post image

ظهور تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال در صنعت فولاد و آشنایی با مزایای آن‌!

مروری بر ۳ مزیت بهره‌مندی از تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال در صنعت فولاد


در عصر شکوفایی ابزارهای دیجیتال، استفاده از فناوری‌های جدید و متنوع نتایج بسیار مثبتی را در صنایع مختلف در پی دارد و گفتنی است که بهره‌مندی از این فناوری‌ها در حوزه مدیریت عملیات و کنترل، زمینه بهبود نتایج و عملکرد را، به‌طور ویژه در صنعت فولاد، به همراه آورده است.

/wp-content/uploads/2023/12/44-e1703943343603.jpg

دیجیتالی شدن فرآیندها و بهبود جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در صنایعی که در محیط‌های سخت واقع شده‌اند و در شرایط بحرانی کار می‌کنند، به آن‌ها این فرصت را می‌دهد تا زمان از کار افتادگی‌ها و وقفه‌های برنامه‌ریزی نشده را کاهش دهند، ایمنی کارگران را بهبود بخشند و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند.

به‌عنوان قهرمان اصلی این دیجیتالی شدن، می‌توان « تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال» را نام برد که در ادامه به فواید و مزایای استفاده از آن‌ها اشاره می‌کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما در راهکارهای سازمانی ایرانسل باشید.

 

تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال و کاربرد آن‌ها

به زبان ساده تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال را می‌توان اینگونه معرفی کرد که نمایشی دیجیتالی از یک شی فیزیکی، شخص یا فرآیند است که بااستفاده از دریافت داده‌ها از دنیای واقعی، نسخه‌ای دیجیتالی از آن‌ها را می‌سازند.

تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال به کسب‌وکارها و صنایع کمک می‌کنند تا موقعیت‌های واقعی و نتایج آن‌ها را شبیه‌سازی و پیش‌بینی کنند و درنهایت منجر به تصمیم‌گیری‌های معقول و نتیجه‌بخش شوند. یکی از نمونه‌های عالی برای درک این تکنولوژی را می‌توان گوگل مپ (Google Map) دانست که یک دوقلوی دیجیتالی از سطح زمین است که با دریافت داده‌های درلحظه و واقعی ترافیک، به بهینه‌سازی رفت‌وآمد شما کمک می‌کند.

اما تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال چه کاربردی در صنعت فولاد دارد؟

بهینه‌سازی فرآیند تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات، افزایش ایمنی و سلامت جانی کارکنان و کاهش هزینه‌های عملیاتی صنعت فولاد از کاربردهای این تکنولوژی است که در بخش‌های بعدی به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات با تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال

/wp-content/uploads/2023/12/444-e1703943069887.jpg

مقابله با از کار افتادگی‌ها و خرابی‌های برنامه‌ریزی نشده در تجهیزات کارگاهی صنعت فولاد بسیار پیچیده و مهم است، زیرا این ماشین‌ها در محیط‌های بسیار بحرانی کار می‌کنند و وجود این وقفه‌ها ممکن است هزینه‌های زیادی را به بار آورد.

در همین راستا، تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال در صنعت فولاد، از طریق تبادل مداوم اطلاعات با محیط واقعی، امکان برنامه‌ریزی بهتر برای خرابی‌ها و وقفه‌های ایجادشده را با بازرسی و نگهداری پیوسته فراهم می‌کند. سازوکار این فرآیند هم به این شکل است که با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از منابع مختلف، خرابی‌ها را پیش‌بینی می‌کند و باتوجه به آن‌ها روش‌های تعمیر و نگهداری اصلاحی را جایگزین می‌کند. این راهکار موجب تغییرات گسترده‌ای شده است، چراکه پیش از این فناوری، عملیات تعمیر و نگهداری، پس از بروز مشکل انجام می‌شد، اما با روش‌های پیش‌بینی‌کننده، اصلاح هرگونه ناهماهنگی در عملیات قبل از اینکه بر چرخه تولید تأثیر بگذارد، به مرحله عملیاتی می‌رسد.

با گسترش و توسعه این نوع اقدامات به کلیه فرآیندها، می‌توان برنامه‌ریزی و کنترل بسیار جامعی بر عملیات تولید داشت تا بتوان در صورت لزوم و در مواقع بحران، تولید را مجددا از سر گرفت، عملکرد کارگران را بهینه کرد و عمر مفید تجهیزات را افزایش داد.

