post image

آيا امنیت در شهرهای هوشمند بالاتر است؟

آشنایی با ابزارها و راهکارهایی که به امنیت شهرهای هوشمند کمک می‌کند.


در گذشته نه چندان دور، تکنولوژی‌های هوشمند تنها برای افزایش بهره‌وری به‌کار گرفته می‌شدند. اما اکنون شاهد این هستیم که تکنولوژی و هوش مصنوعی با زندگی روزانه همه ما گره خورده و تاثیر زیادی بر بالا رفتن   کیفیت زندگی شهری نیز گذاشته است. تلفن‌های هوشمند به دروازه‌ای برای ورود به شهرهای هوشمند تبدیل شده‌‌اند و اطلاعات دقیق و لحظه‌ای مرتبط با شهرها را در آن واحد به هزاران و بلکه میلیون‌ها نفر می‌رساند. کیفیت زندگی در شهرهای هوشمند به طرز قابل توجهی  بیشتر است. یکی از تبعات مثبت حرکت به سمت هوشمندسازی شهرها، بالا رفتن امنیت است.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا ضمن اشاره‌ای به مفهوم «شهر هوشمند»، به چگونگی افزایش امنیت زندگی در این شهرها می‌پردازیم.

چه عواملی در هوشمندسازی یک شهر موثر است؟

تلفیق تکنولوژی و اطلاعات، شهرهای هوشمند را به جای بهتری برای زندگی کردن تبدیل کرده است. مشاهده و تحلیل داده‌های لحظه‌ای، به تصمیم‌گیری بهتر و هدفمندتر برای مدیریت شهرها و پاسخ‌دهی سریع‌تر به تقاضای شهروندان  می‌انجامد.

می‌توان گفت هر شهر هوشمند، ساختاری متشکل از سه لایه دارد؛ لایه اول شامل تجهیزاتی مانند تلفن‌های هوشمند و سنسورهای متصل به شبکه‌های ارتباطی پرسرعت است. لایه دوم از اپلیکیشن‌هایی تشکیل شده که داده‌های خام را به اطلاعات مفید و قابل استناد تبدیل می‌کند و در نهایت سومین لایه، مرتبط با کاربران مختلف، شامل شهرها، شرکت‌ها و عموم مردم است.

در این مطلب قصد داریم به مزیت‌های ایجاد شده توسط یک شهر هوشمند در زمینه امنیت بپردازیم.

۶ راهکار که به افزایش امنیت شهرهای هوشمند کمک می‌کند

/wp-content/uploads/2020/12/7-1-e1609136993190.jpg

از نصب چراغ‌های هوشمند در خیابان‌ها گرفته تا راه‌اندازی سیستم پلیس هوشمند، همه در افزایش امنیت عمومی شهرهای هوشمند نقش دارند. استفاده از این تکنولوژی‌های هوشمند، بدون وجود ابزارهای مجهز به اینترنت اشیا (IOT) امکان‌پذیر نیست. این ابزار مانند گوش و چشم این سیستم‌ها عمل می‌کند. در ادامه به چند نمونه از این تکنولوژی‌های هوشمند که در راستای بالا بردن امنیت شهرها به‌کار می‌روند، اشاره خواهیم کرد.

۱. نظارت هوشمند صوتی و تصویری

/wp-content/uploads/2020/12/6-1-e1609137046399.jpg

در حالی‌که کنترل شهرها و اماکن عمومی با دوربین، از سال‌ها قبل امری رایج بوده است، تکنولوژی‌ هوشمند می‌تواند در بهبود کارایی و اتصال این سیستم به دیگر سیستم‌های شهرداری‌ها موثر باشد. سیستم‌های نظارتی نسل قدیم، معمولا با مشکلاتی مانند وجود نقاط کور بسیار، کیفیت نسبتا کم تصاویر، عدم امکان دسترسی به صدای محیط، قدرت و سرعت پایین در بازیابی اطلاعات مواجه بودند که در بسیاری از موارد، مانع تصمیم‌گیری‌های صحیح یا بروز اشتباهات می‌شد. با استفاده از سیستم‌های نظارتی صوتی و تصویری هوشمند،‌ علاوه‌بر رفع این مشکلات،‌ می‌توان با دقت و کیفیت بالاتری در راستای امنیت شهرها قدم برداشت. برای مثال، کنترل گواهی‌نامه‌های لازم برای عبور و مرور ماشین‌ها یا پیدا کردن مظنونین و مجرم‌ها به‌وسیله دوربین‌های مخصوص و باکیفیت، از جمله اقدامات مهم در زمینه افزایش نظم و امنیت شهرها است.

