post image

اینترنت اشیا چگونه باعث پیشرفت و بهبود حوزه درمان می‌شود؟

معرفی‌ کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای مرتبط با اینترنت اشیا و کاربرد هر یک در حوزه درمان


در سال‌های اخیر، پیشرفت روزانه تکنولوژی، کیفیت جنبه‌های مختلفی از زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده‌‌ است. بدون شک، اینترنت اشیا (IoT) یکی از مواردی است که توسعه آن به‌مرور زمان، حوزه‌های مختلفی از جمله حوزه درمان و رویکردهای سنتی منسوب به آن را دگرگون کرده است.

تسهیل ارتباط میان مراجعه‌کنندگان و پزشکان، امکان ویزیت مجازی و غیرحضوری، امکان مراقبت ویژه از مبتلایان به بیماری‌های مزمن و تسهیل فرآیند تولید و نقل‌وانتقال دارو نمونه‌ای از تغییرات حاصل از پیشرفت فناوری IoT در حوزه درمان است. به‌طورکلی اینترنت اشیا باعث کاهش ناکارآمدی، خطاها و همچنین هزینه‌های درمانی برای بیماران می‌شود.

از مزایای پیشرفت این تکنولوژی نیز می‌توان به مواردی چون ردیابی و نظارت از راه‌دور درجه حرارت واکسن‌ها، سنجش کیفیت هوای محیط‌های درمانی، ارزیابی میزان اثربخشی دارو در بیماران، ثبت داده‌های مربوط به علائم حیاتی بیماران و یادآوری اتوماتیک ساعات مصرف دارو اشاره کرد. در ادامه با چند نمونه‌ از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های کاربردی در حوزه‌های مختلف درمانی و مرتبط با فناوری اینترنت اشیا (IoT) آشنا می‌شویم.

 

بهبود واکسیناسیون با Nexleaf

در طی سال‌های اخیر، فرآهم ساختن امکان دسترسی به خدمات درمانی، توزیع با کیفیت دارو و تجهیزات  و به‌طور کلی بهبود وضعیت بهداشت عمومی، به یک چالش‌ جهانی تبدیل شده است. در این میان، پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا به کمک حل چالش‌هایی از این دست آمده است.

یکی از اپلیکیشن‌های مرتبط با اینترنت اشیا در حوزه درمان، اپلیکیشن Nexleaf است که در حوزه بهداشت عمومی کاربرد دارد و هدف آن، ارتقا سطح بهداشت و بهبود شرایط واکسیناسیون در کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته است.

/wp-content/uploads/2020/07/12-1-e1670920482312.jpg

وجود سیستمی به‌نام ColdTrace قابلیت کنترل و نظارت از راه‌دور بر دمای محفظه‌ها و یخچال­های مختص به نگهداری واکسن‌ها را در مراکز درمانی محلی فراهم می‌کند.به بیان دیگر، وجود یک سنسور جستجوگر در داخل این محفظه‌ها، داده‌های مربوط به دما و درجه حرارت را به‌روزرسانی می‌کند و جزئیات مربوط به وضعیت و کیفیت واکسن‌ها را در اختیار کادر درمان قرار می‌دهد.

دسترسی به اطلاعات دقیق و به‌روزرسانی شده، جلوگیری از توزیع و استفاده از واکسن‌های بی‌کیفیت، کاهش درصد خطاهای پزشکی و کاهش مشکلات و عوارض ناشی از آن، اهمیت استفاده از این اپلیکیشن را خصوصا در کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته، پررنگ‌تر می‌کند.

 

AERIS، راهکاری برای ارزیابی بیماران

مورد بعدی، پلتفرم Aeris  است. این سامانه، بستری نوین برای ایجاد ارتباط میان تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و همچنین کادر درمانی فراهم کرده است تا بتوانند با سهولت بیشتری با بیماران در ارتباط باشند و از بابت مواردی چون رعایت توصیه‌های پزشکی و مصرف دوز مناسب داروها از سوی بیماران، اطلاع داشته باشند.

