post image

اینترنت اشیا چگونه فرآیندهای صنایع تولیدی را بهبود می‌بخشد؟

با استفاده از IoT می‌توان کیفیت فرآیند تولید، راندمان پرسنل و ایمنی محیط کار را افزایش داد.


استفاده از اینترنت اشیا (IoT) و دستگاه‌های متصل روز به روز در حال افزایش است. این فناوری توانسته تا اندازه زیادی کیفیت زندگی افراد را بالا ببرد. تعجبی ندارد که این تکنولوژی در ابعاد وسیعی به حوزه تولید نیز راه یافته و ابزارهای کاربردی و مناسبی را برای هم‌سو شدن با دنیای مدرن امروزی در اختیار کسب‌وکارها قرار داده است.

کاربرد اینترنت اشیا در صنایع مختلف تولیدی گستره وسیعی دارد؛ از افزایش ایمنی در محیط کار گرفته تا بالا رفتن کیفیت محصولات تولیدی، با وجود استفاده از اینترنت اشیا محقق خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم شما را با مزایای استفاده از اینترنت اشیا در صنایع تولیدی آشنا کنیم.

جایگاه اینترنت اشیا در صنایع تولیدی

کسب‌وکارهای پیشرو در صنایع تولیدی در بخش‌های مختلف به‌خصوص ساخت و زنجیره تامین، از فناوری اینترنت اشیا بهره می‌گیرند. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها هنوز به مزایای استفاده از این تکنولوژی پی نبرده‌اند. بیش از ۹۰ درصد از تولیدکنندگان معتقدند که حرکت به سمت دیجیتالی شدن فرآیندها، علاوه‌بر کاهش ریسک، سودآوری بلندمدتی را برای آن‌ها به همراه می‌آورد.

طیف وسیع کاربردهای اینترنت اشیا آن را به یکی از اصلی‌ترین نیروهایی تبدیل کرده است که کسب‌وکارهای فعال در زمینه تولید را به مسیر تحول دیجیتال سوق می‌دهد. پژوهش‌ها حاکی از آن است که ارزش صنایعی که از IoT استفاده می‌کنند تا سال ۲۰۲۳ به رقمی در حدود ۲۳۲ میلیارد دلار خواهد رسید. این فناوری قادر است علاوه‌بر  بهبود بخشیدن به فرآیند جمع‌آوری داده‌ها، بالا بردن ایمنی کارکنان و کیفیت خروجی‌ها، راندمان کارکنان را نیز تا حد زیادی افزایش دهد. از این رو واضح است که به‌کار گرفتن اینترنت اشیا بسیار سودآور است و در دهه آینده شاهد گسترش استفاده از آن خواهیم بود.

به طور خلاصه می‌توان گفت استفاده از IoT می‌تواند صنایع تولیدی را در رسیدن به اهداف زیر یاری کند:

/wp-content/uploads/2021/05/i3-e1619851050594.jpg
  • نظارت لحظه‌ای بر تمام فرآیندها، از تولید تا پخش
  • مدیریت و کنترل دستگاه‌ها از راه دور
  • هشدار درباره عملکرد و کاهش زمان خواب (Downtime) دستگاه‌ها
  • امکان عیب‌یابی سریع و رفع نواقص
  • جمع‌آوری داده درباره الگوی مصرف محصولات و همچنین دیدگاه مشتریان
  • هوشمندسازی فرآیند تعمیر و نگهداری دستگاه‌های خط تولید و پیش‌بینی نواقص احتمالی

 

مزایای استفاده از اینترنت اشیا در کارخانجات و شرکت‌های تولیدی

جایگزین شدن دیدگاه‌ها و روش‌های نظارتی قدیمی با نسخه به‌روز آن، کلید موفقیت اینترنت اشیا در کمک به شرکت‌های تولیدی است. نیاز به هم‌سو شدن با به‌روزترین فناوری‌های دنیا، به‌خصوص در حوزه‌هایی مانند تعمیر و نگهداری تجهیزات یا سلامت و ایمنی در محیط کار، بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند.

به طور کلی می‌توان موارد زیر را از مهم‌ترین مزایای IoT در صنایع تولیدی دانست:

  • بهبود ایمنی در محیط کار
  • افزایش راندمان کارکنان
  • بهینه شدن فرآیند تعمیر و نگهداری از تجهیزات با امکان پیش‌بینی خطاها
  • ارتقا عملیات کنترل کیفیت
  • کاهش زمان خواب ماشین‌ها
  • تصمیم‌گیری هوشمندانه بر اساس داده‌های دقیق و به‌روز
  • کنترل و بهینه‌سازی استفاده از منابع
  • کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها

موارد اصلی کاربرد اینترنت اشیا در صنعت

۱. کارخانه‌های دیجیتال

اینترنت اشیا فرصتی را فراهم می‌کند که میان همه عوامل دخیل در فرآیند تولید، از  طراحان محصول، مدیران و کارکنان کارخانه گرفته تا تامین‌کنندگان قطعات و مدیران زنجیره تامین، تعامل و ارتباطی یکپارچه ایجاد شود. مدیریت چنین کارخانه‌‌ای بسیار مقرون‌به‌صرفه و همچنین ساده‌تر خواهد بود. استفاده از تکنولوژی دیجیتال برای ایجاد اتصال میان همه اجزا در کارخانه، مدیران را قادر می‌سازد تا بتوانند بر عملکرد کارکنان خود، کارایی تجهیزات و ماشین‌‌آلات و همچنین بازخوردهای مشتریان، نظارت و کنترل دقیق‌تری داشته باشند.

