post image

ترند مهم فناوری‌های صنعت مالی در سال ۲۰۲۴ که باید بدانید!

با مهم‌ترین ترندهای فناوری‌های صنعت مالی در سال ۲۰۲۴ آشنا شوید.


تا چه میزان با جدیدترین فناوری‌های صنعت مالی یا فین‌تک (Fintech) آشنایی دارید؟‌ ترندهای تحول دیجیتال صنعت مالی، آینده فین‌تک را می‌سازند و پیش رفتن با آخرین ترندهای روز کاری بس دشوار است!

/wp-content/uploads/2024/01/111-e1705215897302.jpg

در همین راستا و با وجود اختراعات بسیار در زمینه فناوری‌های صنعت مالی، آگاهی از این تغییرات و دنبال کردن ترندها امری بسیار مهم و ضروری است. ما نیز در این مقاله سعی داریم تا ۱۰ نمونه از جدیدترین فناوری‌های این حوزه در سال ۲۰۲۴ را بررسی کنیم.

شما هم اگر به مطالعه و آشنایی با فناوری‌های جدید صنعت پولی و مالی علاقه‌مند هستید، این مطلب را از دست ندهید، چراکه موارد معرفی‌شده، شکل‌دهنده آینده صنعت مالی کشور خواهند بود.

 

معرفی ترندهای فناوری‌های صنعت مالی در سال ۲۰۲۴

۱.ادغام فناوری بلاک‌چین (Block chain) در خدمات صنعت مالی

محبوبیت فناوری بلاک‌چین در سال‌های گذشته به شکلی بوده است که غول‌های بانکداری ایالات متحده آمریکا، مانند جی‌پی مورگان چیس (JP Morgan)، با شرکت‌های ارائه‌دهنده رمز‌ارزها همکاری کرده‌اند و لرزه‌ای بر اندام صنعت مالی انداخته‌اند. این اتفاق نشان از نگاه مثبت بانکداران و سرمایه‌گذاران به استفاده از بلاک‌چین دارد و می‌تواند در آینده‌ای نزدیک، نقش کلیدی را در موفقیت موسسات مالی ایفا کند. ازجمله تاثیرات بلاک‌چین‌ها در صنعت مالی هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • تبدیل دارایی‌های فیزیکی به دیجیتال

توکنیزه کردن یا Tokenization به روند تبدیل دارایی‌ها و اموال مختلف به دارایی‌های دیجیتال گفته می‌شود. دارایی توکن‌شده در بلاک‌چین به دو صورت هستند؛ دارایی‌های ملموس مانند طلا، املاک و مستغلات یا دارایی‌های نامشهود مانند حق رای، حقوق مالکیت و غیره. گفتنی است که تبدیل دارایی‌های ملموس به دارایی‌های دیجیتالی بسیار کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از راهکارهای دیگر خواهد بود.

  • افزایش کارآیی و کاهش هزینه با فناوری‌های صنعت مالی

فناوری بلاک‌چین و توکنیزه کردن اموال، به موسسات مالی این اجازه را می‌دهد تا علاوه‌بر تسهیل و تسریع امور خود، پیچیدگی‌ها و هزینه‌های مرتبط با روش‌های سنتی را کاهش دهند.

  • تصویب دولت برای استفاده از فناوری‌های صنعت مالی و بلاک‌چین

انتظار می‌رود که دولت‌ها، با هدف پیشبرد عملیات خود، به‌طور فزاینده‌ای از فناوری بلاک‌چین استفاده کنند. چراکه این فناوری می‌تواند تاثیر گسترده‌ای در بخش خدمات مالی داشته باشد و کسب‌وکارهای بیشتری را به سمت استفاده از فناوری‌های صنعت مالی و دیجیتالی شدن سوق دهد.

