post image

آشنایی با سیر تکاملی تکنولوژی در صنعت فولاد !

نگاهی کوتاه به ابزارهای تکنولوژی در صنعت فولاد و مزایا و چالش‌های استفاده از آن‌ها


تاریخچه تولید فولاد به ۴۰۰۰ سال قبل از آغاز عصر آهن برمی‌گردد و در طی سالیان بعد، با گسترش استفاده از آن، در سال ۱۸۵۶ و پس از انقلاب صنعتی، پیشرفتی در تاریخ فولاد رخ داد که موجب ظهور صنعت فولاد مدرن و استفاده از تکنولوژی در صنعت فولاد شد.

/wp-content/uploads/2023/07/13-e1688483037362.jpg

در راستای این تحول و به‌لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی کنونی و ظهور فناوری‌های دیجیتالی، تولید فولاد از نظر زمان و هزینه به‌صرفه‌تر شده است. همچنین می‌توان امیدوار بود که با افزایش گرایش صنایع به‌سمت توسعه، در آینده شاهد افزایش رضایت مشتریان و کاهش اثرات زیست‌محیطی این صنعت نیز باشیم.

اما ورود تکنولوژی در صنعت فولاد شامل چه ابزارهایی می‌شود و چه مزایا و چالش‌هایی دارد؟

در این مقاله همراه ما باشید تا ضمن پاسخ به سوالات مطرح‌شده، با برخی راهکارهای سازمانی ایرانسل در صنعت فولاد نیز آشنا شویم.

 

چالش های موجود در صنعت فولاد

صنعت فولاد اگرچه در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد، اما در این راه با چالش‌های زیادی هم روبه‌رو است. باید توجه داشت که زنجیره‌های ارزش پیچیده هستند و عواملی نظیر تعداد زیاد واحدها، مشتریان بین‌المللی با الزامات قانونی متفاوت و کانال‌های پیچیده برای تحویل محصول، همه و همه می‌توانند سد راهی برای پیشرفت‌های بیشتر این صنعت باشند.

علاوه‌بر موارد گفته‌شده، مشکل دیگری که این صنعت را تهدید می‌کند و منجر به کاهش سود و از دست رفتن فرصت‌ها می‌شود، مسئله عدم آگاهی مدیران زنجیره تامین از داده‌های حیاتی و درنتیجه از دست دادن پیش‌بینی‌های دقیق است.

بیشتر بخوانید:

پاسخی به چالش ‌های شرکت فولاد مبارکه با سرویس موبایل سازمانی ایرانسل!

تکنولوژی در صنعت فولاد و اتوماسیون آن

/wp-content/uploads/2023/07/133-e1688483110698.jpg

اتوماسیون و رباتیک دو موضوعی هستند که در بهبود وضعیت صنعت فولاد نقش به‌سزایی دارند و یکی از دلایل اصلی پیدایش و استفاده از تکنولوژی در صنعت فولاد نظیر ربات‌ها را می‌توان نیاز روزافزون کارگران این صنعت به امنیت بیشتر درحین کار دانست؛ چراکه با محاسبه اشتباه کوچکترین حرکتی، امکان آسیب رسیدن به کارکنان از طریق استفاده از فلزات مایع وجود دارد.

حتی در موارد دیگری، استفاده مکرر از سیستم اتوماسیون یا فناوری خودکار در قسمت تولید محصول، تولیدکنندگان را متوجه بهبود قابل توجهی در کیفیت محصول نهایی کرد. با استفاده از این سیستم نه تنها به‌دلیل کاهش حجم کار نیروها و تولید محصول دقیق‌تر، هزینه‌ها به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرد، بلکه با تسریع زمان تحویل، کارآیی و عملکرد هم بالاتر رفت.

تحول دیجیتال در صنعت فولاد و اتوماسیون همچنین به کارخانه‌ها کمک می‌کند تا محصولی با کیفیت بالا ارائه دهند. پیش‌ازاین، نمونه‌برداری و آزمایش فولاد نیازمند استفاده از روش‌های خطرناکی، مانند فرستادن کارگران با لباس‌های محافظ به محفظه‌ای با دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد بود. اما اکنون، فناوری خودکار می‌تواند به‌طور منظم دما و سطح اکسیژن را بدون به خطر انداختن جان پرسنل اندازه‌گیری کند.

چاپ سه‌بعدی یکی دیگر از پیشرفت‌های نوپا است که مزایای عمده‌ای را برای تولید فولاد ایجاد می‌کند. شرکت‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند به طراحان کمک می‌کنند تا ساختارهای دقیقی را در اشکال کاملا ارگانیک ایجاد کنند. این دستگاه در تولید اشکالی که ساخت آن‌ها هم از نظر مهارت و هم از نظر زمان، برای انسان دشوار و یا حتی غیرممکن است، نقش قابل توجهی ایفا کرده است.