۲. مدیریت تجهیزات

استفاده از اینترنت اشیا و ابزارهای هوشمند در صنعت تولید سبب افزایش سرعت و کیفیت فرآیند تعمیر و نگهداری تجهیزات تولید می‌شود. برای مثال برخی از تجهیزات نسبت به دما یا لرزش حساسیت بالایی دارند، بنابراین نظارت مستقیم بر عملکرد آن‌ها‌ از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی می‌توان گفت تعبیه سنسورهای هوشمند در دستگاه‌ها با امکان هشدار در زمان‌های خرابی یا پیش‌بینی نواقص، می‌تواند کیفیت و راندمان کلی تولیدات را افزایش دهد و از هدر رفت منابع مالی و همچنین زمان جلوگیری کند.

۳. مدیریت موجودی

مدیران می‌توانند به کمک فناوری اینترنت اشیا از موعد اتمام موجودی انبار باخبر شوند و میزان موجودی قطعات یا مواد اولیه را به صورت دقیق‌تری پیش‌بینی کنند. بنابراین می‌توان گفت خط تولید هرگز از کار باز نمی‌ایستد و از بیشینه ظرفیت آن بهره گرفته می‌شود.

۴. مدیریت ایمنی

استفاده از IoT سبب بالا رفتن ایمنی تجهیزات تولید و همچنین امنیت فضای کاری می‌شود. سنسورهای ردیاب سلامتی (Health Tracker)  به مدیران کمک می‌کند تا به محض مشاهده ریسک مصدوم شدن کارکنان، از آن جلوگیری کنند. از سویی دیگر این تکنولوژی به آن‌ها کمک می‌کند تا عوامل آسیب‌زا را شناسایی کرده و اقدامات لازم را در راستای پیش‌گیری از موارد خطرآفرین مشابه انجام دهند.

۵. کنترل کیفیت

به کمک فناوری اینترنت اشیا می‌توان کیفیت محصولات را در هر مرحله از فرآیند تولید تحت کنترل قرار داد. برای مثال، کنترل کیفیت مواد یا قطعات اولیه، استاندارد بودن دما یا شرایط محیط کارخانه، میزان دور ریز به ازای هر محصول و مواردی از این دست، با استفاده از IoT به راحتی قابل دسترسی است.

این تکنولوژی قادر است داده‌های مورد نیاز برای کنترل کیفیت محصولات در هر مرحله از چرخه عمر آن را در اختیار مدیران قرار دهد تا با تحلیل آن، اطلاعات جامعی از مرحله طراحی محصول تا تولید و توزیع آن به دست آید. در نتیجه مدیران می‌توانند ساده‌تر و سریع‌تر تصمیم‌گیری‌ کنند و اقدامات لازم را برای بهبود انجام دهند.

۶. بهینه‌سازی زنجیره تامین

مجهز کردن دستگاه‌ها به تکنولوژی اینترنت اشیا سبب می‌شود داده‌های مربوط به محصولات در مراحل مختلف زنجیره تامین با داده‌های موجود در سیستم ERP یا نرم‌افزارهای مدیریت منابع سازمان یکپارچه شود. به همین دلیل مدیران قادر به تشخیص علت تعویق در فرآیندها و رفع موانع خواهند بود.

۷. بهینه‌سازی فرآیند بسته‌بندی

/wp-content/uploads/2021/05/i5-e1619851192409.jpg

همان‌طور که پیش از این نیز به این موضوع اشاره کرده‌ایم، با استفاده از IoT می‌توان الگوی مصرف محصولات را ارزیابی کرد. این ویژگی به تولیدکنندگان امکان می‌دهد تا بسته‌بندی محصولات را با خواسته و نیاز مشتری تطابق داده و تجربه رضایت‌بخشی را برای آنان فراهم کنند. از طرفی، تغییر در نوع بسته‌بندی در برخی موارد به صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌انجامد.

 

جمع‌بندی

کمتر صنعتی مانند تولید می‌تواند نمونه بارزی از به‌کار گرفتن فناوری اینترنت اشیا و استفاده از مزایای آن باشد. شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی قادرند با استفاده از این فناوری و سنسورهای هوشمند نصب شده بر روی دستگاه‌ها، فرآیندهای قدیمی خود را متحول کنند. اینترنت اشیا مدیران را قادر می‎‌سازد تا کیفیت محصولات و راندمان پرسنل را در تمام مراحل تولید زیر نظر داشته باشند، از راه دور بر زنجیره تامین نظارت نمایند، ایمنی محیط را افزایش داده و چالش‌ها را پیش‌بینی کنند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل بستری ایده آل را برای پیاده سازی خدمات اینترنت اشیا  فراهم کرده است. شما نیز می‌توانید جهت دریافت مشاوره و آشنایی بیشتر با این راهکار و مزایای استفاده از آن در صنعت و کسب‌و‌کار خود  به آدرس EB@mtnirancell.ir  ایمیل بزنید.

 

منبع:

https://www.digiteum.com/iot-manufacturing/

 

3.9 13 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5446

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4211

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4201