بیشتر بخوانید:

تحول رایانش ابری با تکنولوژی بلاک‌چین

۲. استفاده بهینه از فناوری‌های «هوش مصنوعی» (Ai) و «یادگیری ماشین» (ML)

/wp-content/uploads/2024/01/66-e1705129623279.jpg

 بدون شک می‌توان گفت که در سال ۲۰۲۴ استفاده از هوش مصنوعی در صنعت مالی، به یک عملکرد تجاری فزآینده تبدیل خواهد شد و کمتر سازمانی را خواهیم دید که از این فناوری استفاده نکند. در حقیقت این به‌معنای این است که به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی، تمامی امور تکراری بدون‌نیاز به نظارت انسان‌ها، در یک فرآیند خودکار انجام می‌شوند. ازجمله ترندهای حوزه هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • افزایش تعامل با مشتری به کمک هوش مصنوعی مکالمه‌ای: با نرخ رشد ۳.۱۵ درصدی تعاملات موفق با ربات‌های گفت‌وگو محور، واضح است که چت‌بات‌ها همواره تاثیری مثبت بر بهبود ارتباطات تجاری خواهند گذاشت. از بین فناوری‌های صنعت مالی هم این چت‌بات‌ها را می‌توان ابزار بسیار مفیدی برای کمک به مصرف‌کنندگان دانست.
  • تاثیر متاورس در رشد صنعت مالی: اگرچه فناوری متاورس هنوز برای عده بسیاری مبهم و گنگ است، اما مواردی وجود دارد که شرکت‌های فین‌تک باید به آن‌ها توجه کنند و از آن استفاده کنند، چراکه به‌طور تصاعدی در حال رشد هستند.

 

۳.جایگزینی فناوری‌های صنعت مالی با «برنامه‌‌ریزی‌های منایع سازمانی سنتی» (ERP)

ERPها یا برنامه‌ریزی‌های منابع سازمانی توسط اپلیکیشن‌های مالی و خدمات خرد مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. فروشندگان ERP نیز خود قبل از این از فناوری‌های دیجیتالی مانند اتوماسیون، بلاک‌چین و سایر ابزارهای شناختی استفاده کرده‌اند اما با ورود فناوری‌های صنعت مالی برخی برنامه‌های کاربردی تخصصی با پلتفرم‌های ERP ادغام می‌شوند و تغییری را در چشم‌انداز به وجود می‌آورند. همچنین بهره‌مندی از ERPهای مبتنی بر ابر، فناوری‌ای است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از رقبای خود پیشی بگیرند و جلوتر از آن‌ها باشند.

۴. افزایش سرمایه‌گذاری در امنیت سایبری و تشخیص بدافزارها

/wp-content/uploads/2024/01/66666-e1705130081347.jpg

در پاسخ به تهدیدات امنیتی در حال تحول و تغییر رفتار مصرف‌کننده، متخصصان امور مالی آماده هستند تا میزان سرمایه‌گذاری بر  روی امنیت فناوری اطلاعات را در سال ۲۰۲۴ افزایش دهند. همچنین گارتنر (Gartner) گزارش می‌دهد که ۷۰ درصد از خریداران مالی قصد دارند که هزینه‌های نرم‌افزاری خود را با تمرکز ویژه بر امنیت سایبری، حفاظت از داده‌ها، مدیریت ارتباط با مشتری و نرم‌افزارهای مدیریت فناوری اطلاعات، نسبت به سال گذشته افزایش دهند.

اولویت‌های اصلی سرمایه‌گذاری به این صورت است که نرم‌افزارهای حسابداری و مالی به اندازه ۳۴ ٪ ، راهکارهای بازاریابی ۲۶٪ و نرم‌افزارهای هوش تجاری به اندازه ۲۵٪ گسترش می‌یابند که منعکس‌کننده افزایش قابلیت‌های عملیاتی کسب‌وکارها است.

بیشتر بخوانید:

تمام آن ‌چه که باید درباره تامین امنیت اطلاعات در صنعت بیمه بدانیم!