بیشتر بخوانید:

فولاد مبارکه اصفهان در مسیر تحول دیجیتال

 

ترندها و مزایای تکنولوژی در صنعت فولاد

/wp-content/uploads/2023/07/121212-e1688483210356.jpg

آگاهی از ترندهای فناوری در صنعت فولاد و پیش‌بینی تحول این صنعت در مسیر دیجیتالی شدن، یکی از لازمه‌های موفقیت کسب‌وکارهای فعال در این حوزه است. خوشبختانه، پیشرفت‌های تکنولوژیکی باعث کاهش کلی هزینه‌ها و درعین‌حال افزایش سود شرکت می‌شوند.

از دیگر مزایای دیجیتالی شدن صنعت فولاد می‌توانیم به کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها و تحقیقات از طریق الگوریتم‌های خودآموز اشاره کنیم. همچنین افزایش رضایت مشتریان و دریافت هشدار جهت تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها قبل از بروز مشکل، برخی دیگر از مزایا هستند.

در طی حرکت در مسیر تحول دیجیتال، مصرف‌کنندگان از شرکت‌ها می‌خواهند که همواره با قرارگیری در راس بهره‌مندی از ترندهای نوآورانه، نیازهای درحال تغییر آن‌ها را برآورده سازند. دراین‌راستا تولیدکنندگان فولاد می‌توانند با انجام برخی آزمایش‌های دیجیتالی، درجهت پیش‌بینی نیازها و چالش‌های مصرف‌کنندگان خود اقدام کنند.

 

آینده تکنولوژی در صنعت فولاد

برای صنعت فولاد به‌دلیل پیشرفت‌های مداوم در مهندسی، ماشین‌آلات و تکنیک‌های استخراج و کار با فولاد می‌توان آینده‌ای درخشان متصور شد و از آنجایی‌که درحال ‌حاضر مزایای استفاده از تکنولوژی در این صنعت بسیار بیشتر از چالش‌های بالقوه آن است، درصد زیادی از شرکت‌ها برای پیشی گرفتن از رقبای خود و توسعه در این مسئله سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

اینترنت اشیا چگونه فرآیندهای صنایع تولیدی را بهبود می‌ بخشد؟

نقش راهکارهای سازمانی ایرانسل در تحول صنعت فولاد

/wp-content/uploads/2023/07/1333333-e1688483297569.jpg

پس از آشنایی با ترندهای تکنولوژی در صنعت فولاد، خوب است تا نگاهی به نسخه‌های بومی‌سازی‌شده آن در ایران بپردازیم.

راهکارهای سازمانی ایرانسل به‌عنوان یکی از مجموعه‌های پیشرو در دیجیتال‌سازی صنایع و کسب‌وکارها، قدم در این راه گذاشته و با ارائه راهکارهایی نظیر سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل (FMS) با هدف ردیابی و عیب‌یابی خودروها، سرویس موبایل سازمانی (MVPN) برای برقراری ارتباطات آسان و شبکه امن همراه ایرانسل جهت انتقال امن اطلاعات، به تسهیل و تسریع هرچه بیشتر این صنعت کمک کرده است. شما می‌توانید برای آگاهی از اثرات این راهکارها بر صنعت فولاد کشور، مقالات زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:

تجربه موفق شرکت فولاد هرمزگان در استفاده از سرویس موبایل سازمانی ایرانسل

شبکه امن همراه ایرانسل، انتخاب هوشمندانه فولاد مبارکه اصفهان برای دورکاری!

 

کلام آخر

تکنولوژی در صنعت فولاد در کنار تمام مزایایی که به آن اشاره کردیم، در طولانی‌مدت اثرات زیست‌محیطی نیز به همراه خواهند داشت. فناوری‌های ایجادشده با کمک به انتشار صفر یا کم گازهای مضر و توسعه پنل‌های خورشیدی، نه تنها موجب پیشرفت این صنعت می‌شوند، بلکه به کره زمین نیز سود می‌رسانند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل هم با تسریع امور داخلی و کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت به کمک سامانه FMS نقشی مثبت در اثرات زیست‌محیطی ایفا می‌کنند. شما اگر از مشترکین ایرانسل هستید و به آشنایی بیشتر با راهکارهای گفته‌شده علاقه دارید، تنها کافی است که کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را شماره‌گیری کنید.

همچنین اگر از مشترکین ایرانسل نیستید و به دریافت مشاوره و یا آشنایی با راهکارها نیاز دارید، می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.fedsteel.com/industry-trends/how-technology-is-shaping-the-future-of-the-steel-industry/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8344

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7115

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5493