مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، راهکاری جامع و یکپارچه است که به واسطه آن می‌توان تمامی اطلاعات قابل اندازه‌گیری خودروها را جمع‌آوری و تحلیل کرد. این داده‌‌ها به کسب و کارها کمک می‌کند تا بر اساس داده‌های واقعی و قابل اعتماد، تصمیمات بهتری بگیرند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل از سه بخش اصلی تشکیل شده است: سخت‌افزار (سنسورها)، بستر انتقال اطلاعات و نرم‌افزارهای مدیریتی.

این سامانه دارای ماژول‌های مختلفی است:
  • ماژول تحلیل رفتار راننده
  • مدیریت و نظارت بر دمای محفظه بار
  • سنجش آنلاین وزن بار
  • مدیریت سوخت مصرفی
  • مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو
  • ارتباط با ECU و شبکه CAN
  • مدیریت زمانبندی پروژه
  • مدیریت خودروهای استیجاری
  • مدیریت ناوگان عملیاتی و امدادی (دیسپاچینگ)
  • مدیریت ایاب و ذهاب
  • چگونه هزینه‌ سوخت خودورهای ناوگان را مدیریت کنم؟

    با سامانه هوشمند مدیریت ناوگان می‌توانید تاریخچه و آهنگ مصرف سوخت را در بازه‌های زمانی مختلف به صورت نمودار و بر روی نقشه ببینید. بدین ترتیب زمان و مکان سوخت‌گیری یا مصرف نامتعارف سوخت مشخص می‌شود.

  • چگونه برای خودروهای ناوگان محدوده تردد تعریف کرده و آنها را ردیابی کنم؟

     در این سامانه، هر وسیله نقلیه به یک سخت افزار ردیابی مجهز می‌شود که اطلاعات مکانی خودرو را به نرم‌افزار مرکزی مدیریت عملکرد ناوگان منتقل می‌کند. در این سامانه امکان تعریف محدوده تردد برای هر خودرو وجود دارد که در صورت خروج خودرو از این محدوده، پیام هشدار به مرکز ارسال می‌شود.

  • چگونه می‌توانم فرآیند تعمیر و نگهداری ناوگان خود را بهینه کرده و هزینه‌ها را کاهش دهم؟

    از قابلیت‌های این سامانه، مکانیزه کردن روند تعمیر و نگهداری خودروهاست. تمامی پارامترهای کارکردخودرو جمع‌آوری و تحلیل شده و اقدامات لازم جهت تعمیر و نگهداری به همراه هزینه‌های مربوطه برآورد می‌شود. از آنجا که معاینه فنی خودروها به صورت دوره‌ای، نیازمند صرف زمان و هزینه بوده و با خطای انسانی همراه است، این راهکار سبب بهبود فرآیند تعمیر و نگهداری می‌شود.

  • اگر به علت رانندگی پرخطر راننده از شرکت من شکایت شود، چگونه از صحت ادعای شاکی مطمئن شوم و سهم راننده را از خسارات وارده تعیین کنم؟

    تحلیل رفتار رانندگان، از قابلیت‌های سامانه مدیریت ناوگان است. شتاب و ترمز شدید، گردش‌های شدید، سرعت بیش از حد، دور موتور بالا و سایر پارامترها در اختیار مرکز نظارت و مدیریت قرار می‌گیرد. این راهکار به کاهش هزینه‌های سوخت، تعمیر و نگهداری و خسارات ناشی از تصادفات کمک می‌کند.

  • چگونه مطمئن شوم که بار در سلامت کامل و بدون کم و کاستی به مقصد می‌رسد؟

    ماژول‌های تحلیل رفتار راننده، سنجش و مدیریت دما، سنجش آنلاین وزن بار و سنسور شیب به شما این اطمینان را می‌دهند که بار خودرو به صورت کاملا ایمن به مقصد می‌رسد.

  • چگونه می‌توانم ماموریت‌های خودروهای سازمانی (خصوصا خودروهای امدادی) را مدیریت کنم؟

    با استفاده از ماژول دیسپاچنگ می‌توانید با دسترسی به اطلاعات کامل خودروها، ماموریت‌ها را به آنها تخصیص دهید و بر روند انجام ماموریت نظارت کنید. هر راننده با دریافت ماموریت بر روی نرم‌افزار خودرو، آن را انتخاب کرده و ضمن دریافت مسیر بهینه و زمان و مسافت تخمینی از نرم‌افزار، به سمت محل ماموریت حرکت خواهد کرد.