همچنین کاهش میانگین زمان بین خرابی‌ها امکان دستیابی به مزایای دیگری مانند کاهش کارگران حاضر در محل و کاهش هزینه کلی را فراهم می‌کند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۴ روش برای تسریع حرکت صنعت فولاد در مسیر تحول دیجیتال!

نقش تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال در افزایش ایمنی کارگران

/wp-content/uploads/2023/12/44444-e1703943150685.jpg

اقدامات ارائه‌شده توسط تعمیر و نگهداری پیشگویانه تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال همچنین خطرات جانی‌ای را که کارگران میدانی در معرض آن قرار می‌گیرند کاهش می‌دهد. درحقیقت علاوه‌بر به حداقل رساندن حوادث ناشی از خرابی تجهیزات، با نگهداری بهینه آن‌ها، زمان صرف‌شده برای کار مجدد نیز به حداقل می‌رسد.

علاوه‌بر این، زمینه‌سازی، یکپارچه‌سازی و پردازش داده‌های عملیاتی در فناوری، امکان انجام تجزیه و تحلیل اطلاعات را از راه دور را فراهم می‌کند و نیاز به حضور افراد در این زمینه را کاهش می‌دهد. بنابراین، روش‌های آنالوگ تجزیه و تحلیل ریسک، خرابی و کارایی جایگزین می‌شوند و کارگران دیگر نیازی ندارند که خود را بی‌جهت در معرض بحران‌های عملیات صنعت فولاد مانند دمای بالا قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

شبکه امن همراه ایرانسل، انتخاب هوشمندانه فولاد مبارکه اصفهان برای دورکاری!

تجربه موفق شرکت فولاد هرمزگان در استفاده از سرویس موبایل سازمانی ایرانسل

 

کاهش هزینه‌های عملیاتی با دوقلوهای دیجیتال

یکی از مزایای اصلی و نهایی کل این فرآیند دیجیتالی‌سازی مبتنی بر تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال در صنعت فولاد، کاهش هزینه‌های عملیاتی یا OPEX صنعت است.

همه پیامدهای افزایش زمان بین خرابی تجهیزات، اقدامات پیش‌بینی‌کننده برای مشکلات عملیاتی، کاهش دوباره کاری و به حداکثر رساندن کارایی فرآیندها به کاهش هزینه‌های اجزا و کل هزینه‌های نگهداری تبدیل می‌شود.

به‌طور کلی قرارگیری صنعت فولاد در مسیر تحول دیجیتال و استفاده از ابزارهای دیجیتال در پیش بردن عملیات، مزایای بسیاری به همراه دارد که موجبات بقای این صنعت را به همراه می‌آورد. اگر به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه و آشنایی با راهکارهای دیجیتالی این صنعت علاقه‌مند هستید، مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با سیر تکاملی تکنولوژی در صنعت فولاد !

صنعت فولاد دیجیتال چیست و چه ویژگی ‌هایی دارد؟

تحول دیجیتال در صنعت فولاد؛ مزیت تغییرات گسترده برای کارخانه‌ ها چیست؟

 

کلام آخر

کاربرد تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال در صنعت فولاد خود را به‌عنوان یکی از بهترین فرصت‌ها از منظر تبدیل محیط کنونی این شرکت‌ها به بستری داده محور نشان می‌دهد.

زمینه‌سازی و پردازش داده‌های ارائه‌شده توسط این فناوری، امکان کاهش زمان توقف و از کار افتادگی برنامه‌ریزی‌نشده عملیات را فراهم می‌کند، در حالی که ایمنی کارگران را افزایش می‌دهد و هزینه‌های عملیاتی کارخانه را کاهش می‌دهد.

با این حال، فناوری‌های مورد استفاده در صنعت فولاد به تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال ختم نمی‌شوند. راهکارهای سازمانی ایرانسل یکی از مجموعه‌هایی است که با هدف تحول دیجیتال صنعت فولاد، راهکارهایی نظیر سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)، راهکار کنترل مصرف سوخت، راهکار مدیریت عملیات اجرایی پاتیل‌برها و راهکار کنترل محصول و مواد جاده‌ای را در اختیار فعالین این صنعت قرار می‌دهد.

برای آشنایی با سایر راهکارهای دیجیتالی‌سازی کسب‌وکارها و دریافت مشاوره کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را شماره‌گیری کرده و یا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://vidyatec.com/blog/benefits-digital-twin-steel-industry/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه