post image

نکات کلیدی در رابطه با امنیت داده در کسب‌وکارهای دیجیتال!

نگاهی جامع به مبحث امنیت داده و آشنایی با اهمیت آن در کسب‌وکارها


امنیت داده، یکی از موضوعات مهم و گسترش یافته در چند سال اخیر است که روزبه‌روز اولویت بالاتری در میان دغدغه‌ها و نیازهای مدیران کسب‌وکارها پیدا می‌کند. دلیل این اتفاق نیز، نقض‌ها و نشتی‌های امنیتی است که هر سال نسبت به سال قبل، بیشتر می‌شود. برای مثال طبق آمار منتشرشده توسط ITRC در سال ۲۰۲۱، تعداد نقض‌های امنیتی نسبت به سال ۲۰۲۰، ۶۸ درصد افزایش داشته است. همچنین طبق همین آمار، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۱۴ درصد بیشتر از سه ماهه اول سال ۲۰۲۱  شاهد نشت اطلاعات در کسب‌وکارها بوده‌ایم.

/wp-content/uploads/2023/01/12-1-e1675151849682.jpg

شرکت‌ها نیز به‌دلیل این نقض‌های داده‌ها، با شکست‌های قابل‌توجهی مواجه می‌شوند و تقریبا نزدیک به ۱۰ درصد آن‌ها سالانه ۰۰۰/۰۰۰/۱ دلار یا بیشتر هزینه می‌کنند تا بتوانند جلوی نشتی و نقض داده‌های خود را بگیرند.

نقض داده‌ها کسب‌وکار را ضعیف می‌کند. از دست دادن درآمد، آسیب به شهرت، جریمه برای نشت داده‌های خصوصی و غیره زمانی اتفاق می‌افتند که از داده‌ها و اطلاعات شما به اندازه کافی محافظت نشده باشد. همان‌طور که در سایر حوزه‌های کاری به این ضرب‌المثل اعتقاد داریم، در حوزه امنیت داده نیز این جمله را باید به‌ خاطر داشته باشید؛ پیشگیری بهتر از درمان است!

در این مقاله، درباره امنیت داده‌ها، اقدامات متقابل در برابر حمله‌ها و اهمیت پوشش دفاعی در این حوزه صحبت می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

امنیت داده چیست و کسب‌وکار شما را از چه چیزی محافظت می‌کند؟

فرآیند تأمین امنیت در سراسر یک سازمان برای محافظت در برابر نشتی داده‌ها و همچنین جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به مخازن داده، هسته اصلی امنیت داده‌های سازمانی نام دارد.

تمام این فرآیندها و رویه‌های امنیتی، باید به‌طور کلی بازنگری شوند، زیرا ضعیف‌ترین آن‌ها نیز به اندازه قوی‌ترین داده‌ها اهمیت دارند. کسب‌وکاری که در دفاع سایبری مستحکم است و مرکز داده‌ای که در محفظه‌ای با قفل و کلید نگه‌داری می‌شود نیز همچنان باید به‌دنبال انتقال امن اطلاعات خود باشد.

بیشتر بخوانید:

علم داده چگونه موجب تحول دیجیتال کسب ‌و کارها می ‌شود؟

 

نفوذ و حمله به مرکز داده‌ها برای نقض امنیت سایبری و سرقت اطلاعات، اشکال مختلفی دارد که بسیاری از آن‌ها با یکدیگر همپوشانی دارند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. برخی از آن‌ها را باهم بررسی می‌کنیم:

  • فیشینگ: بیش از یک سوم موارد نقض و نشتی اطلاعات مربوط به فیشینگ است؛ نوعی کلاهبرداری که در آن یک بازیگر بد خود را به‌عنوان یک فرد معتبری که قصد کمک دارد، معرفی می‌کند ولی در باطن برای توزیع مطالب مخرب و سرقت اطلاعات وارد عمل می‌شود.

یکی از روش‌های محبوب فیشینگ، استفاده از پیوندها و پیوست‌های ایمیل است که از آن‌ها برای فریب قربانیان در توزیع اطلاعات خصوصی یا نصب بدافزار، جاسوس‌افزار یا باج‌افزار استفاده می‌کنند. برخی ابزارهای پیشگیرانه مانند فیلتر کردن ایمیل با شناسایی دامنه‌های جعلی و همچنین علامت‌گذاری ایمیل به‌عنوان یک پیام مشکوک، بسیار کمک می‌کند.

/wp-content/uploads/2023/01/123-3-e1675151497630.jpg
  • دسترسی غیرمجاز: این نوع نقض زمانی اتفاق می‌افتد که اطلاعات ورود یک کاربر مجاز از طریق ابزارهایی مانند فیشینگ یا حدس‌های هوشمندانه افشا شود. البته رمز عبورهای بسیار ضعیف هم بسیار تاثیرگذار هستند. احراز هویت چند مرحله‌ای و یک صفحه اضافی برای اخذ تأیید، به جلوگیری از ورود غیرمجاز و خطر نشتی اطلاعات بسیار کمک می‌کنند.
  • سهل‌انگاری: فرآیندهای غلط و نادرست دسته‌بندی‌شده و قدیمی که حفظ نشده‌اند، می‌توانند درب اطلاعات شما را برای مجرمان سایبری، باز کنند. به‌عنوان مثال، اجرای نرم‌افزارهای قدیمی با کدهای مخرب (اکسپلویت) شناخته‌شده می‌تواند به‌عنوان روشی برای حمله اولیه استفاده شود. به‌راحتی از طریق برخی برنامه‌های کاربردی، ناامن و مشهور در میان مردم، هکرها می‌توانند اطلاعات خصوصی کاربران را از طریق تغییر مسیرهای جعلی و اتصالات رمزگذاری نشده، به‌سرقت ببرند.