پرسش های متداول

  • مهم‌ترین مزیت سامانه مدیریت هوشمند ناوگان برای کاربران آن چیست؟ ‬

  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش این راهکار چگونه است؟

    از آنجا که این راهکار توسط متخصصان ایرانی با تجربه درحوزه کسب‌و‌کارهای داخلی طراحی شده است، خدمات پشتیبانی با اطمینان و تکیه بر مهارت نیروهای بومی ارائه می‌شود. این خدمات بر اساس اصول تعیین شده در موافقت‌نامه سطح خدمات (SLA)ارائه می‌گردد. خریداران با توجه به شرایط و نیازهای خود، SLA مورد نظر را انتخاب کرده و طبق آن خدمات دریافت می‌کنند. سامانه تیکتینگ نیز از دیگر امکاناتی است که در اختیار مشتریان و کاربران قرار گرفته است تا مشکلات و چالش‌های خود را در آن ثبت کرده و با توجه به میزان اولویتی که تعیین کرده‌اند، از نیروهای پشتیبانی پاسخ دریافت کنند.

  • سامانه مدیریت ناوگان چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد؟

    این سامانه کسب‌و‌کارها را قادر می‌سازد تا تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات واقعی و شفاف بگیرند و دیدی کلی و واقع‌گرایانه نسبت به عملکرد ناوگان خود داشته باشند. بدین ترتیب با هوشمندسازی و خودکار کردن بسیاری از فرآیندها می‌توانند علاوه بر کاهش هزینه‌ها و حذف مخارج غیرضروری، ریسک مربوط به سرمایه‌گذاری بر ناوگان را نیز کاهش دهند. در واقع به طور کلی می‌توان مزایای این سامانه را به موارد زیر خلاصه کرد:

    • بهبود فرآیندهای مدیریتی، افزایش دقت در تصمیم‌گیری‌ها و بالا رفتن اثربخشی آنها
    • ارائه اطلاعات و داده‌های دقیق با توجه به عملکرد ناوگان، رانندگان و کاربران سازمانی
    • کاهش هزینه‌های سازمانی و افزایش بهره‌وری و حاشیه سود
    • کاهش هزینه‌های ناشی از عدم توجه به ناوگان خودرویی (تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه)
    • امکان مدیریت از راه دور اموال سازمان

  • چگونه می‌توان مصرف سوخت را با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل مدیریت کرد؟

    با توجه به تنوع خودروها و همچنین نیاز به مقایسه و کنترل سوخت موجود در باک و سوخت مصرفی، چهار راه حل وجود دارد:

    • نصب سنسور سوخت در باک خودرو و محاسبه میزان سوخت باقی مانده در باک: در این روش علاوه بر ردیاب خودرویی، یک سنسور سوخت در باک خودرو نصب شده و اطلاعات مربوط به میزان سوخت موجود در باک را برای ردیاب خودرویی ارسال می‌کند. ردیاب، بسته اطلاعاتی را که شامل میزان سوخت باقی مانده در باک و موقعیت جغرافیایی است، برای سامانه مدیریت ناوگان ارسال کرده و مدیران می‌توانند میزان سوخت باقی مانده را با توجه به موقعیت جغرافیایی دریافت کنند.
    • تجهیز خودرو به ردیاب و دریافت اطلاعات سوخت از پشت گیت: در برخی از خودروها می‌توان با استفاده از اتصال سنسور نمایش میزان سوخت درون خودرو به پورت آنالوگ ردیاب، اطلاعات مربوط به میزان سوخت باقی مانده را از پشت گیت دریافت کرد.
    • دریافت اطلاعات سوخت از ECU خودرو: در خودروهای جدید شرایطی فراهم شده است که اطلاعات مربوط به سوخت مصرفی بر روی ECU موجود بوده و می‌توان با اتصال غیر مستقیم ردیاب خودرو به ECU خودرو اطلاعات مربوطه را دریافت کرد.
    • فرمول‌بندی میزان سوخت مصرفی در سامانه: می‌توان در سامانه اطلاعات اولیه خودرو را وارد کرد (میزان سوخت خودرو در طی کردن هر 100 کیلومتر) و با توجه به مسافت طی شده، میزان تقریبی سوخت مصرف شده را محاسبه کرد. دقت این روش نسبت به روش‌های قبلی کمتر است.