ارائه اطلاعات کنترل شده، ارزیابی مستمر بیماران، تجویز دارو و تشخیص به موقع درمان از دیگر مزایای پلتفرم AERIS است.

بهره‌مندی از تکنولوژی به‌کار گرفته شده در این سامانه به بیماران خصوصا مبتلایان به بیماری‌های مزمن، این فرصت را می‌دهد تا بدون نیاز به مراجعه حضوری، تا حدود زیادی در هزینه‌های مربوط به رفت‌وآمد و همچنین هزینه‌های درمانی خود صرفه‌جویی کنند. این پلتفرم برای بیمارانی که در مناطق دوردست هستند نیز، فرصت ویزیت‌های آنلاین و غیرحضوری را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

سئول شهری پیشرو در هوشمندسازی

مدیریت بیماری‌های مزمن با QUIQ

/wp-content/uploads/2020/07/1212-e1670920556213.jpg

پلتفرم QUIQ یک سامانه طراحی‌شده بر پایه زیرساخت ابری ست که تجهیزات مختلف درمانی را به یکدیگر متصل می‌کند. این پلتفرم با توجه به اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی مبتلایان به بیماری‌های مزمن، امکان ارائه خدمات و پشتیبانی را از سوی تیم درمان، به‌صورت مجازی فراهم می‌کند.

استفاده از QUIQ، نیاز به فضای اداری و حضور فیزیکی کارمندان را بی‌معنی کرده است و به کادر درمان این امکان را می‌دهد تا ضمن نظارت پیوسته بر روند درمان بیمار، متناسب با داده‌ها و اطلاعات به‌دست آمده، واکنشی سریع و درست نشان دهند.

 

پلتفرم AutoBed جنرال الکتریک

نمونه دیگری از ورود اینترنت اشیا (IoT) به حوزه درمان، پلتفرم AutoBed جنرال الکتریک است. مراکز درمانی به کمک این پلتفرم می‌توانند حدود ۱۲۰۰ تخت بیمارستانی را کنترل و به­طور هم‌زمان، درخواست‌های مربوط به ۸۰ بیمار را پردازش کنند. پیگیری درخواست‌های همزمان بیماران و پاسخگویی به آن­ها در کوتاه‌ترین زمان، از دیگر مزایای این پلتفرم است.

پلتفرم G.E AutoBed با ارسال داده‌های به‌روز رسانی شده به مراکز درمانی این امکان را می‌دهد تا  در سریع‌ترین زمان ممکن از آزاد شدن تخت‌های بیمارستانی و همچنین موقعیت مکانی آن­ها مطلع شوند و به این صورت زمان انتظار بیماران اورژانسی را به حداقل برسانند.

بیشتر بخوانید:

آيا امنیت در شهرهای هوشمند بالاتر است؟

 

بیماری  پارکینسون، دغدغه Pfizer and IBM

یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده در این حوزه، همکاری دو شرکت Pfizer  و IBM است که با بهره‌گیری از تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT)، امکان سنجش میزان اثربخشی داروهای پارکینسون را فراهم کرده‌اند. قابلیت ایجاد تغییرات در دوز یا میزان داروی مصرفی و همچنین بهبود ارتباطات میان پزشک و بیمار، از دیگر مزایای این پلتفرم است.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با ۱۰ فناوری جدید برای بهبود زندگی معلولان در سال ۲۰۲۲ !

جعبه داروی هوشمند AdhereTech

/wp-content/uploads/2020/07/1212121-e1670920664688.png

این جعبه داروی هوشمند با همراهی یک اپلیکیشن، زمان مصرف دارو را با ارسال یک پیامک یا تماس خودکار، به بیمار یادآوری می‌کند و قبل از اتمام موجودی دارو، بیمار را در جریان میزان داروی باقی‌مانده قرار می‌دهد.

این اپلیکیشن قابلیت تعامل یکپارچه با داروخانه‌ها را نیز دارد. برای مثال داروخانه با دریافت آنی اطلاعات مربوط به بیمار، می‌تواند نسبت به فراهم کردن داروی او، پاسخگو باشد.

بیشتر بخوانید:

خودروهای متصل، تغییردهنده بازی کسب‌ و کارها در صنعت حمل و نقل دنیا !

