post image

آشنایی با ۱۰ فناوری جدید برای بهبود زندگی معلولان در سال ۲۰۲۲ !

پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های جدید چه تاثیری در بهبود زندگی معلولان دارد؟


نزدیک به ۱ میلیارد نفر که ۱۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند با معلولیت زندگی ‌می‌کنند و روزانه با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند.

با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن، افراد ناتوان نیز مانند دیگر افراد به فضای مجازی پناه بردند و این اتفاق جهش مثبت و بزرگی در زندگی‌شان بود؛ چراکه کارهایی را که پیش‌تر با کمک دیگران انجام می‌دادند، اکنون به تنهایی و مستقل از دیگران انجام می‌دهند؛ از عینک‌های هوشمند گرفته تا ویلچرهای الکتریکی، همگی به بهبود زندگی معلولان و افراد ناتوان کمک بزرگی کرده‌اند.

در این مقاله به مناسبت روز جهانی معلولان (سوم دسامبر) به بررسی و معرفی فناوری‌های جدیدی که در بهبود زندگی معلولان تاثیرگذار بوده است، می‌پردازیم.

صفحه کلیدهای تطبیقی، ابزار ورود افراد نابینا به دنیای دیجیتال

/wp-content/uploads/2022/12/23-e1670136952624.jpg

صفحه کلید یا کیبورد یکی از ابزارهای پرکاربرد در دنیای دیجیتالی امروز است که با وجود فناوری‌های جدید، افراد نابینا یا کم‌بینا نیز به راحتی می‌توانند از آن‌ استفاده کنند. این کیبوردها متناسب با نیاز افراد ناتوان طراحی شده است؛ برای نمونه کلیدهای این کیبوردها در مقایسه با کلیدهای معمولی برجستگی بیشتری دارند و همین سبب کاهش خطای پیدا کردن کلیدها و اشتباهات تایپی می‌شود. علاوه‌بر این فناوری‌های دیجیتال درصدد ساخت صفحه کلیدی مجهز به سنسور هوشمند انگشت است.

بهبود زندگی افراد ناتوان با نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار

/wp-content/uploads/2022/12/2323-e1670137012379.jpg

نیازی به گفتن نیست، چراکه نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار کمک بسیار بزرگی به افرادی که دارای ناتوانی صحبت کردن هستند، کرده است. این نرم‌افزارها مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) هستند و امکانات زیادی برای ارائه صدایی با لحن، سرعت و زبان موردنظر کاربر دارند و تنها با یک کلیک کاربر قابل استفاده هستند.

با کمک  ابزارهای تبدیل متن به گفتار در عرض چند دقیقه  متن شما ارزیابی و تبدیل به صدا می‌شود. نرم‌افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار علاوه‌بر افراد ناتوان،  ابزاری عالی برای افراد عادی نیز هستند.

 

رایانه‌های تک دکمه‌ای، وسیله‌ای نوین برای بهبود زندگی معلولان و سالمندان   

استفاده از تکنولوژی‌های مدرن برای افراد ناتوان مانند سالمندان و معلولان بسیار چالش‌برانگیز است. ازاین‌رو یک استارت‌آپ نروژی به نام No Isolation، با هدف دسترسی افرادی که تا به‌حال در معرض ابزارهای دیجیتالی نبوده‌اند، دست به ساخت وسیله‌ای به نام رایانه‌های تک دکمه‌ای زده‌ است.

افراد معلول و سالمندان تنها با فشار دادن یک دکمه قادر به برقراری ارتباط با دوستان و خانواده خود هستند. این وسیله با دو هدف ایجاد سرگرمی و ارتباط طراحی شده است، به‌طوری ‌که هم می‌توانند از طریق یک نمایشگر بزرگ غیرلمسی به تماس‌های ویدیویی پاسخ دهند و هم محتوای ارسالی را نگاه کنند.

از مزیت‌های رایانه‌های تک دکمه‌ای در مقایسه با سیستم‌های قدیمی می‌توان به کاربرپسند بودن آن‌ها اشاره کرد؛ چراکه نیازی به یادآوری رمز عبور، نام کاربری و سایر اطلاعات ورود نیست و تنها با فشردن یک دکمه می‌توان به سیستم دسترسی داشت.