    روش تشخیص دقت محاسبه ((دقیق‌ترین:1)) هزینه پیاده‌سازی ((پرهزینه‌ترین:1)) پیچیدگی پیاده‌سازی مدت زمان اجرا ((پیچیده‌ترین:1)) نوع پورت
    محاسبه نرم‌افزاری ۴ ۳ ۴ -
    دریافت اطلاعات مخزن سوخت خودرو ۲ ۳ ۲ آنالوگ
    دریافت اطلاعات شبکه ECU خودرو ۱ ۱ ۳ Can
    نصب سنسور سوخت در باک خودرو ۲ ۲ ۱ آنالوگ
  • چگونه سامانه مدیریت ناوگان به تعمیر و نگهداری به موقع خودروها و در نتیجه کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند؟

    ماژول تعمیر و نگهداری این سامانه به ماژول یادآوری سرویس معروف است. پس از اولین سرویس و ثبت اطلاعاتی همچون تاریخ انجام سرویس، اجناس استفاده شده و همچنین کیلومتر طی شده برای سرویس بعدی، می‌توانید سامانه را در جریان کلیه فرآیند تعمیر و نگهداری خودروی خود قرار دهید. سامانه با دریافت اطلاعات از ردیاب خودرویی و ثبت میزان مسافت پیموده شده، زمان سرویس بعدی را به شما یادآوری کرده و پیش از رسیدن زمان موعود، برای شما آلارم ارسال می‌کند.

  • چگونه می‌توان هزینه بیمه را با تحلیل داده‌های سامانه مدیریت ناوگان کاهش داد؟

    این مورد زمانی قابل استفاده است که محاسبه حق بیمه بر اساس میزان مسافت پیموده شده (بیمه بر اساس پیمایش) یا نوع عملکرد راننده باشد. ردیاب نصب شده بر روی خودرو با محاسبه میزان مسافت پیموده شده، موقعیت‌های جغرافیایی پیموده شده و آنالیز میزان خطرناک بودن مسیرها، حق بیمه را تعیین می‌کند. به عبارتی افرادی که بیشتر از خودرو استفاده می‌کنند و در مسیرهای خطرناک با ریسک بیشتری رفت و آمد دارند، باید میزان حق بیمه بیشتری پرداخت کنند.

    در حالت دوم ردیابی که بر روی خودرو نصب می‌شود باید ماژول کنترل رفتار راننده داشته باشد تا با استفاده از این ماژول کلیه شاخص‌ها و پارامترهای مربوط به رفتار راننده (سرعت غیر مجاز، ترمزهای شدید و خیلی شدید، شتاب‌های شدید و ناگهانی، گردش‌های ناگهانی) را ثبت کرده و به راننده با توجه به نوع رانندگی‌اش امتیاز داده و آن‌ها را دسته‌بندی می‌کند. در این حالت رانندگانی که رانندگی پرخطر نداشته و نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز خطرآفرین نیستند حق بیمه کمتری پرداخت می‌کنند.

  • چگونه می‌توان با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، عملکرد رانندگان را بهبود بخشید؟

    ماژول کنترل رفتار راننده وظیفه ثبت شاخصه‌های مربوط به نوع رانندگی را بر عهده دارد؛ مانند سرعت غیر مجاز، ترمزهای شدید و خیلی شدید، شتاب‌های شدید و ناگهانی، گردش‌های ناگهانی. این شاخصه‌ها نوع رفتار ترافیکی راننده را مشخص می‌کند و که با بررسی آنها، می‌توان با نقاط ضعف رانندگان را تشخیص داد و برای بهبود رفتار آنها راهکار پشنهاد کرد.

  • از چه راه‌هایی می‌توان به این سامانه دسترسی داشت؟

    این سامانه به صورت تحت وب و اپلیکیشن موبایلی برای کاربران قابل استفاده و دسترسی است.

  • آیا همه افراد می‌توانند به داده‌های این سامانه دسترسی داشته باشند؟

    خیر. تنها افرادی به این سامانه دسترسی دارند که اجازه استفاده از آن را داشته باشند. همچنین سطح دسترسی افراد به سامانه، با توجه به نقش تعریف شده آنها، متفاوت است. به عنوان مثال بعضی از نقش‌ها اجازه تغییر اطلاعات را دارند اما برخی از آن‌ها فقط می‌توانند اطلاعات را ببینند. هر سازمان می‌تواند با توجه به نقش‌ افراد و جایگاه‌ سازمانی آنها، نوع دسترسی را برای هر کاربر تعیین کند.