 

نظارت از راه‌دور از طریق Stanley

فناوری این نرم‌افزار به کادر درمان اجازه می‌دهد تا در لحظه، از طریق فرکانس رادیویی بی‌سیم یا RFID (Radio Frequency Identification)، وضعیت بیماران را زیرنظر داشته باشند، از موقعیت مکانی آن‌ها باخبر شده و به نیازها و درخواست‌های فردی و شخصی هر یک، در کوتاه‌ترین زمان پاسخ بدهند.

نظارت اتوماتیک و از راه‌دور بر دما و رطوبت مکان‌های درمانی ازجمله اتاق‌های عمل، یخچال‌ها و محفظه‌های دارویی، از دیگر مزایای Stanley و پیشرفت اینترنت اشیا در بسیاری از ابعاد، خصوصا در حوزه درمان است.

 

دسترسی به اطلاعات پزشکی با R-Style Lab

کمپانی R-Style Lab از طریق بلوتوث و Wi-Fi، امکان اتصال هم‌زمان به چند دستگاه پزشکی را تسهیل می‌کند. دسترسی به داده‌ها و اطلاعات پزشکی جمع‌آوری شده به‌وسیله یک مانیتور مرکزی مجهز به سنسورهای مخصوص، کمک می‌کند تا زمان ارزیابی، تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات مربوط به بیماران و همچنین امکان رسیدگی به هر یک از آن‌ها، به حداقل برسد.

اینترنت اشیا دریچه جدیدی را به روی تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با درمان بیماری‌ها باز کرده است که به کمک ردیابی و نظارت از راه‌دور، می‌توان به نتایجی مطلوبی دست پیدا کرد. استفاده از سنسورها، موبایل‌ها و قابلیت یادگیری ماشین پیشرفته (Machine Learning) این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوان اطلاعات ضروری مربوط به بیماران را در کوتاه‌ترین زمان ردیابی کرد.

بیشتر بخوانید:

حل چالش های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

 

کلام آخر

در آینده‌ای نه چندان دور، تکنولوژی اینترنت اشیا جنبه‌های بیشتری از زندگی روزمره را متحول و تحت تاثیر قرار خواهد داد. کاربردهای این فناوری به حوزه درمان محدود نمی‌شود. چالش‌های مختلف در حوزه‌هایی از جمله مدیریت ترافیک، مدیریت بحران، مدیریت خدمات شهری، استفاده بهینه از منابع و انرژی، حوزه‌های زیست محیطی و غیره به کمک فناوری اینترنت اشیا تا حد زیادی  قابل حل است.

راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز در راستای تحول دیجیتال و ایجاد شهر هوشمند، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان را بر اساس فناوری اینترنت اشیا راه‌اندازی کرد. این سامانه از طریق سنسورها و ماژول‌های نصب‌شده بر روی ناوگان حمل‌ونقل، اطلاعات مهم وسایل‌نقلیه مانند نحوه رانندگی راننده، میزان مصرف سوخت، دمای محفظه بار و غیره را به مراکز کنترل شرکت‌ها و سازمان‌های استفاده‌کننده، ارسال می‌کند. مدیران نیز از این طریق می‌توانند امنیت ناوگان خود را افزایش دهند.

البته که علاوه‌بر سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، سرویس‌های دیگری نیز توسط راهکارهای سازمانی برای بهبود کسب‌وکارهای داخلی، ارائه شده است. سرویس VPN سازمانی، سرویس بی‌سیم واکه و راهکار یکپارچه نظارت تصویری از جمله محصولات دیگر هستند.

برای دریافت پاسخ سوالات خود یا دریافت مشاوره درباره سرویس‌های معرفی شده نیز می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید. البته اگر از مشترکان ایرانسل هستید، کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) در اختیار شماست. این کد دستوری یک پل ‌ارتباطی ساده و راحت میان ما و شما است که تمام اطلاعات و نکات لازم درباره سرویس‌ها را می‌توانید از طریق آن، به‌راحتی دریافت کنید.

 

منبع:

https://builtin.com

3.5 4 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5423

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4178

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4173