 

۵. استفاده از سرویس ابری «پلتفرم به‌عنوان سرویس» (PaaS)

سرویس PaaS یا پلتفرم به‌عنوان سرویس، یکی از خدمات حوزه رایانش ابری است که در آن سازمان‌های ارائه‌دهنده سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خود را بر بستر ابر، در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند. درنتیجه کسب‌وکارهایی که از ارائه‌دهندگان PaaS استفاده می‌کنند، این فرصت را دارند تا روی طراحی و ایجاد قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی در محصولات خود متمرکز شوند و درنهایت آن محصول را با کیفیت و سرعت بیشتری به مشتریان تحویل دهند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بازار پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS) در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به میزان ۳۷.۳۶ میلیارد دلار رشد کند.

۶.رشد سرویس «اکنون بخرید، بعدا پرداخت کنید» (BNPL)

/wp-content/uploads/2024/01/121212-e1705216252817.jpg

طبق تحقیقات و گزارشات انجام‌شده از ترندهای فناوری‌های صنعت مالی در سال گذشته، سال ۲۰۲۲ سالی بود که روش پرداخت BNPL یا «اکنون بخرید، بعدا پرداخت کنید» به یک روش پرداخت اصلی تبدیل شد.

استفاده از این روش پرداخت منجر به تجربه رشدی تصاعدی خواهد شد، به‌طوری که طبق تحقیقات جونیپر (Juniper) انتظار می‌رود پرداخت‌های BNPL تا سال ۲۰۲۶ تقریبا یک چهارم کل معاملات تجارت الکترونیک جهانی را به خود اختصاص دهد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ تنها ۹ درصد بود. گفتنی است که این روشی است که تمامی مخاطبین، علی‌الخصوص نسل زد (Z) و هزاره‌ها را به خود جلب می‌کند.

 

۷. ارتقای مهارت‌های فنی کارکنان با تمرکز بر فناوری‌های جدید

با توجه به رشد روز‌افزون فناوری‌های صنعت مالی، در سال ۲۰۲۴ شاهد تمرکز پیوسته بر ارتقای مهارت‌های فنی لازم برای همگامی با تکنولوژی‌های جدید، مانند علم داده، تحلیل و آنالیز تجاری و داستان نویسی خواهیم بود.  همچنین خدمات مشتریان و جلب رضایت آن‌ها را نباید نادیده گرفت و فراگرفتن مهارت‌های نرم در کنار مهارت‌های فنی از واجبات است.

بیشتر بخوانید:

نکات کلیدی در رابطه با امنیت داده در کسب‌ و کارهای دیجیتال!

۸. متمرکز شدن امور مالی بر «هوش تجاری» (BI) و خدمات مشتریان

/wp-content/uploads/2024/01/66222-e1705130128812.jpg

پتانسیل فناوری هوش تجاری یا Business Intelligence، داده‌های درخواستی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا محرک‌های ارزش را در کنار فرصت‌های رشد خود شناسایی کنند و بر KPIها یا شاخص‌های کلیدی عملکرد مالی یا غیرمالی نظارت داشته باشند. در سال‌های آتی، راهکارهای مبتنی بر هوش تجاری، امکان مدیریت لحظه‌ای و از راه دور داده‌ها را سریع و دقیق می‌سازد.

 

۹. عادی‌سازی فناوری‌های صنعت مالی؛ بانکداری دیجیتال و موبایل بانک‌ها

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، آینده امور مالی و صنعت بانکداری، دیجیتال و موبایل‌محور است. از طرفی افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای خدمات بانکداری دیجیتال باعث پیشرفت‌های تکنولوژیکی متعددی در موسسات مالی شده که هوش مصنوعی (AI) هسته اصلی این تحولات دیجیتالی است.

همچنین می‌توان گفت که ظهور بانکداری به‌عنوان یک سرویس (Banking-as-a-service) تقاضای مردم نسبت به خدمات دیجیتال را افزایش می‌دهد و بانک‌های قدیمی‌تر را هم به‌سمت دیجیتالی شدن سوق می‌دهد. گفتنی است که بانکداری دیجیتال و موبایل بانک‌ها با فعالیت‌های کوچکی از نظرسنجی‌های دیجیتالی گرفته تا تولید گزارش‌ها، به توسعه خود و افزایش محبوبیت بین مردم ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در بانکداری؛ مزایای تغییرات گسترده در صنعت مالی

آینده ‌ای درخشان برای صنعت مالی، با حرکت در مسیر تحول دیجیتال!