به‌روزرسانی نرم‌افزارها، محدود کردن تغییر مسیرها در آن‌ها و از همه مهم‌تر، استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) تنها چند راه‌حل برای مسائل امنیتی و برقراری امنیت اتصالات شبکه شما هستند.

بیشتر بخوانید:

چرا بزرگترین کسب‌ و کارهای کشور تصمیم به استفاده از سرویس VPN سازمانی ایرانسل گرفتند؟

پروتکل MPLS یا VPN سازمانی ایرانسل، بهترین شبکه امن تبادل اطلاعات کدام است؟!

  • سرقت فیزیکی: فایل‌های رمزگذاری‌نشده هیچ محافظتی در برابر سارقانی که لپ‌تاپ، تلفن یا هارد دیسک شما را می‌دزدند، ارائه نمی‌کنند. رمزگذاری داده‌های حساس، خطر را در صورت سرقت فیزیکی کاهش می‌دهد، اما اکثر شرکت‌ها هزاران فایل و دیتای حساس رمزگذاری نشده و قابل دسترسی برای همه کارکنان خود دارند که در خطر چنین وضعیتی قرار دارند. پیشنهاد می‌کنیم تا از تمهیدات مختلف امنیتی مانند محفظه‌های سیم‌کشی، اتاق‌های سرور و مکان‌های ذخیره‌سازی داده‌ها برای جلوگیری از سرقت سخت‌افزار یا اطلاعات خود در سازمان، استفاده کنید.

نقض امنیت داده‌ چه تاثیری بر کسب‌وکار شما دارد؟  

/wp-content/uploads/2023/01/1234-e1675151424394.jpg

اعتماد و وفاداری بهایی است که شرکت شما در ازای نشت امنیت اطلاعات خود خواهد پرداخت. معمولا پس از وقوع یک تخلف، اکثر مشتریان تراکنش‌های خود را در کسب‌وکار آسیب‌دیده برای چندین ماه متوقف می‌کنند.

فایل‌های حساس در فضای ابری توسط ۸۳ درصد از سازمان‌ها رمزگذاری‌نشده باقی می‌مانند که همین امر سبب نشت داده‌ها می‌شود. زیرساخت‌های ابری نیز هرساله به‌دلیل دزدیده شدن اطلاعات ورود، نرخ نفوذ ۷۰٪ را تجربه می‌کنند.

اعتبارنامه‌های تایید نشده و در معرص خطر، مسئول ۲۰٪ از نقض‌ها و نفوذهای ایجادشده هستند، با این حال فقط ۵۷٪ از مشاغل در سراسر جهان از اقدامات احتیاطی اولیه مانند MFA استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

سرویس شبکه امن همراه +VPN راهکاری برای تبادل امن اطلاعات در کسب ‌و کارها

 

لازم به یادآوری است که امنیت فقط محافظت در برابر عوامل مخرب نیست، بلکه دفاع در برابر اختلالات عملیاتی نیز مهم است و پشتیبان‌گیری و حفظ داده‌‌های جدید و قدیمی به‌طور مستمر یکی از راهکارهای جلوگیری از آن است.

از دست دادن داده‌ها می‌تواند برای کسب‌وکارها فاجعه‌بار باشد و در صورت رخنه عوامل نفوذی، جلوگیری از آن غیرممکن است، به‌ویژه زمانی که باج‌افزار در میان باشد. متاسفانه شرکت‌هایی که با از دست دادن شدید داده مواجه شده‌اند، ۹۴ درصد مواقع امکان بازیابی ندارند.

ازاین‌رو، یک رویکرد قوی و منسجم برای تمام جنبه‌های امنیت داده، از اهمیت فوق العاده‌ای برای سازمان‌ها برخوردار است. در کشور ما نیز بسیاری از صنایع و کسب‌وکارهای مهم برای تامین امنیت داده‌های خود از شبکه امن همراه (APN) استفاده می‌کنند که برای آشنایی با تجربه‌ی موفق شرکت‌های مختلف در استفاده از آن‌ها می‌توانید مطالب زیر را مطالعه کنید.

 

کلام آخر

حفاظت و ایجاد امنیت داده‌ها از وظایف اصلی هر کسب‌وکاری است و برای این کار می‌توانند از قابلیت‌هایی مانند رمزگذاری، پشتیبان‌گیری و سرویس VPN سازمانی استفاده کنید.

راهکارهای سازمانی ایرانسل، با ارائه سرویس VPN سازمانی امکان تبادل امن اطلاعات را در قالب سه سرویس شبکه امن همراه (APN)، VPN Lite و  VPNپلاس  به کسب‌وکارهای B2B و B2C می‌دهد. کسب‌وکارها با استفاده از این سرویس‌ها در قالب یک شبکه خصوصی مجازی بر روی شبکه امن تلفن همراه ایرانسل با یکدیگر تبادل اطلاعات خواهند کرد و از خطر نفوذ عوامل نقض داده‌ها به دور خواهند بود.

راهکارهای سازمانی ایرانسل این امکان را برای مشترکین خطوط دائمی و اعتباری ایرانسل فراهم کرده است تا با شماره‌گیری کد کوتاه دستوری ستاره سه مربع (#3*) اطلاعات کاملی از هر یک از راهکارهای ارائه‌شده را دریافت نمایند. همچنین مشترکین غیرایرانسلی نیز می‌توانند از طریق ایمیل سازمانی EB@mtnirancell.ir با کارشناسان در ارتباط باشند.

 

منبع:

https://blog.winzip.com/enterprise-data-security/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8339

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7110

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5484