  • ردیابی خودرو از چه طریقی انجام می‌شود؟

    ردیابی خودرو در این سامانه با استفاده ردیاب نصب شده بر روی خودرو انجام می‌شود. ماژول GPS این ردیاب، موقعیت جغرافیایی خودرو را بر بستر اینترنتی که به واسطه وجود سیم‌کارت روی ردیاب فراهم شده است، برای نرم‌افزار ارسال می‌کند.

  • آیا حسگرهایی که بر روی خودروها نصب می‌شوند در برابر رطوبت مقاوم‌اند؟

    برخی از دستگاه‌ها استاندارد IP64 دارند یعنی در برابر رطوبت مقاومند.

  • هر سنسور چه ویژگی‌های تخصصی‌ای دارد؟

    • سنسور وزن: این سنسور بر روی خودروهای حمل بار نصب می‌شود تا بتوان میزان بار حمل شده را اندازه‌گیری کرد. با توجه به سیستم تعلیق خودرو این سنسورها متفاوت بوده و به میزان 5 درصد نیز خطای اندازه‌گیری دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای ناوگانی که حداقل 4 تن بار حمل می‌کنند مورد استفاده قرار گیرند. در جدول زیر انواع سنسور به همراه نمونه آنها را مشاهده می‌کنید.
      انواع سیستم تعلیق ساختار محورها تعداد محورها مثالی از نوع خودرو
      بالونی مستقیم کامیون 2 محوره EXP: Estralis / Iveco
      کامیون 3 محوره
      Semi کامیون 2 محوره EXP: Volvo FH 500
      کامیون 3 محوره
      تریلر 3 محوره
      فنری کامیون 2 محوره Mercedes / Renault / EXP: Mercedes Actros
      Amico / Isuzu/ FAV / 1935
      Volvo /Jack...
      کامیون 3 محوره lt Mercedes/ Renault EXP: Renault Kerak 370
      Volvo/ Sonia
      کامیون 4 محوره به بالا  Estra Astra
    • سنسور سوخت: این سنسور در داخل باک سوخت نصب می‌شود و میزان سوخت موجود را اندازه‌گیری می‌کند. در این حالت باید باک را سوراخ کرده و سنسور را در آن قرار داد.
    • سنسور دما: این سنسور در داخل یخچال خودروهای حمل بار فاسدشدنی تعبیه می‌شود. برای مدل غیربلوتوثی نیاز به سیم‌کشی بوده و باید سنسور با استفاده از سیم‌کشی به ردیاب متصل شود. در مدل غیر بلوتوثی نیاز به سیم‌کشی نیست و می‌توان با بلوتوث اطلاعات را دریافت کرد.

  • چند سنسور را می‌توان به طور هم‌زمان روی خودرو نصب کرد؟

    تعداد سنسورها بستگی به تعداد ورودی هر ردیاب دارد و از هر ردیاب به ردیاب دیگر متفاوت است.

  • منبع تغذیه سنسورها چیست؟ آیا حافظه برای ذخیر‌سازی اطلاعات دارند؟

    ردیاب خودرو از برق باتری خودرو استفاده می‌کند و این میزان مصرف بسیار اندک و ناچیز است به شکلی که به باتری آسیب وارد نمی‌کند. حافظه داخلی این دستگاه 8 مگابایت است و امکان اضافه کردن کارت حافظه به آن وجود ندارد چرا که ایمنی این کار پایین بوده و اضافه کردن و برداشتن کارت حافظه به دستگاه خود باعث از بین رفتن اطلاعات می‌شود.

  • آیا می‌توان سنسور را فقط بر روی بار نصب کرد؟ (برای کسب و کارهایی که مالک خودرو نیستند و فقط ردیابی محموله برایشان اهمیت دارد)

    در چنین مواردی می‌توان از سنسورهای بلوتوثی استفاده کرد که نیاز به نصب نداشته باشند. اما به طور کلی به این دلیل که سنسور عملکرد خودرو را اندازه‌گیری می‌کند (مانند سنسور دما که میزان دمای یخچال را اندازه‌گیری می‌کند) باید بر روی خودرو نصب شود.

  • دقت سنسورها چقدر است؟

    میزان دقت آن‌ها به سیگنال خطای ماهواره برمی‌گردد و حدود 3 تا 10 متر بازه تغییرات دارد.

تصاویر