کاربرد دستیارهای صوتی در بهبود زندگی معلولان

/wp-content/uploads/2022/12/2323233-e1670137308755.jpg

انجام کارهای روزانه بدون کمک و به‌طور مستقل، یکی از چالش‌های افراد ناتوان با اختلالات حرکتی است. با کمک ابزار دیجیتال آمازون اکو (Amazon Echo)، آن‌ها می‌توانند تنها با صحبت کردن چندین کار را انجام دهند. این کار توسط یک دستیار صوتی انجام می‌گیرد و تنها با صحبت کردن با او می‌توان کارهایی نظیر تماس با مخاطبان، ارسال پیام، به‌روزرسانی برنامه‌ها، ایجاد لیست انجام کارها، تنظیم زنگ هشدار، پخش موسیقی، آگاهی از اخبار و آب‌وهوا، خرید آنلاین، مدیریت دستگاه‌های دیجیتال و…  را انجام داد. این ابزار روز‌به‌روز پیشرفته‌تر می‌شود و نسل چهارم آن با سیستمی قدرتمند و کروی شکل در حال حاضر قابل خریداری است.

بیشتر بخوانید:

با اینترنت اشیا، سبک زندگی هوشمند را به خانه خود بیاورید!

عصای هوشمند، نسل جدید عصای سفید نابینایان

/wp-content/uploads/2022/12/2323323-e1670137418165.jpg

عصای سفید، ابزاری است که برای داشتن یک زندگی مستقل به افرادی که با ناتوانی‌های بینایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کمک می‌کند. امروزه به کمک تکنولوژی‌های جدید عصاهای قدیمی به ابزارهایی هوشمندتر تبدیل شده‌اند.

دستیار صوتی موجود در عصا با فناوری پیشرفته‌ حسگرهای هوشمند و با دریافت پیام از کاربر، قادر به شناسایی موانع موجود در خیابان‌ها، جاده‌ها و پارک‌ها هستند. همچنین کاربران می‌توانند با اتصال عصای هوشمند خود به سایر دستگاه‌های هوشمند، اطلاعات مختلفی را درمورد وسایل حمل‌ونقل و مکان‌های مورد نظر خود دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

نقش اینترنت اشیا در زندگی افراد کم ‌توان و معلول

شهرهای پیشتاز در مدیریت هوشمند حمل‌ و نقل عمومی

 

ساعت‌های هوشمند با خط بریل (مخصوص افراد کم‌بینا و نابینا)

از کتاب‌ و کیبورد با خط بریل که بگذریم به ساعت‌هایی هوشمند با خط بریل می‌رسیم که ابزاری بسیار کاربردی برای افراد کم‌بینا و نابیناست. از آنجایی که امروزه ارتباط و اتصال به دنیای دیجیتال بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی است، اتصال ساعت‌های هوشمند خط بریل به سایر دستگاه‌های هوشمند، برای دریافت پیام‌ها و تماس‌ها نیز رایج‌تر شده است و روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند. برای مثال افزایش ظرفیت باتری‌ها تا ۷ روز، فرهنگ لغت بریل و اعلام زنگ هشدار از قابلیت‌های هوشمند در نسل بعدی هستند.

بیشتر بخوانید:

اینترنت اشیا چگونه باعث تحول در حوزه آموزش می ‌شود؟

 

شنیدن به صورت زنده، فناوری جدید اپل برای کمک به افراد ناتوان

پادکست‌های زنده و برنامه‌های صوتی، سرگرمی‌ای عالی برای افراد دارای اختلالات بینایی هستند. برای مثال شرکت اپل نرم‌افزاری به نام  Apple Live Listen  را در اختیار گذاشته است که یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های کمکی برای افراد ناتوان است و با ارائه محتواهایی باکیفیت همراه با صدایی عالی در کنار آن‌ها است.

شرکت اپل همچنین اطمینان می‌دهد که این ابزار راه‌حلی برای کمک به افراد کم‌شنوا است که به آن‌ها کمک می‌کند تا صداهای اطراف را با کیفیت بهتری بشنوند.

 

تجربه زندگی باکیفیت دیجیتال با عینک هوشمند

ادغام هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و یادگیری ماشین (Machine Learning)، منجر به ساخت عینک‌های هوشمندی شده است که قابلیت هدایت مخاطب را با حرکات سر دارند. این عینک‌های هوشمند مختص افراد ناتوان و برای کنترل و استفاده از ویلچر طراحی شده است.