۲. سیستم هوشمند روشنایی شهری

/wp-content/uploads/2020/12/5-e1609137141852.png

بهینه‌سازی مصرف انرژی در سیستم‌ روشنایی شهرها، یکی از مهم‌ترین موضوعات برای شهرداری‌ها است؛ چرا که از این طریق می‌توانند تا حد زیادی در مصرف برق صرفه‌جویی کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند. به همین دلیل، برای حرکت به سمت هوشمندسازی شهرها، استفاده از یک سیستم هوشمند برای تامین روشنایی شهر، معمولا در اولویت شهرداری‌ها قرار می‌گیرد. همچنین، ‌این سیستم قادر است با اتصال به یک شبکه یکپارچه،‌ هنگام وقوع حوادثی مانند تیراندازی، آژیر هشدار بفرستد و از این طریق از رخ دادن چنین حوادثی پیشگیری کند. به‌علاوه، این سیستم قادر است به بلندگو مجهز شود و وضعیت پایدار امنیتی شهر یا هشدارها را از این طریق به مردم اعلام کند.

۳. دوربین‌های هوشمند پوشیدنی

پیشرفت تکنولوژی در زمینه فیلم‌برداری به جایی رسیده که بعضی از دوربین‌ها، مانند لباس، قابل پوشیدن هستند. این دوربین‌ها علاوه‌بر فیلم‌برداری، قابلیت تولید محتوای متنی به صورت خودکار، اتصال به شبکه Wi-Fi  و… را برای جمع‌آوری و پردازش حجم زیادی از داده‌های ویدیویی دارند.

 

۴.سیستم‌ تشخیص هویت هوشمند

این سیستم‌ قادر است از روش‌های مختلف، هویت افراد را تایید کرده یا تشخیص دهد. برای مثال، اثر انگشت، اجزای چهره، الگوهای داخل عنبیه چشم، طرز راه رفتن، تشخیص فرکانس و نوع صدا از طریق پرینت صدا (Voice Print) و الگوهای حرارتی اطراف بدن انسان، از جمله ورودی‌های این سیستم‌ هوشمند است. سپس این ورودی‌ها توسط سیستم، تحلیل شده و با داده‌های موجود در پایگاه داده (که شامل اطلاعات کامل درباره هویت شهروندان است) مقایسه می‌شود. به این ترتیب، صحت هویت افراد با دقت بالا قابل تشخیص است.

 

۵. پلیس پیشگیری

تحلیل آمار مرتبط با جرائم و محل وقوع آن، می‌تواند به نیروهای خدمت‌رسان شهری و مجریان قانون‌ کمک کند تا به صورت موثرتری از منابع اطلاعاتی بهره ببرند و بتوانند امنیت شهر را با انتخاب هوشمندانه در زمینه توزیع نیروها، به‌خصوص در مکان‌هایی که احتمال وقوع جرم یا حوادث غیرمترقبه در آن بالا است، حفظ کنند. همچنین، پیش‌آگاهی از احتمال وقوع حوادث مختلف در هر محدوده، سبب می‌شود تا نیروهای پلیس با آمادگی و سرعت بیشتری در محل حادثه یا وقوع جرم حاضر شوند.