۱۰. تغییر و تحول در یکپارچه‌سازی داده‌ها با فناوری‌های صنعت مالی

/wp-content/uploads/2024/01/131313-e1705216423883.jpg

در آخر توجه به این نکته الزامی است که دستیابی به تحول دیجیتال و ارزش‌های آن به شکلی کامل، نیازمند یکپارچه‌سازی و تراز کردن داده‌ها است. خوشبختانه در سال ۲۰۲۴ خودکارسازی و اتوماسیون فرآیندها، انجام کارها را آسان‌تر می‌کند، اما مشکلات مربوط به جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها همچنان سخت و طاقت‌فرسا خواهند بود و فاکتورهای مختلفی مانند اختصارات، داده‌های ورودی، نامگذاری‌ها و صدها عامل مشابه موجب کاهش سرعت پیشرفت آن‌ها می‌شود. درنهایت می‌توان گفت که برای برآورده ساختن درخواست‌های پیچیده مرتبط با داده‌ها، لازم است تا مشاوران ارشد مالی کسب‌وکارها ارتقای شغلی داشته باشند و با کمک فناوری‌های جدید، درخواست پیچیده این حوزه را مرتفع سازند.

 

نقش راهکارهای سازمانی ایرانسل در آینده فناوری‌های صنعت مالی

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای فعال در صنعت مالی و بانکداری لازم است تا قبل از اقدام برای دیجیتالی‌سازی و سرمایه‌گذاری بر روی زمان و هزینه بیشتر در راستای تحقق استراتژی‌های فین‌تک، اطمینان حاصل کنند که سازمان یا کسب‌وکارشان برای پیاده‌سازی و بهره‌مندی از فناوری‌ها آماده است.

راهکارهای سازمانی ایرانسل یکی از ارائه‌دهندگان راهکارهای دیجیتالی کسب‌وکارها است که نقشی تاثیرگذار در تحول دیجیتال صنایع ایفا می‌کند. شما می‌توانید با دریافت مشاوره از متخصصان ما و آشنایی با تمامی راهکارهای دیجیتالی کاربردی در صنعت پولی و مالی، نظیر  راهکار امن ارتباطی دستگاه‌های خودپرداز ATM، راهکار مدیریت ناوگان خودروهای پول‌رسان و خودروهای سازمانی و راهکار امن ارتباطی شعب بانکی و… به دنیای دیجیتال قدم بگذارید.

 

کلام آخر

در آخر می‌توان به این نتیجه‌گیری رسید که دستیابی به موفقیت و یافتن راهکارهایی مناسب با کسب‌وکارها، نیازمند رویکردی پویا از سمت مدیران و مشارکتی هدفمند از سمت کارمندان است. همچنین وجود یک استراتژی کل‌نگر که در آن تمامی جوانب تحول دیجیتال در نظر گرفته شده باشد امری ضروری است، چراکه با وجود آن، تمام فناوری‌ها به‌طور یکپارچه به تحقق اهداف اصلی سازمان کمک می‌کنند.

شما می‌توانید برای قدم گذاشتن در مسیر تحول دیجیتال کسب‌وکارهای خود به راهکارهای سازمانی ایرانسل اعتماد کنید و با بهره‌مندی از راهکارهای مختلف آن مانند موبایل سازمانی، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، شبکه امن ارتباطی APN و… با شرکت‌های بزرگ در سطح جهان رقابت کنید.

برای آشنایی با راهکارهای نامبرده شده یا از طریق خطوط ایرانسلی خود کد کوتاه دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را شماره‌گیری کنید یا از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

منبع:

https://olive.app/blog/finance-digital-trends-driving-transformation-in-2024/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8324

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7097

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5474