فرآیند استفاده از این عینک همانند ابزارهای قبلی است، به این صورت که به سایر دستگاه‌های هوشمند متصل می‌شود و امکان دریافت پیام و تماس را فراهم می‎کند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ابزار، علاوه‌بر قابلیت کنترل ویلچر با تکان دادن سر، می‌توان به عکس‌برداری، امکان دسترسی به نقشه، اشتراک‌گذاری، تنظیم محل نشستن و ارسال پیام اضطراری با استفاده از دوربین داخلی نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

از تاثیرات شگفت‌ انگیز اینترنت اشیا در حوزه درمان چه می‌ دانید؟

فناوری تبدیل عکس به متن (OCR)، ابزاری کمکی برای بهبود زندگی افراد کم‌بینا

/wp-content/uploads/2022/12/23232323232-e1670137495114.jpg

OCR، کوتاه شده عبارت Open Character Recognition Software، و به فناوری گفته می‌شود که به وسیله آن می‌توان محتوای موجود در یک نامه یا تصویر پرینت شده را به متنی در رایانه تبدیل کرد. افزون‌ بر این می‌توان سایز، رنگ و تصویر زمینه را نیز تغییر داد؛ ازاین‌رو ابزاری هوشمند برای دسترسی آسان‌تر به اطلاعات چاپی است. نیازی به گفتن نیست که این فناوری کمک بزرگی به افراد کم‌بینا یا نابینا است.

گوشی‌های هوشمند برای بهبود زندگی شهروندان مسن

استفاده از گوشی‌های هوشمند مدرن برای افرادی که کمتر در معرض فضای دیجیتال قرار داشته‌اند، بسیار پیچیده است؛ ازاین‌رو شرکت‌های ساخت فناوری‌های جدید اقدام به طراحی تلفن همراهی برای افراد بالای ۶۵ سال کرده‌اند. این دستگاه به صورتی طراحی شده که از طریق سنسورهای هوشمند، دستیارهای صوتی و حسگرهای اثر انگشت تلاش کاربران برای استفاده از قابلیت‌ها را کاهش می‌دهد. این گوشی دارای صفحه نمایش ۵.۷ اینچی، سیستم عامل اندروید ۹.۰، دکمه کمک اضطراری مبتنی بر GPS، حسگر اثر انگشت، دوربین‌های ۱۶ و ۵ مگاپیکسلی، دستیار صوتی داخلی، پورت هدفون و USB و… است.

بیشتر بخوانید:

خانه‌ های هوشمند در خدمت افراد کم‌ توان و معلول

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌ های پزشکی

 

کلام آخر

وقتی صحبت از دسترسی و اتصال به دنیای مجازی به میان می‌آید، کمتر کسی به چگونگی بهره‌مندی افراد ناتوان از ابزارهای دیجیتال و دوره‌های آموزشی آنلاین توجه می‌کند. اما طبق گزارش انجمن ملی آموزش (NEA)، حتی در کلاس‌های عمومی، از هر ۳ کلاس، یک کودک با محدودیت یا ناتوانی مواجه است؛ ازاین‌رو خوب است که به فناوری‌های کمکی افراد ناتوان با دیدی تازه نگاه کنیم، چراکه نقشی اساسی در مستقل شدن و تحول زندگی این افراد ایفا می‌کند.

از آنجایی که ترویج فرهنگ تحول دیجیتال سبب قدرتمندی همه می‌شود، خوب است که از آن در مسیر بهبود زندگی افراد ناتوان هم استفاده کنیم. بیشتر ابزارهای کمکی گفته شده بر پایه اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI) کار می‌کنند و  راهکارهای سازمانی ایرانسل در مسیر تحقق تحول دیجیتال کسب‌ و کارها و مجهز کردن آن‌ها به پیشرفته‌ترین ابزارهای دیجیتال، بستری ایده‌آل برای پیاده‌سازی راهکارهای اینترنت اشیا را فراهم کرده است. از جمله محصولات و راهکارهای این سازمان که بر پایه‌ی اینترنت اشیا است می‌توان به سامانه مدیریت هوشمند ناوگان و سرویس نظارت تصویری ابری اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره در خصوص هر یک از راهکارهای سازمانی ایرانسل می‌توانید کد دستوری ستاره ۳ مربع

(# ۳*) را شماره‌گیری کرده و با انتخاب محصول مورد نظر اطلاعات تکمیلی آن را دریافت کنید. همچنین برای برقراری ارتباط و ارسال پیشنهادات و نظرات از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در تماس باشید.

 

منبع:

https://websitevoice.com/blog/assistive-technology-tools/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8330

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7103

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5478