیجیتال، شرکت‌های معدنی می‌توانند به طور مسئولانه‌تر استخراج کنند، به جوامع محلی احترام بگذارند و به حفظ سیاره زمین برای نسل‌های آینده کمک کنند.

اهمیت مشارکت و همکاری در تحول دیجیتال معادن

/wp-content/uploads/2024/05/4141-e1715759357382.jpg

شرکت‌های معدنی برای دستیابی به معادن متصل، نمی‌توانند به تنهایی عمل کنند. برای رسیدن به این هدف، آن‌ها به ترکیبی از خدمات تخصصی ارائه‌دهندگان حرفه‌ای نیاز دارند. شرکت راهکارهای سازمانی ایرانسل، اهمیت این مشارکت را درک کرده و با ارائه راهکارهای سازمانی دیجیتالی، معادن را در مسیر هوشمندسازی قرار داده است.

ازجمله راهکارهای دیجیتالی صنعت معدن می‌توان به راهکار استفاده از بی‌سیم‌های دیجیتال در محیط معادن، راهکار مدیریت هوشمند ناوگان ویژه ترابری سنگین و راهکار کنترل مصرف سوخت در خودروهای سنگین اشاره کرد. در ادامه می‌توانید تجربه موفق برخی از شرکت‌های معدنی ایرانی را در استفاده از سرویس‌های سازمانی ایرانسل را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:

سرویس VPNLite ایرانسل در خدمت شرکت معدنی آهن آجین!

کاربرد موبایل سازمانی ایرانسل (MVPN) در منطقه ويژه اقتصادی صنايع معدنی و فلزی خليج‌فارس

رفع چالش‌های ارتباطی شرکت معدنی باما با سرویس موبایل سازمانی ایرانسل  (MVPN)

 

کلام آخر

تحول دیجیتال معادن، ضرورتی انکارناپذیر در دنیای امروز است. این امر نه‌تنها به افزایش بهره‌وری و سودآوری صنعت معدن منجر می‌شود، بلکه به کاهش هزینه‌ها، ارتقای ایمنی و حفاظت از محیط زیست نیز کمک می‌کند.

کسب‌وکارهای فعال در صنعت معدن این فرصت را دارند تا با استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل به جدیدترین ابزارهای هوشمندسازی معادن مجهز شده و با قرارگیری در مسیر تحول دیجیتال، به اهداف گفته‌ شده دست پیدا کنند.

برای آشنایی با هریک از راهکارهای دیجیتالی ایرانسل تنها کافی است تا با خطوط ایرانسلی خود کد کوتاه دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را شماره‌گیری کرده یا از طریق ایمیل سازمانی EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.orange-business.com/en/blogs/unearthing-future-how-digital-revolutionizing-mining-industry

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه