post image

تحول دیجیتال چگونه به بقای صنعت فولاد کمک می‌کند؟

بررسی مهم‌ترین دلایل اجرای تحول دیجیتال در صنعت فولاد و نگاهی به مزایای و معایب آن در این حوزه


همه‌گیری کرونا بر  صنایع مهم و حیاتی سراسر جهان تاثیر چشمگیری داشت و وضعیت بی‌ثباتی را برای آن‌ها رقم زد. در این بین، صنعت فولاد نیز از این قاعده مستثنی نبود و رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. بر اساس بررسی‌های مجله متال بولتن (Metal Bulletin)، مصرف فولاد در خارج از چین (بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان) بسیار پایین بوده و در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته‌اش ۱.۴ درصد کاهش یافته است. اگرچه تقاضای فولاد چین در این دوره نسبتا افزایش یافت، اما همچنان نسبت به سال گذشته کم‌تر بوده است.

/wp-content/uploads/2023/04/12-1-e1681042479868.jpg

با این حال، این اتفاقات زمینه‌ تحول دیجیتال در صنعت فولاد را فراهم می‌کند و کسب‌وکارهای صنعت فولاد باید انتظار داشته باشند تا در طی چندین سال آینده، انقلاب دیجیتالی را در بازارهای فلزات شاهد باشند. در این مقاله قصد داریم تا دلایل و چگونگی این اتفاق در صنعت فولاد را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

تغییر استانداردهای بازار جهانی فولاد با تحول دیجیتال

یک نگاه ساده به اطراف، به‌راحتی نشان می‌دهد که فناوری‌های دیجیتال به‌خوبی مسیر خود را برای نفوذ به جنبه‌های مختلف زندگی کاری و شخصی ما پیدا کرده‌اند. به‌همین دلیل اکثر کسب‌وکارها ازجمله صنعت فولاد در حال مهاجرت به اکوسیستم‌های آنلاین و دیجیتال هستند.

به‌گفته ریچارد اوپلت (Richard Oppelt)، یکی از کارشناسان صنعت فولاد و مدیر اصلی شرکت Accenture Strategy، امروزه فناوری‌های دیجیتال به بازارها و اکوسیستم‌های آنلاین قدرت می‌دهند. همچنین موفقیت شرکت‌های پیشرو در تحول دیجیتال، باید یک مثال و نمونه برای تمام تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در بازار فولاد باشد. در آینده‌ای نه‌چندان دور، پلتفرم‌های تجاری با قابلیت دیجیتالی، تجارت فعلی و سنتی فولاد را مختل خواهند کرد. نکته و مسئله مهم در این فرآیند نیز زمان است. چراکه لحظه تصمیم شما برای همراهی با تحول دیجیتال، بقا و انقراض شرکت شما را تعیین می‌کند.

بیشتر بخوانید:

فولاد مبارکه اصفهان در مسیر تحول دیجیتال

پاسخی به چالش های شرکت فولاد مبارکه با سرویس موبایل سازمانی ایرانسل!

تحول دیجیتال در صنعت فولاد و ایجاد ارزش‌افزوده

/wp-content/uploads/2023/04/123-1-e1681042605522.jpg

از لحاظ تاریخی، صنعت فولاد همیشه یک تامین‌کننده ساده دارایی بوده است. کارخانه‌ها، فولاد تولید می‌کنند، می‌فروشند و این چرخه همیشه تکرار می‌شود. اما با این حال در اقتصاد دیجیتال امروزی، برندگان در هر صنعتی باید فراتر از یک کسب‌وکار متمرکز بر دارایی رشد کنند. مشتریان تقریباً در هر بازاری خواهان ارزش‌افزوده هستند و انتظارات از محصولات آن‌ها به‌صورت روزانه افزایش می‌یابد.

دکتر مارکوس ریفرچید (Markus Reifferscheid )، معاون تحقیق و توسعه در گروه SMS، در مورد چگونگی تحول دیجیتال از طریق انقلاب صنعتی چهارم می‌گوید: «تحول دیجیتال فرآیندی مداوم است که کل شبکه خلق ارزش را دربرمی‌گیرد. این نکته شامل زنجیره خلق ارزش عمودی (داخلی) و افقی (از تامین کننده تا مشتری) است که در نهایت منجر به تحول اساسی در هر دو خواهد شد.»

برای استفاده از این فرصت، شرکت‌های فولادی باید راه‌هایی برای اشتراک‌گذاری و دسترسی به داده‌ها و سیستم‌ها در سراسر زنجیره تامین بیابند.

 

استفاده از قدرت داده‌ها در تحول دیجیتال

در دهه گذشته، هزینه جمع‌آوری داده‌ها در کسب‌وکارها روندی نزولی داشته است. در عین حال، پیشرفت‌هایی در فناوری مانند یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، فناوری حسگرها و اسکنرهای داده افزایش یافته است. نتیجه این اتفاق، افزایش سرعت جمع‌آوری داده‌های کارخانه‌ها، تأسیسات و سازمان‌ها است. اگرچه بیشتر این داده‌ها در این مرحله به‌طور بهینه تجزیه‌وتحلیل و استفاده نمی‌شوند، اما پتانسیل بسیار خوبی برای استفاده در آینده دارند.