 

۶. سیستم‌ پیش‌بینی حوادث غیرمترقبه

با استفاده از نرم‌افزارهای قدرتمند می‌توان اطلاعات شهرها، از الگوهای آب و هوایی گرفته تا دیگر اطلاعات جغرافیایی را یکپارچه کرد. این اطلاعات در مواقع بحرانی، سبب هماهنگ شدن دستگاه‌های اجرایی و قضایی مختلف با یکدیگر می‌شود و سرعت و کیفیت فرآیندهای امدادی، خدمت‌رسانی و آگاه‌سازی مردم را پیش از وقوع حوادث بالا می‌برد.

 

کدام ریسک‌‌ها این تکنولوژی را تهدید می‌کند؟

در حالی‌که تکنولوژی‌های هوشمند، تسهیلات زیادی را در زمینه امنیت برای مجریان قانون و همچنین شهروندان فراهم می‌کند و بهره‌وری بسیاری از فرآیندها را افزایش می‌دهد، اما ممکن است آنان  را با ریسک‌هایی مانند موارد زیر رو‌به‌رو کند.

/wp-content/uploads/2020/12/3-e1609137277187.jpg
  • ریسک‌های سایبری: در صورتی که داده‌های موجود در این سیستم‌ها از امنیت کافی برخوردار نباشند و مورد سرقت یا حملات سایبری قرار گیرند، ممکن است پیامدهای مخربی مانند ضررهای مالی، اخلال در امور تجاری یا ایجاد خدشه در اعتبار افراد را به همراه داشته باشد. این ضررها شامل همه افراد، از جمله شهروندان عادی و مسئولین و مدیران شهری خواهد شد.
  • مسئولیت قانونی:‌ مجریان قوانین و مسئولان شهرها، باید ریسک اشتباهات و آسیب‌های احتمالی پیاده‌سازی تکنولوژی هوشمند و نوین را بپذیرند.
  • آسیب بدنی: در صورتی که نرم‌افزار یا سخت‌افزار مورد استفاده در سیستم‌های هوشمند، نتواند آن‌طور که انتظار می‌رود کار کند و ناخواسته به افراد، آسیب فیزیکی برساند، مسئولان باید در دادگاه به شکل قانونی درباره این موضوع پاسخ‌گو باشند.

به‌منظور مدیریت و جلوگیری از وقوع این نوع ریسک‌ها، لازم است تا مدیران و مسئولین شهرها علاوه‌بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای  اجرای پروژه‌های هوشمند، برنامه‌های آموزشی مختلفی را برای عموم مردم و همچنین پرسنل خود تدارک ببینند. همچنین، بیمه کردن تجهیزات، تامین امنیت شبکه و اطلاعات و هماهنگی هرچه بیشتر با سیاست‌های قانونی، می‌تواند از بروز مشکلات و ایجاد خسارات بیشتر جلوگیری به عمل آورد.

 

سخن آخر

روند حرکت به سمت پیاده‌سازی فرهنگ تحول دیجیتال و هوشمند شدن شهرها، روز به روز افزایش خواهد یافت. دیر یا زود، بسیاری از شهرها خود را با این مسیر هم‌گام می‌کنند تا علاوه‌بر فراهم کردن امکانات و همچنین رضایت شهروندان، بتوانند در دنیای پر رقیب تکنولوژی، حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند.

واحد کسب‌و‌کار سازمانی ایرانسل، با هدایت شرکت‌های کوچک و بزرگ ایرانی به سوی مسیر تحول دیجیتال، راهکارهای متنوعی را ارائه می‌کند و از شرکت‌های پیشرو در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا است.

پلتفرم شهر هوشمند ایرانسل و سامانه‌های مختلفی مانند مدیریت هوشمند منابع و انرژی، مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل و… همگی در راستای اعتلای کیفیت زندگی و هم‌گام شدن با فناوری‌های روز دنیا ارائه شده است. برای آشنایی بیشتر درباره این خدمات، به بخش محصولات و راهکارها در وب‌سایت ایرانسل سازمانی مراجعه کنید.

 

منبع:

https://www.travelers.com

https://www.mckinsey.com

 

4.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5446

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4211

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4201