مک کینزی (McKinsey) در گزارشی خاطرنشان می‌کند: «در گذشته، مهم‌ترین محرک رقابت‌پذیری و ایجاد ارزش برای یک شرکت تولید فولاد، موقعیت ساختاری آن در منحنی هزینه بود اما در آینده، داده‌ها در مقایسه با خود محصول فیزیکی ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و ارزش‌آفرینان برتر با میزانی از داده‌ها که جمع‌آوری و استفاده می‌کنند، نسبت به بقیه متمایز خواهند شد.»

توانایی جمع‌آوری داده‌های جامع و دقیق در سراسر زنجیره تامین و همچنین درون خود شرکت، این پتانسیل را دارد که به شرکت‌های فولادی اطلاعات قدرتمندی برای اتخاذ تصمیمات تجاری هوشمندانه‌تر از نظر سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی، استخدام نیروی کار و حتی نحوه تخصیص منابع بدهد.

 

انتظار شفافیت قیمت با تحول دیجیتال در صنعت فولاد

در حال حاضر و در دنیای مصرف‌کننده‌ها، انتظار شفافیت قیمت بدیهی است. برای مثال، پیش‌بینی قیمت فولاد به‌طور سنتی آسان نیست، زیرا نه‌تنها با عرضه و تقاضای واقعی، بلکه بر اساس عرضه و تقاضای پیش‌بینی شده تعیین می‌شود.

به گفته هوراسیو فالکائو (Horacio Falcao)، استاد ارشد وابسته به علوم تصمیم گیری مجموعه INSEAD و آلنا کومارومی (Alena Komaromi)، متخصص خدمات مالی، عدم شفافیت قیمت در گذشته عادی بوده و ورود اینترنت (که عامل اشتراک‌گذاری اطلاعات انبوه و سایت‌های مقایسه قیمت محسوب می‌شود) دنیای مصرف‌کننده را برای همیشه تغییر داده است.

فالکائو و کومارومی همچنین ادامه می‌دهند: «اگرچه حوزه کسب و کارهای B2B به‌دلیل ماهیت سفارشی معاملات تا حدودی پیچیده‌تر است، اما نمونه‌های زیادی از شفافیت قیمت در این معاملات شرکتی وجود دارد.»

مبارزه با ناکارآمدی های زنجیره تامین در تحول دیجیتال

/wp-content/uploads/2023/04/12345-e1681042718690.jpg

فرآیند تولید فولاد به‌دلیل طولانی بودن زمان راه‌اندازی خط تولید، حداقل دوره‌های تولید و مسائل مربوط به مدیریت موجودی، می‌تواند بسیار کند باشد. در حالی‌که هر مرحله از فرآیند تولید، پتانسیل بازدهی بیشتری دارد و دیجیتال‌سازی آن‌ها بیشترین بازده را به‌همراه خواهد داشت.

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد (World Steel Association)، انقلاب صنعتی چهارم نقشه راهی را ارائه می‌کند که بر زنجیره تامین، ادغام افقی، کاهش کارهای در حال انجام و سرمایه در گردش تمرکز دارد.

شرکت‌ها باید از ابزارهای دیجیتالی موجود امروز استفاده کنند تا زمان طولانی تولید را کاهش دهند و از نظر تغییرات سفارش و حداقل اجرا، انعطاف‌پذیرتر شوند. در حالت ایده‌آل، ابزاری امن برای دسترسی و افزودن داده‌ها در سراسر زنجیره تامین ایجاد می‌شود تا شفافیت توسط مشتری مشاهده شود.

بیشتر بخوانید:

تجربه موفق شرکت فولاد هرمزگان در استفاده از سرویس موبایل سازمانی ایرانسل

 

کلام آخر

تحول دیجیتال در صنعت فولاد هم اکنون در مراحل اولیه است ولی به‌محض اینکه شروع شود، دیگر بازگشتی وجود نخواهد داشت. در آینده نزدیک، تولیدکنندگان باید راه‌هایی برای پیاده‌سازی و پذیرش دنیای دیجیتال بیابند.

ما در راهکارهای سازمانی ایرانسل راه‌ها و روش‌های گوناگونی را برای تسهیل تحول دیجیتال در کسب‌وکارها تدارک دیده‌ایم. سرویس‌هایی مانند واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، سرویس VPN سازمانی و سرویس موبایل سازمانی  و مدیریت هوشمند ناوگان برخی از محصولاتی هستند که به‌همین منظور طراحی و ارائه می‌شوند.

اگر به مطالعه اطلاعات دقیق‌تر درباره سایر سرویس‌ها علاقه‌مند هستید، می‌توانید از کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده کنید و تمام نکات لازم درباره محصولات را به‌راحتی در تلفن همراه خود دریافت کنید. همچنین اگر از مشترکان ایرانسل نیستید، آدرس ایمیل  EB@mtnirancell.irراه ارتباطی ما با شما خواهد بود.

 

منبع:

https://www.felux.com/blog/digitizing-the-steel-industry

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8344

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7115

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5493